ورود / ثبت نام
0

تحلیل عکس حجاب نقد عکس 41

3217 بازدید
عکس حجاب
5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل عکس حجاب نقد عکس 41

در این عکس عمودی رنگی، مردی که چهره او به خوبی دیده نمی شود،با دو دست خود،سعی دارد چادری را برسرمانکن قراردهد.

آیا با توجه به عدم تفکروبی جان بودن مانکن،می توان این برداشت را ازعکس داشت که ،شاید براحتی بتوان چادر را صورت مکانیکی

بر سر مانکن بی جان وبی تفکرکرد وهیچ مقاومتی از او ندید ولی وقتی همین کار را بخواهی با جامعه ای که حیات دارد،اجرا کنی،

نباید با توجه به ارتباطات جهانی به زور وبدون شناخت وبدون استفاده از نظرات کارشناسان وجامعه شناسان باشد.

آیا با توجه به  اینکه دست هایی که چادر را سر مانکن می کند، مربوط به دست های یک  مرد است،

میتواند این طور برداشت شودکه در یک جامعه مرد سالار،حجاب از طرف مردان به زنها تحمیل می شود؟

آیا با توجه به مخفی بودن ودر پشت پرده قرار داشتن فرد داخل عکس می توان گفت دستهای پشت پرده بدون تفکروتوجه به شرایط

روزجامعه اصرار به انجام حجاب اجباری دارند؟

در عکس حجاب رنگ نقش مفیدی را بازی نمی کند ومی توانست سیاه وسفید ارایه شود،

همچنین مشخص نیست عکس،توسط عکاس کارگردانی شده یا ثبت لحظه قطعی بوده است ولی به هرترتیب

به درستی ارتباط خود را بابیننده برقرار می کند.

نقد و تحلیل عکس حجاب توسط استادجوادپورسعید
مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی انجام شده است.

عکاس:حسن قائدی

عکاس حسن قائدی

حسن قائدی

جوادپورسعید

جوادپورسعید مدرس آموزشگاه عکاسی دارالفنون

 

پی نوشت عکس حجاب

نقد وتحلیل عکس حجاب دریچه دیگری برای نگاه مفهومی را به ذهن خواننده می گشاید ، ممکن است گاهی تعابیری

که دریک تحلیل مشاهده می شود دقیقا هماهنگ با ذهن عکاس باشدودر موارد دیگری هم ممکن است عکاس باچنان

نگرش مفهومی به موضوع نگاه نکرده باشد.

در عکس حجاب که توسط حسن قائدی ثبت شده است ،رگه هایی از توجه فلسفی عکاس به موضوع رامی توان

مشاهده کرد، صرف نظر از اینکه با اهداف مطرح شده توسط عکاس موافق یا مخالف باشیم ،به لحاظ مفهوم گرایی

عکس حجاب بیش از آنکه یک عکس جذاب باشد یک عکس مفهومی است واز این منظر می توان درانتقال پیام

عکس حجاب را از عکس های ارزشمند به حساب آورد.

از عکس هایی که پیامی را به بیننده منتقل می کند ،پیامی که بیش از یک اثر هنری حرف برای گفتن دارد.

برخی از تحلیل کنندگان عکس براین باورند که اگر یک عکس نتواند حس مفهومی وپیامی را به مخاطب منتقل کند

دیگر یک اثر ارزشمند نخواهد بود .

تحلیل عکس حجاب که توسط استادجواد پورسعید نگاشته شده است ،دریچه های جدیدی از درک فلسفی یک

عکس اجتماعی را به روی مخاطب می گشاید .

تحلیل گر با توجهی ویژه به تک تک عناصر بصری ومفهومی عکس کارگران ور کنارهم قراردادن این عناصر پیامی رافراتر

ازدرک عمومی مخاطب کالبد شکافی می کند.

توجه به نقد وتحلیل یک عکس می تواند هنرجویان جوان وعکاسان عزیز را در ثبت اندیشمندانه وهدفمند عکس یاری

نماید، چه بسیار عکس های فاخری که متاثر از تحلیل های خوانده شده توسط عکاسان دیگر ثبت شده اند.

آموزش عکاسی از دریچه ذهن وخلاقیت ،با نگرشی متاثر ار عمق مفهومی بانگاه جامعه شناسی وفلسفه می تواند

باعث خلق آثاری شود که می توان در خصوص آن ساعت ها بحث کردو این شگفت انگیز ترین اتفاقی است که می تواند

برای یک عکس یا عکاس بیفتد.

با تشکر از استادجواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون که با نقد عکس وتحلیل های ارزشمند

خویش وجهی دیگر از آموزش عکاسی را برای  دانشجویان عکاسی  آشکار می سازند.

به هنرجویان عزیز توصیه می کنیم به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشید

  • زیاد عکس ببینید
  • هر عکسی را که می بینید به دنبال یافتن تحلیل برایش باشید
  • عکس ها را نقد کنید
  • مقالات مرتبط با نقد وتحلیل عکس را مطالعه فرمائید
  • نقد وتحلیل های عکس استاد پورسعید رابخوانید
  • برای هر عکس خوب حتما دلیل ومنطقی وجود دارد آن رابیابید
  • به پیام نهفته در عکس توجه کنید
  • شرایط فنی عکس ها واگزیف عکس را بررسی کنید
  • سعی کنید عکس هایی را که دوست دارید مشابه سازی کنید
  • زیاد عکس بگیرید.
  • عکس خود را به دیگران نشان دهید واز دوستان خود نظر بخواهید
  • فهم عکس های شما باید علاوه براهل فن وعکاسان برای افراد عادی نیز دشوار نباشد

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=6953
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد تحلیل عکس حجاب نقد عکس 41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط آموزشگاه دارالفنون واقعا آموزشگاه عکاسی تهران بهتر از دارالفنون ندیدم

    15

× سوالی دارید؟