ورود / ثبت نام
0

عکاسی چیدمان و داستان سرایی عکاسانه

2418 بازدید
عکاسی چیدمان
5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی چیدمان

عکاسی چیدمان، که گاهی مترادف با عکاسی استیجد نیز به کار می رود نوعی از شیوه های عکاسی است که در آن نظم و برنامه ریزی دقیقی وجود دارد. اگر چه عکاسی از هنرمندان و بازیگران در رویدادهای زنده مانند کنسرت ها، تئاترها، برنامه های تلویزیونی و غیره نیز عکاسی استیجد محسوب می شود اما این نوع عکاسی، صرفا برای ثبت لحظات زنده و اجراهای هنری استفاده نمی شود. 

عکاسی چیدمان

عکاسی چیدمان

عکاسی چیدمان و نکات مهم و کاربردی آن

عکاس، زمانی که بتواند برای خلق اثر هنری خود از مرزهای عکاسی جدا شده و به مرزهای  عکس سازی ورود کند،نخستین گام های ارزشمندتر شدن را  برای خلق اثری متفاوت برداشته است. داستان مهم عکاسی استیجد و چیدمان از آنجایی اهمیت پیدا می کند که عکاس در متن اثرش داستان یا روایتی را بیان می کند. وقتی به دنیای عکاسی چیدمان می رویم آنچه که نظر مخاطب را به اثر ما جلب می کند داستان یا ماجرای رمز آلودی است که در بطن عکاسی چیدمان شده نهفته است.

داستان سرایی با عکس

داستان سرایی با عکس

تفاوتی نمی کند با چه هدفی یا چه ژانری از عکاسی در حال عکاسی کردن هستید. مهم سبک وشیوه خلاقانه شماست، که ابهام و جاذبه ای را برای مخاطب ایجاد می کند. عکس های داستان سرا همیشه عکس های موفق تری هستند. داستان جذاب از مهمترین نقاط قوت در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. اشیاء مختلف در یک چیدمان خاص و با استفاده از نور مناسب، زیباتر و جذاب تر هستند. 

عکاسی چیدمان

برخی از کاربردهای عکاسی چیدمان در عکاسی تبلیغاتی، صنعتی، اجتماعی و خانوادگی است. از این شیوه برای تولید خلاقانه کاتالوگ‌ها و تصاویر محصولات نیز استفاده می‌شود.

شیوه های اجرایی عکاسی چیدمان، برمبنای داستان سرایی خلاقانه

  1. خلق اثر بصورت چیدمان سوژه ها در کادر
  2. خلق اثر بوسیله تکنیک های فتو کولاژ و چیدمان دیجیتال
  3. خلق اثر بوسیله کارگردانی و تدوین (چیدمان سوژه ها و تلفیق فتو کولاژ به شیوه فتو منیپولیشن)
فتومنیپولیشن

فاین آرت فتوکولاژ بوسیله فتوشاپ

 عکاسی چیدمان در ژانرهای مختلف

  1. تبلیغات: شاید هیچ عکس تبلیغاتی جذابی را نمیتوان مشاهده کرد که بر اساس داستان سرایی و چیدمان خلاقانه استوار نباشد. تفاوتی نمی کندکه  این عکس ها برای استفاده در کدام پلتفرم یا بیلبوردهای تبلیغاتی ،بروشورها، سایت یا نشریات و یا فضاهای دیگری در نظر گرفته شده باشندف مهم این است که  داستان مهمترین رکن یک عکس تبلیغاتی است و چیدمان متناسب نیز یکی از ابزارهای آن است. در عکس های تبلیغاتی از عکاسی چیدمان و نکات خلاقانه برای جذب توجه مخاطبان و نمایش بهتر محصولات استفاده می‌شود.
    تبلیغاتی کوکاکولا خانواده
  2. کاتالوگ: در کاتالوگ‌های محصولات، عکاسی چیدمان وخلاقانه برای نمایش دقیق و جذاب محصولات استفاده می‌شود.
  3. تصاویر محصولات: در فروشگاه‌های آنلاین، تصاویر محصولات با استفاده از عکاسی چیدمان نمایش داده می‌شوند تا خریداران بهتر بتوانند محصولات را مشاهده کنند و احساس هم ذات پندارانه تری با محصول برقرار کنند. گاهی برای این که احساس نوستالوژی به بیننده دست دهد فضاهای قدیمی و چیدمان عکس براساس یک سناریوی قدیمی و جذاب شکل می گیرد نمونه هایی از این عکس ها را می توان در سفره های افطاری با چیدمانی از خرما، زولبیا بامیه ، آش رشته و سفره ای شلوغ با حضور پدربزرگ ومادربزرگ را مشاهده کرد. این قبیل عکس های داستان سرا به عمق قلب و احساس مخاطب نفوذ می کند.سفره افطاری 
  4. تصاویر غذا: در رستوران‌ها و سایر اغذیه فروشی ها ، عکاسی چیدمان شده و هوشمندانه ای را خواهید دید که اشتهای شماراافزایش می دهد. عکس قارچ و سیب زمینی سرخ شده، استیک ها، مرغ سوخاری،سالادهاو نوشیدنی ها  و عکاسی چیدمان غذاها برای جذابیت محیط استفاده می‌شود.عکاسی چیدمان
  5.  تصاویر دکوراسیون داخلی: کمتر فضای تجاری را مشاهده می کنید که دکوراسیون آن از عکس های جذاب و خلاقانه بهره ای نبرده باشد. لایت باکس های تبلیغاتی، بخش مهمی از  دکوراسیون داخلی، را می سازند. عکاسی چیدمان وترغیب به کنجکاوی برای دقت در ضمیر عکس ها و جلوه های بصری زیبا، برای دلنشین تر شدن  فضاهای داخلی استفاده می‌شود.
عکس داستان گو

عکس داستان گو

برخی از عکاسان مشهور استیجد عبارتند از:

۱. آنی لیبوویتز: علاوه بر عکاسی سینما، او نیز در عکاسی استیجد فعالیت دارد و برای کنسرت های مشهوری مانند “مایکل جکسون” و “مادونا” عکاسی کرده است.

۲. کوین مازور: عکاس مشهور استیجد که برای برنامه های تلویزیونی مانند “The Voice” و “America’s Got Talent” عکاسی کرده است.

۳. دونالد : عکاس مشهور استیجد که برای کنسرت های مشهوری مانند “بون جووی” و “مایکل بوبله” عکاسی کرده است.

۴. جوانی مندوزا: عکاس مشهور استیجد که برای تئاترهای مشهوری مانند “هملت” و “رمئو و ژولیت” عکاسی کرده است.

۵. لورنس کریس: عکاس مشهور استیجد که برای کنسرت های مشهوری مانند “U2” و “بند رولینگ استونز” عکاسی کرده است

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=20871
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد عکاسی چیدمان و داستان سرایی عکاسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرسی از مقاله ی خوبتون❤، یکی دیگه از عکاسان مشهور در زمینه استیح«John Hinde» هست که عکس های بسیار ارزشمندی رو از روزمره ی مردم بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم ثبت کرده و در عکاسی استیج در زمان خودش درخشیده

    2

× سوالی دارید؟