ورود / ثبت نام
0

2بار نوردهی در عکاسی Double Exposure

3508 بازدید
نوردهی در عکاسی
5/5 - (1 امتیاز)

نوردهی در عکاسی به صوررت (Double Exposure)

دو بار نوردهی در عکاسیDouble Exposure یا چند بار نوردهی Multi Exposure بر روی یک فیلم یا سطح حساس به نور، نوردهی مضاعف، نام دارد. البته منظور از این دو تکنیک، غیر از مواردی است که به خطا روی یک فیلم دو بار عکس برداری می شود. دوربین های امروزی به گونه ای ساخته شده اند که از این خطا جلوگیری کنند. یعنی قفل پیشگیری از نوردهی مضاعف دارند. بسته به نوع دوربین این نوع تنظیمات متفاوت است. اما نتیجه آن شبیه به این است که ضامن این قفل را در موارد لزوم می توان آزاد کرد تا بتوان عکس برداری مضاعف انجام داد.

 2 بار نوردهی در عکاسی آنالوگ

با روش های مختلفی، می توان برروی یک فیلم یا یک فریم در دوربین های آنالوگ و دیجیتال عکاسی کرد. مثلا در عکاسی آنالوگ
دوربین را روی یک فریم قفل می کنند و بر روی همان فریم دو بار عکاسی می کنند. اگر از دو تصویری که می خواهید عکس بگیرید، هر دو را نوردهی مناسب و درست انجام دهید، عکس به دست آمده بیش از حد معمول نور خورده و خراب می شود. به همین خاطر اگر برای نمونه دیافراگم 8 و سرعت 1/25 ثانیه نوردهی شود. البته می توانید سرعت را ثابت نگاه دارید و دیافراگم را نصف کنید.

نوردهی در عکاسی آنالوگ

نوردهی در عکاسی آنالوگ

نوردهی عکاسی دیجیتال به روش (Multi Exposure)

در دوربین های عکاسی دیجیتال حرفه ای، قابلیت چندین بار نوردهی به یک فریم به صورت Multi Exposure امکان پذیر است. با نوردهی مضاعف به روش Multi Exposure می توان آفرینش هنری بی پایانی را در عکاسی به نمایش گذاشت.

برای این کار ابتدا باید سوژه هایی را انتخاب کنید که انجام این تکنیک با آن ها امکان پذیرباشد. سپس منوی نوردهی در عکاسی دوربین خود را بر روی این حالت تنظیم کنید. تنظیمات پی در پی و اصلاح کادربندی بر اساس ترسیم ذهنی از الزامات این شیوه عکاسی است.

روش های مختلف  نوردهی در عکاسی به صورت Multi Exposure

برخی از دوربین ها، مود Multi Exposure را در منوی خود ندارند. عکاس مجبور است برای انجام چنین تکنیکی به راه حل های دیگری متوسل شود. یکی از این روش ها استفاده از تکنیک مولتی فلاش یا استرسکوپی است.

نوردهی در عکاسی

نوردهی در عکاسی و مولتی اکسپوز با دوربین کانن

با تکنیک هایی مانند اوپن فلاش  و استرسکوپی، می توان  عکس هایی شبیه به مولتی اکسپوز یا چنین عکس هایی را ثبت کرد.

عکاسی استرسکوپی

عکاسی استرسکوپی

تکنیک اوپن فلاش

تکنیک اوپن فلاش

بسیاری از عکاسان ترجیح می دهند در زمان عکاسی خود را درگیر این تکنیک نکنند. بعد از عکاسی بوسیله نرم افزارهایی مانند فتوشاپ  آن را  انجام می دهند.

نوردهی در عکاسی به روش Multi Exposure چه فایده ای دارد؟

اولین و مهمترین حسنی که این شیوه عکاسی برای یک عکاس دارد، افزایش خلاقیت عکاس است. فکر کردن و تصمیم گیری در لحظه  ارزنده ترین مزیت برای یک عکاس حرفه ای محسوب می شود. وقتی عکس مولتی اکسپوز می گیرید روی دو موضوع همزمان متمرکز می شوید. اول اینکه چه تلفیقی ایجاد کنم. و دوم اینکه این تلفیق را چگونه ثبت کنم.

نوردهی در عکاسی

نوردهی در عکاسی

یکی از مهمترین چالش های نوردهی در عکاسی Multi Exposure رسیدن به سوژه و موضوع جذاب است. پاسخ به این سوالخیلی مهم است. به راستی  که،  چه موضوعی با تکنیک  Multi Exposure بهتر و جذاب تر از عکاسی با سایر تکنیک هاست.

اگر مقاله برای شما مفیداست با کلیک روی لینک های زیرسایر مقالا مرتبط با موضوع را نیز مشاهده فرمائید.

محمد مهدی تدین

محمد مهدی تدین موغاری

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=13271
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد 2بار نوردهی در عکاسی Double Exposure

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟