ورود / ثبت نام
0

تنظیمات ایزو دوربین نیکون

3124 بازدید
تنظیمات ایزو دوربین نیکون
5/5 - (2 امتیاز)

انواع تنظیمات ایزو دوربین نیکون iso

یکی ازقابلیت های مهم دوربین های عکاسی دیجیتال امکان تغییراتی است که عکاس می تواند در انتخاب ایزوی مورد نظر خود اعمال کند. این تنظیمات در دوربین های عکاسی کانن، نیکون و سونی علیرغم مشابهت های زیادی که به هم دارند اما تفاوت هایی نیز در شکل و محل استقرار این فرمان در تنظیمات ایزو دوربین نیکون و سونی و کانن دارند.

تنظیمات ایزو دوربین نیکون

تنظیمات ایزو دوربین نیکون

همانطور که می دانیم مهمترین موضوع در عکاسی نور است. کنترل های نور از آن جهت که تاثیر مستقیم بر نحوه ثبت عکس بر روی صفحات حساس (سنسورها ) دارند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در مثلث اکسپوز تنظیمات بین (دیافراگم، شاتر و ایزو ) با هم ارتباط و همبستگی زیادی دارند و از این بابت  ضرورت زیادی بر دقت در تنظیمات دوربین برای حفظ تعادل بین آنها وجود دارد. این گزینه ها هرکدام  در تعادل بخشی به شدت نور، زمان نوردهی و میزان حساسیت سنسورها برای جذب نور، در یک عکس اهمیت ویژه ای دارند.

اهمیت تعادل دیافراگم، شاتر و ایزو

همانطور که دیافراگم شدت ورود نور و شاتر زمان نوردهی را کنترل می کند ایزو نیز میزان حساسیت سنسور به نور را تعیین می کند.

تنظیمات ایزو در دوربین نیکون

تنظیمات ایزو در دوربین نیکون

با افزایش ایزو می توانید مشکل کمبود نور در محیط های کم نور را راحت تر حل کنید و حتی  از سرعت های شاتر بالاتر یا دیافراگم های بسته تر نیز استفاده کنید .

تنظیمات ایزو دوربین نیکون ایزو بالاتر یا پائین تر

یکی از موضوعاتی که دقیقا به موقعیت شناسی  عکاسانه و درک صحیح عکاس از شرایط بستگی دارد ،انتخاب میزان ایزو یا حساسیت سنسور است. هر چه شدت منابع نور یا نور محیط بیشتر باشد، عکاس راحت تر می تواند با ایزوی پائین تر عکاسی کند و بالطبع نیاز عکاس به استفاده از ایزوی بالاتر کاهش و کیفیت تصاویر افزایش می یابد.

حساسیت iso

حساسیت iso

استفاده از ایزوی کمتر به معنای ثبت تصاویر با کیفیت تر و استفاده از ایزوی  بالاتر ثبت عکس هایی با کیفیت نازل تر است. البته باید توجه کنید که استفاده از ایزوی بالاتر باعث افزایش نویز در تصویر خواهد شد.

تنظیمiso دوربین نیکون

تنظیمiso دوربین نیکون

اما مزیت هایی را که در خلق تکنیک های عکاسی مبتنی برسرعت  و یا افزایش عمق میدان برای عکاسان ایجاد می کند گاهی اهمیت بیشتری نسبت به کیفیتی را که از دست می دهیم دارد.

تنظیمات ایزو دوربین نیکون

تنظیمات ایزو دوربین نیکون

برای  اعمال تنظیمات ایزو دوربین نیکون کافیست ابتدا دکمه ( i ) را بزنیم و با استفاده از کلید چند جهته روی گزینه iso  و تائید آن بوسیله دکمه ok تنظیمات ایزو دوربین نیکون را آغاز کنید. سپس با استفاده از کلیدهای چند جهته میزان مورد نظرتان را انتخاب کنید و ok را بزنید تا تغییرات اعمال بشود.

isoHi دوربین نیکون

isoHi دوربین نیکون

تنظیمات ایزو دوربین نیکون

در اغلب دوربین های عکاسی نیکون انتخاب تنظیم ایزو بین 100 تا 12800 ایزو امکان پذیر است. البته باید توجه داشت انتخاب ایزوی بالاتر باعث پدید آمدن نویزهای بیشتری در عکس می شود. البته سه انتخاب دیگر به صورت Hi.03 |Hi.07 و Hi.1  نیز وجود دارد که مقادیر بالاتر ایزو بعد از 12800 هستند.

اکنون که با تنظیمات ایزو دوربین نیکون آشنا شدید،خواندن مقاله نورسنجی دوربین های عکاسی نیکون نیز به شما توصیه می شود.

در وب سایت رسمی آموزشگاه عکاسی دارالفنون، علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص دوره های آموزش عکاسی و اطلاعات مربوط به کلاس عکاسی مقالات متعددی وجود دارد که به صورت منظم منتشر می شود.

آموزش عکاسی

آموزش عکاسی توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری

به مخاطبان محترم و علاقمندان به هنر عکاسی، خواندن مقالات آموزشی و همچنین نقدعکس ها را که در بخش نقد و تحلیل عکس همین وب سایت منتشر می شوند دعوت می کنیم لطفا مقالات را مطالعه فرمائید.
یکی از توصیه هایی که به دانشجویان عکاسی و علاقمندان به هنر عکاسی می شود مطالعه مستمر مقالات و کتب عکاسی است .
مشاهده عکس ها و توصیه های عکاسانه در قالب تحلیل و نقد عکس، و بازدید از نمایشگاه های عکاسی می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر نگاه و سبک و فرم عکاسی شما بگذارد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=17898
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد تنظیمات ایزو دوربین نیکون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟