ورود / ثبت نام
0

شخصیت پردازی در عکاسی و 3 راز موفقیت مجموعه عکس

2061 بازدید
ازخورشید 1
5/5 - (1 امتیاز)

شخصیت پردازی در عکاسی

شخصیت پردازی در عکاسی اولویت عکاس خوش ذوق و خلّاق است. برای او هر سوژه ی ساده ای می تواند یک سوژه فوق العاده واستثنایی به شمار آید. ساده ترین و در دسترس ترین سوژه ها حتی عکاسی از خورشید نیز می تواند دستمایه ایجاد یک مجموعه عکس فوق العاده باشد. فرقی نمی کند که سوژه عکاسی چه چیزی است. عکاسی ازخورشید یا عکاسی از ماه وستارگان، عکاسی از سنگ یا عکاسی از گل، آنچه مهم است شخصیت پردازی در عکاسی توسط عکاس با حوصله و خلّاق است.

تدین

تدین

آنچه در ادامه این مقاله مشاهده می فرمائید بخشی از درس گفتارهای استاد محمد مهدی تدین موغاری مولف و مدرس عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون با موضوع شخصیت پردازی در عکاسی است.

اسرار شخصیت پردازی در عکاسی

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان و عکاسان تازه کار یافتن موضوعی جذاب برای عکاسی است. بارها به این موضوع اشاره کرده ام که یک مجموعه عکس جذاب، باید مبتنی بر اصول شخصیت پردازی در عکاسی استوار باشد. من دلایل موفقیت یک مجموعه عکس رادرسه عنصر می دانم.

  1. سوژه با شخصیت
  2. روایت داستانی سوژه
  3. برانگیختن کنجکاوی در مخاطب

یک مجموعه عکس خوب باید دارای شخصیت پردازی در عکاسی ،داستان محور و کنجکاوی برانگیز باشد. کنجکاوی کیفیتی است مربوط به اندیشه؛ همچون، کاوش، تحقیق و یادگیری که با مشاهده‌گری در انسان و حیوانات دیگر آشکار می‌شود. کنجکاوی به شدت با تمام جوانب رشد انسانی در ارتباط است، چرا که طی این فرایند است که یادگیری و تمایل به کسب دانش و مهارت اتفاق می‌افتد. کنجکاوی به‌عنوان یک رفتار و احساس، طی هزاران سال گذشته نیروی محرکِ پیشرفت بشر و تحولات در علم، زبان و صنعت بوده‌است. همچنین اساسا داستان سرایی مهمترین شیوه روایتی هنر است.

داستان‌ها تصور و اشتیاق را تحریک می‌کنند و حس اجتماعی مشترکی بین داستان پرداز و مخاطب ایجاد می‌کند. داستان سرایی باعث ارتباط با دوستان و مخاطبان می‌شود و می‌توان در آن، ایده‌ها را به اشتراک گذاشت و هیچ تفاوتی ندارد داستان بین شنونده و گوینده مبادله شود یا عکاس و بیننده عکس، فقط رسانه عوض می شود اما داستان همان داستان است. تولید هر نوع محتوای داستان محور دشوار است و به خلاقیت، زاویه دید، مهارت و تمرین نیاز دارد.

داستان‌ها به ما در ساده‌سازی پیام‌های پیچیده کمک می‌کنند. 92 درصد مخاطبان محتوای داستان‌محور را دوست دارند زیرا به دلیل درگیرکردن احساسات و عواطف انسانی، تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان ایجاد می‌کند.

باید به سوژه شخصیت داد

شخصیت یعنی مجموعه‌ی دریافت‌ها، هیجان‌ها، ذهنیت‌ها، انگیزه‌ها و اقدام‌های یک فرد در تعامل با شرایط محیطی مختلف. حالا وقتی می گوئیم باید به سوژه شخصیت دهیم شاید شما این سوال برایتان پیش بیاید که وقتی سوژه من یک جسم است چطور می توانم به آن شخصیت دهم. یا اگر سوژه من حتی جسم هم نبود مثلا سایه باشد چگونه می توانم به آن شخصیت دهم. از منظر عکاسی اگر می خواهیم مجموعه عکس جذابی خلق کنیم، نمی توانیم  بین انسان، گیاه، سنگ، پنجره و  یا حتی طوفان و سایه، هیچکدام را فاقد شخصیت ببینیم. زیرا شخصیت، بخش اصلی داستان است. به منظور درگیر کردن مخاطب، باید سوژه مناسبی را انتخاب کنید و به خوبی آن را معرفی کنید. برای انتخاب درست شخصیت، باید به نیازها و خواسته‌های مخاطب خود توجه کنید. در این عکس ها خورشید شخصیت اصلی عکس هاست. وقتی از شخصیت و داستان حرف می زنیم منظورمان این است که حتی اگر خورشید شخصیت جذاب عکس های ماباشد داستان های خورشید با هرکدام از این کارکترها و داستان های جذابی که کنجکاوی برانگیز است باعث جذابیت عکس ها می شود.

همانطور که در زیر عکس ها مشاهده می کنید برای شخصیت پردازی در عکاسی،شخصیت اصلی این داستان خورشید است. نقش هایی در این داستان انتخاب کردم  و در مجموعه 8 عکسی عمودی بالا برای هرعکس نامی گذاشته ام و برای هرنام قصه ای روایت می شود.

ایده های ساده برای مجموعه عکس

با مجموعه  عکس هایی با محوریت خورشید میتوانیم این روایت را ادامه دهیم. شخصیت پردازی در عکاسی آنقدر ها هم پیچیده نیست. اما به ذوق و خلاقیت نیاز دارد. صبر و حوصله می خواهد باید ذوق کودکانه را با تکنیک همراه کنیم. تمام عکس هایی که می بینید بر پایه تکنیک ضد نور طراحی و عکاسی شده است.  علاوه بر شخصیت پردازی در عکاسی داستان سرایی و ایجاد حس خوب از دیگر مواردی مهمی است که سبب موفقیت مجموعه عکس می شود.

دل چو خورشید از علایق واکشیدم در زمین       تخم خود در زیر خاک از برق در دنبال خود

بازنشر این مقاله تنها به صورت کامل و گرته برداری به نحوی که اصالت علمی آن مخدوش نشود همراه باذکر منبع بلامانع است.

درس گفتارهای استاد محمد مهدی تدین موغاری مولف و مدرس عکاسی

منبع وب سایت رسمی مرکزآموزش های هنری و سینمایی دارالفنون

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=25838
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد شخصیت پردازی در عکاسی و 3 راز موفقیت مجموعه عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟