ورود / ثبت نام
0

عکاسی با فلاش دوربین

2296 بازدید
مقایسه کاربرد فلاش عکاسی
5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی با فلاش دوربین Internal

مقاله آموزشی عکاسی با فلاش دوربین، یک مقاله آموزشی کوتاه است و نمی تواند به تمام سوالات شما در خصوص فلاش های عکاسی پاسخ دهد. با خواندن این مقاله با ویژگی های عکاسی با فلاش دوربین بیشتر آشنا می شوید وبرای تکمیل اطلاعات خود لازم است مقاله های دیگری که در خصوص نورپردازی در این سایت نوشته شده است را نیز مطالعه کنید. یکی از بدشانسی های بزرگ برای یک  عکاس حرفه ای زمانی است که مجبور به عکاسی با فلاش دوربین Internal (سرخود) عکاسی شود.

نورپردازی با فلاش

نورپردازی با فلاش

فلاش های سرخودInternal که به فلاش اتمی نیز موسوم هستند از بدترین نوع فلاش برای دوربین های عکاسی محسوب می شوند. دراین نوع عکاسی با فلاش دوربین شما توانایی تغییر زاویه تابش را ندارید. و نور از مجرایی کوچک و تنگ به صورت تیز و خیره کننده خارج می شود.

عکاسی با فلاش دوربین external

عکاسی با فلاش دوربین external  از قابلیت های عکاسی حرفه ای است.

عکاسی با فلاش دوربین

عکاسی با فلاش دوربین

به دلیل امکانات متعددی که برای عکاس ایجاد می کند محبوب عکاسان حرفه ای است. این نوع فلاش ها هم می تواند بر روی دوربین عکاسی و هم بر روی سه پایه نصب شود.

قابلیت های حرفه ای عکاسی با فلاش دوربین

یک فلاش حرفه ای با قطر دهانه یا کاسه های مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. هرچه میزان گشادی دهانه فلاش بیشتر باشد وسعت توزیع نور بیشتر می شود. همچنین قابلیت اتصال انواع فیلترها و تلطیف کننده ها بر روی فلاش امکانپذیر است و امکان چرخش زاویه نور برای عکاس وجود دارد.

کاربرد فلاش عکاسی

کاربرد فلاش عکاسی

می توانید زاویه ی آن را به گونه ای بر گزینید که نور فلاش به سقف بخورد تا نوری طبیعی،پخش شده و ملایم به دست آید.حتی می توانید فلاش را به سمت دیوار سفید یا روشن بتابانید. نور پخش شده، طبیعی و مانند نور ملایم روز است.

فلاش متر و نورسنج

دوربین های عکاسی دیجیتال، مجهز به نورسنج اتوماتیک هستند. با انتخاب گزینه های تقدم دیافراگم TV، تقدم شاتر AV و پروگرام P عملیات نورسنجی خودکار توسط دوربین انجام می شود. زمانی که قصد استفاده از فلاش عکاسی  external  را داریم باید برای بدست آوردن اعداد متناسب دیافراگم،شاتر، ایزو با نور فلاش از ابزاری بنام فلاشمتر استفاده کنیم.

از آنجایی که با تابش نور فلاش به سقف یا دیوار، نور رسیده به موضوع و باز تابش از آن کاهش می یابد، باید نورسنجی یا فلاش سنجی کرد.

نورسنج و فلاشمتر

نورسنج و فلاشمتر

فلاشمتر،دستگاهی مانند دستگاه نور سنج است که هنگام عکس برداری با یک یا چند فلاش
برای تعیین شدت نور فلاش ها و تعیین میزان دیافراگم، به کار می رود.

جدول GN برای عکاسی با فلاش دوربین

جدول GN برای عکاسی با فلاش دوربین

در صورت نداشتن فلاش متر، می توانید بااستفاده از جدول GN و انجام سعی و خطا به عدد مطلوب برسید. همچنین با به کارگیری تکنیک نوردهی کما بیش نور مناسب و موثر را به دست آورید. به یاد داشته باشید که میزان نور باز تابیده از موضوع خود نیز بستگی به روشنی و جنس سقف یا دیوار و زاویه ی تابش فلاش دارد.

فلاش های مجهز به سنسور تنظیم کننده

چنانچه فلاش مجهز به حس گر (Sensor)دارید، نیاز کمتری به تغییر ایزو و دیافراگم خواهید داشت، چرا که حس گر به صورت خودکار نور دهی را میزان می کند و شما تنها درصورتی که حداکثر قدرت فلاش برای عکاسی در آن محیط کافی نباشد مجبور به تنظیمات دقیق می شوید.

عکاسی با فلاش دوربین

عکاسی با فلاش دوربین

نکته دیگری که لازم است یادآوری کنیم این است که  هنگامی که نور فلاش  به سقف بتابد، نور ملایم و پخش شده ای روی صورت ایجاد می کند.

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار این مقاله باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=11930
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد عکاسی با فلاش دوربین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و عرض ادب
    برای عکاسی با نور پردازی بهتر میتونیم از :
    فلاش *اکسترنال* نوعی فلاش است که روی دوربین قرار می‌گیرد و به عنوان یک منبع نور مصنوعی می‌توان از آن استفاده کرد. اسپیدلایت یک منبع نوری کمکی برای سوژه هایی که در فاصله دورتر از دوربین قرار گرفته اند هستند.
    منبع نوری بزرگ تر و قوی تر نسبت به فلاش داخلی دوربین هستش ، قرمزی چشم رو در عکاسی پرتره کمتر می‌کند ،میتونید نور محیط رو بهتر کنترل کنید ، در نورپردازی خلاقیت بیشتری پیدا میکنید .
    تنها راه آسان شدن عکاسی و کار کردن با تجهیزات جانبی مانند فلاش ها، تمرین بسیار زیادی میخاد تا بتونیم خروجی های قوی تری داشتیم باشیم
    با تشکر ایسان کمالی نسب هنرجوی رشته عکاسی اموزشگاه عکاسی دارالفنون

    3

× سوالی دارید؟