ورود / ثبت نام
0

سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم 

2380 بازدید
عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم
5/5 - (2 امتیاز)

آشنایی با سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم

سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم بر خواسته از دو جنبش هنری قرن بیستم است که در فرانسه شکل گرفتند. هنرمندانی چون هنری ماتیس، آندره درینر، رائول دوفی و جورج براک از موسسین جنبش فوویسم هستند. این جنبش ازجنبش های هنر مدرن است که به رنگ توجه ویژه ای دارد. به موازات سبک فوویسم، جنبش کوبیسم توسط پابلو پیکاسو و جورج براک ظهور کرد.

پابلو پیکاسو

پابلو پیکاسو

کوبیسم برتاثیرات هنر آفریقایی و اسپانیایی تاکید و به رنگ توجه ویژه ای نداشت . اشکال و شکسته شدگی شکل ها و آنالیز آن  از اصول اساسی کوبیسم است. با ظهور و توسعه عکاسی ، عکاسانی با الهام از دو سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم  به خلق آثار عکاسی شگفت انگیزی پرداختند. با ظهور عکاسی دیجیتال و از بین رفتن مرزهای ویرایش تصاویر دیجیتالی، آثار زیادی در سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم پدید آمد.

این مقاله با موضوع معرفی و مقایسه  تطبیقی دو سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم بخشی از سخنرانی استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون در دومین روز برگزاریکارگاه های آموزشی دارالفنون در شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی هنر عکاسی، دوربین های دیجیتال و تجهیزات وابسته DIF است. این سخنرانی به تبیین معرفی و مقایسه  تطبیقی دو سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم برای دانشجویان رشته عکاسی می پردازد. پیشاپیش از فرصتی که برای مطالعه این مقاله می گذارید سپاسگزاریم و امیدواریم که مطالعه آن برای شما مفید باشد.

مدرس عکاسی

استادمحمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی

خداوند متعال را شاکرم که امروز در دومین روز برگزاری کارگاه های آموزشی توفیق دارم در ادامه بحث دیروز به معرفی و بررسی سبک هایی از هنرعکاسی بپردازیم. البته همانطور که دیروز عرض کردم، اغلب سبک های هنری تنها به رشته عکاسی محدود نمی شود و بیشتر جنبشی در رشته های مختلف هنری هستند که بعضا در رشته هایی نمود بیشتری پیدا می کنند.
امروز هم با موضوع معرفی و مقایسه  تطبیقی دو سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم در خدمت شما استادان، دانشجویان و هنرجویان عزیز رشته عکاسی هستم. امیدوارم نتایج این بحث بتواند باعث ارتقاء سطح مهارت و آگاهی هایمان شود و نتیجه آن ثبت عکس هایی بهتر و ارتباطی موثرتر با مخاطبانتان شود.

سبک عکاسی کوبیسم Cubism

کوبیسم (Cubism) یک جنبش هنری در قرن بیستم است که در فرانسه شکل گرفت. پابلو پیکاسو و جورج براک از بنیانگذاران این جنبش هستند. هنرمندان کوبیسم از شکسته‌شدگی شکل‌ها و آنالیز آن‌ها به عنوان اصل اصلی خود استفاده کردند. آن‌ها تلاش کردند تا با نشان دادن چند زاویه و نقطه دید مختلف، یک شی را به صورت کامل نشان دهند. این جنبش بر تأثیرات هنر افریقایی و اسپانیایی تأکید داشت و به عنوان یکی از جنبش‌های پیشگام در هنر مدرن شناخته می‌شود. عکاسی به سبک کوبیسم نیز با استفاده از شکسته‌شدگی شکل‌ها و آنالیز آن‌ها به عنوان اصل اصلی خود، تلاش می‌کند تا با نشان دادن چند زاویه و نقطه دید مختلف، یک موضوع را به صورت کامل نشان دهد.

سبک عکاسی کوبیسم

سبک عکاسی کوبیسم

این نوع نگاه بعدها در عکاسی نیز مورد توجه قرارگرفت. عکاسی انتزاعی، مبتنی برفرم و اشکال درحقیقت همان سبک عکاسی کوبیسم Cubism است. در این نوع آثار عکاسان به فرم و اشکال توجه ویژه ای دارند. باتوجه به ظهور عکاسی دیجیتال و از بین رفتن مرزهای ویرایش تصاویر دیجیتالی،آثار عکاسی و گرافیک به حدی به هم نزدیک شدند که در بسیاری از موارد نمی توان تفاوتی بین آن ها قایل شد.بسیاری از آثار اخیرسبک عکاسی کوبیسم آثاری هستند که به مدد ویرایش تصویر و تلفیق فتو کولاژ عکس ها پدید آمده است.

عکاسی کوبیسم

عکاسی کوبیسم

ممکن است یک اثر عکاسی درسبک عکاسی کوبیسم به شکلی باشد که با ماهیت وجودی خودش متفاوت به نظر برسد. در عکاسی مینیمال هم این قبیل آثار بسیار مشاهده می شود.

 سبک عکاسی کوبیسم

سبک عکاسی کوبیسم

سبک عکاسی فوویسم Fauvism

فوویسم (Fauvism) یک جنبش هنری در قرن بیستم است که در فرانسه شکل گرفت. این جنبش توسط هنرمندانی مانند هنری ماتیس، آندره درینر، رائول دوفی و جورج براک تأسیس شد. هنرمندان فوویسم از رنگ‌های شاد و جریانی استفاده کردند و با نقاشی‌های خود، احساسات و احساسات شخصی خود را بیان کردند. این جنبش بر تأثیرات پست انطباعیسم و نئوآیزم تأکید داشت و به عنوان یکی از جنبش‌های پیشگام در هنر مدرن شناخته می‌شود.

عکاسی انتزاعی رنگ

عکاسی انتزاعی رنگ

استفاده از رنگ در آثار فوویسم  و بی توجهی آن ها به فرم ها و اشکال طبیعی و استفاده از رنگ های تند و خشن به حدی بود که آن ها به ” les Fauves “یعنی جانوران وحشی یا وحشیان شهرت دارند . البته اصلا  این گروه ارتباطی با وحشی گری و خشونت ندارد. بلکه به دلیل استفاده از رنگ های تند و خشن در آثارشان به این نام مشهور شدند.

سبک عکاسی فوویسم  با استفاده از رنگ‌های شاد تلاش می‌کند تا با نشان دادن رنگ شکوه زندگی و زیبایی را به تصویر بکشد.عکاسی فوویسم، انعکاس احساسات شخصی  هنرمند است تا احساس خود نسبت به یک موضوع را به صورت کامل نشان دهد.

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

عکاسی فوویسم،جنبه های نقد اجتماعی یا فرهنگ سازی ندارد. تلاش عکاسان فوویسم القای امید و شادی است. زندگی در نظر ایشان سرشار از احساس و زیبایی است.

عکاسی فوویسم

عکاسی فوویسم

زیبایی هایی که تجلی یافته از رنگ ها هستند. سوژه اصلی عکاسی فوویسم، است. تفاوتی نمی کند سوژه طبیعت است یا اجتماع؛ هرجا رنگ ها تلالو و شیدایی دارند سوژه های مناسب این سبک است.
بسیاری از عکس ها در دنیای واقعی بسیار کم جاذبه تر از همان سوژه ها در دنیای رنگ و خصوصا در آثار هنری است. رنگ به عنوان جلوه ای از شکوه بی انتهای جهان هستی تاثیرات شگرفی در روح و جان آدمی دارد.

شش نکته رنگی مورد توجه عکاسان فوویسم

  1. بررسی رنگ‌های موجود در صحنه: قبل از شروع به عکاسی، بررسی رنگ‌های موجود در صحنه و توجه به رنگ‌های موجود، استفاده از رنگ‌های مناسب برای استفاده در عکس. 
  2.  استفاده از رنگ‌های تضادی: استفاده از رنگ‌های تضادی، مانند سبز و قرمز یا آبی و نارنجی، به عکس جذابیت بیشتری می‌بخشد.
  3. استفاده از رنگ‌های طبیعی: استفاده از رنگ‌های طبیعی، مانند سبز، آبی و قهوه‌ای، به تصویر زیبایی و طبیعیت بیشتری می‌بخشد.
  4. استفاده از رنگ‌های پراکنده: استفاده از رنگ‌های پراکنده، مانند گل‌های رنگارنگ در یک چمن سبز، یا ظرف های رنگی درکنار هم بر روی یک صفحه یکدست رنگی،به تصویر جذابیت بیشتری می‌بخشد.
  5. توجه به نور: نور موجود در صحنه، می‌تواند تأثیر زیادی بر رنگ‌های عکس داشته باشد. بنابراین، باید در نظر داشت که کنترل صحیح نور در هنگام عکاسی، ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.  
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=20840
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

8 نظر در مورد سبک عکاسی کوبیسم  و عکاسی فوویسم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و عرض خسته نباشيد به استاد عزيز آقاي تدين واقعا با خواندن اين مقاله اطلاعات خوبي در زمينه عكاسي كربيسم و فوويسم پيدا كردم و معنا و مفهوم اين نوع عكاسي را با توضيح كامل استاد متوجه شدم واقعا در عكاسي كوبيسم با خطوط و شكستگي و تكرار آن در زاويه هاي مختلف يك تصوير از هر سوژه ميتوان هنر عكاسي جذابي را خلق كرد كه با ايده پردازي عكاس ميتوان در بخش هاي مختلف عكاسي درخشيد
    عكاسي فوويسم هم نظرم رو جلب كرد كه با عكاسي از هر جسم يا شي يا طبيعت وحتي ميوه ها كه رنگ هاي شاد و چشم گير دارند ميتوان نظر مخاطب را جلب كرد و روح زندگي در يك نگاه نشان داد و ازتركيب اين دونوع عكاسي كوبيسم و فوويسم ميتواند آثار فوق العاده اي را خلق كرد با تشكر از استاد تدين
    مهناز قشقايي داوري

    2

  2. سلام عرض میکنم خدمت استاد تدین.
    خیلی مبحث عالی و کاملی بود و باعث شد اطلاعاتی در این نوع عکاسی به دانسته هایم اضافه شود. شخصا نظرم درباره عکاسی کوبیسم این است که این نوع عکاسی در اولین نگاه گیج شدن را همراه دارد و باعث گمراهی می‌شود در این نوع عکاسی از نظر من بهتر است در یک نقطه بیشتر تمرکز شود تا مفهوم واضح تر شود. عکاسی کوبیسم تاثیر گذاری بالایی روی مخاطب دارد و این نوع عکاسی با انتزاع بسیار مخلوط شده است. در کل از نظر من این نوع عکاسی بسیار زیبا است اما درصورتی که درست گرفته شود تا مفهوم هم درست بیان شود.
    نظرم درباره عکاسی فوویسم هم این است که جدا از اینکه میتواند عکاسی مفهوم داری در رابطه با ویژگی ها باشد میتواند نشان دادن احساسات هم دربرداشته باشد در کل انعکاس احساسات را منتقل و یا بیان می‌کند.
    در این نوع عکاسی استفاده از رنگ های شاد نمایانگر رنگ شکوه زندگی و زیبایی است. درصورتی عکاسی در این نوع درست گرفته شود حس زیبایی منتقل می‌کند.
    خودم چندین عکس در این رابطه عکس گرفتم تا بهتر موضوع و حس هارا درک کنم و عکاسی کوبیسم کمک زیادی به نقطه ی دیدم در جهت های مختلف کرد.

    2

  3. این سبک بی نظیر ترکیب نقاشی و عکاسی است که با
    درهم ریختن فضای واقعی توسط چسباندن عکسهای مختلف از زوایای مختلف تشکیل میشود
    و چیدمان تصویری با استفاده از عناصر غیر همگون برای رسیدن به مفاهیم کوبیستی
    و تاثیر کوبیسم باعث شکل‌گیری سبک عکاسی مدرن شد، که بذر این سبک از قبل در پیکتوریالیسم وجود داشت،

    4

  4. با سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیزمان جناب تدین
    با اجازه اساتید عزیز من از چیز هایی که بلدم در سطح خودم مینویسم : این سبک در واقع متاثر از متفاوت دیدن جهان هستی است و در نگاه اول عکسی گیج کننده به‌نظر می رسد
    انتزاع در این سبک بسیار زیاد است و از نظر من عکاسی کووبیسم به خلاق شدن کمک میکند
    سبک کوبیسم بر سطح صاف و دوبعدی صفحه تصویر تأکید می‌کرد و تکنیک‌های سنتی پرسپکتیو، کوتاه‌سازی، مدل‌سازی و کیاروسکورو را رد می‌کرد و نظریه‌های قدیمی مبنی بر اینکه هنر باید از طبیعت تقلید کند را رد کرد
    و از نظر من این سبک عکاسی به ما کمک می کند نور و رنگ هایمان را در عکس هایمان تجزیه و تحلیل کنیم

    4

  5. درود و سپاس از توضیحات کامل و جامع استاد تدین در خصوص عکاسی کوبیسم .
    به نظر من سبک کوبیسم بر دوبعدی بودن تصاویر تاکید داره، طوری که تکنیک های سنتی و پرسپکتیو و کوتاه سازی رو رد میکنه، به نوعی خاصیت واقعی بودن رو از عناصر حذف میکنه و اشتیاق و میل به دیدن رو در بیننده ایجاد میکنه، نگاه به نقاشی های سبک کوبیسم برای درک بیشتر عکس های این سبک  پیشنهاد من به شماست
    و در آخر گاهی خوبه بدونیم چرا یک هنرمند ایده ای خاص رو ارائه کرده، اون زمان هست که میتونیم از منظری کاملا جدید از دیدگاه هنرمند به اثر نگاه کنیم…
    سپاسگزارم از اینکه بستری برای بیان نظر ما علاقمندان فراهم کردین.
    فاطمه معینیان هنر جوی رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون

    6

  6. با سلام و عرض ادب خدمت جناب استاد تدین
    با توجه به تجربیاتم : در عکاسی کوبیسم نباید روی یک نقطه از عکس تمرکز کنیم.
    این سبک در واقع متاثر از متفاوت دیدن جهان است و در نگاه اول عکسی گیج کننده به‌نظر می رسد.
    یکی از تاثیر گذارترین سبک ها در عکاسی *کوبیسم است
    در عکاسی کوبیستی از نوعی کلاژ بهره می گیرند، درهم ریختن فضای واقعی توسط چسباندن عکسهای مختلف از زوایای مختلف صورت( در پرتره کوبیستی) و چیدمان تصویری با استفاده از عناصر غیر همگون برای رسیدن به مفاهیم کوبیستی.
    بدین معنا که عکاس کوبیست اشیاء را در آن واحد از زوایای مختلفی می بیند، اما تمامی تصویری را که دیده است به ما نشان نمی دهد. بلکه فقط عناصر و اجزایی از آنها را انتخاب کرده و روی سطح دو بعدی تصویر است به ما رو می‌کند .
    با تشکر ایسان کمالی نسب هنرجوی رشته عکاسی اموزشگاه عکاسی دارالفنون

    4

  7. سلام و تشکر از مطلب جالبی که توسط جناب استاد تدین مطرح شده بود. برای اینکه هنرجویان بخواهند آثاری در زمینه کوبیسم خلق کنند درمقاله به آن آن اشاره نشده است با کسب اجازه از اساتید نظرم را عرض میکنم . خلق عکس های کوبیسم از آن جهت که بیشتر شامل تلفیق و کولاژ هستند به طور کلی به دو روش انجام می شوند یا تعدادی عکس چاپ شده را باقیچی برش می زنند و بر روی یک کاغذ می چسبانند تا یک اثر عکاسی کوبیسم شکل بگیرد و یا به وسیله نرم افرارهای عکاسی خصوصا فتوشاپ این کار را انجام می دهند.برای خلق آثار عکاسی کوبیسم با استفاده از نرم افزار فتوشاپ و تکنیک های فتو کولاژ می توان آثاری خلق کرد. البته من و تعدادی از هم کلاسی هایم در پنجمین نمایشگاه صلح که سال 97 توسط آموزشگاه دارالفنون برگزار شد آثاری با تکنیک فتو منی پولیشن و به سبک کوبیسم ارائه دادیم. در این جا می خواهم تعدادی از تکنیک هایی را که برای خلق آثار کوبیسم با نرم افزار فتو شاپ می توانید انجام دهید را توضیح دهم. ابتدا یک صفحه سفید بازکنید ،سپس یکی ازفایل های پرتره رابازکنید. این عکس را با مودهای رنگ مختلف چندین بار Save as کنید مثلا یک عکس سیاه وسفید یک عکس دو رنگ و یک عکس رنگی باشد.سپس با ابزارهای سلکت مانند یک اسلایس پیتزا بخشی از هر عکس را به صفحه سفید منتقل کنید در نتیجه ما عکسی داریم که تلفیقی از برش های مختلف با اشکال و رنگ های مختلف است. حتی می توانید تکنیک های «Gaussian Blur» و انواعی از موشن ها را نیز به آن بیافزائید. با تشکر- زینب قاسمی هنرجوی رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون

    6

× سوالی دارید؟