ورود / ثبت نام
0

از عکاسی فتوریسم تا سبک عکاسی اپتیکال آرت

2290 بازدید
عکاسی فتوریسم 
5/5 - (1 امتیاز)

مقایسه عکاسی فتوریسم و عکاسی اپتیکال آرت

با بررسی تطبیقی دو سبک عکاسی اپتیکال آرت و عکاسی فتوریسم  متوجه دو نوع نگاه به لحاظ اهمیت محتوایی خواهیم شد. در عکاسی به سبک فتوریسم سرعت و فناوری و حس پویایی و دینامیک اهمیت دارد؛ در صورتی که در سبک عکاسی اپتیکال آرت، الگوها و فرم‌های هندسی، رنگ‌های قوی و تضادهای شدید موضوعات مهم این سبک عکاسی به شمار می روند.

این مقاله با موضوع مقایسه  تطبیقی عکاسی فتوریسم و سبک عکاسی اپتیکال آرت، بخشی از سخنرانی استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون در شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی هنر عکاسی، دوربین های دیجیتال و تجهیزات وابسته DIF است. این سخنرانی به تبیین عکاسی فتوریسم و عکاسی اپتیکال آرت برای دانشجویان رشته عکاسی می پردازد. پیشاپیش از فرصتی که برای مطالعه این مقاله می گذارید سپاسگزاریم و امیدواریم که مطالعه آن برای شما مفید باشد.

مدرس عکاسی

استادمحمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی

خداوند متعال را شاکرم که فرصتی دست داد، تا به معرفی و بررسی سبک هایی از هنرعکاسی بپردازیم. البته باید عرض کنم که اغلب سبک های هنری تنها به رشته عکاسی محدود نمی شود و بیشتر جنبشی در رشته های مختلف هنری هستند که بعضا در رشته هایی نمود بیشتری پیدا می کنند. همانطور که در برنامه های همایش ذکر شده بود از مجموع 18 کارگاه آموزشی برنامه ریزی شده امسال، بنده توفیق دارم در سه کارگاه مختلف به مقایسه تطبیقی سبک های مختلف هنری بپردازم. امروز هم با موضوع بررسی تطبیقی دو سبک عکاسی اپتیکال آرت و عکاسی فتوریسم  در خدمت شما استادان، دانشجویان و هنرجویان عزیز رشته عکاسی هستم.امیدوارم نتایج این بحث بتواند باعث گشایش مسیری شود که به ارتقاء سطح مهارت و آگاهی هایمان کمک کند.

عکاسی فتوریسم Futurism

همان طور که می دانید، فتوریسم یک جنبش هنری است.جنبشی  که در اوایل قرن بیستم در ایتالیا شکل گرفت. هنرمندان فتوریست با تأکید بر حرکت، سرعت و فناوری، تلاش کردند تا با نمایش دادن تصاویری پویا و دینامیک، احساس حرکت و سرعت را به بیننده منتقل کنند. در عکاسی فتوریسم سرعت اهمیت زیادی دارد.

آن‌ها از رنگ‌های شاد و روش‌های نوین در نمایش تصاویر استفاده می‌کردند. عکاسان فتوریست نیز با استفاده از روش‌های نوین در عکاسی مانند فلاش و دوربین‌های سریع، تلاش می‌کنند تا حرکت و سرعت را در تصاویر خود نشان دهند. این جنبش به عنوان یکی از جنبش‌های پیشگام در هنر مدرن شناخته می‌شود.

عکاسیTV

عکاسی با سرعت کم

حالا اگر بخواهم ارزشمند ترین تکنیک های عکاسی فتوریسم را برایتان تشریح کنم باید به تکنیک های کنخلاسیون، مویلاسیون، پانینگ، لایت پینتینگ، اوپن فلاش به عنوان شاخص ترین تکنیک های عکاسی فتوریسم اشاره کنم.

عکاسیtv

عکاسی با سرعت بالا

سبک عکاسی اپتیکال آرت Optical Art

سبک عکاسی اپتیکال آرت یا همان Op Art، نیز در دهه ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت. این سبک عکاسی برای اولین بار توسط والدمار کورینگ در نمایشگاهی با نام “The Responsive Eye“در موزه سنترال پارک در نیویورک معرفی شد.

سبک عکاسی اپتیکال آرت

سبک عکاسی اپتیکال آرت

در این سبک عکاسی، از الگوها و فرم‌های هندسی، رنگ‌های قوی و تضادهای شدید استفاده می‌شود تا تصاویری با جذابیت بصری خلق شود. در واقع، هدف این سبک عکاسی، ایجاد حس تحریک و تغییر در حالت روحی بیننده است. به همین دلیل، این سبک عکاسی به عنوان یکی از جنبش‌های هنر پساحادثه شناخته می‌شود.

فرم های هندسی و تکرار الگوها

وقتی از الگو صحبت می کنیم، منظورمان یک قالب و شکل نیست. منظور از الگو عناصر یا اشکال تکرار شونده است. هر شکل تکرار شوند ازگلبرگ های یک گل گرفته، تا دانه های یک خوشه گندم، آجرهای یک دیوار ویا مهره های یک تسبیح می تواند الگو محسوب شود. الگوها به دلیل ریتم تکرار شونده از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند. به طور خلاصه منظور از الگوها هر چیزی است که، در یک عکس، تکرار شونده باشد.

آموزش عکاسی

گاهی تکرار الگوهای ساده در یک عکس به زیبایی آن می افزاید. مهم نیست ازچه سوژه ای عکاسی می کنید. تکرار الگو ها  رمز موفقیت عکاس است.

سبک عکاسی اپتیکال آرت

سبک عکاسی اپتیکال آرت

اپتیکال آرت دنیا را از پشت لنزها به نمایش می گذارد. درحقیقت جوهره سبک عکاسی اپتیکال آرت لنز یا همان اپتیک است. جادوی نگاه از پشت لنزها یعنی تسخیر پرسپکتیو دو بعدی و القای بعد سوم که خیال انگیزترین آرزوی عکاسان و نقاشان در طول تاریخ بوده است.

عکس سیاه وسفید باکنتراست بالا

وقتی ازعکاسی اپتیکال آرت صحبت می کنیم درحقیقت به طور شفاف به لنزهای واید انگل، فیش آی ،PC اشاره می کنیم .

pc لنز

pc لنز برای ثبت پرسپکتیو در عکاسی

ضمن اینکه فرصت های بی بدیلی که کاهش عمق میدان وضوح با تمرکز بر فاصله کانونی لنزهای سوپر تله فتو ایجاد می کند، همچنان برای عکاس مهم است.

امیدوارم  بحث هایی که امروز مطرح شد، برای شما عزیزان راهگشا باشد. دنیایی سرشار از عشق و اشتیاق برایتان آرزو می کنم و همگی شما عزیزان را تا فردا که با کارگاه دوم آموزشی با عنوان از عکاسی سبک فوویسم تا عکاسی سبک کوبیسم در خدمتتان هستم، به خداوند مهر بان می سپارم.

این مقاله بخشی از سخنرانی استاد محمد مهدی تدین موغاری در کارگاه های آموزشی شانزدهمین جشنواره بین المللی دوربین های دیجیتال است. عکس های به کار رفته در این مقاله مربوط به سایر مقالات آموزشی مرتبط سایت دارالفنون است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=20785
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد از عکاسی فتوریسم تا سبک عکاسی اپتیکال آرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام و تشکر از توضیحات جامع و کامل استاد تدین ، به نظر من باید به نحوه گرفتن عکس در این سبک فتوریسم نیز اشاره ای بکنیم ،
    روش های ثبت عکس به سبک فوتوریسم مختلف است؛ از باز گذاشتن شاتر به مدت ۳۰ ثانیه و حرکت سوژه در کادر که برای واضح ماندن عکس در قسمت هایی همراه با مکث هم راه است تا استفاده از روش نوردهی متوالی و Open Flash یا استفاده از پرده ی اول و دوم فلاش برای کشیدگی و وضوح تصویر، که نسبت به ایده ای که در ذهن هنرمند است می توان از روش های نوردهی متفاوتی استفاده کرد. همانطور که استاد اشاره کردند در عکاسی فتوریسم تکنیک های مختلفی مانند کنخلاسیون و موویسیون استفاده می شود و هر چقدر که عکاس در استفاده از این تکنیک ها ماهر تر باشد عکس بهتری دریافت می کند.
    سپاسگزارم از اینکه بستری برای بیان نظر ما علاقمندان فراهم کردین.
    ملیکا رضائی هنر جوی رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون

    2

× سوالی دارید؟