تحلیل عکس سایه نقدعکس 104
در عکس سایه که به صورت افقی است، سایه یک سوم پایین و روشنی، دو سوم بالای کادر را تشکیل داده است.
در سمت چپ عکس سایه ویلچری قرار دارد که به نظر می رسد مربوط به مردی باشد که در یک سوم سمت راست
کادر قرار دارد.
اگر آن مرد را پدر این دختر بچه فرض کنیم
وی در سمت راست کادر، با گچ سفید، آرزوهای خود، که داشتن پدری با پاهای سالم است را در بخش سایه پایین کادر،
نقاشی می کند.
دست های زیر چانه
می تواند نشان دهنده ناچاری باشد که در ضمن ناراحتی وی را از وضع موجود نشان میدهد.
کادر افقی هماهنگ با عناصر موجود بخوبی انتخاب شده است وچشم براحتی به چپ و راست حرکت میکند،
ولی رنگی بودن عکس خیلی کارکردی ندارد
و با ناراحتی دختربچه هماهنگ نیست.
عکس از نظر ترکیب بندی اشکال دارد
باید به بخش بالای کادر توجه می شد زیرا دو موضوع بی ارتباط با بقیه مجموعه در بالای کادر دیده می شود و به چشم می خورد.
نقد و تحلیل عکس سایه توسط استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی انجام شده است.
عکاس:مهدی حاتمی
نقد و تحلیل عکس سایه
پی نوشت عکس سایه
نقد عکس سایه دریچه دیگری برای نگاه مفهومی را به ذهن خواننده می گشاید ،ممکن است گاهی تعابیری که در یک تحلیل
مشاهده می شود دقیقا هماهنگ با ذهن عکاس باشد و در موارد دیگری هم ممکن است عکاس باچنان نگرش مفهومی به موضوع
نگاه نکرده باشد.
در عکس سایه که توسط عکاس مهدی حاتمی ثبت شده است
رگه هایی از توجه فلسفی عکاس به موضوع رامی توان مشاهده کرد،عکس سایه بیش از آنکه یک عکس احساسی باشد؛
یک عکس فلسفی است و از این منظر می توان عکس را از عکس های ارزشمند به حساب آورد.
از عکس هایی که پیامی را به بیننده منتقل می کند
پیامی که بیش از یک اثر هنری حرف برای گفتن دارد.
برخی از تحلیل کنندگان عکس براین باورند که اگر یک عکس نتواند حس مفهومی و پیامی را به مخاطب منتقل کند دیگر یک اثر ارزشمند نخواهد بود .
تحلیل عکس سایه که توسط استاد جواد پورسعید نگاشته شده است
دریچه های جدیدی از درک فلسفی یک عکس اجتماعی را به روی مخاطب می گشاید . تحلیل گر با توجهی ویژه به تک تک عناصر
بصری و مفهومی عکس جوان تنها و نظامیان و در کنارهم قراردادن این عناصر پیامی را فراتر از درک عمومی مخاطب کالبد شکافی می کند.
توجه به نقد و تحلیل یک عکس می تواند هنرجویان جوان و عکاسان عزیز را در ثبت اندیشمندانه و هدفمند عکس یاری نماید،
چه بسیار عکس های فاخری که متاثر ازتحلیل های خوانده شده توسط عکاسان دیگر ثبت شده اند.
آموزش عکاسی از دریچه ذهن وخلاقیت،با نگرشی متاثر ار عمق مفهومی بانگاه جامعه شناسی و فلسفه می تواندباعث خلق آثاری
شود که می توان در خصوص آن ساعت ها بحث کرد و این شگفت انگیز ترین اتفاقی است که می تواند برای یک عکس یا عکاس بیفتد.
با تشکر از استادجواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
که با نقد عکس و تحلیل های ارزشمندخویش وجهی دیگر از آموزش عکاسی را برای دانشجویان عکاسی آشکار می سازند.
عکس سایه / نقد و تحلیل عکس
به هنرجویان عزیزتوصیه میکنیم به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشید
- زیاد عکس ببینید
- هر عکسی را که می بینید به دنبال یافتن تحلیل برایش باشید
- عکس ها را نقد کنید
- مقالات مرتبط با نقد وتحلیل عکس را مطالعه فرمائید
- نقد وتحلیل های عکس استاد پورسعید رابخوانید
- برای هر عکس خوب حتما دلیل ومنطقی وجود دارد آن رابیابید
- به پیام نهفته در عکس توجه کنید
- شرایط فنی عکس ها واگزیف عکس را بررسی کنید
- سعی کنید عکس هایی را که دوست دارید مشابه سازی کنید
- زیاد عکس بگیرید.
- عکس خود را به دیگران نشان دهید واز دوستان خود نظر بخواهید
- فهم عکس های شما باید علاوه براهل فن وعکاسان برای افرادعادی نیز دشوار نباشد
- شرکت در کلاس عکاسی و جلسات باشگاه عکاسان دارالفنون توصیه می شود
به عقیده بنده اگر عکس سیاه و سفید می بود از زیبایی عکس کاسته میشد .چراکه رنگ های شاد لباس بچه تضاد جالبی با سایه پدرش که احتمالا بیانگر زندگی اش است ایجاد کرده.
کادربندی بسیار عالییی ست😍
2
آموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط آموزشگاه دارالفنون واقعا آموزشگاه عکاسی تهران بهتر از دارالفنون ندیدم
15
سلام سپاس از شما
14