ورود / ثبت نام
0

تراز سفیدی وایت بالانس

3268 بازدید
وایت بالانس
3.7/5 - (4 امتیاز)

تاثیر تراز سفیدی وایت بالانس بر رنگ عکس

بر خلاف چشم انسان،که دارای تراز سفیدی وایت بالانس دقیق است. دوربین دیجیتال نمی تواند، بطور خودکار اختلاف رنگ نور را اصلاح کند و موجب ایجاد تصویری با رنگی غیر طبیعی می شود. هنگامی که با دوربین دیجیتال عکاسی می کنید نور شمع، نور گرم سرخ و زیبا، چراغ های تنگستن معمولی خانگی رنگ زرد و لامپ های فلور سنت، نور سرد سبز- آبی ایجاد می کنند.

وایت بالانس

وایت بالانس

نور مصنوعی می تواند چنین رنگ هایی که به نظر غیر طبیعی است را در تصویر بوجود آورد.
چرا که دوربین دیجیتال برای عکس برداری در نور آفتاب (نور روز) طراحی شده است که همه رنگ ها ی طیف را در خود دارد. در شرایطی که همه رنگ های طیف در نوری که درآن عکس برداری می کنیم، بیشتر دوربین های دیجیتال قادرند که تعادل رنگی را به دو شیوه تنظیم کنند.

نخست،تنظیم خودکار تعادل رنگی که در دوربین وجود دارد و رنگ ها را برای شما تنظیم می کند. گزینه ی Auto WB را می توانید در منوی تنظیمات بیایید. همچنین گزینه های دیگری هم وجود دارد که می توانید در آن منو گزینش کنید. این گزینه ها عبارت اند از:

  • آفتابی
  • ابری یا سایه
  • تنگستن
  • فلور سنت
  • جیوه ای

هر کدام از این گزینه ها، شیوه ای که حس گر دوربین نور را دریافت و ضبط می کند را مطابق با شرایط تغییر می دهند.
تمامی این گزینه ها را در نور روز تجربه کنید و ببینید چگونه هر گزینه بر تصویر شما اثر می گذارد.

مثلا گزینه ی تنگستن را گزینش کنید، خواهید دید که نور روز را آبی می کند،چرا که این گزینه برای جبران کردن رنگ گرم
و گرایش به زردلامپ های معمولی خانگی به کار می رود. این گزینه ها بسیار دقیق تر، نور را ثبت و پردازش م یکنند تا حالت خودکار تراز سفیدی که فرایند بیشتری از ویرایش تصویر را به دنبال دارد. به بیان دیگر اگر شما می دانید در چه نوری عکس برداری می کنید، یکی از حالت های تراز سفیدی را گزینش کنید تا بتوانید عکسی با نور و رنگی مناسب به دست آورید و وقت
کمتری برای ویرایش آن در رایانه صرف کنید.

* گاهی ممکن است شما دوست داشته باشید که عکس شما فضا، گرما و زردی بوجود آمده از لامپ تنگستن را، حفظ کند. روشن است که گزینه  Auto درWB بهترین گزینه است.

* اگر ممکن نیستید که در چه نوری عکس برداری می کنید یا در ترکیبی از نور ها ی مختلف عکس برداری می کنید، از گزینه ی Auto WB استفاده کنید.

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگزاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

محمد مهدی تدین

محمد مهدی تدین موغاری

 

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=14516
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

4 نظر در مورد تراز سفیدی وایت بالانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. با سلام وتشکر از مشارکت شما .وایت بالانس (WB)در حقیقت اصلاح کلوین است و در نتیجه بر رنگ تصاویر تاثیر دارد و فرقی نمی کند با چه مودی (AUTO-TV-AV-M ) عکاسی می کنید چون مودهای عکاسی کیفیت های تنظیمات(دیافراگم، ایزو و شاتر) را به لحاظ تقدم دیافراگم یا شاتر و یا تنظیمات اتومات و دستی، برعهده دارند و درتمامی مودها اصلاح رنگ یا وایت بالانس به طور مجزا توسط عکاس اعمال می شود. به طور مثال وقتی رانندگی می کنید پاهای شما عملکرد گاز و ترمز و کلاج را کنترل می کنند و دستان شما کنترل فرمان رابرعهده دارند این دو موضوع اگرچه برکیفیت کلی رانندگی تاثیر دارند اما به هیچ عنوان به هم ارتباطی ندارند. موضوع ارتباط وایت بالانس با مودهای عکاسی نیز مثل ارتباط دست و پای راننده است. به این معنی که ممکن است در هر مودی باتنظیم اشتباه وایت بالانس رنگ تصاویر متمایل به زرد یا آبی شود.

      لایک

× سوالی دارید؟