ورود / ثبت نام
0

فن بیان و گویندگی با تکنیک 3 × 3

2115 بازدید
فن بیان و گویندگی
5/5 - (1 امتیاز)

تقویت فن بیان و گویندگی

مهمترین عامل در ارائه موثر و جذاب پیام شما به مخاطبان، میزان تسلط شما به فن بیان و گویندگی است. در این مقاله، با بررسی توصیه های کاربردی در سه محور فن بیان و گویندگی، فن بیان و بازیگری و فن بیان و مجریگری  به مباحث تکنیکی و توصیه های کاربردی برای تقویت فن بیان و گویندگی پرداخته شده است.

بزرگداشت روز معلم

بزرگداشت روز معلم در آموزشگاه دارالفنون

توصیه های کاربردی فن بیان و گویندگی

1- تمرین برای بهبود فن بیان و گویندگی

یکی از اشکالات مهم در برقراری ارتباطات کلامی ناشی از تلفظ اشتباه کلمات، تند و یا کند صحبت کردن ، کشیدن بیش از اندازه یا کمتر از اندازه کلمات ، لحن نامناسب و به طور کلی مکالمه خارج از قواعد تکنیکی فن بیان و گویندگی است. اولین کاری که می توانید برای بهبود فن بیان و گویندگی، انجام دهید، اصلاح این نواقص است. بهتر است به صورت مداوم تمرین کنید. با تمرین بر روی نحوه صحبت کردن، اعتماد به نفس شما در گفتار افزایش می یابد و بهتر می توانید ارائه خود را به مخاطبان منتقل کنید. بهتر است از جملات نغز ، اشعار بزرگان و نوشته های ادبی شروع کنید. این تمرینات را ابتدا در خلوت وسپس از جلوی آئینه و پس از آن جمع های کوچک خانوادگی و سپس جمع های بزرگتر آغاز کنید.

متن های پیش تعریف شده ای را حفظ کنید. البته باید توجه کنید که در آن هیچگونه غلط لغوی وجود نداشته باشد. مثلا ممکن است شما اغلاط کوچکی داشته باشید که به لحاظ لغوی و معنایی معنی جمله شما را به هم می ریزد و این موضوع موجب به سخره گرفتن شما خواهد شد.
صحیح : تلاش هایی که برای افزایش اشتغال و بهره وری انجام داده ایم موجب اشتغالزایی موثری شده است.
غلط : تلاش هایی که برای افزایش اشتغال و بهره وری انجام داده ایم موجب اشتغالزدایی موثری شده است.
یک پوزخند مخاطب برای بهم ریختن تمرکز شما و خراب شدن جلسه کافیست. لذا باید همیشه قبل از هر اجرایی به متن مسلط باشید.

2- استفاده از زبان بدن(Body Language)

زبان بدن، بخش مهمی از گویندگی وخصوصا مجریگری و بازیگری است. با استفاده از حرکات مناسب زبان بدن، می توانید پیام خود را بهتر به مخاطبان منتقل کنید و از جذابیت بیشتری برخوردار شوید. در کلاس های بازیگری و مجریگری بخشی بنام کاتاکالی نمایش وجود دارد که به Body Language و جزئیات زبان بدن و اشارات مفهومی آن می پردازد.

3- استفاده از صدای مناسب

صدای مناسب، بخش مهمی از گویندگی است. با استفاده از صدای مناسب، می توانید پیام خود را بهتر و با قدرت بیشتری به مخاطبان منتقل کنید. اگرچه این موضوعات از اصول فن بیان محسوب می شوند و لازم است که برای آن آموزش ببینید اما تا حدودی می توانید خودتان هم این امر را کنترل کنید. ساده ترین آن این است که جیغ نزنید. تند صحبت نکنید . نفس نفس نزنید. لرزش صدای خود را کنترل کنید.

استاد نصراله مدقالچی

استاد نصراله مدقالچی

مباحث تکنیکی توصیه های کاربردی فن بیان و گویندگی

  1.  تنفس صحیح: تنفس صحیح، بخش مهمی از گویندگی است. با تنفس صحیح، می توانید صدای خود را قوی تر و جذاب تر کنید و به مخاطبان خود پیام قوی تری ارائه دهید.
  2.  استفاده از سرعت و ریتم مناسب :سرعت و ریتم مناسب، بخش مهمی از گویندگی است. با استفاده از سرعت و ریتم مناسب، می توانید پیام خود را بهتر و با قدرت بیشتری به مخاطبان منتقل کنید.
  3. استفاده از صدای قوی و ملایم: صدای قوی و ملایم، بخش مهمی از گویندگی است. با استفاده از صدای قوی و ملایم، می توانید پیام خود را بهتر و با قدرت بیشتری به مخاطبان منتقل کنید.
استادنصراله مدقالچی

استادنصراله مدقالچی

توصیه های کاربردی برای تقویت فن بیان و گویندگی

1- آماده سازی قبل از شروع ارائه

قبل از شروع ارائه، بهتر است زمان کافی برای آماده سازی داشته باشید. این شامل تمرین، تنفس صحیح، و استفاده از صدای مناسب است.تا زمانی که یک مجری حرفه ای نشده اید و یا زمانی که به موضوع بحث اشراف کامل ندارید به هیچ عنوان وارد ارائه نشوید.

2- استفاده از لغات ساده و قابل فهم

برای جذب مخاطبان، بهتر است از لغات ساده و قابل فهم استفاده کنید. این باعث می شود پیام شما بهتر و با دقت بیشتری به مخاطبان منتقل شود. وقتی شما می گویید
“مزید تعززاست که در این مقال درجمع کالج فرندس های فرهیخته پریلکشن می نمایم”.
شاید به نظر خودتان بسیار زیبا صحبت کرده باشید اما درحقیقت بدترین کلمات را به کار برده اید و ضعیف ترین ارتباط را با مخاطبانتان برقرار ساخته اید.
این همه واژه دشوار در یک خط می تواند به یک جمله کوتاه خودمانی تبدیل شود:
” خوشحالم از اینکه در جمع شما دوستان فرهیخته صحبت می کنم”.

3- ایجاد تعامل با مخاطبان

برای جذب مخاطبان، بهتر است تعاملی با آنها ایجاد کنید. این شامل پرسش هایی در مورد موضوع شما و پاسخ به سوالات آنها است. در دنیای ارتباطات به آن call to action می گویند. ایجاد تعامل بامخاطب سبب صمیمیت ارتباط می شود. هم گوینده و هم مخاطب آشنایی بیشتری را احساس می کنند.

آموزشگاه گویندگی

نتیجه گیری:

در نهایت، تقویت فن بیان و گویندگی، نیاز به تمرین و استفاده از تکنیک های مناسب دارد. با رعایت توصیه های کاربردی واصول گویندگی و مباحث تکنیکی، می توانید فن بیان و گویندگی خود را بهبود دهید و پیام خود را بهتر و با قدرت بیشتری به مخاطبان منتقل کنید. برای رسیدن به این تجربیات دو راه وجود دارد اولین راه ساده ترین و راه دوم دشوارترین راهی است که به نتیجه رسیدن آن نیز مشخص نیست.

  1. شرکت در کلاس های فن بیان و گویندگی یا مجریگری و یا بازیگری که به شما تجارب اساتید این رشته را منتقل و را شما را کوتاه تر می کند. ضمن اینکه به دلیل حضور در کلاس و برنامه های درسی مجبور به تمرین کردن نیز خواهید شد.
  2. تمرین و مطالعه مستمر که قطعا این راه نیازمند تلاش بیشتر و شتکار است. اگر این تلاش و پشتکار را دارید با چند سال تمرین و ممارست به آن دست خواهید یافت.

در آموزشگاه سینمایی دارالفنون کلاس های فن بیان و گویندگی زیر نظر استاد پیشکسوت و دوبلور صاحب نام استاد نصراله مدقالچی و همچنین کلاس های مجریگری و بازیگری نیز برگزار می شود این کلاس ها نتایج بسیار خوبی برای هنرجویان داشته است به طوری که بسیاری از ایشان هم اکنون در این زمینه به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=21017
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد فن بیان و گویندگی با تکنیک 3 × 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟