ورود / ثبت نام
0

براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی

2887 بازدید
نورسنجی دوربین عکاسی
5/5 - (1 امتیاز)

براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی کانن و نیکون

دراین مقاله آموزشی قصد داریم به مباحث جبران نوردهی در دوربین های عکاسی کانن و نیکون بپردازیم.

ابتدا از نورسنجی و جبران نوردهی در دوربین های عکاسی کانن شروع میکنیم ودر ادامه  به دوربین جبران نوردهی در دوربین عکاسی نیکون خواهیم پرداخت.

براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی 

  • نورسنجی نورسنجی دوربین عکاسی
  • مدهای نورسنجی
  • دکمه های فوکوس خودکار نورسنجی نورسنجی دوربین عکاسی
  • جبران نوری نورسنجی دوربین عکاسی
  • جبران نوری فلاش نورسنجی دوربین عکاسی
  • براکتینگ خودکار نوردهی نورسنجی دوربین عکاسی

وقتی در عکسی نوردهی بیش از اندازه باشد، هایلایت ها ممکن است به رنگ سفید در بیایند و جزئیات عکس از دست برود و در نوردهی کم هم، سایه ها تیره میشوند و اشکالات دیگری برای عکس پیش می آید.
به همین دلیل همیشه توصیه میشود که توازن درستی بین نوردهی مناسب و تنظیمات دیافراگم، شاتر، ایزو، انجام شود. در شرایطی که رنگ غالب لباس سوژه روشن یا سفید است این شکل بیشتر خودش را نشان میدهد.

مثلا ممکن است با کم کردن نور سوژه باعث شود رنگ سفید خاکستری شود، در این موقعیت ها کم کردن نور هایلایت ها توصیه می شود.

فعال کردن این عملکرد نورسنجی دوربین عکاسی

برای فعال کردن این عملکرد از منوی عملکردهای سفارشی به منوی ایمیج بروید و سومین گزینه هایلایت تن پروریتی(Highlight Tone Priority) را روی حالت Enable قرار بدهید.

حالا اگر دقت کنید با فعال شدن این گزینه کنار ISO نوشته D+ مشاهده می شود و حداقل ISO 200 است و از این مقدار پایین تر نمی رود.

نورسنجی اتوماتیک نورسنجی دوربین عکاسی

اصولا دوربین های عکاسی دیجیتال،یکی از مهم ترین مزیت هایی که برای عکاسان ایجاد می کنند قابلیت نورسنجی اتوماتیک آنها است که این قابلیت در شرایطی محدودیت دارد.

underexpose | Appropriate exposure limit |+ over Expose

مثلا زمانی که ما از یک جسم سفید در یک منظره سفید و یا جسم تیره در منظره تیره عکاسی می کنیم و یا در کنتراست های شدید نور و رنگ با خطاهای متفاوت نورسنجی مواجه می شویم، در این شرایط مجبوریم که دخل و تصرف هایی را در پیشنهادات نورسنجی اعمال کنیم.
مثلا ممکن است که میزان نیاز ما برای این دخل و تصرف ها کمتر از حدود مجاز دیافراگم و شاتر باشد.

کاهش یا افزایش نورسنجی دوربین عکاسی

ممکن است که ما بخواهیم علیرغم تمام پیشنهادهایی که نورسنج برای توازن دیافراگم،شاتر و ایزو به ما پیشنهاد می کند تنظیمات دقیق تری را اعمال کنیم.

مثلا ممکن است ما بخواهیم به جای اینکه یک stop شاتر را افزایش یا کاهش بدهیم،بخواهیم 1/3 (یک سوم) stop یا 1/2 (یک دوم) stop میزان نوردهی را کاهش یا افزایش بدهیم.در این مواقع ما می توانیم از براکتینگ استفاده کنیم.

براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی

براکتینگ در نوردهی به این معناست که شما می توانید با نوردهی های متفاوت از یک صفحه عکاسی کنید تا بعدا بین نوردهی های متفاوت بهترین نوردهی را انتخاب کنید.

عکس over Expose

عکس over Expose یک استاپ نوردهی بالاتر نورسنجی دوربین عکاسی

عکس underexpose

عکس underexpose یک استاپ نوردهی بالاتر

عکس Appropriate exposure limit

عکس Appropriate exposure limit با نوردهی مناسب نورسنجی دوربین عکاسی

برای عکاسی از صفحه هایی با داینامیک رنج بالا ممکن است که نوردهی شما در حالت استاندارد و مطلوب نباشد.

براکتینگ یک خودکار نوردهی است

که دوربین به صورت خودکار میزان نوردهی را در عکس هایی که پشت سرهم گرفته می شوند را تغیر می دهد.

فعال کردن براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی

برای فعال کردن این قابلیت باید به منو بروید.در دومین منوی عکاسی اولین گزینه ( Expo .Comp /AEB) که با این گزینه هم میتوانید جبران نوردهی را تعیین کنید و هم قابلیت براکتینگ نوردهی را فعال کنید.

براکتینگ دوربین عکاسی

براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی

برای انتخاب این حالت دکمه set را می زنیم و با چرخاندن اهرم کنترل کننده پشت دوربین می توانید میزان جبران نوردهی را مشخص کنید. چرخش به سمت راست باعث افزایش روشنایی و چرخش به سمت چپ باعث کاهش روشنایی و افزایش تیرگی می شود.

اگر به جای کنترل کننده پشت دوربین ،کنترل کننده روی دوربین را بچرخانید با توجه به میزان چرخاندن می توانید استاپ های مختلفی را انتخاب کنید.مثلا الان با این انتخاب ما سه حالت نوردهی را انتخاب کردیم.خط وسط نورسنجی انتخابی دوربین است و خط سمت چپ یک استاپ کمتر از نورسنجی پیشنهادی دوربین و خط سمت راست یک استاپ بیشتر از انتخاب دوربین است.

نورسنجی دوربین عکاسی

نورسنجی دوربین عکاسی

با تنظیم کننده پشت دوربین می توانیم کل براکتینگ را تغییر بدهیم و با تنظیم کننده بالایی فاصله این تغییر را میتوان مشخص کرد.هرکدام از این خط ها نشان دهنده 1/3(یک سوم) استاپ است .با زدن دکمه set از این صفحه خارج می شویم و ابتدا منوی عکاسی را از حالت تک عکس به عکاسی پیاپی تغییر می دهیم.

DRIVE MODE

تنظیمات DRIVE MODE برای عکاسی پی در پی نورسنجی دوربین عکاسی

با این تغییر گزینه عکاسی پیاپی در زمان عکاسی با فشردن دکمه عکاسی ،سه تا عکس با براکتینگ متفاوت برای ما ثبت می شود و ما سه تا عکس با نوردهی متفاوت خواهیم داشت.
توجه داشته باشید وقتی کارتان به اتمام رسید از منوی مربوطه این عملکرد را کنسل
کنید تا این روند ادامه پیدا نکند.

براکتینگ فلاش

براکتینگ فلاش دوربین عکاسی کانن نورسنجی دوربین عکاسی

حالا که با براکتینگ آشنا شدید باید توجه داشته باشید که این گزینه برای عکاسی در نور متوالی است و اگر با فلاش بخواهیم عکاسی کنیم باید با انتخاب این گزینه بر روی دوربینمان دقیقا شبیه همان مکانیزی که قبلا توضیح دادیم عمل کنیم.

دوربین نیکون D3200

جبران نوری، یکی از مهمترین موضوعات برای عکاسان حرفه ای است و تاثیر قابل توجهی را خصوصا در شرایط نوری خاصی که باعث ایجاد خطای نورسنج دوربین می شود، در نتیجه عکاسی ایجاد می کند.
تاثیرات این ابزار در زمانی که پس زمینه تصویر سفید یا منبع نور در مقابل دوربین قرار دارد مانند شرایط ضد نور اهمیت مضاعفی پیدا می کند.با جبران نوردهی می توانیم مقادیر نوردهی را به اندازه یک یا چند  استاپ کامل و حتی کسری از یک استاپ مانند 3/1 یا 2/1 استاپ  کم یا زیاد کرد.

نورسنجی-دوربین-عکاسی

نورسنجی-دوربین-عکاسی نیکون

دکمه جبران نوری در دوربین های عکاسی نیکون در این قسمت قرار دارد که در هنگام عکاسی دسترسی به آن راحت تر باشد برای تغییر جبران نوردهی این دکه را بگیرید و همزمان با انگشت شستتان پیچ تنظیم را به آرامی  بچرخانید. برای افزایش نوردهی پیچ تنظیم را به سمت راست و برای کاهش جبران نوردهی پیچ تنظیم را به سمت چپ بچرخانید.

نیکون

هرکدام ازاین خطوط کوچک که در این محور مختصات قرار دارند به اندازه 3/1 استاپ نوردهی محسوب می شوند .به این ترتیب میزان تغییرات در این منو به صورت 3/1 | 2/1 و یک استاپ کامل قابل تنظیم است که در اغلب دوربین های نیکون تا پنج استاپ هم قابلیت افزایش و کاهش جبران نوردهی وجود دارد.

اگر دیدید نوردهی دوربین برای بخش هایی از عکس کم است، از جبران نوردهی مثبت و چنانچه زیاد است از جبران نوردهی منفی استفاده کنید.

همانطور که قبلا اشاره شد این خطاها اغلب زمانی اتفاق می افتد که از سوژه ای با پس زمینه سفید عکاسی می کنیداما  به طور کلی خطا در موقعیت هایی خیلی بیشتر میشوند که تضاد یا همنشینی رنگ پس زمینه وسوژه زیاد باشد. مثلا زمانی که از سوژه سفید در پس زمینه روشن یا از سوژه تیره در پس زمینه روشن عکاسی می کنیم و یا همینطور زمانی که از سوژه روشن در پس زمینه تیره و یا سوژه تیره در پس زمینه تیره عکاسی می کنیم این خطاها افزایش پیدا می کنند و جبران نوردهی راه حل مناسبی برای برطرف کردن این مشکل محسوب میشه. این قابلیت در دیال مود های عکاسی اتوماتیک Auto و یا دستی M  قابل استفاده نیست ولی  در دیال مود های P|S|AV ابزار بسیار مفیدی محسوب میشود.

در وب سایت رسمی آموزشگاه عکاسی دارالفنون، علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص دوره های آموزش عکاسی و اطلاعات مربوط به کلاس عکاسی مقالات متعددی وجود دارد که به صورت منظم منتشر می شود.

به مخاطبان محترم و علاقمندان به هنر عکاسی، خواندن مقالات آموزشی و همچنین نقدعکس ها را که در بخش نقد و تحلیل عکس همین وب سایت منتشر می شوند دعوت می کنیم لطفا مقالات را مطالعه فرمائید.
یکی از توصیه هایی که به دانشجویان عکاسی و علاقمندان به هنر عکاسی می شود مطالعه مستمر مقالات و کتب عکاسی است .
مشاهده عکس ها و توصیه های عکاسانه در قالب تحلیل و نقد عکس، و بازدید از نمایشگاه های عکاسی می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر نگاه و سبک و فرم عکاسی شما بگذارد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=17775
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

4 نظر در مورد براکتینگ و نورسنجی دوربین عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شاید به درد کسی بخوره:
    توی دوربین های سونی حالت slog3 بهتره که دو استپ یا یک و هفت دهم استپ بالاتر از چیزی که میبینیم باشه
    یعنی 1.7 یا 2
    تا وایت بالانس و داینامیک رنج به خطا نیوفته

    2

  2. سلام مقاله مفید بود
    فقط پایین عکس اُور اکسپوز نوشته شده یک استاپ نوردهی بالاتر
    پایین عکس آندر اکسپوز هم همینو نوشته (یک استاپ نوردهی بالاتر)

    2

× سوالی دارید؟