ورود / ثبت نام
0

قدرت عکاسی و بررسی 5عامل موثر

2518 بازدید
قدرت عکاسی
5/5 - (1 امتیاز)

قدرت عکاسی

بدون شک اهمیت و قدرت عکاسی در میان تمام رشته های هنری و رسانه ای برهیچ کس پوشیده نیست. عکس به مثابه یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط با مخاطب اهمیت ویژه ای دارد.

قدرت عکاسی

قدرت عکاسی از هیتلر

قدرت عکاسی را می توان در میزان تاثیر گذاری اجتماعی آن به وضوح مشاهده کرد. عکس ها سرنوشت بسیاری از محصولات، رویدادها، شهرها و انسان ها را متحول کرده اند.

عکس زن کارگر

آموزشگاه عکاسی،کلاس عکاسی

از عکسی که سرنوشت جنگ ویتنام را تغییر داد تا عکس معروف کرکس و لاشخور کوین کارتر، عکس هایی که روستاهای گمنامی را به مناطق معروف گردشگری تبدیل کردند.

عکس لاشخور و کرکس

عکس لاشخور و کرکس کوین کارتر

عکس هایی که روسای جمهور و دیکتاتورها را با ابهت یا احمق نشان دادند هرکدام به نوعی قدرت عکاسی را به نمایش گذاشته است. اوج تنفر یک عکاس از یک شخصیت سیاسی را می توان در درون عکس هایش مشاهده کرد. گاهی نیز عکاسان خبری با دیدی پیش بینانه رخدادی را نوید می دهند. تاریخ سرشار از عکس هایی است که سال ها بعد از عکس برداری  رازهای درون خود را فاش کردند. به راستی عکاسان حرفه ای انسان های باهوش و زیرکی هستند.

هیتلر در اوج قدرت

هیتلر در اوج قدرت

فرقی نمی کند عکس خبری باشد یا چیدمان، تبلیغاتی باشد، یا گزارشی،یک عکس خوب گویاتر از هزار کلمه است و در نهایت، این عکس است که مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. نوستالوژی
  2. کشف دنیای درون
  3. دید و ایده خلاقانه
  4. کنتراست مفهوم و تکنیک
  5. مهارت در عکاسی

تحلیل عکس صلح و دوستی

نوستالژی عکاسی یا عکس نوستالوژیک

تا حالا شده به عکسی نگاه کنید و احساسی فوق العاده ای نسبت به آن عکس داشته باشید؟ بسیاری از خاطراتی که از یاد برده بودید ناگهان با دیدن یک عکس چون جرقه ای در ذهنتان دوباره تکرار شود و بغض یا لبخندی را عمق روحتان می نشاند.

عکاسی بیش از اینکه وابسته به رنگ، فرم و شکل باشد وابسته به روح و محتواست. عکس، ثبت لحظه ها و خاطراتی است که در آن لحظاتی سرشار از احساسات متفاوت شکل گرفته است.
البته این به این معنی نیست که از رنگ، فرم و شکل اجسام غافل شویم و بی تفاوت از کنار آن ها گذر کنیم بلکه به این معنی است که، عکس چیزی فراتر از ملاحظات فنی و یا زیبایی شناسانه است.

قدرت عکاسی

قدرت عکاسی

کشف دنیای درون عکاسی

لازمه هر نوع کشفی پژوهش است. شناخت شما نسبت به عکاسی و موضوعاتی که از آن ها عکاسی می کنید پیش نیاز موفقیت شماست. زمانی که این اتفاق افتاد ، آن گاه کشف قدرت عکاسی به شما این اشتیاق را می دهد تا لذت واقعی عکاسی کردن را درک کنید و بتوانید در لحظه بودن و لذت بردن از لحظات زندگی و برقراری ارتباط با طبیعت، حیوانات و انسان ها را تجربه کنید.

کشف قدرت عکاسی

کشف قدرت عکاسی

در دنیای عکاسی می توان  هر موضوع ساده ای را به سوژه های جذاب تبدیل کرد و جنبه های مختلف عکاسی را کشف کرد.

حال سوال این است کشف دنیای درون عکاسی به چه شکل است و چگونه می توان به آن دست یافت؟

برای داشتن مهارت کشف قدرت عکاسی لازم است یک سوژه پیدا کنید و به پس زمینه آن نیز توجه کنید، سعی کنید دوربین خود را بشناسید و به تکنیک های عکاسی توجه کنید نور، خطوط، ترکیب بندی، نسبت ها و سایر اصول پایه عکاسی را درک کنید.

شهامت داشته باشید از عکاسی کردن لذت ببرید و از اشتباه کردن نترسید، آزمون و خطا کنید و از همه مهم تر تمرین کنید یادتان باشد تمرین کردن از شما عکاس با تجربه می سازد.

دنیای درون عکاسی

دنیای درون عکاسی

داشتن دید خلاقانه

برای گرفتن عکس های خوب نیاز نیست حتما به مکان های دور دست یا خاص سفر کنید فقط کافیست  دید خلاقانه داشته باشید و با ذهن و قلب خود بکوشید تا بهترین لحظه را ثبت کنید و از کنار سوژه هایاطرافتان با چشم و ذهن بیدار بگذرید. آن گاه است که میتوانید سوژه های اطرافتان را نیز به یک عکس موفق و زیبا تبدیل کنید.

در حالت قدم زدن در جنگل ناگهان به چند تکه سنگی که بسیار چیدمان زیبایی داشته و شبیه رد پا ،چیده شده است برخورد می کنید که برایتان بسیار جذاب و دلرباست بنابراین بدون درنگ، شروع به عکاسی کنید و عکسی شبیه به عکس زیر را خلق کنید.

قدرت عکاسی

دید خلاقانه در عکاسی

دراین عکس،درست در وسط جنگل تکه خاکی به شکل قلب تشکیل شده بود و عکاس از آن عکس گرفته است. باید پذیرفت هر عکسی منحصر به فرد است و جذابیت خودش را دارد. عکس مانند هر انسانی که ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارد،می تواند پیام های مختلفی را انتقال دهد.

ایده خلاقانه عکاسی

ایده خلاقانه عکاسی

به این عکس ها خوب توجه کنید در ارتفاعات بالا آسمان در نزدیکترین حالت به کوه قرار دارد، عکس هایی با پس زمینه یک دست آبی آسمانی با ابرهای سفید که در بعضی قسمت های آن سایه خورده، سایه ای به رنگ خاکستری با پس زمینه بی نقص و یک دست.

قدرت عکاسی

عکاسی آسمان

در این عکس نیز همزمان در حال عکاسی کردن از گیاه به صورت ماکرو ناگهان گاوی وارد محوطه می شود و به دنبال علف می گردد، گاو در پس زمینه و علف در پیش زمینه قرار می گیرد.

قدرت عکاسی

عکاسی گیاه

زیبایی عکاسی در همین لحظه ثبت شدن حادثه ها و خاطرات است که می تواند برای همیشه باقی بماند. تنها کافیست کمی چاشنی خلاقیت به آن اضافه کرد.

قدرت عکاسی

ایده عکاسی

در عکس زیر چه چیزی می تواند قدرت خلقت آسمان و شاخه های درختی به این زیبایی را به تصویر بکشد. پاسخ آن کشف دنیای درون عکاسی است، که همزمان قدرت زیبایی را ثبت و چنان عظمتی را به تصویر می کشاند.

قدرت عکاسی

عکاسی طبیعت

کنتراست (تضاد)

آزمون و خطا در مهارت عکاسی بسیار مهم می باشد و یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به یادگیری سریع تر است. برای مثال با خلق کنتراست و ایجاد تضاد می توانیم صحنه های گیرایی را ثبت کنیم .

در این عکس زمانی که حیوان در اسارت است و با بندی به درخت بسته شده می توان غمی که در چشمانش موج می زند را دید و در طبیعتی که متعلق به اوست این چنین اسیر شده است.

قدرت عکاسی

کنتراست در عکاسی

این مثالی از کنتراست طبیعت است ولی کنتراست بین رنگ ها یکی دیگر از مولفه های گیرایی عکس هاست بخصوص در زمینه ترکیب بندی.

عکس زیر مثال خوبی برای این موضوع می باشد؛ رنگ آبی رنگی سرد میان رنگ های گرم، نارنجی و زرد که تضاد بسیار زیبایی را به وجود آورده است .

قدرت عکاسی

تضاد در عکاسی

این عکس نیز، از تعدادی مداد رنگی که در آن رنگ ها به خوبی در کنار هم چیده شده اند و اختلاف رنگ ها به چشم می خورد، هر رنگی در میزان ضعف و قدرت عکاسی تاثیر گذار است.

قدرت عکاسی

رنگ در عکاسی

هیچ فردی نخواهد توانست اثری بزرگ بیافریند، مگر آنکه در زمینه حرفه مورد علاقه اش فعالیت کند. بنابراین سعی می کند تا با اشتیاق در این راه قدم بگذارد و با چشم ریز بین حرکت کند، داشتن چشم ریز بین می تواند کوچکترین جزئیات را ببیند و با تغییر نقطه دید عکس متفاوتی را رقم بزند .

تمرین دادن چشم به منظور دیدن چنین جزئیاتی گام بزرگی در تقویت نگاه پر قدرت عکاسی به شمار می رود.

قدرت عکاسی

قدرت عکاسی

 

در این نوشتار سعی شد برای تفهیم بهتر قدرت عکاسی از عکس هایی مهم و تاثیر گذار در کنار عکس هایی بسیار سطحی و نازل استفاده شود تا مخاطب بیشتر به اهمیت موضوع پی ببرد و به نوعی استرس و سطح توقع عکاسان تازه کار نیز کاهش یابد

برای این که عکاس خوبی شوید علاوه برشناخت قدرت عکاسی باید آن را به درستی بیاموزید. خوب دیدن،در کنار شناخت و تسلط به مبانی و اصول کاربردی و استفاده از تکنیک های عکاسی می تواند از سوژه های ساده یک شاهکار بسازد. اما اگر تصور می کنید که حوصله شرکت در کلاس عکاسی را ندارید .به شما توصیه می کنیم لااقل از عکاسی فاصله نگیرید و تا می توانید عکاسی کنید. البته باید توجه داشته باشید بخشی از قدرت عکاسی در ویرایش عکس ها پس از عکاسی است. فراگیری اصول ویرایش و رتوش عکس به صورت حرفه ای یکی از عوامل موفقیت عکاسان حرفه ای است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=21930
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد قدرت عکاسی و بررسی 5عامل موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. همونطور که توی مقاله گفته شده اوج تنفر یک عکاس از یک شخصیت سیاسی را می توان در درون عکس هایش مشاهده کرد. کاملا با عکس هایی که در طول تاریخ از سیاست مدار ها گرفته شده میتونیم به درستی این موضوع پی ببریم؛ عکاسی با چاشنی تاریخ و سیاست یکی از تاثیر گذار ترین رشته هاست

    2

× سوالی دارید؟