ورود / ثبت نام
0

قواعد کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام

4417 بازدید
تعرفه تبلیغات اینستاگرام
5/5 - (1 امتیاز)

تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از قدرتمند ترین ابزار های رسانه ای جهان محسوب  و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی با بیش از 40/000/000 کاربردر میان ایرانیان است.
بدون شک افرادی که درک درستی از این ابزار بی نظیر و رسانه قدرتمند داشته باشند با تمرکز بر آن می توانند کسب وکار موفقی را راه اندازی و یا به کسب و کار خود رونق دهند.
از همین منظر آشنایی با این بستر مجازی اهمیت ویژه ای دارد.
موارد متعددی در موفقیت یک پیج اینستاگرامی موثر است اما شاه بیت غزل و رمز اصلی موفقیت در اینستاگرام “ تولید محتوای جذاب ومستمر است“،شما می توانید این امر را نزدما آموزش ببینید و یا انجام آنرا به بزرگترین گروه محتواسازی کشور در مرکز فرهنگی هنری دارالفنون بسپارید.
هم اکنون بیش از یکصد نفر از اساتید وفارغ التحصیلان  ما درشبکه ای گسترده، آماده ساخت کمپین مجازی  وتولید محتوا ی حرفه ای برای شما در اینستاگرام هستند،شما هم می توانید با فراگیری فوت وفن های تولید محتوا به جمع همکاران ما اضافه شوید و یا ضمن مشاوره رایگان از کارشناسان ما رونق کسب وکارتان را به ما بسپارید.
این مقاله شامل دو بخش است در بخش اول شمارابامفاهیم پایه اینستاگرام آشنا خواهیم کرد ودر بخش دوم به قواعد سفارش  وانجام کار خواهیم پرداخت.

🔸بخش اول

* اصطلاحات اینستاگرامی :

پست (post):

هر عکس یا ویدیوی جدیدی که شما در اینستاگرام آپلود کنید، یک پست اینستاگرام محسوب می‌شود. تمام پست‌های شما در صفحۀ پروفایل اینستاگرامتان نمایش داده می‌شود و تمام پست‌های جدیدی که فالوورهایتان به نمایش می‌گذارند، در فید شما قابل مشاهده است.

فالو (follow):

فالو در لغت به معنای “دنبال کردن” است. اصطلاح فالو به این معنی است که شما علاقه‌مندید پست‌ها و فعالیت‌های شخص خاصی را دنبال کنید. بنابرین می‌توانید به پیج او بروید و او را فالو (follow) کنید. اگر فالو کنید و او شما را اکسپت کند، شما می‌توانید تمام پست‌های او را ببینید و هر پست جدیدی که می‌گذارد، در صفحۀ home شما نشان داده می‌شود. همچنین شما با فالو کردن اشخاص مختلف می‌توانید ببینید که آنها چه پست‌هایی را لایک کرده‌اند و یا کامنت گذاشته اند.

فالوور (follower): 

follower در لغت به معنای دنبال کننده یا تعقیب کننده است. هنگامی که شما پیج کسی را دنبال یا فالو می‌کنید، شما به فالوورهای آن پیج اضافه می‌شوید. در مقابل تمام کسانی که پیج شما را فالو (دنبال) می‌کنند نیز به فالوورهای پیج شما می‌پیوندد. تعداد این فالوورها در قسمت زرد تصویری که در زیر می‌بینید، مشخص است.

مفهوم کا (k) دراینستاگرام :

هر ۱K، معادل عدد ۱۰۰۰ است. اینستاگرام در بسیاری مواقع برای ساده کردن اعداد بزرگ، از k (به معنی کیلو) استفاده می‌کند. با این اوصاف اگر می‌بینید که پیجی ۲۵k فالوور دارد، به این معناست که ۲۵ هزار نفر او را فالو کرده‌اند.

 

فالویینگ (Following) :

following در لغت به معنای پیروی یا تقلید است. وقتی شما دیگران را فالو می‌کنید، در قسمت فالویینگ (following) می‌توانید آنها را مشاهده کنید. در مورد بقیه پیج‌ها نیز به همین صورت است. فالویینگ هر پیج تعداد کسانی است که توسط آن پیج فالو شده‌اند.

فید (Feed): 

فید در اینستاگرام اولین صفحه‌ای است که هنگام وارد شدن به اینستاگرام با آن روبرو می‌شوید. در این صفحه می‌توانید جدیدترین استوری‌ و پست‌های فالوورهایتان را مشاهده کنید. در حقیقت این فید در صفحۀ home شما نشان داده می‌شود.

استوری (story) :

story در لغت به معنای “داستان گفتن و روایت کردن” است.  استوری از قابلیت‌های پرطرفداری است که در سال ۲۰۱۷ به اینستاگرام اضافه شد. این قابلیت به این صورت است که شما میتوانید برای مدت ۲۴ ساعت عکس یا ویدویی (با محدودیت ۱۵ ثانیه) را با فالوورهای خود شیر کنید. این عکس یا ویدیو بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می‌شود. اگر می‌خواهید این استوری را نگه دارید می‌توانید آنرا به بخش highlight اضافه کنید. در استوری اینستاگرام امکان لایک وجود ندارد و کامنت‌های فالوورهای شما تنها توسط خود شما قابل دیدن است. در حقیقت شما می‌توانید ببینید که چه کسانی استوری شما را دیده‌اند و کامنت‌هایتان را بخوانید.
استوری دارای قابلیت های گوناگونی برای ادیت تصاویر و ویدیو  است که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. همچنین در آپدیت‌های جدید اینستاگرام قابلیت نظرسنجی نیز به استوری اینستاگرام اضافه شده است.

تولید محتوا در اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام

لایو (live) :

live به معنای پخش زنده است. در اینستاگرام نیز لایو (live) در همین معنی به‌کار می‌رود. شما به صورت زنده و بدون محدودیت زمانی می‌توانید فیلم بگیرید و با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. تمام کسانی که در حال دیدن لایو شما در اینستاگرام هستند می‌توانند لایک کنند و به صورت آنلاین کامنت بگذارند. این کامنت‌ها توسط تمام فالوورهای شما قابل دیدن است. درست مانند استوری لایو شما نیز بعد از ۲۴ ساعت خودبه‌خود حذف می‌شود، مگر اینکه آن را به هایلایت (highlight) اضافه کنید.

نوتیفیکیشن (Notification) :

notification در لغت به معنی “اطلاعات رسمی دربارۀ موضوعی” است. در اینستاگرام این اصطلاح به تمام فعالیت‌هایی مربوط می‌شود که دیگران در مورد پیج و پست‌های شما انجام می‌دهند. مثلا هنگامی که پستی از شما را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند یا قصد دارند شما را فالو کنند. تک تک این موارد به صورت نوتیفیکیشن‌های مجزا به شما گزارش می‌شود.

notification

هشتگ (Hashtags) :

به زبان ساده هشتگ، برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها به کار می‌رود. استفاده از هشتگ باعث می‌شود که به راحتی بتوانید تمام محتواهای ممتفاوت (فیلم، عکس، ویدیو و…) که در مورد یک موضوع خاص وجود دارد را پیدا کنید. هشتگ صرفا مخصوص به اینستاگرام نیست، بلکه در توئیتر، پینترست و فیس‌بوک نیز وجود دارد. مثلا اگر شما می‌خواهید عکس‌های طبیعت را ببینید می‌توانید با سرچ کردن #طبیعت عکس‌های زیادی با این عنوان پیدا کنید.

استفاده از هشتگ فوق‌العاده راحت است. کافی است پیش از هر چیزی که می‌خواهید بنویسید از یک علامت “#” استفاده کنید. همچنین این هشتگ‌ها را در موارد مختلفی می‌توانید استفاده کنید. مثلا در کامنت‌‌ها و زیر پست‌هایتان.

اکسپلور (Explore) :

اکسپلور اینستاگرام (یا همان Explore اینستاگرام!) صفحه‌ای است که پست‌هایی از صفحات سراسر دنیای اینستاگرام (چه آن‌ها را فالو کرده باشید و چه نکرده باشید) را برایتان نمایش خواهد داد. این پست‌ها طبق فعالیت‌های قبلی شما انتخاب می‌شوند و از الگوریتم‌هایی که برای دنبال کردن فعالیت شما در اینستاگرام تعبیه شده است، پیروی می‌کنند. البته این الگوریتم تنها به عملکرد شما وابسته نیست، بلکه فعالیت دوستان‌تان را نیز زیر نظر می‌گیرد.

 

اکسپلور اینستاگرام چیستمنشن (Mention) :

منشن (mention) در لغت به معنای “اشاره کردن، ذکر کردن و نام بردن” است. دقیقا به همین معنا اگر بخواهید در اینستاگرام  به نام کسی اشاره کنید، از این قابلیت استفاده می‌کنید. مثلا تصور کنید که یک عکس مشترک با دوستتان گرفته‌اید و می‌خواهید به حضور او در عکس اشاره کنید یا می‌خواهید یک نفر را از چیزی آگاه کنید، در این حالت می‌توانید او را منشن کنید.

برای mention کردن کافی است از یک علامت “@” پیش از آیدی اینستاگرام شخص مورد نظر استفاده کنید. از این قابلیت هم در کپشن‌ها و هم در کامنت‌ها می‌توانید استفاده کنید.

تگ (Tag) :

تگ (tag) در لغت به معنای “برچسب زدن و علامت زدن” است. تگ دقیقا معادل آنلاین برچسب‌ است. گاهی شما در عکس‌های اینستاگرام قصد دارید افراد عکس را معرفی کنید و به نام آنها اشاره کنید، در این حالت از قابلیت تگ کردن می‌توانید استفاده کنید. برای تگ کردن کافی است از @ قبل از آیدی ایسنتاگرام افراد استفاده کنید.

دایرکت (Direct) :

Direct به معنای “مستقیم و بی‌واسطه” است. دایرکت در اینستاگرام شبیه ارسال مسیج خصوصی می‌ماند. در حقیقت هنگامی که شما می‌خواهید صرفا شما و شخص مورد نظر شما متن پیام شما را ببیند، می‌توانید از دایرکت (ِDirect) استفاده کنید. البته در این قسمت قابلیت گروه ساختن نیز وجود دارد.

دایرکت به نوعی همان قسمت پیام رسان اینستاگرام می‌باشد.

دایرکت چیست

لایک (Like) :

همانطوری که تمام شما می‌دانید like (لایک) به معنای “علاقه داشتن” است. لایک کردن در اینستاگرام به این معناست که شما از چیزی خوشتان آمده است و می‌خواهید این توجه و علاقه‌تان را نشان دهید. در این حالت از لایک استفاده می‌کنیم. چنانچه بخواهید ببینید چه کسانی پست‌های شما را لایک کرده‌اند، می‌توانید به نوتیفیکیشن‌های خود مراجعه کنید.

شما می‌توانید تمام پست‌های اینستاگرام و حتی کامنت‌ها را لایک کنید.

اگر پست یا کامنتی را لایک کردید و به هر دلیلی پشیمان شدید، پشیمانی کاملا سود دارد چراکه می‌توانید آنرا آنلایک کنید.

آرشیو (Archive):

Archive (آرشیو) در اینستاگرام معادل همان آرشیو کردن است. شما می‌توانید پست‌های خود را آرشیو کنید تا هر زمان که بخواهید به آنها دسترسی داشته باشید.

سرچ (Search):

سرچ به معنای جست‌وجو کردن است. این یکی از قابلیت‌های قدرتمند اینستاگرام است که مخصوص جستجو کردن است. این قسمت شامل چهار بخش است :

کلاس عکاسی

فاصله کانونی| زاویه دید

Search top:

این قسمت به شما صفحاتی را نشان می‌دهد که بیشترین سرچ‌های خود شما بوده است.

Search people:

از این قسمت می‌توانید با جست‌وجوی نام افراد یا کسب‌وکارها پیج اینستاگرام آنها را پیدا کنید. در همین بخش هنگامی که شما نام کسی را سرچ می‌کنید، قسمتی به نام Suggested به شما افراد یا پیج‌های مشابه با سرچ شما را نشان خواهد داد.

 Search tags:

از این قسمت شما می‌توانید هشتگ‌های موردنظر خود را جستجو کنید تا پست‌هایی که دارای هشتگ موردنظر هستند، به شما نمایش داده‌ شود.

Search places:

زمانی که شما جی‌پی‌اس (GPS) دستگاه خود را روشن کرده باشید می‌توانید در میان مکان‌ها، شهر‌ها و کشورهای مختلف جستجو کرده و تمام عکس‌هایی که در آن لوکیشن (location) گرفته شده‌اند را خواهید دید.

Saves :

در اینستاگرام تنها امکان ذخیره ای که وجود دارد، save در خود برنامه اینستاگرام است. شما هر پستی را که بخواهید می‌توانید save کنید و از طریق صفحۀ خودتان به آنها دسترسی داشته باشید.

 

Collections :

از این قسمت می‌توانید تمام پست‌هایی که سیو کرده‌اید را دسته‌بندی کنید. با اینکار شما کلکسیون خود را ایجاد کرذه‌اید.

Turn on/off notifications: 

با روشن و خاموش کردن نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام شما می‌توانید انتخاب کنیدبه دلخواه خود از فعالیت‌های فالوورهای اینستاگرام خود به طور آنلاین با خبر بشوید.

کامنت (Comment):

کامنت (Comment) به معنای “اظهارنظر کردن” است. در اینستاگرام نیز هنگامی که بخواهید نظر خود را در مورد یک پست بیان کنید، می‌توانید زیر همان پست کامنت بگذارید. دقت کنید که این کامنت‌ها توسط همه قابل دیدن است و امکان پاسخ (reply) به کامنت شما وجود دارد.

Turn off commenting: 

اگر پستی را در اینستاگرام منتشر کنید و نخواهید کسی راجع به آن نظری بدهد، می‌توانید بخش کامنت آن را غیر فعال کنید. با این گزینه کامنت‌های شما به اصطلاح بسته شده و کسی نمی‌تواند برای شما کامنت بگذارد.

 

خب! تا اینجا ما اصطلاحاتی رو بررسی کردیم که داخل خود نرم افزار اینستاگرام وجود داشتند. در این قسمت قصد داریم اصطلاحاتی که شکل عامیانه به خود گرفته‌اند و بر حسب کاربردهای مختلف به وجود آمده‌اند را به شما معرفی کنیم.

کپشن (caption) :

کپشن به صورت کلی به نوشته‌ای می‌گویند که زیر یک عکس در کتاب، روزنامه یا برنامۀ تلویزیونی آورده می‌شود. در اینستاگرام نیز به نوشته‌ای که در توضیح عکس می‌آورید کپشن (caption) می‌گویند.

ربات اینستاگرام :

ربات اینستاگرام یک برنامه یا نرم افزار است که در نقش پیج شما، به سراغ آدم‌هایی می‌رود که احتمالاً به پیج شما علاقه‌مند هستند برای آنها کامنت می‌گذارد، لایک و فالو می‌کند تا در مقابل آنها نیز شما را لایک و فالو کنند.

بیزینس پروفایل (Business Profile) :

صفحه تجاری (یا همان Business Profile) اینستاگرام مخصوص کسانی است که قصد استفاده تجاری از اینستاگرام را دارند. یعنی تمام کسانی که به دنبال کسب درآمد از اینستاگرام هستند. با ایجاد یک بیزینس پروفایل، شما به امکانات ویژه‌ای در بخش مدیریت صفحه خود دسترسی خواهید داشت. امکاناتی که می‌توانند به فروش بیشتر شما کمک کنند و کاربران عادی اینستاگرام، به آنها دسترسی ندارند.

*اصطلاحات متداولی که فقط در مورد اینستاگرام استفاده می‌شود

F4F 

مخفف Follow fo Follow  می‌باشد. این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که بخواهید بگویید اگر شما را فالو کنند، شما نیز آنها را فالو می‌کنید.

L4L 

مخفف Like for Like است. در حقیقت با استفاده کردن از این اصطلاح شما به دیگران می‌فهمانید که چنانچه پست شما را لایک کنند، شما نیز در پاسخ آنها را لایک خواهید کرد.

S4S 

مخفف Shout For Shout  است. این عبارت به این معناست که هر کس شما را فالو کرده، شخص مورد نظر شما را هم فالو کند. در حقیقت شما از پیج شخص مورد نظر اسکرین شات می‌گیرید و در پیج خودتان قرار می‌دهید و فالوورهای خود را ترغیب می‌کنید که او را فالو کنند. در مقابل آن شخص همین کار را در مورد شما انجام می‌دهد.

Follow Back 

اگر کسی شما را فالو کند و شما نیز در پاسخ او را فالو کنید، به اینکار فالوبک می‌گویند.

Block 

در صورتیکه نخواهید شخصی هیچ نشانه‌ای از پیج شما ببیند (از قبیل خود پیج، فعالیت‌های شما و …) و در اصطلاح بخواهید او را از صفحۀ مجازی خود حذف کنید، به راحتی می‌توانید او را بلاک کنید.

Report 

با ریپورت کردن کسی به اینستاگرام اخطاری دادید که این شخص فعالیت غیر مجازی دارد. زمانی که تعداد ریپورت‌های کسی ۱٫۵ برابر فالورهای پیجش شود، آن پیج توسط اینستاگرام بسته می شود. البته با گذاشتن کامنت انگلیسی می‌توان از بسته شدن جلوگیری کرد. هر کامنت انگلیسی سه ریپورت را از بین می برد.

Spam 4 Spam 

بعضی ها به این مورد comment for comment یا C4C  هم می‌گویند . از این روش برای افزایش کامنت‌ها استفاده می‌کنند. روش کار به این صورت است که شما زیر پست کسی چندین کامنت می‌گذارید و و او هم در پاسخ چند کامنت برای شما می‌گذارد. این روش بیشتر به درد کسانی می‌خورد که ریپورت شده‌اند.

🔸بخش دوم

آئین نامه تولید محتوا درشبکه مجازی اینستاگرام
در راستای شفاف سازی روابط کار فی مابین سفارش دهندگان وانجام دهندگان پروژه های تولید محتوا، استانداردهای مرتبط تالیف و بشرح ذیل اعلام  می گردد.

1-زمان استاندارد هرپست اینستاگرامی (Content Generation)حداکثر60ثانیه (یک دقیقه)وهزینه تولیدپست های کمتر از زمان مذکور نیز همان 1دقیقه محاسبه میگردد.
2-درپست های بالاتر از 60ثانیه که به صورت غیر یکپارچه و متسلسل تولید می گردد،زمان هرصفحه درپست 60ثانیه محاسبه می شود ومجموع زمان پست  ملاک محاسبه نمی باشد؛بدین معنی که مثلا اگر پستی شامل دو صفحه ومجموع زمان هر دو پست 70ثانیه باشد،زمان مذکور ملاک عمل نیست وهزینه برمبنای 120ثانیه دریافت میگردد.
*این ضریب درسایر زمان های بالاتر نیزبه همین ترتیب حفظ می گردد.
3-ملاک محاسبه ، پست های ( Content Curation ) که به صورت فایل های آماده ویدئویی ویاگزیده ای از فیلم های سینمایی، انیمیشن ،اخبار، مصاحبه های تلوزیونی و یا سایر تولیدات ویدئویی صرفا جهت ویرایش واصلاحات جزئی توسط،کارفرما دراختیار پیمانکارقرار میگیرد50٪هزینه یک پست تولیدی،محاسبه و درسایر شرایط تابع قواعد زمانبندی فوق الذکر می باشد.
*تبصره:چنانچه کارفرما تهیه فایل ویا دانلود محتوای مورد نظر را به پیمانکار محول نماید هزینه حسب مورد به صورت جداگانه دریافت میگردد.
4-درخصوص پست هایIGTV مبنای محاسبه متناسب با مجموع زمان اثر تولیدشده برمبنای عدد گرد شده می باشد، به این معنی که از 61 تا 90 ثانیه ، 90ثانیه و از91 تا 120ثانیه 2دقیقه محاسبه واین ضریب درسایر زمان های بالاتر نیزبه همین ترتیب حفظ میگردد.
5-پست های ویدئویی درقالب ویدئو کلیپ، برمبنای پست ویرایشی بند 3 و درصورت افزایش دوبله یا صدای گوینده  ( narration)برمبنای شرایط تولید محتوای عادی محاسبه میگردد.
تبصره 1-5: هزینه صدای راوی بر حسب ثانیه وبا حداقل محاسبه 60 ثانیه برای هر پست کمتر از 1دقیقه وبرای پست های بالاتر از یک دقیقه بافرمول محاسبه زمانی IGTV  محاسبه وبه تناسب صدای گوینده متغیر است.
6-هرعکس نوشته گرافیکی حسب متن ومحتوا 20٪هزینه پست ویدئویی محاسبه میگردد و درصورت افزایش تعدادصفحات درهرپست، برمبنای عدد واحد محاسبه خواهد شد به عبارتی هر 5عکس نوشته معادل یک پست ویدئویی می باشد.
7-هزینه تولید تیزر تبلیغاتی ازضریب 3 تا 300 برابر حسب سناریو برآوردواعلام میگردد.
8-هزینه تولید استوری ویدئویی70درصد هزینه پست واستوری های گرافیکی برمبنای20٪ هزینه پست ویدئوی محاسبه می شود.

8-سایر تولیدات محتوایی ازقبیل موشن گرافیک،استاپ موشن ،کات اوت و انیمیشن برحسب سناریو محاسبه وقبل ازاجرا به کارفرما اعلام می گردد.
9-نگارش کپشن و هشتک گذاری ها به طور مجزاو براساس توافق طرفین محاسبه می گردد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=2647
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

6 نظر در مورد قواعد کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام،احتمالا شما ریپورت شدید،ازدوستانتان بخواهید برایتان کامنت انگلیسی بگذارند،هر کامنت انگلیسی سه ریپورت را از بین می برد.

      18

  1. من درکارگاه جادوی اینستاگرام استاد تدین دربهمن ماه شرکت کردم خیلی عالی بود لطفا اگر مجددا برگزار شددراینستاگرام اعلام کنید تعدادی از دوستان میخوان بیان.ممنون

    18

  2. سلام ممنون ،خیلی مطلب مفیدی بود ،چقدر خوب شما یک ورکشاپ آموزش آشنایی با ایستاگرام راهم برگزار می کردید

    20

    1. سلام وتشکر از شما البته در بهمن ماه این کارگاه برگزارشده اما انشاءالله پس از عادی شدن شرایط کرونا مجددا برگزارمی شود.

      17

× سوالی دارید؟