سریال گامبی وزیر راچرا بایدببینیم؟
مینی سریال هفت قسمتی گامبی وزیر؛ جدیدترین اثر اسکات فرانک است ؛ وبراساس رمانی به همین نام ، نوشته والتر تویس ساخته شده است.
این مینی سریال ،از محصولات شرکت نتفلیکس است ؛ و توجه بسیاری ازتماشاگران رابه خود جلب کرده است.
به طوری که موفق شده ،امتیاز ۱۰۰از منتقدان و امتیاز ۸۸ از مردم را کسب کند؛ که برای چنین سریالی موفقیت بزرگی به حساب می آید.
سریال گامبی وزیر سرگذشت دختری به نام بث هارمون است ؛
بث در 9 سالگی مادرش را براثر تصادف اتومبیل از دست می دهد؛ و به یتیم خانه سپرده می شود.
او در زیر زمین یتیمخانه با مردی به نام شایبل آشنا می شود ؛ و از او قواعد و قوانین بازی شطرنج را می آموزد.
از این به بعد ،تمام فکر بث بازی شطرنج می شود و تا قهرمانی جهان پیش می رود.
سریال گامبی وزیر در ظاهر درباره بازی شطرنج است.اما در واقع و در لایه های زیرین خود به مفاهیم انسانی
و اجتماعی می پردازد.
سریال گامبی وزیر
تلاش قهرمان اصلی داستان بث هارمون ؛ و مواجه شدنش با چالش های بزرگ زندگی ، همچون مشکلات عاطفی و وابستگی به الکل و مواد مخدر را به تصویر می کشد.کارگردان در این راستا سعی می کند راوی صادقی باشد.
اصطلاح گامبی وزیر یکی از گشایش های شطرنج است
که در آن یکی از بازیکنان که معمولا سفید می باشد، یکی از مهره های خود را که معمولامهره پیاده می باشد را فدا می کند تادر مقابل به موقعیت بهتری برسد.
شخصیت پردازی سریال، یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود.
بث هارمن شخصیت منزوی و آرامی دارد ؛ که در عین حال نابغه ای دربازی شطرنج به حساب می آید.
کودکی که کودکی نکرده و حال که پا به دوران نوجوانی گذاشته باچالش های بزرگی روبرو است.
او به فرزند خواندگی زن و مردی در می آید که بعد معلوم می شود رضایت قلبی برای این کار نداشتند ؛ و برای فرار از بعضی مشکلات،او را
به فرزندخواندگی پذیرفتند.
آنها به شدت با یکدیگر مشکل دارند و با اینکه کنار هم زندگی می کنند امافاصله بسیاری از نظر روحی و عاطفی دارند.
آنها هیچ وقت نمی توانند با بث رفتار درستی داشته باشند ، چرا که خود سرشار از معضلات و مشکلات عدیده هستند.
زندگی بث، مانند بازی شطرنج است .
که گاهی توسط حریف کیش می شود، اما نمی گذارد مات شود؛
نقطه قوت دیگر سریال گامبی وزیر مسائل فنی است
فیلمبرداری سریال ،حساب شده و در عین حال با رعایت دقیق تمام اصول و فنون این رشته است.
حرکات دوربین و زوایایی که فیلمبردار برای فیلمبرداری صحنه های مختلف اعم از داخلی یا خارجی و یا فضاهای بسته و بازانتخاب می کند؛
استادانه و حساب شده است.
تدوین سریال با درک درست ریتم
صحنه های مختلف فیلم به خوبی توانسته حس و حال و ضرب آهنگ داستان را به تماشاگر منتقل کند.
جلوه های ویژه هم در کنار بقیه ی عناصر فنی، به غنی کردن هر چه بیشتر صحنه ها کمک شایانی کرده است.
اما شاید بتوان یکی از مهمترین ویژگی های سریال گامبی وزیر را، بازی بازیگران آن دانست.
سریال گامبی وزیر با اینکه هیچ سوپراستار سینمایی ندارد ؛اما باز ی بازیگرانش بسیار خط کشی شده و به اندازه است.
هیچ بازیگری بازی اش از بقیه بالاتر و یا پررنگ تر نیست.
کارگردان توانسته، بازی های یکدستی از مجموع بازیگران بگیرد.سریال در پس زمینه خود به مناسبات دو قطب دنیای معاصر یعنی آمریکا
وشوروی می پردازد؛ و بیننده را به سال های دور جنگ سرد می برد.سال هایی که پر از اضطراب و ناامیدی از زندگی در روی کره زمین بود.
ارجاعات سیاسی در فیلم به زیرکی در لابه لای حوادث داستان پنهان شده ؛تا به کلیت اثر لطمه ای وارد نشود.
هر چند به نظر می رسد شطرنج ، بازی کم تحرکی از نظر جسمانی است ؛اما از منظر درونی و فکری بازی پرکنش و چالش برانگیزی است.
چشم ها در شطرنج، اهمیت خاصی دارد و می توان از خلال ان به اضطراب درونی بازیکن پی برد برای همین سازندگان سریال در درون قاب
های بزرگ بر روی حرکات چشم بازیگران تاکید دارند؛ و از آن بهترین استفاده رامی کنند.
نمی شود در باره فیلم حرف زد،اما درباره شخصیت بنی سخنی به میان نیاورد.
او به کمک دوستان دیگرش که همگی از بازیکنان و علاقمندان بازی شطرنج هستند به کمک بث می آیند؛ وبا تجزیه و تحلیل بازی بث ،در
مقابل غول شطرنج روسیه، راه پیروزی را برای او باز می کنند.
بنی از همان روشی استفاده می کند که ، شطرنج بازان روس از آن استفاده می کنند.
کمک به دوستان خود برای غلبه بر حریف.
شاید بتوان گفت ، بزرگ ترین چالش بث رویارویی با دنیای بیرون و رسیدن به بلوغ است.
اینکه اینها همه و در یک زمان در بث به هم رسیده اند ،کاری هوشمندانه است.که سازندگان سریال گامبی وزیر و نویسنده رمان، به آن
توجه کرده و از کنار آن به سادگی نگذشته اند.
چنین موقعیتی می تواند ابعاد گوناگون وجودی بث را نمایان کند ؛و پرده ازشخصیت راز آمیز او بردارد.
شخصیت رویایی بث هم در کنار دیگر ابعاد به او شخصیتی چند وجهی بخشیده است.
سقف اتاق هایی که بث در آن به سر می برد، به نقشه صفحه های شطرنجی تبدیل می شود ؛ که او استراژدی حمله هایش به دشمن
را در آن طراحی می کند.
قرص های سبز رنگ یتیم خانه ،به جای آرمش بخشیدن و تسکین خاطر او بهانه ای شده برای پناه بردن به عالم خیال.
یکی از مهمترین موارد در باره شخصیت بث ،دانش او از این موضوع است؛ که تسلط بر رقیبان تنها با بازی خوب میسر نمی شود.
آنچه او را در این میدان موفق می کند ،درک عمیق او از زندگی، در کنار شناخت درست از موقعیت خویش است.
نوعی خویشتن شناسی که در انتها به شناخت و معرفت از بشر و بشریت منجر می شود.
بث نمی تواند همان شخصیتی را داشته باشد که در ابتدای سریال گامبی وزیر داشت.
او اکنون سفر اودیسه وارش را به پایان رسانده و در کوره حوادث پخته و آبدیده شده است.
او شطرنج را از یک کارگر در زیرزمین یتیم خانه آموخت.
مردی که به دیدگانش عمق بخشید، و حالا در انتهای سریال گامبی وزیر با پیرمردی بازی می کند که نشانه های بسیاری از او دارد.
در نوع نگاه و رفتارش.
نقد وتحلیل سریال گامبی وزیر توسط استاد سعید محبی
مدرس سینما آموزشگاه سینمایی دارالفنون
وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی
نگارش شده است وایشان از درج نظرات شما در زیر این
مقاله خوشحال خواهند شد.
سریال گامبی وزیر هم اکنون در فیلیمو قابل مشاهده است .
سریال گامبی وزیر ارزش یک بار دیدن رادارد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.