ورود / ثبت نام
0

6 سبک نورپردازی عکاسی پرتره

2786 بازدید
نورپردازی عکاسی پرتره
5/5 - (1 امتیاز)

آشنایی مقدماتی با نورپردازی عکاسی پرتره

آشنایی با اصول پایه نورپردازی برای هر شخص علاقمند به  عکاسی پرتره لازم است. دراین مقاله که توسط آقای متین حسین از هنرجویان آموزشگاه عکاسی دارالفون نگارش و عکاسی  شده است، قصد داریم شما را باتنظیمات و اساس نورپردازی عکاسی پرتره آشنا کنیم.

سبک های  اصلی نورپردازی عکاسی پرتره

تقریباً راه‌های بی‌نهایتی برای تنظیم نورپردازی عکاسی پرتره وجود دارد، اما بیشتر آنها تغییرات یا ترکیبی از هفت سبک کلیدی زیر هستند:

  • اسپلیت روشنایی
  • نورپردازی حلقه ای
  • نورپردازی رامبراند
  • نورپردازی پروانه ای (و نورپردازی صدفی) نورپردازی گسترده
  • نورپردازی کوتاه
  • نورپردازی پشت

هر یک از این تنظیمات نورپردازی پرتره را می توان تنها با یک منبع نور نیز به دست آورد، که می توانید به راحتی آن را تغییر دهید، تشدید کنید یا تکمیل کنید تا جلوه های بی پایان متفاوتی ایجاد کنید. سطح مهارت شما هر چه باشد، این انواع مختلف تنظیمات نورپردازی عکاسی پرتره شما را برای طیف وسیعی از موقعیت ها مجهز می کند. در این مقاله بیاموزید که چگونه و به چه چیزی برای ایجاد هر یک نیاز دارید.

شما می توانید بیشتر این سبک های نورپردازی را با استفاده از نور محیط ایجاد کنید، اما جابجایی و کنترل نور فلاش یا LED پیوسته برای این به دست /اوردن نور مناسب  بسیار آسان تر است. در اکثر این تنظیمات نورپردازی عکاسی پرتره، می توانید زاویه دوربین خود را نسبت به سوژه خود تغییر دهید بدون اینکه تأثیر زیادی بر الگوی کلی نور و سایه داشته باشید. آنچه برای دستیابی به هر نگاه مهم است این است که نور را در کجای سوژه خود قرار دهید.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نمونه‌ای از تنظیمات نورپردازی تقسیم‌شده عکس ازمتین حسین زاده

نورپردازی عکاسی پرتره |اسپیلت روشنایی :

نورپردازی تقسیم شده به طور موثر چهره را به دو نیمه تقسیم می کند: یکی روشن و دیگری در سایه. این یک ظاهر دراماتیک و حتی مرموز ایجاد می کند که می توانید با افزایش کنتراست بین روشنایی و سایه بر آن تأکید کنید.

نورپردازی عکاسی پرتره |نور پردازی تقسیم شده :

نمونه ای از راه اندازی نورپردازی تقسیم شده چگونه است : برای ایجاد نورهای تقسیم شده کافی است منبع نور را در زاویه 90 درجه نسبت به سوژه قرار دهید. برای کنتراست بیشتر بین تاریکی و روشنایی، روشنایی منبع نور را افزایش دهید یا آن را به سوژه خود نزدیکتر کنید و در عین حال میزان نوری را که به سمت سایه برخورد می کند به حداقل برسانید. برای کنتراست کمتر، منبع نور را کم کنید، آن را دورتر از سوژه قرار دهید ویا سایه ها را با استفاده از بازتابنده پر کنید.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره |نورپردازی حلقه ای:

نورپردازی حلقه ای یکی از ساده ترین و محبوب ترین سبک های نورپردازی پرتره است. این ویژگی‌های صورت را با سایه‌های ملایم روی گونه‌ها در مقابل نورپردازی مشخص می‌کند.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نمونه ای از تنظیم نور حلقه با استفاده از یک سافت باکس بزرگ و یک منبع نور در پشت

چگونه نور حلقه ایجاد کنیم ؟ برای ایجاد موقعیت روشنایی حلقه ای، یک منبع نور ملایم (مثلاً خورشید پراکنده، فلاش یا نور مداوم) در حدود 45 درجه نسبت به سوژه، درست بالاتر از سطح چشم و کمی به سمت پایین زاویه دار ایجاد کنید. تنظیم زاویه و ارتفاع نور ظاهر سایه‌های شما را تغییر می‌دهد، بنابراین تا زمانی که از اثر روی سوژه خود راضی باشید، به اطراف حرکت دهید تا نور مورد نظرتان حاصل شود. برای نرم کردن سایه ها، یک بازتابنده یا نور را در طرف مقابل سوژه خود قرار دهید.

نورپردازی عکاسی پرتره |نورپردازی رامبراند :

نورپردازی رامبراند نام خود را از نقاش هلندی گرفته است که پرتره هایش اغلب این سبک نورپردازی را نشان می دهند. این تکنیک نورپردازی پرتره شبیه نورپردازی حلقه‌ای است اما با مثلث مشخصی از نور در یک گونه از صورت ، که در محل اتصال سایه‌های بینی و استخوان گونه شکل می‌گیرد.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

چگونه نور رامبرراند را ایجاد کنیم؟

برای ایجاد نور رامبراند نور خود را در حدود 30 درجه نسبت به سوژه خود قرار دهید، کمی بالای سر آنها و کمی به سمت پایین زاویه داشته باشید. ارتفاع و زاویه نور را متناسب با چهره سوژه خود تنظیم کنید و نورهای مستقیم  را به چشمان  او بیاورید. (اگر از یک منبع نور محیط ثابت مانند پنجره استفاده می کنید، موقعیت سوژه خود را تا زمانی که به همان نتیجه برسید، تنظیم کنید.) برای لبه‌های سایه نرم‌تر، منبع نور را با یک سافت باکس، چتر یا (در صورت استفاده از پنجره) پرده شفاف پخش کنید.برای لبه های سایه سخت تر، سعی کنید یک شبکه را به اصلاح کننده نور خود متصل کنید. حتی می توانید از هیچ اصلاح کننده ای استفاده نکنید. برای پر کردن جزئیات سایه، یک بازتابنده یا نور دوم کم نور را در طرف مقابل سوژه خود قرار دهید.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره |پروانه ای و صدفی :

نور پروانه ای با سایه پروانه مانندی که در زیر بینی سوژه ایجاد می کند، همراه با سایه های ملایم و ظریف زیر چانه و استخوان های گونه متمایز می شود. این نوع نور پردازی برای عکاسی با زرق و برق و زیبایی ایده آل است زیرا نوری نرم و یکنواخت ایجاد می کند در حالی که شکل صورت را حجاری (یه طور کامل برجسته )می کند.

نور پروانه ای برای چه سوژه ای بیشتر استفاده می شود ؟ نورپردازی پروانه ای بهترین وجه نور پردازی برای سوژه هایی با صورت های باریک می باشد وگونه های سوژه را مشخص و برجسته می کند.

چگونه نور پروانه ای ایجاد کنیم؟

برای ایجاد نور پروانه ای، یک منبع نور مانند سافت باکس و یا یک چراغ LED بزرگ را درست در بالا و کمی پشت دوربین خود قرار دهید. باید آنقدر بالا باشد که در چشمان سوژه نور چراغ دیده شود . برای ایجاد کنتراست بیشتر یا کمتر، کافی است نور را کمی دورتر یا نزدیکتر به سوژه خود ببرید. اگر می‌خواهید سایه‌های روشن‌تر و ظاهری ملایم‌تر داشته باشید، یک بازتابنده یا سافت‌باکس کوچک را در زیر دوربین قرار دهید، به طوری که پایه آن کمی به سمت سوژه شما زاویه داشته باشد. این ترکیب نورپردازی به نورپردازی تاشویی معروف است، زیرا از پهلو به یک تاشوی باز شبیه است.

نورپردازی گسترده:

نورپردازی گسترده به هر سبکی از نورپردازی – تقسیم، حلقه، رامبراند – گفته می شود که در آن روشن ترین سمت صورت بیشتر به سمت دوربین متمایل می شود. این تکنیک نورپردازی پرتره اکثر چهره را روشن می کند .

از نور پردازی گسترده برای چه سوژه ای می توان استفاده کرد: از آنجایی که به طور موثر قسمت جلویی صورت را پهن می کند، نورپردازی گسترده برای برجسته کردن گونه ها یا پهن کردن صورت باریک ایده آل است.

چگونه نور پردازی گسترده ایجاد کنیم؟ برای ایجاد نور وسیع، سوژه را از منبع نور اصلی زاویه دهید و از آن‌ها با سمت روشن چهره عکس بگیرید.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نمونه ای از راه اندازی روشنایی گسترده

نورپردازی کوتاه   :

نورپردازی کوتاه اساساً برعکس نورپردازی گسترده است. هر سبک نورپردازی را توصیف می کند (تقسیم، حلقه، رامبراند )که در آن قسمت تاریک صورت بیشتر به سمت دوربین زاویه دارد. از آنجایی که بیشتر چهره را در سایه قرار می دهد

نور پردازی کوتاه برای چه سوژه ای مناسب است ؟

نورپردازی کوتاه اثر لاغری دارد و برای اکثر چهره ها جذاب است. وقتی سایه روی سمت پهن تر باشد، چهره مدل لاغر تر دیده می شود ؛ به مدل شخصیت می دهد وبا نمایان کردن بافت صورت برای پرتره آقایان مناسب است.

چگونه نور پردازی کوتاه ایجاد کنیم ؟ برای ایجاد نور کوتاه، سوژه را به سمت منبع نور اصلی زاویه دهید و از آنها در سمت سایه چهره عکس بگیرید.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نمونه ای از تنظیم نور کوتاه

08

نورپردازی پشت (روشنایی حاشیه) :

همانطور که از نام آن پیداست، نور پس زمینه (همچنین به عنوان نورپردازی لبه شناخته می شود) شامل نورپردازی مستقیم سوژه از پشت است. با استفاده موثر، چه در استودیو و چه در فضای باز در ساعت طلایی، این یک طرح کلی روشن یا “نور حاشیه” ایجاد می کند که واقعا می تواند به تعریف سوژه شما کمک کند.

نورپردازی عکاسی پرتره

نورپردازی عکاسی پرتره

نمونه ای از راه اندازی نور پشتی تک نور

چگونه نور پردازی از پشت را اجرا کنیم ؟ برای به دست آوردن حداکثر نتیجه  مطمئن شوید که منبع نور در قاب قابل مشاهده نیست. می‌توانید تنها با استفاده از یک نور و نوردهی برای نقاط برجسته، سوژه‌تان را به‌طور چشمگیری به جلوه درآورید .یعنی به صورت دستی نوردهی خود را بر روی روشن‌ترین نواحی قرار دهید، یا تا زمانی که همه چیز به جز نقاط برجسته سیاه شود. برای گرفتن نوردهی متعادل تر (با نمایان شدن تمام جزئیات سوژه)، یک بازتابنده یا نور دوم ملایم (مثلاً جعبه نرم) بین سوژه و دوربین خود (خارج از کادر) قرار دهید تا سایه ها را پر کند.

سخن پایانی :

همانطور که می بینید، برای ایجاد یک یا همه انواع نورهای عکاسی بالا، تلاش یا تجهیزات کمی نیاز است.و هنگامی که بر هر سبک مسلط شدید، می توانید ظاهر آن را با یک تغییر ساده، تغییر نسبت کنتراست یا اضافه کردن نورهای دیگر به طرز چشمگیری تغییر دهید.با تکمیل نور پرتره خود، می توانید بقیه زمان خود را به ژست گرفتن، کادربندی و تعامل با سوژه خود اختصاص دهید و از عکاسی لذت ببرید .
برای آشنایی بیشتر با موضوعات مرتبط با عکاسی پرتره پیشنهاد می کنیم مقاله 12 توصیه عکاسی پرتره را نیز مطالعه فرمائید.

بازنشر مقالات این سایت با ذکر منبع بلامانع است

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=19495
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد 6 سبک نورپردازی عکاسی پرتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟