ورود / ثبت نام
0

لزوم مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

3368 بازدید
آموزشگاه عکاسی
5/5 - (2 امتیاز)

لزوم مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

این مقاله با موضوع ضرورت مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی، بخشی از سخنرانی استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر مرکز آموزش های هنری وسینمایی دارالفنون در هجدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی هنر عکاسی، دوربین های دیجیتال و تجهیزات وابسته DIF2018 است. این سخنرانی به تبیین ضرورت پژوهش و شیوه های  تحقیق در رشته عکاسی و راهنمایی برای نگارش پایان نامه های دانشجویان رشته عکاسی می پردازد. پیشاپیش از فرصتی که برای مطالعه این مقاله می گذارید سپاسگزاریم و امیدواریم که مطالعه آن برای شما مفید باشد.

استاد محمد مهدی تدین

سخنرانی استاد محمد مهدی تدین

امروز فرصتی مغتنم دست داد، تا یکی از دغدغه های خود را با استادان، دانشجویان و هنرجویان عزیز رشته عکاسی درمیان بگذارم .امیدوارم نتایج این بحث بتواند باعث گشایش مسیری شود که به ارتقاء سطح مهارت و آگاهی هایمان کمک کند. در طول سال ها تدریس هنر عکاسی در مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه های  عکاسی با دانشجویان و هنرجویان متعددی برخورد داشتم که به طرز عجیبی از نوشتن فرارمی کردند؛ به طوری که حاضر بودند هزاران کلمه حرف بزنند یا حتی عکس بگیرند ولی  یک خط ننویسند. کم رغبتی به نگارش، پژوهش و مکتوبات یک خلاء بسیار جدی است. در سایر رشته های هنری نیز پژوهش های گسترده ای را به صورت میدانی دنبال کردم و متاسفانه مشاهده کردم در سایر رشته ها و حوزه های دیگر نیز اوضاع به همین منوال است. درحقیقت موضوع از همین جا برایم حساس شد. اصولا افراد علاقه کمتری به نوشتن یا برنامه ریزی کردن دارند و از اهمیت مکتوب کردن موضوعات مختلف غافلند.

اغلب مردم ترجیح می دهند همه امور به صورت شفاهی انجام شود.

درمحدوده آموزش و فرایند فراشناختی شاید این کوچکترین نقصی است که بزرگترین خسارت ها را به بار می آورد. با تحقیق و جستجو در حوزه مطالعات آموزش هنر و تمرکز بر شناخت موانع آموزش عکاسی اهمیت این امر برایم بیشتر روشن شد. متاسفانه درحوزه عکاسی بیشترین اشکال عکاسان، خصوصا هنرجویان و دانشجویان عکاسی در همین نقطه مشاهده می شود.

مدرک عکاسی برای مهاجرت

ضرورت مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

به طور کلی در مقاله نویسی دو روش اصلی وجود دارد. و طبعا چون موضوع ما عکاسی است تمام مثال ها را در طول این بحث بر روی مباحث عکاسی قرار می دهم.

۱) روش  استنتاجی : که شامل سه بخش است .

  • مشاهده
  • تشخیص الگو
  • توسعه نظریه

پژوهشگر یا نگارنده مقاله، بر اساس مطالعات و یافته های خود یک مقاله را بسط و توسعه می دهد مثلا در خصوص کادر بندی در عکاسی مقالات متعددی منتشر شده است.پژوهشگر برای ساماندهی و تجمیع نظرات متعدد دراین خصوش دست به نگارش مقاله استنتاجی می زند و درحقیقت مقاله یافته جدیدی ندارد و از یافته های قبلی استنتاج شده است.

۲) روش استقرایی:  که شامل چهار بخش است.

  • بررسی نظریه موجود
  • تنظیم یک فرضیه براساس نظریه موجود
  • جمع آوری داده ها برای آزمون
  • فرضیه تحقیق
  • تحلیل نتایج

در این شیوه مقاله نویسی، برای نوشتن مقاله عکاسی، اساس کار  بر پایه ی  تبیین فرایند انجام کار و تمرکز بر نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت ها و تهدیدها (S.W.O.t) استواراست. وقتی ما عکس های خود را در قالب مقاله منسجم می کنیم درحقیقت بر روی کاری که انجام داده ایم تمرکز می کنیم. یعنی به مواردی توجه می کنیم که شاید در زمان عکسبرداری اصلا به آن ها توجهی نداشتیم. مثلا با یادداشت کردن موقعیت مکانی عکس و توضیح مختصر در مورد آن یک کپشن نویسی هدفمند را آغاز کرده ایم و یا زمانی که اگزیف(E x i f) عکس را می نویسیم بررسی مجددی برروی عوامل تاثیر گذاری مانند دیافراگم، شاتر، ایزو، لنز، وایت بالانس و غیره انجام داده ایم. لذا دلیل بسیاری از مشکلات عکس خود را  متوجه می شویم. اهمیت اجزای کارکردی دوربین و نقش پیوستگی آن ها را باهم بهتر درک می کنیم.

به طور کلی مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی بهانه ای برای بیشتر آموختن است.

آنسل آدامز

آنسل آدامز ازعکاسان معروف جهان

تقویت نگاه عکاسانه

توجه نقادانه به کادر بندی و زوایای دید موجب تقویت نگاه عکاسانه می شود. بهترین هنرمندان جهان قبل از انجام هر پروژه هنری ابتدا استیتمنت آن را در ذهن خود نگاشته اند.
در این بحث منظور از استیتمنت تنها یک بیانیه هنری نیست بلکه منظور تمام زوایای مفهومی پنهانی است که هنرمند برای خلق اثر هنری خود به آن توجه داشته است.
یکی از توفیقاتی که در زندگی حرفه ای خود داشته ام علاوه بر تدریس به هزاران دانشجو و هنرجوی مشتاق و علاقمند به عکاسی، داوری ده ها جشنواره عکاسی و مشاهده هزاران اثر از عکاسان حرفه ای و عکاسان کم تجربه تر، با موضوعات مختلف بوده است. بدون شک اغلب آنهایی که در هر جشنواره ای برنده جوایز عکاسی شدند، ایده های ناب و نگاه خلاقانه تری نسبت به سایر شرکت کنندگان داشتند.

مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

لزوم مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی کم تجربه

 مقاله نویسی برای هنرجویان  عکاسی کم تجربه، حکم مشق نظم و خلاقیت دارد. هنرجویانی که شلختگی وبی نظمی در آثارشان موج میزند و باید گام به گام  با این نواقص آشنا شوند و راه های سامان دادن به آن را فراگیرند.

مقاله های نوشته شده برای هنرجویان به نوعی مدیریت دانش محسوب میشود.

عکاس کم تجربه با مقاله نویسی خودش را پیدا می کند. راهش کوتاه و ذهنش پویا می شود و می تواند با ثبت تجربه هایش علاوه بر ارتقاء خود با انتقال تجربیات خود به دیگران،  اشراف بیشتری نسبت به مشکلاتی که می تواند برای یک عکاس پدید آید  پیدا کند.

لزوم مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

لزوم مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

شروع مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

مقاله نویسی از نتایج مطالعه و پژوهش هایی که توسط پژوهشگر انجام  شده است، حاصل می شود.
پژوهشگر قبل از اینکه کار خود را آغاز کند نیاز به مطالعه  پژوهش های انجام شده  مرتبط با موضوع پژوهش خود توسط سایر پژوهشگران و یافته های ایشان دارد.

ویژگی های یک مقاله خوب

  •  مبتنی بر پژوهش بودن
  • کوتاه و مختصر و مفید بودن
  • ارجاعات صحیح مقاله

ضروری ترین موضوعات در چارچوب یک مقاله

  • علمی بودن
  • ارزشمندی کیفیت
  • مستحکم و نظام مند بودن
  • خلاقیت و نوآوری در شکل  مقاله به لحاظ فرم و محتوا

برای اینکه وارد دنیای مقاله نویسی عکاسانه شویم باید شیوه  مقاله نویسی عکس محور را الگوی کار خود قرار دهیم. به این معنی که اساس نگارش مقاله بر اصولی باشد که معنا و مفهوم و هویتش وابسته به عکس است.

نقد عکس عروس

خصوصیت  یک مقاله عکاسانه

یک مقاله عکاسی، اول باید به اصول مبانی هنرهای تجسمی، خصوصا هنر عکاسی وفادار باشد.

  • مفهوم
  • نور
  • فرم
  • رنگ
  • خلاقیت

مواد اصلی تشکیل دهنده یک خوراک مطبوع عکاسانه هستند. پرهیز از شلختگی و پایبندی به اصول مهندسی عکاسی از ضروریات یک مقاله عکاسانه خوب  است. ازاین رو مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عکس ورزشی حرکت

عکس ورزشی حرکت

 توصیه  مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

برای اینکه مقاله ای در خصوص عکاسی بنویسیم لازم نیست خیلی پیچیده شروع کنیم. زمانی که با یک تکنیک عکاسی آشنا می شوید از همان لحظه نگارش مقاله را شروع کنید. مثلا وقتی که با تاثیر سرعت بر نتیجه عکس، تکنیک های کنخلاسیون و مویلاسیون آشنا می شوید می توانید ایده نگارش مقاله عکاسی تقدم  سرعت را استارت بزنید.
ابتدا در خصوص نحوه کار و انواع شاترها در دوربین های مختلف اطلاعاتی کسب کنید ودر مورد شیوه های اجرایی عملکرد شاتر در سرعت های بالا و پایین تحقیق کنید. سپس به پیدا کردن عکاسانی بپردازید که شاهکارهای عکاسی خود را با سرعت بالا و پایین  شاتر خلق کرده اند. در ادامه به مشاهده و مطالعه درباره عکس هایی بپردازید که با استفاده از  سرعت های مختلف شاتر ثبت شده و مورد استقبال علاقمندان به هنر عکاسی قرار گرفته است. تا این مرحله شما بخش قابل توجهی از نگارش مقاله برای هنرجویان عکاسی را سپری کرده اید. حالا متوجه خواهید شد که  این مقاله عکاسانه است. یعنی محوریتش بر عکس استوار است. این مرحله شروعی برای نگارش بر محور عکاسی است.

نگارش مقاله برای هنرجویان عکاسی علاوه براینکه  جذابیت های زیادی دارد تجربه های جدیدی را به ارمغان می آورد.

عکس ماکرو مدادرنگی

شیوه اجرایی نگارش مقاله برای هنرجویان عکاسی

مهمترین  مرحله انتخاب موضوع است و پس از آن تیتر بندی اهمیت دارد سپس باید شرایط مقاله نویسی را رعایت کنید. برخی قسمت های قابل توجه مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی  بشرح ذیل است:

  • یافتن ایده یا موضوع مناسب
  • تفکر درباره ایده و تنظیم طرح
  • جستجو و پیداکردن منابع مفید
  • فیش برداری و یادداشت برداری از موضوعات متناسب در منابع مختلف با ذکر منبع
  • تنظیم ، بازنویسی و اصلاح یادداشت های فیش برداری شده
  • تهیه متن نهایی مقاله
  • تعیین نام وعنوان مقاله
  • نگارش مقاله متناسب با سطح اطلاعات خوانندگان وگروه هدف مقاله
  • پیدا کردن یا خلق عکس های متناسب با هر بخش از مقاله
  • ارائه خلاصه و جمع بندی در مقاله

البته اصول نگارش مقاله عکاسی دقیقا مانند نگارش پایان نامه است و از همان اصول تبعیت میکند اما تفاوت مهم آن وابستگی آن به عکس است.

آموزش عکاسی

آموزش عکاسی توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری

چند نکته قابل توجه به خوانندگان عزیز این صفحه

این مقاله بخشی از سخنرانی استاد تدین در هجدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دوربین های دیجیتال،هنر عکاسی وتصویربرداری،صوتی وتصویری و تجهیزات وابسته است  که به صورت مقاله مکتوب در این صفحه منتشر شده است لذا جهت توازن مفهومی بخشی این مفاهیم پیشنهاد می شود با نگاهی به بخش مقالات وب سایت رسمی آموزشگاه سینمایی دارالفنون، سایر مقالات خوب عکاسی را نیز مشاهده فرمائید تا الگوی مناسبی برای نگارش مقاله عکاسی باشند.

برای درک بهتر موضوع لطفا این چند مقاله را که به عنوان مقالات مطلوب توصیه می شود مطالعه فرمائید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=4176
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

3 نظر در مورد لزوم مقاله نویسی برای هنرجویان عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درود و عرض ادب.استادتدین بزرگوار از مجموع زحماتی که برای دانشجویان می کشید سپاسگزارم.من کارشناسی ارشد سینما دارم و واقعا درتمام مقاطع هیچ وقت هیچ استادی حتی اساتید روش تحقیق به این شیوایی و سادگی نحوه نگارش،و لزوم مقاله نویسی را برایم توضیح نداده بودند افتخار میکنم که هنرجوی شما هستم واقعا در دارالفنون فقط عکاسی یادنگرفتم خیلی چیزهای مهم دیگر هم از شما آموختم. روحیه پژوهشگری و نگاه عمیق و تحقیقی پس از کلاس شما در من شکل گرفته و به نوعی دنیای من متفاوت شده ازتون خیلی ممنونم استاد عزیز این کامنت را بهانه کردم تا هم روز معلم راتبریک بگم وهم از زحماتتون تشکر کنم امیدوارم این کامنت را ببینید. شاگردهمیشگی شما مجتبی طهماسبی

    4

  2. آموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط آموزشگاه دارالفنون واقعا آموزشگاه عکاسی تهران بهتر از دارالفنون ندیدم

    14

× سوالی دارید؟