0

از هنر ذاتی تا ذات هنری عکاس

4390 بازدید
5/5 - (1 امتیاز)

از جوشش درونی تا جلوه های بیرونی عکاس

این مقاله بخشی از کتاب “از هنر ذاتی تا ذات هنری یک عکاس نوشته محمد مهدی تدین موغاری است.

در این نوشته با مروری گذرا بر مباحث فلسفه هنر، مبانی زیبایی شناسی و خلاقیت در هنر،
به جوشش درونی و جلوه های بیرونی هنر عکاسی پرداخته می شود.

عکاس

عکاس

با توجه به اینکه این مقاله قصد دارد، گام به گام، مخاطب را با اهداف ذهنی نگارنده همراه سازد،
محتوای این مقاله بصورت مستمر تکمیل می شود تا نتیجه مورد انتظار حاصل شود.

فلسفه هنر یا هنر فلسفه

در ساده ترین تعریف،فلسفه مطالعه پرسش های عمومی و اساسی است؛ و بر محور های پرسش،
بحث انتقادی، استدلال عقلی و بحث منظم استوار است.
در تعاریف و دسته بندی، فلسفه هنر را جزء فلسفه های مضاف محسوب می کنند.
بدین معنی که موضوع هنر، با متد و اصول حاکم بر استنتاج و استنباط فلسفی مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.
فلاسفه و هنرمندان بسیاری، درباب فلسفه هنر سخن گفته اند؛ اما آنچه وجه اشتراک اغلب نظریات ایشان است
توجه به اتکای هنر بر خلاقیت است.

تور نامرئی هفائیستوس

در اساطیر یونان، هفائیستوس که ایزد آهنگری و صنعت است توری نامرئی می بافد که اوج هنر و حیله اوست.
اما آنچه جالب است، اینکه او از آتنا خدای خرد و دانش و مادر او متیس یا عقل فعال کمک می گیرد.
با این تمثیل؛تنها صنعتگری که از خرد و دانش و خلاقیت کمک بگیرد می تواند اثر هنری خلق کند.

ویژگی های مهم تور هفائیستوس چیست؟

این تور که شرح آن طولانی است ،باهدف به دام انداختن خیانتکاران با ویژگی های ذیل خلق می شود:

  • ابزاری برای کشف حقیقت
  • متکی بر مهارتی فوق العاده
  • دارای تاثیری اعجاب انگیز بر روح مخاطب
  • بکارگیری خرد و دانش و خلاقیت

نظریه های ماهیت هنر

  1.  تقلید
  2.  بیان
  3. فرم
  4. زیبایی
  5. نهادی

نظریه تقلید: بر نظریات افلاطون و ارسطو استوار است و ماهیت و بنیان هنر را تقلید می داند

همه هنرمندان،چون بازیگران تاتر و سینما در اثر هنری یا مقابل دوربین، چیزی یا رفتاری را تقلید می کنند.

 

نظریه بیان:مبتنی بر نظریات تولستوی،کروچه وگاینگود، معتقد است،
هنرمند فرا نمودهایی از احساسش را بیان می کند
.

هنرمند از چیزی تقلید نکرده، بلکه درون خود را فریاد می زند یا فرا نمودهایی از احساسش را بیان می کند.

 

نظریه فرم:از دیدگاه فرمالیست ها فرم ها و ساختارها هویت و چیستی آثار را به وجود می آورند.

برخلاف نظریه های تقلید و بیان که شخص هنرمند را محور آثار هنری می داند، نظریه فرم بر اصالت اثر هنری تاکید دارد.

در این نظریه فرم بیانگر ساختار، ماهیت و جوهر اثر هنری است.

 

نظریه زیبایی:زیبایی یکی از بنیادی ترین عوامل هنر است.

نظریات آن شپرد و تحلیل های کانت زیبایی را مهمترین عامل برانگیزاننده  ذوق زیبایی شناسی می داند.

 

نظریه نهادی:مبنای پذیرش یک شی ء به عنوان اثری هنری،
قبول آن از سوی عرف خاص یا بخشی از هنرمندان است
.

عناصر اصلی تبیین ماهیت هنر، نه تقلید است،نه بیان ،نه فرم و نه زیبایی، بلکه مبنای پذیرش یک اثر هنری،
قبول آن ازسوی عرف خاص یا بخشی از هنرمندان است.

 

هنر چیست ؟

پس از سال ها تحقیق و مطالعه کتب متعدد، با موضوعات  فلسفه و زیبایی شناسی هنر،آنچه امروز
برایم کاملا شفاف و روشن است ؛اهمیت غیر قابل انکار زیبایی در اثار هنری،  و تقدم آثار هنری بر متون فلسفی است.
آنقدر مفاهیم فلسفه،هنر و زیبایی شناسی درهم ادغام شده اند که گویی همگی یک لفظ محسوب می شوند.
به راستی هنر تجلی روح الهی انسان در آثار هنری است و تفکیک هنر از اثر هنری یا هنرمند امکان پذیر نیست.
تفاوتی ندارد که اثر هنری چگونه حواس پنج گانه مارا به خود مشغول می سازد؛اما آنچه مسلم است
تاثیرات غیرقابل انکار آن در ذهن و روح ماست.

دوره عکاسی

دوره عکاسی دارالفنون

هنر ذاتی

خلاقیت ابتدا یک خصیصه ی ذاتی است؛ به این معنا که تمام  انسان ها به واسطه سرشت الهی خود
تمایل به خلق کردن دارند.
لذا علیرغم اینکه ممکن است این خصلت برای سایر جانداران بدین شکل متصّور نباشد؛
اما برای تمام انسان ها صادق است.
انسان به میزان میل، استعداد و تجربه ای که کسب می کند، ظرف و جودیش از خلاقیت پر می شود.
بدون شک بین خلاقیت،دانش ،تجربه و مهارت ارتباط و پیوستگی بسیاری وجود دارد.

آموزش عکاسی حرفه ای

آموزش عکاسی حرفه ای دارالفنون

ذات هنری

وقتی واژه ذات هنری را به کار می بریم،قصد نداریم تنها به هوش به عنوان یک توانایی برای فهم ایده های پیچیده، تطابق با محیط، یادگیری تجارب، و به کارگیری استدلال برای فائق آمدن بر موانع اشاره کنیم.
بلکه ویژگی هایی همچون کنجکاوی،تسامح ،پرسشگری و روحیه سازندگی و پشتکار اسباب یک ذات هنری است.

 

آیا عکاسی هنر است؟

عکاسی به مثابه عکاسی اگر یک بازنمایی ساده از سوژه ای باشد، هنر محسوب نمی شود.
زمانی می توانیم عکاسی را جزء هنرها محسوب کنیم که اثر پدیده آورده شده توسط عکاس
با تعاریفی که قبلا اشاره شدیک اثر هنری محسوب شود یک اثر هنری در ذاتش و جوهره اش تاثیرگذاری بر مخاطب است.

 

تمثیل هنر و ادبیات

وقتی شما کلماتی یا جملاتی را به زبان می آورید،عباراتی را خلق کرده اید.
این عبارات منظور و مفاهیم مورد نظر شما را به شنونده منتقل می کند.
اما زمانی این جملات یا عبارات، اثر هنری می شوند که در نتیجه آن مخاطب مسحور اعجاز کلمات شود.
آثار فاخر ادبیات ایران و جهان را به یاد بیاورید.
چرا رمان ها و داستان هایی ماندگار در ادبیات جهان از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند؟
چرا اشعاری از شعرای بزرگ، مانند حافظ، سعدی و مولوی قرن هاست که اصالت هنری خود راحفظ کرده اند؟

 

آیا تنها وزن و ریتم و فرم و قالب این آثار،آن ها را به اثر هنری تبدیل کرده است؟

بدون شک محتوای مناسب در کنار عناصر زیبایی شناسی این قابلیت را فراهم آورده است که علاوه بر
ادبا و هنرمندان، عموم جامعه درک دلنشینی از این اشعار داشته باشند.
البته نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که هر اثری فارغ از خالق خود می تواند تجزیه و تحلیل شود.
ممکن است یکی از اشعار حافظ اثری دلنشین ویک پدیده هنری باشد و اثری دیگر سطحی و کم اهمیت.

دوره آموزش عکاسی

دوره آموزش عکاسی دارالفنون

 

عکس و عکاس

عکس های متفاوتی توسط عکاسان ثبت می شود، بسیاری از این عکاسان آموزش عکاسی را نزد
اساتیدی شاخص فراگرفته اند.
تعدادی دیگر نیز عکاسان خود آموخته اندو تعدادی نیز همچنان در تلاش برای یادگیری هستند.
البته تعدادی هم هستند که خود آموخته و نیاموخته عکاسی می کنند.
اما این دلایل برای اثبات هنرمندی یا بی هنری یک عکاس کافی نیست.
ممکن است یک عکاس آماتور اثری خلق کند که کاملا هنرمندانه و به طور تام و تمام اثر هنری باشد.
اما استادی که سال ها در زمینه عکاسی دانش آموخته و مهارت دارد، قادر به ثبت چنین عکسی نباشد.
علت آن بسیار واضح است، چون اثر هنری مثل شعر گفتن است.

ممکن است این اتفاق در بین شعرا هم بیفتد.
شاید شاعری نوجوان بدون اشراف به اصول و قواعد شاعری شعری دلنشین بسراید که وجهه جهانی پیدا کند.
اما این موضوع به ندرت اتفاق خواهد افتاد.
در دنیای عکاسی نیز همینطور است.
اصولا عکاسان آماتور توان خلق شاهکار هنری را ندارند.
برای ثبت یک عکس هنرمندانه، باید به اصول فنی و تکنیکی عکاسی اشراف داشت.
عکاس هنرمند فرم را می شناسد،کادربندی، ریتم، ترکیب بندی و اصول زیبایی شناسی را درک کرده است.

 

آموزش عکاسی بر محور خلق اثر هنری

  • رسیدن به ایده های جذاب و خلاقانه
  • هدفدار بودن عکس
  • انتقال سریع پیام عکاس به مخاطب
  • بهره گیری از عناصر بصری
  • انتخاب کادر مناسب برای عکس
  • کادربندی مناسب عکس
  • ترکیب بندی صحیح و تاثیرگذار
  • توجه به نور و کنتراست عکس
  • توجه به فرم در عکس
  • توجه به رنگها در عکاسی
  • خلاقانه بودن و جذابیت عکس

این مقاله ادامه دارد….

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=10486
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد از هنر ذاتی تا ذات هنری عکاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟