ورود / ثبت نام
0

10نکته خوشمزه برای عکاسی از غذا

2311 بازدید
عکاسی غذا
4.4/5 - (9 امتیاز)

عکاسی از غذا

با وجود تجربه ی چند ساله که درپیج آشپزی در اینستاگرام داشتم میتونم به جرات بگم عکاسی از غذا یکی از سخت ترین سبک ها در عکاسی هست چرا که غذا به سرعت سرد میشه و جذابیت و زیبایی و تازگی خودشو از دست میده و به اصطلاح قدیمیا از دهن میوفته!!!

یه عکس تبلیغاتی باید بتونه روش هایی رو به کار بگیره که برای مخاطب یا بیننده، یک غذا یا نوشیدنی رو وسوسه انگیز کنه تا منِ نوعی که تصویر رو مشاهده میکنم درهمون لحظه اون غذا رو سفارش بدم.

عکاسی از غذا ها یا خوراکی هایی که ما در تصاویر یا مجلات مشاهده می کنیم اونقدرها هم خوشمزه یا قابل خوردن نیستن. خیلی مواقع برام پیش  اومده یه کیک یا دسری رو با توجه به دستور مطمئن، وقتی تهیه کردم و مزه کردم اونجور که تصور میکردم خوشمزه نبوده

ولی با ترفندهایی خاص تونستم تصاویری از دسر یا شیرینی ثبت کنم که مخاطبینم درکامنت ها از جذابیت و وسوسه انگیزی اون خوراکی تعریف کردند؛ این اتفاق بارها و بارها برام تکرار شده.

عکاسی از غذا

عکاسی از غذا

شاید باورکردنی نباشه اما همه ی اون چیزایی که در تصاویر تبلیغاتی عکاسی از غذا میبینیم خوردنی نیستن، بیشتر مواقع تبلیغ هستن،یه تجربه تلخ منو به سمت این موضوع سوق داد تا برای تزیین کیکی که داخل فر سوخته بود و قابل خوردن نبود از مواد مصنوعی مثل کِرِم به جای خامه و برای تزئین آن از پشمک استفاده کردم.

البته این تجارب من منحصر به یکی دو کار آشپزیم شد که من نتیجه دلخواهم رو از ظاهر اون کیک یا شیرینی نگرفته بودم و فرصتی برام فراهم شد تا تلاشم بی نتیجه و بدون عکس باقی نمونه چون بر این عقیده هستم که باید از مواد غذایی واقعی درحین کار عکاسی از غذا استفاده بشه .

 ایده های مهم در عکاسی از غذا

باتوجه به تجربه و مطالعاتی که در زمینه عکاسی از غذا داشتم ترفندهای مهم و کاربردی وجود داره. به عنوان مثال، پنبه یکی از پر مصرف ترین مواد مصنوعی در عکاسی از غذاست.

وقتی پنبه ای خیس رو داخل ماکروفر قراربدیم جایگزین خوبی برای دود ناشی از مواد غذایی که بخوایم داغ به نظر برسه هست؛ یا استفاده از خلال دندان و سیخِ چوبی برای نگه داشتن مواد غذایی درکنار هم، که من خیلی از این ایده استفاده کردم و یا استفاده از چسب سفید برای نشان دادن غلظت شیر.

البته باید اضافه کنم تجارب من در حد استفاده کردن از شیر در میز ناهارخوری جایگزین بطری دوغ بوده یا بلعکس. وقتی شیر نیست که در کنار شیرینی عکاسی بشه از دوغ یا حتی از لیوان شیشه ای رنگ شده هم میتونیم استفاده کنیم.

ایده عکاسی از غذا

عکاسی از غذا

مشعل دمنده برای تیره شدن و قهوه ای کردن لبه های پیتزا یا برشته شدن هات داگ یا پوست مرغ یا بوقلمون قابل استفاده است، یا حتی برای تزیین کیک ها و عکاسی از اون ها، میتونیم از ماکت مقوایی یا چرم های مصنوعی استفاده کنیم.

اسپری های خوشبو کننده یه روکش یخ زده خیلی زیبا روی ميوه هایی مثل انگور ایجاد میکنه، روغن موتور به عنوان یک جایگزین غلیظ برای شربت هایی غیر جذب شونده استفاده میشه که اگر قبل از استفاده از روغن اسپری محافظ پارچه روی پنکیک یا بافت کیک زده باشیم روغن به بافت آن نفوذ پیدا نمیکنه و ظاهری جذاب و وسوسه انگیز ایجاد میشه.

عکاسان حرفه ای در عکاسی از غذا برای خشک نگه داشتن کیک ها مقوای نازک میان لایه ها قرارمیدن و با خلال دندان اون دو رو محکم میکنن، در تبلیغات ساندویچ ها و برگرها نیز از همین ترفندها استفاده می کنند حتی در کلیپی آموزشی دیدم که برای تبلیغات شیر یا قهوه از صابون مایع
استفاده کردن، با استفاده از صابون مایع، کف غلیظی ایجاد کرده که لیوان قهوه رو جذاب تر و طبیعی تر به چشم مخاطب عرضه کنن.

بستنی ها خیلی زود، زیر نور گرم میشن و ذوب میشن پس پوره سیب زمینی، پودرشکر یا خمیر نشاسته و شربت ذرت جایگزین خوبی هستن برای این سوژه ها

از شربت گلوکز روی نودل غافل نشیم!!

امروزه از نودل به عنوان غذای سریع و خوشمزه و بسیار متداول استفاده میشه و طرفدارهای زیادی به خاطر سرعت پخت داره. برای تبلیغ یک کاسه نودل تازه و جذاب تر نشون دادنش میتونیم مقداری شربت گلوکز روی آن بریزیم تا زمانی که از آن عکس میگیریم تازه به نظر برسه؛من به شخصه سعی می کنم ،جز در موارد خاص از مواد طبیعی با سرعت عمل بیشتری در عکاسی از غذا استفاده کنم .

های عکاسی
عکاسی از غذا

چیدمان در عکاسی از غذا

گاهی در مجلات یا تبلیغات تلویزیونی یا بروشورها از عکاسان به نام کشور خودمون عکس هایی مشاهده کردم که هیچ اثری ازترکیب بندی درست دیده نمیشه، شلوغی بیش از حد لوازم تزئینی و دکور این اجازه رو برای دیده شدن محصول نمی دهد!

ترکیب بندی محل قرارگرفتن اشیاء و ارتباط شون باهم دیگه است که میتونه نگاهه بیننده رو به سمت سوژه ی مورد نظر در نقطه ی طلایی تصویرمون قرار بگیره اما در مورد عکاسی از غذا می تونم بگم میشه به تجربیات جالبی دست پیدا کرد طوری که چیدمان نباید سوژه رو تحت تاثیر خودش قرار بده و همیشه باید سوژه در مرکز توجه باشه و نگاه بیننده رو به خودش متمرکز کند.

دومین مورد در عکاسی از غذا که میتونم بهش اشاره کنم عمق میدان است.

عکاسی از یک ماده خوردنی عکاسی از پارک نیست که تمام وسایل مهم باشند و همه چیز در کادر واضح و مشخص باشه.
در یک تصویر غذایی میشه از عمق میدان های رویایی تر و زیباتری استفاده کرد. سوژه ی ما یک غذاست احتیاجی نیست لیوان یا نمکدان هم در منطقه فوکوس باشند.

طوری که سطح فوکوس کم اما دقیق بر روی خود سوژه میتونه این اجازه رو به عکاس بده که دقیقا روی چیزی که میخواهد تمرکز داشته باشد و به اصطلاح عکاسان زوم کند. این ویژگی بسیار مهم و کمک کننده هست.

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

چیدمان در عکاسی از غذا

یک ویژگی مهم دیگر برای اینکه عکسی جذاب داشته باشیم

مواد غذایی و زاویه عکس هست. اینکه همیشه یک زاویه رو مدنظر بگیریم اصلا کارحرفه ای و هوشمندانه ای نیست. هرغذا ویژگی خاص خودش رو داره، یکی خوش رنگ و لعاب هست، یکی دیگه پرحجم و دیگری تخت است. اگر یک سوژه پیتزا یا چند عدد قارچ و فلفل دلمه ای است باید اجزای تشکیل دهنده اطراف عکس با مواد تشکیل دهنده سوژه اصلی که پیتزاست هماهنگی داشته باشد و زاویه از بالا باشد ( over heads) تا تمام اجزا به درستی ثبت بشه.

این در حالیست که عکاسی از یک ظرف دسر با زاویه ۴۵ درجه که زاویه دید یک فرد نشسته روی میز و برای ساندویچ همبرگر یا دونات حجیم از زاویه روبه رو خاص و زیبا می باشد.

میشه گفت مهم ترین بخش عکاسی از غذا ، زیبا کردن غذا به چشم بیننده است

به این هنر food styling میگن که یک غذای خیلی معمولی را به یک غذای شگفت انگیز و پرهیجان تبدیل می کند. همونجور که آدم ها برای زیبایی به آرایشگاه می روند.

بلوز خود را با شلوار یا کفش و روسری شان ست و هماهنگ میکنن یک فود استایلیست (food stylist) هم با هماهنگ کردن مواد غذایی، ترکیبی زیبا به وجود می آورد. او سبزی های تازه پیاز و گوجه فرنگی های کوچک قرمز رنگ و خام رو چنان کنار هم قرار می دهد که برای کسی که علاقه ای به خوردن پیاز ندارد جذاب و اشتها آور می شود.

البته لازم به ذکر است برای جذاب شدن بشقاب غذا نباید فاکتور تاثیرگذار و بی اندازه مهم دانش فتوشاپ رو فراموش کرد.

از همه ی این مطالب که بگذریم به مبحث نور می رسیم، باید سعی کنیم فلاش دوربین رو کنار بذاریم و عکس ها رو در نور و جاهایی مثل کنار پنجره بگیریم . نور طبیعی باعث میشه که غذا اشتها آور تر به نظر بیاد.
زاویه ی نوری که به غذا می تابد نیز مهم است؛ با استفاده کردن از نور ،تمام بافت ها و هر نوع بخار حاصل از غذا کاملا مشخص میشود.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی از غذا

برای عکاسی از غذا به وسایل خیلی حرفه ای و گران قیمت نیازی ندارید. با یک میز کار چوبی و ابزار خیلی ساده برای تزیین می توان دکوری زیبا ساخت.

مثلا اگر میز کار سیاه رنگ است با ساختن شابلون به کمک پودر قند عکسی رویایی ایجاد میشه. یا برای تبلیغات، آرم یا لوگوی اون شرکت رو قرار میدیم تا طرحی زیبا ساخته بشه. یا حتی اگه میزکار مناسب ندارید چوب های رنگ شده رو کنار هم قرار بدین ،یا  از لباس های چیندار دخترونه به جای پرده استفاد کنیم.

همچنین می تونیم به ظروف پلاستیکی با رنگ کردن، جلوه ای شیک بدیم. البته باید اضافه کنم داشتن سه پایه و تعدادی بازتابنده ی نور Reflector  در کیفیت کار بی تاثیر نخواهد بود.

عکاسی از غذا

یه جورایی برای عکس خود قهرمان بسازید تا عکستان جذاب تر و تاثیر گذارتر باشد.

میتونید از فضاهای خالی عکس برای داستان تان استفاده کنید؛ غذای اصلی رو یک سمت قرار بدین یا با گذاشتن تعدادی از مواد تشکیل دهنده ی همون دسر یا غذا در پس زمینه به داستانتون عمق بیش تری بدین. اینگونه یک پیش زمینه در پس زمینه ی عالی خواهیم داشت.

ترفندها و تکنیک های زیادی برای ساختن داستان میتوان اجرا کرد. به عنوان مثال قاشقی که در عکس زیر وجود دارد راستای نگاه بیننده رو به سمت سیب نصفه و برش کیک می برد و در ذهن بیننده القا می کند که این تصویر باید یک کیک سیب باشد و او را وادار میکند که با دیدی زیباتر به تصویر و موضوع آن بپردازد.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی از غذا

اهمیت رنگ در چیدمان عکاسی از غذا

رنگ ها بیشترین اثر رو بر فکر و ذهن انسان میذارن، اینقدر این مسئله مهم است که مبحث روانشناسی رنگ ها رو بهش اختصاص دادن؛ پس با انتخاب آگاهانه ی رنگ ها و چیدمانشون می توان حرفی برای گفتن داشت.

برای نمایش احساسات و عواطف، هیجان و انرژی بالا از رنگ های با توناژ گرم به خصوص قرمز ونارنجی، و برای القای آرامش از رنگ های  آبی و سفید استفاده می کنیم.

چیدمان و نحوه ی قرارگرفتن در عکاسی از غذا

منظور از چیدمان در عکاسی، قرارگرفتن عنصرها و اجزای تشکیل دهنده ی یک مجموعه ست که با روش ها و ویترین های کاملا خلاقانه و موثر در یک چارچوب قرار می گیرد، عکاس باید با چیدن درست مواد غذایی و وسایل مرتبط با اون غذا صحنه رو کارگردانی کند تا بتواند روی مخاطب بالاترین تاثیر را بگذارد .

عکاسی از غذا

یکم به جزئیات عکس گرفتن غذا فکر کنیم به موارد خیلی جزئی می رسیم که بسیار مهم هستن مثل رنگ دستمال یا کاسه ها و ظروف غذامون همینطور دقت به این جزئیات باعث میشود که عکس های ما صاحب داستان یا روایت بشوند هرکسی میتونه داستانی رو روایت کند.

مثل تصویر زیر که مربوط به توپک های خرمایی خوشمزه هست که با مواد مغزی تزیین شده و در ماه مبارک رمضان در سفره های افطاری قابل خوردن هستن.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی از غذا

ناگفته نماند که برای عکاسی از غذا به یک دوربین خوب نیاز است، اما اگر بودجه شما محدود است باید بگم که از گوشی هوشمند خودتون غافل نشید. تجربه به من ثابت کرده یک دوربین گوشی با وضوح خوب  والبته با وسواس و دقت های یک عکاس باسلیقه تقریبا میتونه یه کار قابل قبولی رو داشته باشه.

با استفاده از برنامه فتوشاپ و ادیت و روتوش میشه به نتیجه دلخواه خود رسید . حرفه ای ها ترجیح می دهند از دوربین های D.S.L.R استفاده کنن چرا که طیف وسیع تری از ویژگی ها و تنظیمات را ارائه می دهند.

سوالی که از خود میپرسیم: مناسب ترین لنز برای عکاسی غذا کدام است؟!

سری لنزهای زوم با داشتن فاصله کانونی 70 تا200 میلی برای عکاسی غذا مناسب است، دیافراگم 9 تیغه این لنز ،در محدوده f/2.2  تا f/22 باز و بسته می شود تا نور مناسب برای عکسبرداری از غذا رو تنظیم کنیم،حداکثر فاصله فوکوس در این لنز 1540

عکاسی از غذا

مهمترین چیزی که یک عکاس موفق نیاز داره آموزشه، اطلاعات بسیارخوبی که در آموزشگاه عکاسی دارالفنون یاد گرفتم کمک کرد تا بتونم عکس های جذابی بگیرم .

میزان آشنایی و تسلط به ابزارها، تکنیک ها و ترفندهای جذاب نورپردازی و نرم افزار فتوشاپ برای عکاسی حرفه ای نتیجه متفاوتی را به کارمیبخشه.در آخر نیز فاکتور اثرگذار و بی اندازه مهم در تولید یک عکس غذای جذاب، استفاده درست از دانش نرم افزار جهت ویرایش نهایی تصویر است. تاثیر این ویژگی در فایل هایی که قصد اعزام به چاپخانه ها را دارند بسیار مشهود است.

مدیریت رنگ ها برای چاپ، تخصص خاص خود را می طلبد و چه بسیار اتفاق می افتد که به دلیل عدم رعایت این مهم، کارخانه ها و تولید کنندگان صنایع غذایی متحمل خسارات بزرگی شده اند. به دست آوردن رنگ های دقیق و در عین حال جذاب نیازمند دانش و تجربه  است که بتواند بهترین نتیجه را برای تولید کننده و عکاسی غذا و مواد غذایی به ارمغان بیاورد.

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی از غذا

فاطمه معینیان

فاطمه معینیان

عکس ها و توضیحات مقاله عکاسی از غذا به کوشش خانم فاطمه معینیان هنرجوی رشته عکاسی حرفه ای آموزشگاه عکاسی دارالفنون تهیه شده است.برای آشنایی بیشتر و دیدن سایر عکس های غذا می توانید به صفحه اینستاگرامی ایشان به نشانی www.instagram.com/fatima_moeni مراجعه نمائید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=19975
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

4 نظر در مورد 10نکته خوشمزه برای عکاسی از غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شاید بتوان مهم ترین بخش از عکاسی مواد غذایی را به آراسته کردن غذا اختصاص داد. این هنر که به Food Styling معروف است می تواند غذایی معمولی را به یک غذای حیرت آور و شگفت انگیز تبدیل کند. همانطور که ما برای زیبایی به آرایشگاه می رویم، لباس های زیبا و رنگی را با کفش هایمان ست می کنیم و با ایجاد تعادل و رنگ بندی به آراستگی خود می افزاییم، یک فود استایلیست ( Stylist ) نیز با هماهنگ کردن مواد غذایی رنگانگ، ترکیبی زیبا را به وجود می آورد. او سبزی های تازه را با فلفل های مینیاتوری زرد و گوچه های کوچک قرمز رنگ چنان در هم ترکیب می کند که برای کسی که علاقه ای به فلفل نیز ندارد، دیدنش جذاب است و اشتهای او را برانگیخته میکند.یک فود استالیست حرفه ای دستمزد بالایی دارد و شوربختانه به همین خاطر در کشور ما از همچین شخصی استقبال خوبی نشده و به طور معمول خود عکاس غذایی به فرم دادن غذاها اقدام میکند. اگرچه با سلیقه خوب عکاسان حرفه ای تا حدی این نقیصه جبران شده است، اما در سطح حرفه ای وجود یک فود استایلیست در کنار عکاس مواد غذایی یک امر حیاتی و غیر قابل انکار است.p

    لایک

  2. با سلام و وقت بخیر
    ممنون از دوست خوبم ، خانم معینیان عزیز بابت مقاله مفید و پرمحتوای ایشان
    در ادامه مطالب ایشان میتوان گفت در عکاسی از غذا میتوان در عکس خود نشان دهید که در حال برش آن هستید یا از یک دست که چنگال یا چاقویی را نگه داشته است میتوان استفاده کنید. همچنین میتوان از پس زمینه هایی مانند در دست داشتن یک لیوان آبمیوه ، خوردن یا بردن غذا و ‌.‌.. استفاده کرد. این کار باعث خلق داستان میشود . و آن را واقعی تر از یک غذای ساختگی نشان دهید .
    سمیرا امیری هنرجوی رشته عکاسی

    1

  3. سلام و عرض ادب خدمت استادان محترم اموزشگاه دارالفنون
    عکاسی خلاقانه از مواد غذایی و خوراکی :
    می‌توانید با عکاسی از شکلات و شیرینی کار خود را آغاز کنید. گرفتن این نوع عکس‌ها خیلی ساده است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.شما باید خودتان را وادار کنید که خارج از چهارچوب فکر کنید تا یک ایده‌ی جذاب و خوب پیدا کنید.
    مثلا : شیرینی‌ها را می‌توانید به روش‌های متفاوتی روی هم بچینید ، تیکه‌های شکلات سفید که داخل آن‌ها فندق قرار دارد را هم می‌توانید به شکلی بچینید که یک کوه برفی را شبیه‌سازی کنند.
    عکاسی از غذا های رنگی کار لذت‌بخشی است. شما می‌توانید با استفاده از خوراکی‌های رنگی عکس‌های بسیار زیبایی از مواد غذایی مختلف بگیرید. اسمارتیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی از غذا است. این ماده‌ی خوراکی کوچک و رنگارنگ است و شما می‌توانید آن‌ها را به رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی بچینید.با تشکر ایسان کمالی نسب هنرجوی رشته عکاسی اموزشگاه عکاسی دارالفنون

    5

× سوالی دارید؟