ورود / ثبت نام
0

نکات نورپردازی در عکاسی

2761 بازدید
نکات نورپردازی در عکاسی
5/5 - (2 امتیاز)

نکات نورپردازی در عکاسی | جلوگیری ازتداخل رنگ

تسلط رنگ ناخواسته در تصویر Lighting Casts از مهمترین مشکلات عکاسان و از نکات نورپردازی در عکاسی است. در بعضی از عکس ها لایه ای به رنگ نارنجی یا زرد،وگاهی آبی یاسبز کل سطح عکس را پوشانده است.
درگذشته و عکاسی آنالوگ،علت وقوع این مشکل، استفاده عکاسان از فیلم مخصوص روز(Daylight)بود. وقتی عکاس در زیر نور لامپ تنگستن یا لامپ های معمولی، عکاسی می کرد این اشکال پدید می آمد.

بانور تنگستن

امروزه با تغییراتی که در سیستم عکاسی پدید آمده است همچنان این مشکل وجود دارد اما علت وقوع آن تفاوت پیدا کرده است.
با چند شیوه می توان از رنگ نارنجی یا زرد عکس کاست،به حدی که رنگ ها کاملا طبیعی شوند.

بررسی روش های حل مشکل

برای اینکه ارتباط عمیق تری برقرار شود،به ارائه راه حل هایی که عکاسان آنالوگ در گذشته برای برطرف  کردن این مشکل انجام می دادند درکنار راه حل های امروزی خواهیم پرداخت.

از فلاش زیر نورتنگستن

  • نخستین روش اصلاح نور منبع : هنگام عکاسی زیر نور لامپ تنگستن، می توان از فلاش استفاده کرد، تا نور نارنجی لامپ با نور آبی فلاش خنثی شود. استفاده ازمنابع نور مناسب با کلوین مطلوب نخستین گام برای اصلاح رنگ نور است.رنگی
  • دومین روش استفاده از فیلترهای مقابل لنز یا منابع نور : به کارگیری فیلتر آبی،متناسب با غلظت دمای رنگ نور لامپ تنگستن  به زبان ساده، اگر لامپ 400،  500 یا 1000 وات بود، غلظت آبی بودن فیلتر نیز متناسب با آن بالا می رود.
    البته باید توجه داشت که با گذاشتن هر نوع فیلتر رنگی، مقدار نور رسیده به سطح حساس کاهش می یابد و باید کاهش نور را با یکی از روش های گشودن دیافراگم یا کاهش سرعت شاترو یا استفاده از حساسیت بالاترجبران کرد.
  • سومین روش اصلاح رنگ نور بوسیله وایت بالانس دقیق: این روش یکی از روش های اصلاح رنگ نور (کلوینK) است.با انتخاب گزینه صحیح می توان وضعیت رنگ عکس را تاحدودی زیادی اصلاح کرد.به عبارتی می توان گفت انتخاب گزینه وایت بالانس دستی مطلوب ترین روش است.
    رنگ عکس
  • چهارمین  روش اصلاح توسط نرم افزار یا در لابراتوار : اصلاح و ویرایش عکس در نرک افزارهای عکاسی مانند ادوب فتوشاپ، لایت روم و یا هنگام چاپ عکس در لابراتوار به طور سفارشی از روش های متداول برای اصلاح رنگ عکس است.

نکات نورپردازی در عکاسی | توجه به تاثیر محیط بر رنگ عکس

یکی از نکات نورپردازی درعکاسی وموضوعات دیگری که در تغییر رنگ یک عکس بسیار موثر است، تاثیر انعکاس رنگ دیوارهای رنگی یا اشیای رنگی است که در پیرامون موضوع وجود دارد.

این اشیاء می توانند در بر هم زدن تعادل رنگی عکس نقش داشته باشند.باید توجه داشت که تسلط رنگ، تنها محدود به رنگ
نارنجی لامپ تنگستن نیست. انعکاس سایر رنگ ها نیز می تواند علت دیگر عدم تعادل رنگی در عکس باشد.

 سایرنکات نورپردازی در عکاسی

رنگ نور از موضوعات مهم عکاسی است. علاوه برمواردی که اشاره شد، عوامل مختلف دیگری نیز  بر رنگ نور تاثیر دارند. تاثیرات آب وهوا، رنگ غالب محیط و تاثیرات رنگ ها بر روی یکدیگر مجموعه عواملی هستند که باعث اعمال تغییراتی برروی رنگ عکس می شوند.

با نگاهی به تصاویر بالا درمی یابید که همجواری هر سوژه ای در کنار هرکدام از محیط های اشاره شده چه تاثیری بر رنگ عکس خواهد گذاشت.بدون شک از مهمترین نکات نورپردازی در عکاسی می توان به تاثیر رنگ ها اشاره کرد.یکی دیگر از نکات نورپردازی در عکاسی ارتفاع است. افزایش امواج ماوراء بنفش وتاثیر اولترا ویولت بر رنگ نور از دیگر نکات نورپردازی در عکاسی به شمار می رود.برای کنترل این امواج مزاحم از فیلترهای کنترل کننده UV استفاده می شود.

برای اصلاح رنگ هر کدام از این عکس ها پیشنهاداتی  ارائه می شود.

  1. نکات نورپردازی در عکاسی آتش سوزی : رنگ قرمز قالب در عکس به واسطه اصلاح وایت بالانس بصورت دستی و یا حداقل انتخاب  گزینه پیشفرض  Light tungsten مناسب ترین انتخاب است. همچنین این نوع عکس ها نیاز به دستکاری در نرم افزارهای  ویرایش عکس رانیز دارند.توصیه می شود این عکس با منوی Camera Raw عکاسی شود.
  2. نکات نورپردازی در عکاسی جنگل:رنگ سبز قالب در عکس به واسطه اصلاح وایت بالانس بصورت دستی و یا حداقل انتخاب  گزینه پیشفرض Shadow light مناسب ترین انتخاب است. همچنین این نوع عکس ها نیاز به دستکاری در نرم افزارهای  ویرایش عکس رانیز دارند.توصیه می شود این عکس با منوی Camera Raw عکاسی شود.
  3. نکات نورپردازی در عکاسی دریای آبی:رنگ آبی  قالب در عکس به واسطه اصلاح وایت بالانس بصورت دستی و یا حداقل انتخاب  گزینه پیشفرض Cloudy light مناسب ترین انتخاب است. همچنین این نوع عکس ها نیاز به دستکاری در نرم افزارهای  ویرایش عکس رانیز دارند.توصیه می شود این عکس با منوی Camera Raw عکاسی شود.
  4. نکات نورپردازی در عکاسی کویر:رنگ زرد قالب در عکس به واسطه اصلاح وایت بالانس بصورت دستی و یا حداقل انتخاب  گزینه پیشفرض Light tungsten مناسب ترین انتخاب است. همچنین این نوع عکس ها نیاز به دستکاری در نرم افزارهای  ویرایش عکس رانیز دارند.توصیه می شود این عکس با منوی Camera Raw عکاسی شود.
  5. نکات نورپردازی در عکاسی کوهستان سرد:رنگ آبی  قالب در عکس به واسطه اصلاح وایت بالانس بصورت دستی و یا حداقل انتخاب  گزینه پیشفرض Cloudy light مناسب ترین انتخاب است. همچنین این نوع عکس ها نیاز به دستکاری در نرم افزارهای  ویرایش عکس رانیز دارند.توصیه می شود این عکس با منوی Camera Raw عکاسی شود.
  6. نکات نورپردازی در عکاسی ارتفاعات مه آلود:رنگ آبی خاکستری قالب در عکس به واسطه اصلاح وایت بالانس بصورت دستی و یا حداقل انتخاب  گزینه پیشفرض Cloudy lightمناسب ترین انتخاب است. همچنین این نوع عکس ها نیاز به دستکاری در نرم افزارهای  ویرایش عکس رانیز دارند.توصیه می شود این عکس با منوی Camera Raw عکاسی شود.

اگر مقاله نکات نورپردازی در عکاسی برای شما مفیداست با کلیک روی لینک های زیرسایر مقالات مرتبط با موضوع را نیز مشاهده فرمائید.

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=11891
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد نکات نورپردازی در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟