ورود / ثبت نام
0

نقد عکس نبرد تاریخی 152

3107 بازدید
نقد عکس نبرد تاریخی
5/5 - (1 امتیاز)

نقد عکس نبرد تاریخی

انتشار نقد عکس در وب سایت دارالفنون به منزله تائید نظر عکاس و یا منتقد عکس نیست و صرفا با کارکرد آموزشی منتشر می شود.

نقد عکس نبرد تاریخی،هر اثر هنری از فرم و محتوی تشكيل می شود:ابتدا فرم،در عكس باتوجه به قرارگرفتن شاخه های ضخيم درخت در اطراف مقبره
ضمن آنكه فضاي خالی را پر نموده و تركيب بندی خوبی را ايجاد نموده است،احساسی از بعد و دوری و نزديكی را به بيننده منتقل می كند.

از نظر محتوی،با توجه به عنوان عكس و شناسايی اينكه چه كسی در آنجا آراميده است،از نظر معنی و مفهوم می توان درخت خشک و پير كه هيچ
انعطافی از خود ندارد را همراه با سر شاخه های تيز آن،به هيولايی تشبيه كرد كه مقبره آزاد مرد ايرانی،يعقوب ليث صفار را محاصره نموده است.

فردی كه دلش به حال ايران اشغال شده به دست عرب های بيابان گرد می سوخت و هنگامی كه خليفه عرب به او پيشنهاد مال و ثروت می كند،
شمشير و نان و پياز را برايشان می فرستد و می گويد:حاضر است نان و پياز بخورد ولی لحظه ای برای آزادی ايران از پای ننشيند.

اين عكس، صحنه ای از نبرد تاريخی برای آزادی ايران را به شكل سمبليک روايت می كند.

شاخه های خشک، نماد و سمبلی است که وی را محاصره نموده است.

سياه و سفيد ارايه شدن عكس

سياه و سفيد ارايه شدن عكس ،به همراه تيرگی كلی عكس كه باعث سياهی درخت شده است،حال و هوای غم و اندوه را تداعی می كند.

عكاس،با انتخاب درخت سياه رنگ كه مفهوم جهل و تاريكی را تداعی می كند در اطراف مقبره سردار ايرانی و انتخاب عنوان “اسير” براي عكس،نگرانی
خود را از تكرار تاريخ و بی هويت شدن مردم ايران نشان داده می دهد.

نقد عکس نبرد تاریخی، توسط استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.

عکاس: بابک زراعتی

جوادپورسعید

جوادپورسعید|مدرس عکاسی

پی نوشت نقد عکس نبرد تاریخی

نقد عکس نبرد تاریخی دریچه دیگری برای نگاه تاریخی را به ذهن خواننده می گشاید، ممکن است گاهی تعابیری که در یک تحلیل مشاهده می شود دقیقا هماهنگ با ذهن عکاس باشد و در موارد دیگری هم ممکن است عکاس با چنان نگرش مفهومی به موضوع نگاه نکرده باشد.

در عکس نبرد تاریخی که توسط عکاس (بابک زراعتی) ثبت شده است

رگه هایی از توجه تاریخی عکاس به موضوع را می توان مشاهده کرد،عکس نبرد تاریخی بیش از آنکه یک عکس احساسی باشد؛یک عکس تاریخی است و از این منظر می توان عکس را از عکس های ارزشمند به حساب آورد.

از عکس هایی که پیامی را به بیننده منتقل می کند

پیامی که بیش از یک اثر هنری حرف برای گفتن دارد.
برخی از تحلیل کنندگان عکس براین باورند که اگر یک عکس نتواند حس مفهومی و پیامی را به مخاطب منتقل کند دیگر یک اثر ارزشمند نخواهد بود .

نقد عکس نبرد تاریخی که توسط استاد جواد پورسعید نگاشته شده است

نقد عکس نبرد تاریخی دریچه های جدیدی از درک فلسفی یک عکس اجتماعی را به روی مخاطب می گشاید.
تحلیل گر با توجهی ویژه به تک تک عناصر بصری و مفهومی عکس در کنار هم قراردادن این عناصر پیامی را فراتر از درک عمومی مخاطب کالبدشکافی می کند.
توجه به نقد و تحلیل یک عکس می تواند هنرجویان جوان و عکاسان عزیز را در ثبت اندیشمندانه و هدفمند عکس یاری نماید.

چه بسیار عکس های فاخری که متاثر از تحلیل های خوانده شده توسط عکاسان دیگر ثبت شده اند.

آموزش عکاسی از دریچه ذهن و خلاقیت،با نگرشی متاثر از عمق مفهومی با نگاه جامعه شناسی و فلسفه می تواند باعث خلق آثاری شود که می توان در خصوص آن ساعت ها بحث کرد و این شگفت انگیز ترین اتفاقی است که می تواند برای یک عکس یا عکاس بیفتد.

با تشکر از استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون

که با نقد عکس نبرد تاریخی و تحلیل های ارزشمند خویش وجهی دیگر از آموزش عکاسی را برای دانشجویان عکاسی آشکار می سازند.

تحلیل عکس نبرد تاریخی / نقد عکس نبرد تاریخی

نقد عکس نبرد تاریخی

نقد عکس نبرد تاریخی

به هنرجویان عزیز توصیه می کنیم به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشید

  • زیاد عکس ببینید
  • هر عکسی را که می بینید به دنبال یافتن تحلیل برایش باشید
  • عکس ها را نقد کنید
  • مقالات مرتبط با نقد و تحلیل عکس را مطالعه فرمایید
  • نقد و تحلیل های عکس استاد پورسعید را بخوانید
  • برای هر عکس خوب حتما دلیل و منطقی وجود دارد آن را بیابید
  • به پیام نهفته در عکس توجه کنید
  • شرایط فنی عکس ها و اگزیف عکس را بررسی کنید
  • سعی کنید عکس هایی را که دوست دارید مشابه سازی کنید
  • زیاد عکس بگیرید.
  • عکس خود را به دیگران نشان دهید و از دوستان خود نظر بخواهید
  • فهم عکس های شما باید علاوه بر اهل فن و عکاسان برای افراد عادی نیز دشوار نباشد
  • شرکت در کلاس عکاسی و جلسات باشگاه عکاسان دارالفنون توصیه می شود
کلاس عکاسی

کلاس عکاسی و نقد عکس

مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=13818
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

6 نظر در مورد نقد عکس نبرد تاریخی 152

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام در نگاه اول نکته مهم عکس از نطر من پرداختن به تاریخی است که در حال فراموشی است و شما با دیدن عکس از جمله سیاه و سفید بودن وجود یه درخت خشکیده خم شده که میتواند نشان دهنده ساله ها فشاری باشدکه باعث شده این درخت قد راست نکند و وجود سوژه اصلی که در فاصله ایی دورتر قرار گرفته همچنان ترس و غم و استیصال را نشان میدهد

    1

  2. سلام در نگاه اول نکته مهم عکس از نطر من پرداختن به تاریخی است که در حال فراموشی است و شما با دیدن عکس از جمله سیاه و سفید بودن وجود یه درخت خشکیده خم شده که میتواند نشان دهنده ساله ها فشاری باشدکه باعث شده این درخت قد راست نکند و وجود سوژه اصلی که در فاصله ایی دورتر قرار گرفته همچنان ترس و غم و استیصال را نشان میدهد

    1

  3. این عکس بیش از آنکه القای نبرد برای آزادی ایران باشد در نگاه اول تخریب و ویرانه ای به نمایش میگذارد
    شاید اگر شکوفه ای یا جوانه ای بر درخت نمایان بود آنهم در عکس رنگی نه سیاه وسفید آن حس مورد نظر عکاس از آن برداشت میشد.

    1

  4. با سلام و سپاس از عکاس محترم آقای بابک زراعتی و همچنین نقد زیبای استاد ارجمند جناب آقای پورسعید

    کادر عکس افقی است. در کادر افقی عناصر در امتداد خط افق گسترده شده‌اند و این کادر نمادی از پویایی و حرکت است که به نظر می‌رسد با هدف عکاس از ثبت این تصویر تناسب دارد و به طور کلی انتخاب این کادر به درستی انجام شده است زیرا موضوعی که استاد محترم در نقد به آن اشاره کرده‌اند همچنان در جریان و حرکت و پویاست.
    درخت خشکیده در ابتدای کادر قرار دارد و مقبره و درختان مثمر و سبز در انتهای کادر هستند و به نوعی خشکی و سرسبزی در دو جبهه مخالف حضور دارند که اگر تصویر سیاه و سفید نمی‌شد این موضوع جلوه بیشتری داشت.
    درخت خشکیده حتی در تصویر رنگی نیز خشک و بی ثمر بود پس به نظر می‌رسد که اگر تصویر سیاه و سفید نمی‌شد چنین حسی همچنان القا می‌شد.
    اگر تصویر رنگی می‌بود بافت بهتری از درخت خشکیده را تماشا می‌کردیم و همچنین درختان انتهای کادر که در جبهه مخالف خشکی و رخوت قرار دارند جلوه بهتری را ارائه می‌کردند.
    به نوعی شاهد کادر در کادر نیز هستیم که به زیبایی اثر افزوده است.
    فضای سمت راست قدری منفی است و اگر عکاسی تصویر را به گونه‌ای ثبت می‌کردند که تنه درخت خشکیده قدری به سمت راست تصویر هدایت می‌شد، این فضای منفی از بین می‌رفت.
    خط افق هم اگر قدری بالاتر ثبت می‌شد که در یک سوم پایینی تصویر باشد قطعا کادر بهتری ارائه می‌کرد.

    4

  5. سلام خدمت استاد عزیز-
    واقعیت این عکس سیاه و سفید بنظرم اسارت گرفتن ایران عزیزم جلوی مقبره که ایران تشبیه شده به درخت تنومندی که دیگه جاهای تاریخی نداره و تیره شده با دیدن این عکس دلم گرفت حسش خوب نبود.
    با تشکر- گلشن رحمانی -هنرجوی رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون

    7

  6. رحمانی
    واقعیت این عکس سیاه و سفید بنظرم اسارت گرفتن ایران عزیزم جلوی مقبره که ایران تشبیه شده به درخت تنومندی که دیگه جاهای تاریخی نداره و تیره شده
    با دیدن این عکس دلم گرفت
    حسش خوب نبود
    رحمانی گلشن

    5

× سوالی دارید؟