عکاسی طبیعت بی جان still-Life
عکاسی طبیعت بی جان که در زبان انگلیسی still life photography نامیده می شود، سبکی در عکاسی است.
منظور از عکاسی طبیعت بی جان، خلق ترکیب بندی موثر از اشیای ساکن است.
در عکاسی طبیعت بی جان، باید انضباط ویژه ای که متمرکز بر نورپردازی، درک و به دست آوردن طرح موضوع است،
حکم فرما باشد.
تذکر مهم در عکاسی طبیعت بی جان
عکاسی طبیعت بی جان، الزاماً هیچ ارتباطی به عکاسی از طبیعت ندارد.
منظور از طبیعت بی جان تمام موجودات غیرجاندار و اشیاء در جهان هستی است.
در تمام اشکال عکاسی، ممکن است شی ای در کنار طبیعت قرار گیرد.
این موضوع به معنی الزام ارتباط این دو باهم نیست.
عکاسی طبیعت بی جان در امتداد هنر نقاشی
از آغاز تاکنون یکی از مهمترین بدیهیات عکاسی، وامداری عکاسان و تقلید ایشان از نقاشان بوده است.
هنر ترکیب بندی یکی از مهمترین وجوه تمامی هنرها، علی الخصوص هنرهای تجسمی است. ابتدایی ترین چیزی که یک عکاس حرفه ای را از یک عکاس آماتور متمایز می کند توجه او به ترکیب بندی است. عکاسی از طبیعت بی جان، یک امر تصادفی یا اتفاقی بدون برنامه ریزی و اندیشه ورزی نیست.
انواع سبک و دسته بندی در عکاسی طبیعت بی جان
عکاسی طبیعت بی جان، برخلاف اسم کوتاه و ساده اش، دسته بندی های متنوع و بسیاری را شامل می شود.
مهمترین این دسته بندی ها عبارتند از:
- زیبایی | beauty
- تولید-محصول | product
- سایه | shadow
- استودیو | studio
- سورئال | surreal
- مفهومی | conceptual
- نور طبیعی | natural light
- انتزاعی | abstract
- تاریک | dark
- امروزی | contemporary
- ساده | easy
- رنگارنگ | colorful
- آب | water (خیساندن، عرق کردن، آب دادن، خیس کردن)
- به شکلی درآوردن | fashion
- طبیعت | nature (پرداختن به روح،ذات و ماهیت)
- مینیمالیست | minimalist
- روشنایی | lighting
- بی تکلف| simple
- هنر زیبا | fine art
- نوین | modern
- قهوه | coffee
- غذا | food
- سیاه و سفید| black & white
- شیشه | glass
- خلاق | creative
- گل | flower
- میوه | fruit
- وابسته به زیبایی | aesthetic
عکاسی طبیعت بی جان|زیبایی | beauty:
این سبک، بیشتر برای تبلیغ محصولات آرایشی است.
با قرارگرفتن یک محصول آرایشی مانند عطر، ادکلن، رژ لب، لاک، در کنار طبیعت، حس مطبوعی به مخاطب منتقل می شود.
به نوعی مشتری دو فریب همزمان را باهم می خورد.
اول اینکه احساس می کند آن کالا از طبیعت گرفته شده و ریشه طبیعی دارد، با این احساس از مضرات آن غافل می شود.
دوم احساس خوبی را که طبیعت قبلا برایش ایجاد کرده با آن محصول همراه می سازد.
مثلا خاطرات یک روز تعطیل در کنار دریا را که برایش خاطرات لذت بخشی داشته است یادآوری می شود.
تبلیغ حوله یا عطری با شمیم دریایی اشتیاق و رغبت همزاد پندارانه ای را در ذهن مخاطب تداعی می کند.
عکاسی طبیعت بی جان|تولید-محصول | product
این سبک بیشتر، برای تبلیغ محصولات است. با قرار گرفتن یک محصول همراه با ماده اولیه آن یا تنها ماده اولیه آن که
از طبیعت است، حس مطبوعی به مخاطب منتقل می کند.
وقتی انسان احساس می کند کالایی از طبیعت گرفته شده و ریشه طبیعی دارد؛ اعتمادش به کالا بیشتر می شود.
نکته قابل تامل این که، انسانها بیشترین آسیب را به طبیعت وارد کردند اما باور دارند طبیعت مهربان است.
طبیعت انتقام جو نیست و تلافی نمی کند. انسانها همچنان بیشترین اعتماد را به طبیعت دارند.
عکاسی طبیعت بی جان|خلاق | creative
این سبک بیشتر برای القای یک حس خوب مبتنی بر رویا است. قبلا گفتیم که با قرارگرفتن یک محصول در کنار نمادی از طبیعت،حس مطبوعی به مخاطب منتقل می شود.حالا اگر با چاشنی خلاقیت لامپ و دم گلابی که شبیه لامپ است
به هم پیوند بخورند، چقدر هیجان انگیز است.
خلق سوژه هایی که از ترکیب یک یا چند سوژه فراهم شده اند. سوژه هایی که ساخته و پرداخته ذهن هنرمند است.
تفاوتی نمی کند این سوژه ها در اثر کلاژ و یا چیدمان پدید آمدند و یا در فتو مونتاژ خلق شدند.
عکاسی طبیعت بی جان|آب | water (خیساندن، عرق کردن، آب دادن، خیس کرن)
این سبک بیشتر برای القای یک حس خوب با محوریت آب است. با قرارگرفتن یک محصول در آب یا کنار طبیعت، حس مطبوعی به مخاطب منتقل می شود.
در این روش، آب به اشکال مختلفی مورد توجه قرار می گیرد.
می تواند به هریک از اشکال آبپاشی، غرق کردن، پاشیدن، عرق کردن، و سایر اشکال باشد.
مثلا وقتی روی گل یا میوه ای آب را قطره پاش می کنیم، احساس قطرات شبنم را در مخاطب تقویت می کنیم.
وقتی روی نوشابه ای خنک این قطرات پاشیده می شود حس عرق کردن جسم سرد در محیط گرم یادآوری می شود.
همچنین وقتی میوه ای را داخل آب پرتاب می کنیم حس شیرجه زدن در رودخانه را در ذهن تداعی می کند.
تفاوتی نمی کند سوژه ما چیست، احساسی از طبیعت را به ما منتقل می کند.
گویا خاطره یک آب تنی در رودخانه ای مطبوع در گرمای فصل تابستان در ذهن ما یادآوری می شود.
عکاسی طبیعت بی جان|سیاه و سفید| black & white
شاید مهمترین موضوع در این نوع عکاسی فرم یا محتوا باشد.
حذف عنصر رنگ باعث توجه زیاد به فرم و تقویت کنتراست می شود.
آنجایی که عکاس رنگ را برای القای مفاهیم مورد نظرش به مخاطب مزاحم می بیند، به این سبک و سیاق می پردازد.
عکس های سیاه و سفید از جنبه های مختلفی حائز اهمیت هستند.
عکس های سیاه و سفید، حس نستولوژیک دارند.
ذهن را به اعماق تاریخ می برند. گویا در حافظه ما جایی در ناخودآگاه دارند.
با دیدن عکس های سیاه و سفید به یاد خانه مادر بزرگ، یاد دوران کودکی و سادگی های فراموش شده می افتیم.
عکس های سیاه و سفید فقط اسمشان سیاه و سفید است.
بستگی به میزان کنتراست شان مجموعه ای از خاکستری ها را نیز با خود همراه می کنند.
همراه شدن پله های متعدد رنگ خاکستری خُلَل و فُرَج (تو رفتگی و بیرون آمدگی) را در عکس پدیدار می کند که
باعث القای بعد در برخی از عکس ها می شود.
عکاسی طبیعت بی جان | انتزاعی | abstract
عکاسی انتزاعی یا آبستره درحقیقت نوعی ارائه تصویری جدید از یک سوژه است.
این عکس می تواند بخشی از یک سوژه یا زاویه ای دیگر از آن یا ترکیب و تلفیقی در موقعیت هایی متفاوت از آن باشد.
آنچه مهم است، این که ما به ازاء واقعی آن عیناً در طبیعت نباشد.
جوهره عکس انتزاعی بر خلاقیت و تیزبینی عکاس استوار است.
بدون شک برای گرفتن عکس های انتزاعی داشتن دانش و بینش هنری الزامی است.
هر شخصی که دوربین عکاسی دارد یا با اصول عکاسی آشناست نمی تواند عکس انتزاعی بگیرد.
موضوع بسیار پیچیده تر است.
دو ویژگی مهم عکاسی انتزاعی:
- پدید آوردن عکسی که در خارج از آن قاب در جای دیگری وجود ندارد،یعنی واقعیت ندارد.
- بازنمایی تصویری از واقعیت که بخش های غیرضروری آن حذف شده است.
عکاسی طبیعت بی جان|مینیمالیست | minimalist
معنای اصلی مینیمالیست را نظامی گنجوی در یکی از ابیات شعر خود برای نصیحت به فرزندش به بهترین شکل بیان نموده است.
بیت معروفی که کمتر شخصی است که آن را نشنیده باشد.
کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ تا زاندک تو جهان شود پُر
مکتب مینیمالسم را می توان مولود هنرمندان روس پس از انقلاب اکتبر روسیه دانست.
رابرت راشنبرگ، مالویچ، رابرت ریمن، از پیشگامان این مکتب در روسیه بودند.
بعدها هم این مکتب به جنبشی فراگیر در بین هنرمندان ایالت متحده آمریکا تبدیل شد.
دیوید اسمیت، کارل آندره، رابرت موریس از هنرمندان مینیمالیست امریکایی هستند.
اساس تفکر و جوهر هنر مینیمال در تمامی هنرها به اختصارگویی و موجز فرمایی هنرمند تکیه دارد.
عکاسی طبیعت بی جان| شیشه | glass
انواعی از شیشه، تنگ ، لیوان و تمام اشیاء شیشه ای و کریستال از دو منظر جاذبه بیشتری دارند.
اول آنکه سه ویژگی منحصر به فرد دارند. انعکاس دنده منابع نور، جذب کننده نور و عبوردهنده نور هستند.
انعکاس اشیاء، رنگ ها و نورها در شیشه ها دنیایی از زیبایی را خلق می کند.به عکس زیر دقت کنید:
دقت کنید، با قرارگیری چند جام رنگی در یک سینی چه جادویی از رنگ پدید آمده است.
این رنگارنگی با انعکاس های فریبنده نور زیبایی مضاعفی را به خود گرفته است.
مهمترین الزامات عکاسی طبیعت بی جان
- چشمی حساس و جستجوگر در جزئیات، در عکاسی از طبیعت بی جان، ضروری است.
- نسبت به حالت بیانی که از چیدن صحنه ی طبیعت بی جان به دست می آید، کاملا آگاه باشید.
- هر چیزی که به حالت و فضای احساسی ترکیب شما لطمه می زند یا هم خوانی ندارد را ازکادر بیرون کنید.
- از سه پایه یا هر وسیله ی دیگری که بتواند دوربین را ثابت نگاه دارد،استفاده کنید.
- از اشیاء و ابزارهای ساده استفاده کنید تا بتوانید هر تغییر دلخواه خود را در صحنه به وجود آورید.
- بسیاری از صحنه های طبیعت بی جان، به طور طبیعی در دور و بر ما وجود دارد.
- گوش ماهی ها در ساحل گرفته یا قوطی کنسرو زنگ زده در باغی متروک، سوژه عکاسی طبیعت بی جان است.
- اشیای فراوانی که بی تفاوت از کنار آنها می گذریم، موضوعات جالبی برای عکاسی طبیعت بی جان هستند.
توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.