ورود / ثبت نام
0

دومین جشنواره عکس پلاک 110به اختتامیه رسید

2955 بازدید
دومین جشنواره عکس پلاک 110
5/5 - (1 امتیاز)

اختتامیه دومین جشنواره عکس پلاک 110

به گزارش روابط عمومی جشنواره، مراسم اختتامیه وتقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره عکس پلاک 110 برگزارمی شود.
این جشنواره توسط فرهنگسرای گلستان وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باهمکاری مرکز آموزش های هنری وسینمایی دارالفنون، عکسخانه شهر و نهادهای فرهنگی برگزار گردید. محوریت این جشنواره سردر های متبرک به القاب و نام حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) است. هیات داوران این جشنواره را آقایان سید علیرضا قهاری، افشین بختیار، امیرعلی جوادیان، محمد مهدی تدین موغاری و کامران شریفی برعهده داشتند.

آئین اختتامیه و اهدای جوایز شرکت کنندگان جشنواره عکس پلاک 110  روز دوشنبه ششم دی ماه 1400 از ساعت 17/30 در سالن اجتماعات فرهنگسرای گلستان به نشانی تهران، نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب پارک فدک برگزار می شود.

 

 

اهداف دومین جشنواره عکس پلاک 110

محمد مهدی تدین موغاری عضو هیات داوران دومین جشنواره عکس پلاک 110 درخصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت:
کتيبه سردر منازل، ريشه در اعتقادات و باورهای دينی و مذهبی دارند و بازگوکننده هويت و شخصيت سازندگان و صاحبان منازل است. اغلب منازل قدیمی به جامانده از دوران صفویه، قاجار و پهلوی دارای سردرهایی تزيين شده هستند كه در آن ها کتيبه ای وجود دارد. اين کتيبه ها در عين سادگی دارای  زیبایی و جذابيت ویژه ای  هستند.

کتیبه ها نمادی از روحیه معنوی و تفکر دینی و اعتقادی جامعه

کتيبه ها علاوه بر آن که در زيباسازی محيط شهری نقش مهمی ایفا می کردند نمادی از روحیات انسان را نشان می دادند . نمادی از روح معنوی و تفکر دینی و اعتقادی جامعه  بودند. امروزه کتيبه ها به معنای گذشته وجود ندارند و به آنچه در معماری این روزها به عنوان سر در منازل محسوب می شود،دارای ارزش زيباشناختی کم تری نسبت به کتيبه های دوران گذشته است. .
آنچه از آثار به جا مانده تاریخی استنتاج می شود، این است که در معماری صفوی و همچنین قاجار نقش اسماء الهی، دعا و اسماء متبرکه در سر درها پر رنگ است.
در دوره پهلوی اول با گرايش زياد به سبک هخامنشی ،درمعماری وتقویت حس ملی گرايانه، نمادها ونقوش ايران باستان را می توان به وضوح بر سردر منازل ساخته شده در این دوران مشاهده کرد.
در دوره پهلوی دوم، باالهام گیری از معماری غربی موضوع سر در به اشکال قبل تضعیف می شود و تزيينات نمای ورودی رو به سادگی رفت. حذف تزيينات در اين نوع معماری سبب از بين رفتن ها کتیبه های سر در شد.

ارادت ساکنین خانه ها به اهل بیت (ع) و خصوصا حضرت علی (ع)

در نمای سردرخانه های ساخته شده پس از انقلاب، علی الخصوص درشهرها و محلات مذهبی سردرهایی با مضامین مذهبی به چشم می خورد، که شمار بسیاری از آن ها از ارادت ساکنین خانه ها به اهل بیت (ع) و خصوصا حضرت علی (ع) حکایت دارد.
البته، متاسفانه درسال های اخیر و با تغییرات فرهنگی این سنت ارزشمندکم رنگ شده است.
به نظر می رسد احیاء این سنت ارزشمند در تنها کشور شیعی جهان که افتخارش حب حضرت امیر المونین علی (ع) است.توجهی ویژه می طلبد. با این نگرش دومین جشنواره عکس پلاک 110 نیز کار خود را آغاز کرد و می کوشد تا مشارکت هنرمندان و عموم علاقمندان به این حوزه را هم افزا نماید.

 آثار منتخبین دومین جشنواره عکس پلاک 110

بدون شک نحوه نمایش آثار منتخبین دومین جشنواره عکس پلاک 110 می تواند در ایجاد جنبشی در این زمینه تاثیرگذار باشد.
توجه به عکاسان و شرکت کنندگان در این جشنواره، تشویق و سوق دادن هنرمندان سایر رشته های هنری در مسیر اهداف این جشنواره ،چاپ آثار منتخبین ، بانشر در فضای وب و شبکه های اجتماعی و بهره گیری از این ظرفیت توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران از جمله اقداماتی  است که از برگزارکنندگان دومین جشنواره عکس پلاک 110 انتظار می رود. همچنین صدا و سیما و سایر رسانه های کشور باید بدون مرزبندی و جناح بندی فکری و سیاسی در انعکاس این نوع برنامه ها که علاوه بر کاربرد مذهبی در اعتلای سطح هنر ملی و پاسداشت هنرهای سنتی تاثیرگذار است کوشش نمایند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=13780
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد دومین جشنواره عکس پلاک 110به اختتامیه رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟