ورود / ثبت نام
0

آموزش عکاسی ماکرو

3324 بازدید
آموزش عکاسی ماکرو
5/5 - (2 امتیاز)

آموزش عکاسی ماکرو نمای نزدیک

برای آشنایی و آموزش عکاسی ماکرو، فقط داشتن لنز ماکرو (Macro)  کافی نیست. فراگیری مبانی و اصول عکاسی و آشنایی با ماهیت و هدف از انجام تکنیک های عکاسی الزامی است. عکاسی با لنز ماکرو، نوعی از عکاسی کلوزآپ (Close up) یا نمای نزدیک است. اما سوالات مهمی برای پاسخ دادن وجود دارد.

 لنز ماکرو یا لنزهای تله فتو ؟

نتیجه عکاسی با لنزهای تله فتو و سوپر تله فتو با لنزهای ماکرو بسیار به هم شبیه است. لنز ماکرو و انواع لنز تله فتو برای عکاسی با کادر بسته و ارائه نمای درشت از یک سوژه مناسب هستند. اما کاربرد و شیوه عملکرد متفاوتی دارند. لنزهای تله فتو اصولا برای عکاسی از سوژه هایی مناسب تر است که حفظ فاصله با آن ها ضرورت دارد. اما عکاسی با لنز ماکرو برای سوژه هایی مناسب است که بتوان به آن ها نزدیک شد.

هر سوژه ای که فاصله داشتن از آن مفیدتر باشد را با لنز های تله فتو ثبت می کنند. همچنین هر سوژه ای که نزدیکتر شدن به آن، باعث ثبت عکس بهتری می شود را با لنز ماکرو عکاسی می کنند. برای عکاسی از حیوانات وحشی و موجودات خطرناک، حفظ فاصله با سوژه الزامی است. پس برای رعایت فاصله بیشتر در عکاسی از حیوانات وحشی از لنز سوپر تله فتو استفاده می کنیم. آموزش عکاسی ماکرو مستلزم رعایت دستورالعمل های زیر است.

آموزش عکاسی ماکرو با رویکرد فلسفی

یکی از موضوعات مهم برای بشر، پی بردن به چیستی و عمق موضوعات جهان هستی است. شاید با نگاه موشکافانه به جهان پیرامون بتوانیم بسیاری از این سوالات را پاسخ دهیم. آموزش عکاسی ماکرو از این جهت برای عکاسان ارزشمند می شود که به وسیله آن با زوایای پنهان بسیاری از سوژه ها آشنا خواهند شد.

آموزش عکاسی ماکرو

دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت  یک موی ندانست ولی موی شکافت

اصول فنی وتخصصی آموزش عکاسی ماکرو

برای عکاسی ماکرو ابتدا باید به جوانب کار توجه کنید. چندین نکته بسیار مهم در عکاسی ماکرو وجود دارد. این نکات باید با دقت و وسواس رعایت شود. بی توجهی به هر قسمت باعث می شود نتیجه رضایت بخش نباشد.

توجه به نور و حذف سایه

در آموزش عکاسی ماکرو مهمترین گام توجه به نور است. اولین موضوع مهم کفایت نور برای اکسپوز و سپس حذف سایه های مزاحم است. وقتی به سوژه ای بیش ازحد نزدیک می شویم سایه دوربین وبدن ما تشدید می شود. این سایه ها گاهی  تاحدی عمیق می شوند که نور کافی برای اکسپوز عکس نیز تامین نمی شود. در این شرایط استفاده از ابزارهای نورپردازی ماکرو الزامی است.
بخشی از آموزش عکاسی ماکرو مستلزم آشنایی با نورپردازی وابزارهای آن در عکاسی ماکرو است.

در عکاسی ماکرو، خود دوربین مانعی برای رسیدن نور به موضوع می شود. بنابراین به کارگیری فلاش، می تواند راه حل مناسبی
باشد. اما نه فلاش ها ی معمولی بلکه فلاش های ویژه ای وجود دارد که دور لنز دوربین عکاسی  جای می گیرد. این گونه فلاش ها که  ویژه  Flash and macro lighting equipment هستند دارای تجهیزات الحاقی زیاد و تنظیمات دقیقی است.
البته این گونه فلاش ها که به فلاش های حلقه ای (Ring flash) معروفند به دلیل کاربرد اندکشان، چندان در ایران رایج نیستند.

نور روز و تقویت آن برای پر کردن سایه ها به وسیله مقوای سفید، کاغذ کالک، فویل آلمینیوم و یا هر باز تابنده ی دیگر،تلطیف و جهت دادن به نور  فلاش نیز راه حل مناسب دیگری است .
آموزش عکاسی ماکرو، فقط عکاسی از موجودات ریز نیست، بلکه با تکمیل آموزش عکاسی ماکرو، می توانیداز اسناد، مدارک و عکس های قدیمی نیز به خوبی کپی برداری کنید.

تاثیر دیافراگم در آموزش عکاسی ماکرو

دیافراگم درکنترل شدت نور و عمق میدان وضوح تاثیر زیادی دارد. اگرچه در عکاسی ماکرو، افزایش شدت دریافت نور محیط و کاهش عمق میدان اولویت عکاس است اما در عکاسی ماکرو شیوه آن متفاوت است.در آموزش عکاسی ماکرو تاکید می شود که دیافراگم را تا آنجا که ممکن است ببندید، برای نمونه f16  یا f22 چرا که عمق میدان وضوح در عکاسی کلوزآپ، بسیار کم است و فوکوس  با مشکل مواجه می شود.

دیافراگم

فوکوس موضوع مهمی است. بابستن دیا فراگم به بیشترین عمق میدان وضوح می رسیم. البته نور پردازی، نکته ی مهم دیگری است.

حلقه گسترش (Photography Expansion Tube)

حلقه ی گسترش که به آن اکستنشن تیوب (Photography Expansion Tube) می گویند، ابزاری است که بین بدنه و عدسی نرمال دوربین S.L.R قرار می گیرد تا بتوان به موضوع بسیار نزدیک شد.

یک تخم مرغ ساده در یک لیوان، به ظاهر موضوع کم اهمیتی است . زیرا که همه روزه آن را می بینیم. اما با نگاه آموزش عکاسی ماکرو و از نزدیک می توان به جلوه ای دیگراز ابهام یا زیبایی آن پی برد.

در جستجوی آثار عکاسان ماکروگراف با تصاویر هیجان انگیزی مواجه می شویم که هرگز تصور آن را نداریم.عکاسی با عدسی ماکرو (ماکرو فتو گرافی) شگفتی های طبیعت را برای  ما آشکار می کند. عکاسی کلوزآپ برای  ضبط و جمع آوری موضوعات جذاب عکاسی  که جنبه پژوهشی یا تفریحی دارد، بسیار مفید است.

سه پایه وکنترل لرزش دست

یکی از مهمترین موضوعات برای عکاسی با کادرهای بسته و خصوصا در آموزش عکاسی ماکرو، درک اهمیت کنترل لرزش است.
به کارگیری سه پایه در عکس برداری از نمای نزدیک، بسیار ضروری است. کوچکترین لرزش، تصویر را محو و بی ارزش خواهد کرد.

برای محدود کردن لرزش و حرکت دست عکاس، قراردادن دوربین بر روی سه پایه، یا هر نوع پایه یا محدود کننده حرکت مفید است.

چنانچه امکان استفاده از سه پایه مقدور نبود استفاده از تکیه گاه و فعال سازی استابلایزر توصیه می شود. فوکوس دستی دقیق در کادرهای بسته همیشه مورد تاکید است.

یکی از کاربردهای ماکرو فتو گرافی(Macrophotography) در دندانپزشکی است. پیش ازگزینش روش درمان، باید موضوع را بررسی کرد. ماکروگرافی این امکان را به ما می دهد که در زمینه های مختلف از آن استفاده کنیم.
عکس های دندانپزشکی یا عمل های زیبایی و یا عمل های تخصصی مانند کاشت حلزون گوش و سایر موارد مشابه از موارد کاربرد ماکروگرافی است. باید توجه داشت، آموزش عکاسی ماکرو بدون آشنایی با مبانی و اصول عکاسی امکان پذیر نیست.

عکاسی ماکرو جادوی خلاقیت

آموزش عکاسی ماکرو برای استاد و دانشجو لذت بخش است. وقتی موضوعی از سرشار از خلاقیت و هیحان را انتخاب می کنید، لذت عکاسی مضاعف می شود. زمانی که با رویکرد خلق اثر هنری عکاسی می کنید، عکاسی جلوه متفاوتی پیدا می کند.

بدون شک موضوع آموزش عکاسی ماکرو، بسیار فراتر از این مقاله آموزش عکاسی است. مهمترین هدف این مقاله جهت دادن ذهن مشتاق هنرجو به سمت سبک وسیاقی جذاب وخلاقانه در عکاسی ماگروگرافی است.

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=12787
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

4 نظر در مورد آموزش عکاسی ماکرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوالی دارید؟