ورود / ثبت نام
0

عدسی نرمال یا استاندارد

2967 بازدید
لنز نرمال عکاسی
3/5 - (2 امتیاز)

عدسی نرمال یا استاندارد

(عدسی50 میلی متری) عدسی نرمال یا استاندارد در دوربین های 35 میلی متری  مبنایی پر اهمیت محسوب می شود.
لنز نرمال که به آن عدسی نرمال یا استاندارد، نیز گفته می شود به جهت این که موضوع را آن گونه ای  نشان می دهد که چشم انسان می بیند اهمیت ویژه ای دارد. به عبارت دیگر زاویه دید لنز های نرمال شبیه به دید چشم انسان است. به همین خاطر عدسی نرمال برای عکاسی عمومی مناسب است.

فاصله کانونی

فاصله کانونی

ساختار عدسی نرمال یا استاندارد

ساختار لنز نرمال از نوع پرایم است. منظور از لنزهای پرایم، لنزهایی است که فقط یک فاصله کانونی ثابت دارند. به این معنا که زاویه دید این لنزها تغییر نمی کند.

سه پایه عکاسی شب

عدسی نرمال یا استاندارد، مبنایی برای سایر لنزها

لنزها به تناسب کارکردشان از تعدادی عدسی مختلف تشکیل شده اند.مبنای تفاوت هر لنز از سایر لنزها میزان زاویه ی  دید آن لنز که با فاصله کانونی مشخص و با F و بر حسب میلیمتر نشان داده می شود، است. مبنای تشخیص اینکه چه فاصله کانونی برای یک دوربین چه نوع لنزی محسوب میشود عدد فاصله کانونی لنز نرمال آن دوربین است.فاصله کانونی لنز نرمال برای هر دوربینی برابر است با قطر صفحه حساس به نور (فیلم عکاسی یا ccd) آن دوربین.مثلا در دوربین های عکاسی ۱۳۵ که طول فیلم عکاسی ۳۶میلیمتر و عرض آن ۲۴ میلیمتر است، قطر آن حدود ۵۰ میلیمتر می شود و بر همین مبنا عدد فاصله کانونی یک لنز نرمال در یک دوربین ۱۳۵ حدود ۵۰ میلیمتر است. با این حساب اگر لنزی فاصله کانونیش بیشتر از ۵۰ میلیمتر باشد لنز تله فتو و اگر کمتر از ۵۰ میلیمتر باشد واید انگل محسوب می شود.

محاسن عدسی نرمال یا استاندارد

به طور کلی لنز نرمال نسبت به لنزهای زوم  بسیار محدودتر است و نسبت به لنزهای واید انگل، زاویه دید بسیار محدودتری دارد. اما محاسن متعددی نیز دارد که عکاسان حرفه ای را ترغیب می کند علاوه بر لنزهای پرکاربرد و مورد استفاده خود عدسی نرمال یا استاندارد را نیز در مجموعه لنزهای مورد علاقه خود داشته باشند. از مزایای مهم لنز نرمال قدرت روشنایی بالاتر آن نسبت به سایر لنزهاست. این ویژگی دو حسن دارد. اول اینکه امکان عکاسی در محیط های تاریکتر را برای عکاس تسهیل می کند و دوم اینکه امکان استفاده از تکنیک هایی مانند عمق میدان وضوح کم و ثبت بوکه های زیبا را فراهم می کند.از لنز نرمال برای عکاسی  در شب و عکاسی از طبیعت بی جان، می توان بهره گرفت.چون دیافراگم عدسی نرمال تا حد بیشتری نسبت به عدسی های دیگر باز می شود به ما این امکان را می دهد تا در نور های کم هم بتوانیم از آن بهره گیریم.

یکی از کاربردهای مهم عکاسی با عدسی نرمال یا استاندارد عکاسی پرتره زاویه محدود است. عکاسی پرتره از فاصله نزدیک با استفادا از دیافراگم باز باعث میشود که ضمن حفظ وضوح حداکثری سوژه، امکان محو شدن پس زمینه به دلیل استفاده از دیافراگم های باز برای عکاس فراهم شود. البته باید به یاد داشت که لنزهای نرمال به جهت نزدیک شدن به سوژه محدودیت دارند و تقریبا از فاصله حدود ۲ متری قابل استفاده هستند و برای ثبت تصاویر دورتر باید به میزان قابل توجهی از سوژه فاصله گرفت و این امر باعث می شود تصاویر خیلی نامناسب و دورتراز ابعاد مورد انتظار ثبت شوند. با نزدیکتر شدن عکاس به سوژه، ممکن است تصاویر  وضوح خود را از دست بدهند و امکان فوکوس برای عکاس فراهم نباشد.

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگزاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=11161
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد عدسی نرمال یا استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟