ورود / ثبت نام
0

تناسب اندازه سوژه در عکس با نسبت واقعی

1968 بازدید
سه پایه عکاسی شب
5/5 - (1 امتیاز)

ایجاد تناسب بین اندازه سوژه در عکس با نسبت واقعی آن

اندازه سوژه در عکس یکی از چالش های همیشگی عکاسان تازه کار است. این حقیقت وجود دارد که اغلب سوژه های عکاسی شده با سوژه های اصلی به لحاظ طول و عرض و ارتفاع متناسب نیستند. این تفاوت در ارتفاع بیشتر مشهود است. در این مقاله به بررسی دلایل پیدایش و راهکارهای اصلاح آن خواهیم پرداخت.

اندازه سوژه در عکس

اندازه سوژه در عکس

بکارگیری شاخص انسانی برای تناسب اندازه سوژه در عکس

هنگام عکاسی از مجسمه ها و موضوع هایی ازاین قبیل، پس از ذخیره فایل یا چاپ عکس خواهید دید، آن گونه که انتظار داشته اید، نتیجه نگرفته اید. بعنی بسیاری از ویژگی هایی که شما با چشم حس می کردید، در عکس نمایان نیست. یکی از راه های حل این مشکل  این است که از دوست خود بخواهید در کنار موضوع -مجسمه- جای گیرد، تا بیننده عکس با مقایسه ی اندازه ی نسبی آن را تخمین بزند و حس کند.

تناسب اندازه سوژه در عکس ماکرو وعکاسی کلوز آپ

هنگام عکاسی با عدسی ماکرو یا عکاسی کلوز آپ برای نشان دادن مقیاس نسبی تصویر، می توانید خط کش، نوک مداد، نوک انگشت یا نظایر اینها را به کار ببرید.

عکس ماکرو مدادرنگی

عکس ماکرو مدادرنگی

در این صورت شما عاملی برای مقایسه به مخاطب معرفی کرده اید. همانطور که در عکس فوق مشاهده می کنید اندازه قطره آب در مقایسه ذهنی شما نسبت به مداد کاملا قابل تشخیص است.

تناسب اندازه سوژه در عکس بوسیله ترکیب بندی

جان کلام، و ارتباط مناسب عکس با مخاطب در ترکیب بندی صحیح نهفته است. یعنی زمانی یک عکس گویاتر از هزار کلمه است که فرم و محتوا در خدمت ترکیب بندی صحیح باشند.

پروژه نورپردازی تبلیغاتی فاطمه احمدی

عکاس: فاطمه احمدی

مثلا فرض کنید که شما می خواهید یک عکس تبلیغاتی بگیرید. ترکیب بندی و چیدمان مناسب بسته بندی آبمیوه در کنار میوه و لیوان به راحتی به مخاطب این پیام را منتقل می کند که اندازه بسته آبمیوه کمی کوتاه تر از یک جام بزرگ و به اندازه تقریبا سه عدد پرتقال است.

01

در سوژه های دیگری که اندازه سوژه برای مخاطب مبهم است یک شاخص شیئی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید دوربین عکاسی مقابل صورت سوژه را پوشانده است و موهای سوژه دور تا دور دوربین عکاسی به چشم می خورد. اندازه موها و صورت با ملاک قرار گرفتن دوربین به عنوان شاخص شیئی می تواند به مخاطب اطلاعات صحیحی را انتقال دهد.

براین مبنا در می یابیم که صاحب عکس فوق، ” آقای عرشیا عیسی زاده” صورتی کوچک و موهایی بسیار بلند دارد.اندازه صورت ایشان تقریبا با زاویه پوششی در حدود 21×21 سانتیمتر است.

تناسب اندازه سوژه در عکس بوسیله فواصل

نماد عکاسی

نماد عکاسی

کودک و تانک ، فاصله کودک با تانک نشان می دهد، این کودک چقدر طول، عرض  و ارتفاع دارد.

همچنین سایه تانک و سایه کودک نیز به عنوان دو شاخص دیگر محسوب می شوند. ماشینی که در انتهای عکس قرار دارد نیز به نوعی تناسبات تانک و کودک و محیط را تکمیل می کند. گستردگی آسمان در مقایسه با سایر سوژه ها نیز یک مختصات تقریبی از محلی که از آن عکاسی شده است را به مخاطب منتقل می کند. به طور کلی تک تک افراد، اشیاء و همبستگی آنها با یکدیگر در کادربندی و تناسب اندازه سوژه در عکس موثر است.

نوع لنز و فاصله عکاس با سوژه

به لحاظ فنی نوع لنزی که استفاده می کنیم نیز می تواند تاثیرات زیادی را در تغییر فاصله ها به نمایش بگذارد. هرچه لنزها فاصله کانونی بازتری داشته باشند سوژه باریک تر و بلند تر به نظر می آیند.این موضوع در خصوص فاصله دوربین تا سوژه نیز صادق است.

اندازه سوژه در عکس

اندازه سوژه در عکس

مثال ملموس این فاصله، دقیقا تصویری است که از زمین، در حال پرواز در آسمان و از داخل هواپیما می بینیم. وقتی از ارتفاع به زمین نگاه می کنید . همه چیز کوچک است . انسان یاد سرزمین لی لی پوت ها در کارتون گالیور می افتد. اندازه خانه ها ماشین ها ، جاده ها ، همگی بسیار کوچک به نظر می رسند.

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگزاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=11443
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد تناسب اندازه سوژه در عکس با نسبت واقعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟