ورود / ثبت نام
0

خط افق در عکاسی آسمان

3671 بازدید
خط افق در عکاسی
3.8/5 - (6 امتیاز)

خط افق در عکاسی

اصولا خطوط در هنرهای تجسمی نقش مهمی دارند. خط افق در عکاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
موضوع مهم این است که خط افق در حقیقت یک خط واقعی نیست . یک خط فرضی است که ذهن بیننده عکس، آن را تصور می کند.
ممکن است این خط، لبه ی جاده یا انتهای یک دریا باشد. به هر حال هر تفکیک کننده عکس به قسمت های مختلف افقی یک خط افق محسوب می شود.

همیشه قرارگرفتن خط افق در پائین کادر مناسب ترین شیوه  استفاده از خط افق نیست. سایر اجزاء تشکیل دهنده تصویر، جای خط افق را مشخص می کند. خط افق گاهی  فقط در 1/3 کادر اهمیت دارد. این محدوده می تواند به صورت 1/3 پائین کادر، و یا 1/3 وسط و گاهی 1/3 بالای کادر باشد. این نوع ترکیب بندی  به قانون 1/3 مشهور است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، انتخاب زمین، همان محدوده 1/3 است. در مواردی نیز مانند دو عکس دیگر، خط افق در زمینه 2/3 و یا 1/2 قرار می گیرد.

خط افق در عکاسی دیوار

دیوار هایی با خطوط افقی احساس وسعت و گستردگی بیشتری را به مخاطب منتقل می کنند. به دلیل آرامش خطوط افقی حتی در تصاویری که آشفتگی بصری متعددی دارند، این آشفتگی کمتر احساس می شود.

علیرغم وجود تعداد زیادی کندانسور کولر گازی برروی سطح دیوار، ریتم حضور خطوط افقی این نابسمانی را درذهن مخاطب تقلیل داده است.

خط افقی تفکیک کننده

خطوط افقی می تواند باعث تفکیک پذیری یک یا چند سوژه از یک کادر شوند. این موضوع می تواند با عناصر مختلفی شکل بگیرد.

خطوط افقی می تواند پیاده رو را ازخیابان و یا زمین را از آسمان تفکیک کند. تعدد این تفکیک به نوع عکس بستگی دارد.

خط افقی بالا رونده

القای احساسات مختلف بالا روندگی و یا عمق و بعد در یک عکس از عناصری است که احساس  بعد به تصویر می بخشد.

پله ها احساس بالا روندگی و پائین روندگی را در ذهن مخاطب القاء می کند.حرکت بالا رونده وپائین رونده پله در عکس ها، گویی ذهن را  سوار چشم ها کرده  و به عمق تصویر می برد.

خط افقی القاکننده حرکت

القای حرکت به وسیله خطوط یکی دیگر از ویژگی های جذاب استفاده از خطوط و خطای چشم است.

خطوط افقی با ریتم تکرار شونده و قرارگیری موضوع متحرک با جهت مشخص با حرکت سوژه متحرک، چشم را با سوژه متحرک هم جهت می کند.

خطوط نمایشی آسمان

ثبت تصاویر زیبا از آسمان بسیار دشوار است . یکی از جذاب ترین موضوعات، عکاسی از آسمان است. از این جهت برای ایجاد آسمانی تاثیر گذار، خط افق در عکاسی نقش موثری دارد. گاهی اوقات بهتر است خط افق را در پایین کادر جای دهید. دراین صورت توصیه می شود، روشن ترین قسمت آسمان را نور سنجی کنید.

 

خط افق در عکاسی

خط افق در عکاسی از غروب خورشید

عدم قرارگیری خط افق در عکاسی از غروب خورشید بی معناست. خط افق در قسمت های مختلف کادر موجب تاکید بر آسمان است.
انتخاب صحیح خط افق در عکاسی از غروب خورشید رنگ هایی غنی به وجود می آورد و جزئیات زمین را نشان نمی دهد.

خط افق در عکاسی از آسمان آبی

نور آسمان ابری، لحظه به لحظه دگرگون می شود، بنابراین در نورسنجی یا نور خوانی باید بیشتر دقت کرد. به دلیل آلودگی هوا، در شهرهای بزرگ لحظات معدودی وجود دارد که برای عکاسی از آسمان مناسب است. بر خلاف کلانشهرها، کویر و آسمان آبی درشهرهای کوچک، به جلوه هایی بی نظیر می رسد.

آسمان ابری در طلوع یا غروب، بهترین زمان برای عکاسی از آسمان است.
در این زمان آسمان سرشار از رنگ است.
در این تصویر، آسمان بخش کوچکی از عکس را در بر گرفته است.

خط افق در عکاسی شب

تفاوتی نمی کند شب باشد یا روز، هوا آفتابی باشد یا ابری؛ خط افق همیشه مهم است. اما همانطور که رانندگی در شب دشوار است، عکاسی در شب نیز دشوار تر از عکاسی در روز است.

در عکاسی شب، تمرکز عکاس بر روی کنترل نور بیشتر است، توجه همزمان عکاس، در این شرایط دقت بیشتری می طلبد. بدون شک عکس هایی که در تاریکی، غروب و یا شرایط ضد نور گرفته می شوند، کنتراست بالاتری دارند. این افزایش کنتراست خطوط تفکیک کننده را تقویت می کند. درحقیقت خط افق در این نوع عکس ها جلب توجه بیشتری می کند.

توصیه می شود فیلتر پلاریزه را برای افزایش کنتراست بین ابرها و آسمان، به کار ببرید. این فیلتر بی آنکه تاثیری بر رنگ های دیگر بگذارد، آسمان را بهتر خواهد کرد.

محمد مهدی تدینا

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=12718
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد خط افق در عکاسی آسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟