ورود / ثبت نام
0

انواع نورپردازی استودیویی

2464 بازدید
نور انجل
5/5 - (1 امتیاز)

انواع نورپردازی استودیویی

آشنایی افراد با انواع نورپردازی :

در این مقاله قصد داریم انواع نورپردازی های اصلی، تنظیمات و قوانین آنها را در اختیار شما بگذاریم. این نوع نور پردازی اغلب در عکاسی پرتره
یا مدلینگ مورد استفاده قرار میگیرد.

نورهای اصلی یا تک نور:

شما با ترکیب یک یا چند نور اصلی و نورهای کامل کننده میتوانید عکس های زیبایی ثبت کنید .

  • نور فلت یا تخت
  • نور لوپ
  • نور رامبراند
  • نورباترفلای
  • نور اسپلیت
  • نور حاشیه
  • نور آنجل

ما میتوانیم بسیاری از انواع نورپردازی را با نور پنجره یا نور محیط بیرون به دست بیاوریم اما کنترل کردن و پیدا کردن نورپردازی مناسب
با فلاش راحت تر است، برای مثال نورهای فلاش قابلیت جابجایی، تنظیم شدت نور، تنظیم سایه های تیز و نرم و تبدیل به نورهای رنگی را دارند .

انواع نورپردازی | نور فلت یا تخت :

منبع نور به صورت مستقیم و از کنار دوربین به سوژه می تابد و هیچ سایه ای روی صورت به وجود نمی آید به همین دلیل تمام گودی ها و برجستگی های صورت پر میشود، این نور خیلی جنبه هنری ندارد ولی در بعضی مواقع مانند  عکاسی مد یا عکاسی از صورتهای میکاپ شده کاربرد دارد.

انواع نورپردازی

نور فلت

انواع نورپردازی |نور لوپ یا حلقه ای :

منبع نور با زاویه ۳۰ درجه و با ارتفاع و بصورت مایل نسبت به سوژه می تابد ، در حالت تمام رخ در یک طرف بینی سایه ای حلقه مانند دیده می شود که نوک سایه به سمت پایین است، بزرگ و کوچک بودن سایه ایجاد شده بستگی به سلیقه عکاس و نوع بینی سوژه متفاوت است .

انواع نورپردازی

نور لوپ یا حلقه ای

انواع نورپردازی | نور رامبراند :

این نور در زاویه ۳۰ درجه و بالاتر از سوژه به صورت اریب می تابد و یک مثلث برعکس در طرف دیگر صورت زیر چشم و روی گونه پدید می آید ،
این نورپردازی خیلی کاربردی و یکی از بهترین نورپردازی ها است و به نورپردازی کلاسیک نیز معروف است،دلیل نام گذاری این نور بخاطر سبک نقاشی های نقاش هلندی به نام رامبراند بوده که از این نوع سبک در نقاشی های خود استفاده می کرده است.

انواع نورپردازی

نور رامبراند

انواع نورپردازی | نور باترفلای یا پروانه ای:

این نور از زاویه ۴۵ درجه  و روبرو از سمت بالا به پایین به سوژه می تابد و سایه ای بین لب بالا و بینی به وجود می آورد و چون سایه ای شبیه به بالهای پروانه ایجاد می کند به نورپردازی باتر فلای معروف است. اندازه سایه ایجاد شده بسته به نوع بینی افراد متفاوت است.

انواع نورپردازی

نور باترفلای یا پروانه ای

انواع نورپردازی| نور اسپلیت:

نوری که هم تراز و هم سطح با سوژه و زاویه 90 درجه از کنار به موضوع  بتابد به طوری که نیمی از صورت تیره و نیم دیگر روشن باشد را نور اسپلیت یا نور کناری می نامیم.

نور اسپلیت

نور اسپلیت

انواع نورپردازی| نور حاشیه تکی:

نوری که هم تراز با سوژه از منبع ساعت ۱۱ یا ۱ به سمت سوژه بتابد و حاشیه ای از صورت را که به سمت نور می باشد روشن کند و روی بینی نوری دیده نشود را نور حاشیه ای تکی می نامیم.

نور حاشیه ای می تواند با انواع نورهای دیگر تلفیق و نور جدیدی را ایجاد کند.

نور حاشیه تکی

نور حاشیه تکی

انواع نورپردازی | نور حاشیه مضاعف :

از ترکیب دو نور حاشیه تکی نور حاشیه ای مضاعف بوجود میاید. اگر دو نور هم تراز با سوژه از ساعت 11 و 1 به موضوع بتابد طوری که هر دو طرف حاشیه صورت روشن شود نور حاشیه ای مضاعف ایجاد می شودو چون جنبه سنگینی دارد بیشتر برای افراد سیاستمدار قابل اجرا است و همیشه در حالت تمام رخ قابل اجرا است .

نور حاشیه ای مضاعف فقط با نور باترفلای ترکیب می شود.

انواع نورپردازی | نور انجل:

منبع نور از پشت سر به سوژه  می تابد طوری که فقط دورتا دور مو و قسمتی از شانه ها روشن می شود، بیشتر برای موهای باز جذابیت دارد باتوجه به حجم مو ضخامت نور کم یا زیاد می شود، هر چه حجم مو بیشتر باشد ضخامت نیز بیشتر است . در این نوع نورپردازی می توانیم از فیلتر های رنگی برای جذابیت بیشتر استفاده کنیم.

نور انجل

نور انجل

نور های کمک کننده :

  1. فیل لایت یا نور پرکننده : 

اگر در نور پردازی از نورهای اصلی بدون فیل لایت استفاده کنیم کنتراست نورها زیاد و سایه ها خیلی تیز می شود در این مواقع به کمک نور

فیل لایت می توانیم سایه های ایجاد شده از نور اصلی را کمرنگ تر و ملایم تر کنیم.

فیل لایت ها معمولا سافت باکس هایی هستند  که شدت نور آن ها از شدت نور اصلی کمتر است به همین دلیل  سایه های موجود از بین نمی رود و فقط ملایم میشود . محل قرارگیری آنها در کنار لنز دوربین یا کمی پایین تر میباشد .اگر شدت نورهای در دسترس شما قابل تنظیم نیست می توانید از مقوای سفید،کاغذ کالک یا پارچه سفید کمک بگیرید و شدت نور را کم کنید .

    2.نور جدا کننده یا نور سر یا هد لایت :

اگر سوژه با فون رنگ تقریبا یکسانی داشته باشد، با بک گراند ادغام می شود و نتیجه خوبی نخواهد داشت برای مثال اگر بک گراند مشکی باشد و موهای سر سوژه تیره باشد، سوژه با بک گراند ترکیب می شود و هیچ بعدی ندارد برای جلوگیری از این اتفاق می توانیم با استفاده از اسنوت و نور دادن نقطه ای از پشت سوژه به مو و شانه ، موها و قسمتی از شانه های سوژه را روشن کنیم تا به تصویر بعد و زیبایی دهیم.

نورپردازی ترکیبی:

عکاس با استفاده از ترکیب چند نور اصلی و فیل لایت و نور جدا کننده  همچنین سلیقه و خلاقیت خود می تواند تصاویر زیبایی از نورپردازی بر روی صورت سوژه را ایجاد  و یا می تواند با ترکیب و تلفیق نورهای مختلف نور زیبا و جدیدی راخلق کند .

نورپردازی با نور محیط :

نورپردازی با نور محیط بیرون یا پنجره کمی سخت تر از نور فلاش است زیرا عکاس قابلیت جابجایی نور، کم یا زیاد کردن شدت نور و…. را ندارد به همین دلیل با قرار دادن سوژه و در مقابل نور و استفاده از دیفیوزرها میتواند تصاویر جالبی را خلق کند .

نورپردازی رنگی :

ما  بیشتر مواقع عکس هایی می گیریم که نورپردازی طبیعی و معمولی دارند، اما می توانیم برای خلاقیت بیشتر و روح دادن به
عکس هایمان از فیلترهای  رنگی استفاده کنیم .

فیلترهای رنگی یک نوع ورق شفاف رنگی هستندکه جلوی نورقرار میگیرند  و نور رنگی ایجاد می کنند  اگرفیلترهای رنگی در دسترس شما نبود می توانید از طلق های رنگی استفاده کنید که کار با آنها سخت تر است اما کاربرد دارد ، ولی توجه داشته باشیدکه برای نورهایی که لامپ تنگستن دارند باید با احتیاط استفاده شود چون حرارت لامپهای تنگستن بسیار زیاد است و امکان سوختن طلق ها  و آتش سوزی وجود دارد.

عکس ها و توضیحات مقاله انواع نورپردازی به کوشش خانم زهرا سادات خدایی هنرجوی دوره عکاسی تهیه شده است.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=19886
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

2 نظر در مورد انواع نورپردازی استودیویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام با تشکر از توضیحاتتون چند نکته هست که فکر میکنم گفتش میتونه به دوستان کمک کنه
    نورپردازی رامبراند که یک تکنیک کلاسیک ست که تاثیری دراماتیک و زیبا دارد، این تکنیک که تضاد و کنتراست بین نور و سایه ایجاد میکند بسیار برای عکاسی پرتره low key (عکاسی با تن های تاریک و سایه های زیاد در اثر کاهش نور، متضاد high key است) مناسب است، از تاثیران دیگر این نور ایجاد حس اسرارآمیز بودن و ابهام ست، این تکنیک برای لاغرتر جلوه دادن صورت سوژه به کار می رود بنابراین این تکنیک برای افرادی با صورت های لاغر توصیه نمی شود، اگر دوست داشته باشید میتواند از یک رفلکتور در سمتی که مثلث وارونه ایجاد شده قرار دهید تا سایه ها نرم تر شود.
    در نورپردازی پروانه ای گاهی بهتر است از یک صفحه رفلکتور در زیر چانه استفاده شود تا حس بهتری انتقال دهد، در این نورپردازی استخوان گونه برجسته به نظر رسیده و باریکی صورت از بین میرود و برعکس نورپردازی رامبراند مناسب صورت های لاغر است و بسیار در عکاسی پرتره و فشن استفاده میشود.

    با تشکر فاطمه جلالی فر هنرجوی عکاسی حرفه ای و تصویربرداری

    3

  2. سلام و عرض ادب
    با توجه به تجربیاتم از اموزشگاه دارالفنون :
    نورپردازی حلقه ای طبیعی‌ترین روش نورپردازی پرتره است و برخلاف نورپردازی‌های یک‌طرفه و رامبراند، زیاد دراماتیک یا مبهم نیست و حس دوستانه‌تری را منتقل می‌کند.
    محل قرارگیری منبع نور شبیه به نورپردازی رامبراند است ولی کمی جلوتر از سوژه به‌طوری‌که زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه با دوربین بسازد. ارتفاع نور هم باید کمی بالاتر از سطح چشم سوژه با زاویه ۴۵ درجه رو به پایین باشد تا سایه‌ای متمایل به پایین در کنار بینی تشکیل شود که البته بستگی به چهره فرد هم دارد.
    اگه بخواهیم ازروی نشانه‌گذاری روی ساعت بگوییم؛ سوژه در مرکز قرار دارد، شما در ساعت ۶ و منبع نور باید در جایی حدود ساعت ۴ تا ۵ و یا ۷ تا ۸ باشد.
    و اگه بخاییم از نور طبیعی برای عکاسی استفاده کنیم باید به نور خورشید در آسمان و قرار گرفتن سوژه دقت کنیم. ساعت مناسب برای عکاسی یا سر ظهر و یا غروب خورشید . صورت‌های بیضی بهترین انتخاب هستند. سایه شیب‌دار و رو به پایینی که در کنار بینی ایجاد می‌شود، باعث کشیده‌تر شدن صورت می‌گردد، و بخاطر همین تصویر زیبایی از افراد با صورت‌های گرد یا مربعی شکل ایجاد می‌کند.با تشکر ایسان کمالی نسب هنرجوی رشته عکاسی اموزشگاه عکاسی دارالفنون

    3

× سوالی دارید؟