ورود / ثبت نام
0

عکاسی ورزشی از حرکات سریع

3190 بازدید
عکس ورزشی
5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی ورزشی عکاسی از حرکات سریع

گویا مفهوم عکاسی ورزشی با سرعت آمیخته است. همیشه عکاسی ورزشی به معنای استفاده از سرعت های بالای شاتر  نیست. اما سرعت عمل عکاس موضوع بسیار مهمی است. عکاس ورزشی، باید چشمی تحلیل گر، دستی مسلط  و آماده عکسبرداری با دوربین و شناختی کامل از رشته ورزشی داشته باشد.

عوامل مهم در تهیه عکس های ورزشی

  • شناخت دقیق و مناسب از رشته ورزشی
  •  تسلط کامل به عکاسی
  • سرعت عمل در عکاسی
  • تحلیل دقیق و سریع
  • قدرت تمرکز و دقت بالا
  • چابکی وتحرک بالای عکاس
  • دارابودن دوربین، لنز ، تک پایه وتجهیزات مناسب

نقش لنز در عکاسی ورزشیبا توجه به محدودیت هایی که برای نزدیک شدن به سوژه ها وجود دارد، داشتن لنز زوم برای عکاسی ورزشی ابزاری ضروری است.
این ابزار به عکاس  کمک می کند،تا ورزشکاران را از درون ویزور دوربین تعقیب کند.تغقیب سوژه ها از مسافتی دورتر امکان ثبت  کادری زیباتر را فراهم می کند. بسته به نوع ورزش، تنوع لنز های مورد نیاز متفاوت است.

عکاسی ورزشی

تاثیر لنز در عکاسی ورزشی

لنز مناسب برای عکاسی ورزشی در رشته های مختلف مثلا رشته  کشتی با عکاسی از فوتبال متفاوت است. برای عکاسی از کشتی فاصله عکاس به سوژه می تواند نزدیکتر باشد و فضای ورزشگاه نیز مساحت کمتری دارد. در این رشته، استفاده از لنزهای سوپرتله فتو قوی ضرورتی ندارد. در رشته فوتبال که فضای استادیوم وسیع و سرعت حرکتی ورزشکار بالاتر است فاصله کانونی لنز اهمیت بیشتری دارد.

تاثیر سرعت شاتر در عکاسی ورزشی

سرعت بالای شاتر برای تثبیت حرکت  سوژه های متحرک الزامیست. اگر چه درمواردی، محوی عکس می تواند،حس حرکت و جنبش را  به مخاطب منتقل و به جنبه ی هنری آن بیافزاید. اما اصولا درعکاسی ورزشی، از سرعت های پائین شاتر اجتناب می شود.
سرعت بالای شاتر باعث تثبیت یا به اصطلاح منجمد شدن حرکت در عکس ورزشی می شود. منظور از سرعت بالا در رشته های مختلف ورزشی متفاوت است.

عکاسی ورزشی

در عکاسی ورزشی رشته فوتبال گاهی از سرعت 1/2000 ثانیه،برای انجمادحرکت توپ فوتبال و بازیکن استفاده می شود. این سرعت در عکاسی ورزشی رشته کشتی به 1/500 ثانیه کاهش می یابد.

عکس ورزشی حرکت

عکس ورزشی حرکت

گاهی استفاده از تکنیک عکاسی مویلاسیون (کشیدگی در عکس) با سرعت پایین شاتر مثلا  1/15ثانیه مناسب است.
در مواردی نیز حس حرکت و متحرک بودن ورزشکار، یا ابزار ورزشی حرکت و لحظه ی جالبی را ثبت کرده است.

عکاسی ورزشی شکار لحظات حساس

برای گرفتن عکس ورزشی موفق، شکار لحظه ی مناسب بسیار اهمیت دارد. یک ثانیه زودتر ویا دیرتر نتیجه عکس متفاوت می شود.
به همین منظور عکاس ورزشی باید موضوع خود را از درون منظره یاب تعقیب کند و چشم دیگر خود را باز نگه دارد.تا متوجه آنچه در کادر دوربینش قرارمی گیرد باشد.

مشکلات نوردهی در عکاسی ورزشی

مشکل کمبود نور محیط زمانی تشدید می شود که از سرعت های بالای شاتر استفاده می کنید. اگرچه لنزهای سوپر تله فتو فاقد دیافراگم هستند و تقریبا عکاس درحال استفاده از حداکثر گشودگی دیافراگم است اما مشکل کمبود نور محیط بسیارجدی است. همچنین عملا موضوع استفاده از فلاش نیز منتفی است.نور فلاش علائوه برمعایب تکنیکی عکاسی،در روند مسابقه نیز اخلال ایجاد می کند.

تنها گزینه ای که عکاس ورزشی می تواند برای جبران کمبود نوردهی استفاده کند، افزایش حساسیت ISO است. دوربین های حرفه ای این مشکل را تاحدود زیادی جبران کرده اند.با وجود اشکالاتی که در کاهش کیفیت عکس  اتفاق می افتد،اما استفاده از حساسیت های بسیار بالای ISO از گزینه های مطلوب برای عکاسان  ورزشی است.

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=12770
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد عکاسی ورزشی از حرکات سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. همونطور که توی مقاله گفته شد با تنظیم سرعت شاتر در عکاسی ورزشی، میتونیم لحظات خاص و هیجان انگیزی که فقط یک بار اتفاق میافتند رو ثبت کنیم

    2

× سوالی دارید؟