ورود / ثبت نام
0

12+1نکته مهم در ترکیب بندی عکاسی 

3709 بازدید
ترکیب بندی عکاسی
4.6/5 - (5 امتیاز)

نکات مهم در ترکیب بندی عکاسی

 

نقاط طلایی

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین اصطلاحات ترکیب بندی عکاسی خطوط طلایی است. درحقیقت خطوط طلایی مراکز اتصال نقاط طلایی در عکس است.

نقاط طلایی

نقاط طلایی

براساس تعاریف ارائه شده در موضوع خط در عکاسی، اگر یک کادر مستطیل افقی را به سه قسمت عمودی و سه قسمت افقی تقسیم کنیم، از محل اتصال نقاط، خطوطی پدید می آید که به آن نقاط طلایی می گویند.

4خط طلایی

همانطور که اشاره شد، خطوط تقسیم کننده کادر مستطیل افقی به قسمت های مساوی را خطوط طلایی می نامند. محل قرارگیری نقاط طلایی بر روی این خطوط است. همانطور که درعکس فوق مشاهده می کنید، تعداد این خطوط  چهار خط است.

قانون یک سوم

کادر یک سوم در عکاسی، قانون و اصولی بسیار ساده دارد. برای تولید این ترکیب بندی عکاسی می بایست تصور کنید
که تصویر نهایی و کادر آن چه از سمت عمودی و چه از سمت افقی درست به مانند تصویر زیر به سه قسمت
مساوی تقسیم شده است.

ترکیب بندی یک سوم

ترکیب بندی یک سوم

پس باید سعی کنید (خط افق) خطی که محل برخورد آسمان و زمین با یکدیگر است  (بر روی یکی از خطوط افقی و اجزاء عمودی تصویر را بر روی خط اول یا دوم عمودی قرار دهید.

خطوط طلایی دوربین عکاسی

خطوط طلایی دوربین عکاسی

این اصل به قدری مورد استفاده قرار می گیرد که تمامی سازندگان دوربین عکاسی، قابلیت نمایش گرید و خط هایی با همین ترتیب
را در ( لایو ویو | پخش همزمان) دوربین شان قرار داده اند .

قانون یک سوم عکاسی

قانون یک سوم عکاسی

به تصویر خوب توجه کنید. البته شاید همیشه المان های عمودی در کنار المان های افقی واضح در کادر و یا تصویر و سوژه مورد نظر شما وجود نداشته باشد. اما به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع هر چه به این ترکیب بندی نزدیک تر شوید عکس و اثر شما از نظر زیبایی شناسی و ترکیب بندی تاثیر بیشتر و زیبا تری خواهد داشت.

قراردادن عناصر مهم در امتدادخطوط

در ترکیب بندی عکاسی قراردادن عناصر مهم در امتداد خطوط یکی از کارهایی است که به زیبایی عکس کمک می کند.

عکس درامتدادخطوط

عکس درامتدادخطوط

وقتی عناصر تشکیل دهنده یک عکس در امتداد خطوط قرار می گیرند، چشم در جهت حرکت خطوط حرکت میکند.

خطوط پیش رو در ترکیب بندی عکاسی

خطوط پیش رو

خطوط پیش رو

در ترکیب بندی عکاسی خطوط پیش رو تاثیر بسیاری در القای جهت حرکت به مخاطب دارند. چشم ناخودآگاه با مسیر سوژه درعکس همییر می شود و حس هم ذات پنداری پیدا می کند.

ازخطوط طبیعی برای هدایت چشم استفاده کنید

خطوط طبیعی

خطوط طبیعی

همانطور که اشاره شد، در ترکیب بندی عکاسی خطوط نقش مهمی دارند و ابزاری برای هدایت سمت وسوی حرکت هستند.
این خطوط می توانند جهت قرارگیری درختان، فرم جاده ، خطوط راه آهن  و یا هر خط دیگری باشند.

خطوط مورب

در ترکیب بندی عکاسی خطوط مورب تاثیر جذابی دارند. کارکرد خطوط درعکس همانند تعاریف به کار برده شده در مبانی هنرهای تجسمی است.

خطوط مورب حس پویایی و حرکت را به مخاطب منتقل می کنند.

کادربندی با توجه به قاب های موجود درعکس

در ترکیب بندی عکاسی توجه به قاب های موجود در عکس اهمیت ویژه ای دارد.

عکاسی از ساختمان

عکاسی از ساختمان

ممکن است یک عکس تشکیل شده از قاب های متعددی باشد. همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید هر پنجره قابی مستطیل در این عکس محسوب می شود.

فرم عکس در ترکیب بندی عکاسی

در ترکیب بندی عکاسی فرم عکس بسیارامهم است. این عکس به واسطه فیگور وفرم هندسی  آن جذاب است.

ایجاد تفاوت بین سوژه و پس زمینه

در ترکیب بندی عکاسی ایجاد تفاوت بین سوژه وپس زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است. ممکن است این تفاوت به وسیله کنتراست ایجاد شود. مثلا ممکن است حالتی شبیه به نگاتیو در عکس ایجادشود.

کنتراست عکس

کنتراست عکس

همچنین ممکن است بوسیله رنگ این اتفاق بیفتد. مهم ترین نکته این است که بین سوژه وپس زمینه فاصله ای تصور شود.

عکس با عمق میدان کم

عکس با عمق میدان کم

یکی دیگر از کارهایی که به این امر کمک می کند، کاهش عمق میدان وضوح و برجسته شدن عکس نسبت به پس زمینه است.

قاب را پرکنید

پرکردن قاب به معنای حذف زوائد است. گاهی قرارگرفتن سوژه به صورت کاملا درشت در کادر نیز مناسب نیست .منظور ازپرکردن قاب بستن کادر تا حد ممکن است.

عکاسی نوزاد

عکاسی نوزاد

درعکس فوق، سوژه کادر راپرکرده است وفضای اضافی درعکس مشاهده نمی شود. برای بهتر شدن ترکیب بندی عکاسی، اشیای اضافی را از کادر بیرون کنید.

ترکیب بندی عکاسی

  • اگر اشیای اضافی و غیر لازم در کادر شما هستند، موضوع اصلی کمترت وجه بیننده را جلب می کند.
  • به اصطلاح موضوع اصلی در عکس گم می شود.
  • زمانی را برای خالی کردن صحنه اختصاص دهید،
  • به گونه ای که عکس تا حد امکان ساده و گویا باشد.
  • اشیای اضافی، هنگام به کارگیری از فلاش، موجب به وجود آمدن سایه می شوند که به جذابیت عکس، لطمه می زند.
  • با کنارزدن اشیای اضافی، ترکیب بندی ساده ای برای عکس یادگاری به دست آمده است.
  • در این تصویرشخصی که نشسته در انبوهی از اشیا گم شده و بیننده کم تر متوجه موضوع اصلی می شود.

الگوها و تکرار الگوها

وقتی از الگو صحبت می کنیم، منظورمان یک قالب وشکل نیست. منظور از الگو عناصر یا اشکال تکرار شونده است. هر شکل تکرار شوند ازگلبرگ های یک گل گرفته، تا دانه های یک خوشه گندم، آجرهای یک دیوار ویا مهره های یک تسبیح می تواند الگو محسوب شود. الگوها به دلیل ریتم تکرار شونده از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند. به طور خلاصه منظور از الگوها هر چیزی است که، در یک عکس، تکرار شونده باشد.

آموزش عکاسی

گاهی تکرار الگوهای ساده در یک عکس به زیبایی آن می افزاید. مهم نیست ازچه سوژه ای عکاسی می کنید. تکرار الگو ها  رمز موفقیت عکاس است.

ضد نور3

کثرت در وحدت و تکرار الگوها نوعی ریتم است. این ریتم می تواند از تعدادی عناصر یا اشیاء و یا افراد ثابت یا متحرک باشد.
الگو ها می توانند به اشکال مختلف هندسی و یا انواعی از رنگ ها و طیف ها باشند. همچنین الگوها می توانند منظم یا منظم باشند.

تقارن

ساده ترین تعریفی که از قرینه در ذهن داریم به شکل ظاهری انسان بر می گردد. دقیقا آنچه در سمت راست بدن وجود دارد در سمت چپ بدن نیز تکرار شده است. تقارن ریشه در زیبایی شناسی دارد و الهام گرفته ازطبیعت است. قرینه بودن بدن انسان ها و حیوانات و زمین و آسمان، انعکاس آسمان بر روی دریا و هزاران قرینه دیگر درجهان هستی یاد آور اهمیت خوشایندی تقارن است.

شاید بتوان گفت که اغلب دیدنی های جهان هستی متقارن است.

عکس متقارن

عکس متقارن

به همین دلیل نیز در ترکیب بندی عکاسی، تقارن برای چشم خوشایند است.

ترکیب بندی عکس تقارن

ترکیب بندی عکس تقارن

ترکیب بندی عکس تقارن

ترکیب بندی عکس تقارن

ترکیب بندی عکس تقارن

ترکیب بندی عکس تقارن

آثار معماری و بسیاری از مصنوعات ساخت بشر نیز از تقارن الهام گرفته و به نوعی به آن پرداخته اند.

ترکیب بندی عکاسی پرتره چشم غالب مرکزی

کودک وخرگوش

عکاسی پرتره یکی از سهل ترین وپیچیده ترین سبک های عکاسی است. عکاس پرتریست باید به نکات بسیار ظریفی  توجه کند. یکی از شیوه های جذاب ترکیب بندی عکاسی پرتره، قراردادن سوژه در وسط تصویر است.

ترکیب بندی عکاسی پرتره

ترکیب بندی عکاسی پرتره چشم غالب مرکزی

در این نوع ترکیب بندی ارتباط عاطفی وحسی مناسبی بین سوژه و مخاطب شکل می گیرد و عکاسی به این سیاق بسیار دشوار است. ثبت چنین عکس هایی مستلزم مهارت و سرعت عمل عکاس است.

این نوع ترکیب بندی به طوری است که گویی سوژه به مخاطب زل زده است. با قراردادن چشم غالب درمرکز عکس،حس ارتباطی بهتری بین مخاطب و سوژه شکل می گیرد. این نوع ترکیب بندی عکاسی این تصور را ایجاد می کند که چشم های سوژه، بیننده عکس را دنبال می کند.

 

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار این مقاله باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=12123
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

8 نظر در مورد 12+1نکته مهم در ترکیب بندی عکاسی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوالی دارید؟