تحلیل عکس زندگی عشایر نقدعکس 109
در عکس زندگی عشایر، فضای داخلی سیاه چادر عشایری را شاهد هستیم که نورخورشید
از لابلای چادربه داخل نفوذ نموده است.
به جز سیاه چادر و رختخواب های انتهایی،بقیه عوامل تغییرشکل داده اند و نشانه ای ازعشایر
دیده نمی شود.
فرش ماشینی،پیراهن پدر و تلفنی که در دست دارد و مشغول صحبت هست
گاز پیک نیکی جلوی او،لباس و شلوار پسرکه در پلان جلو قراردارد و حتی تفنگ اسباب بازی
که در دست دارد و مشغول نشانه روی است،همه نشانه های نفوذ زندگی شهرنشینی را به همراه دارد.
هرچند مباحثی که درفوق مطرح شد از نظر عکاس در درجه دوم قرار دارد
زیرا مهمترین نکته عکس بحثی تربیتی است و آن اینکه چرا پدر خانواده جلوی چشم پسرش،بدون توجه
به اینکه درسن یادگیری قراردارد،تریاک می کشد.
معمولا در زمان قدیم، در این سن پدرخانواده کم کم با تفنگ واقعی،به پسرش آموزش تیراندازی و سوارکاری
را یاد می داد ولی حالا شاهد اعتیاد پدر و مشغول بودن وی با تلفن همراه و بازی با تفنگ اسباب بازی توسط
پسرش هستیم.
حالت طبیعی پدر و پسرنشان می دهد که عکاس توانسته ارتباط خوبی را با آن ها برقرار کند
زیرا یکی از موارد موفقیت در عکاسی مستند، ارتباط مناسب با سوژه است.کادرعمودی توسط عکاس بدرستی
انتخاب شده و چشم بیننده را از پسر به سمت بالا که پدرلاغرقراردارد و برعکس،هدایت می کند.
رنگ های موجود در عکس
با توجه به پیامی که عکاس قصد دارد به بیننده منتقل کند بی مورد است ولی بازی رنگ ها که همیشه با زندگی
شاد عشایر همراه بوده تنها نشانه ای است که گذشته پدران آن ها را یادآوری می کند.
نقد و تحلیل عکس زندگی عشایر توسط استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی انجام شده است.
عکاس: محسن نظری
نقد و تحلیل عکس زندگی عشایر
پی نوشت عکس زندگی عشایر
نقد عکس زندگی عشایر دریچه دیگری برای نگاه مفهومی را به ذهن خواننده می گشاید ،ممکن است گاهی تعابیری که در یک تحلیل
مشاهده می شود دقیقا هماهنگ با ذهن عکاس باشد و در موارد دیگری هم ممکن است عکاس باچنان نگرش مفهومی به موضوع
نگاه نکرده باشد.
در عکس زندگی عشایر که توسط عکاس محسن نظری ثبت شده است
رگه هایی از توجه فلسفی عکاس به موضوع رامی توان مشاهده کرد،عکس زندگی عشایر بیش از آنکه یک عکس احساسی باشد؛
یک عکس فلسفی است و از این منظر می توان عکس را از عکس های ارزشمند به حساب آورد.
از عکس هایی که پیامی را به بیننده منتقل می کند
پیامی که بیش از یک اثر هنری حرف برای گفتن دارد.
برخی از تحلیل کنندگان عکس براین باورند که اگر یک عکس نتواند حس مفهومی و پیامی را به مخاطب منتقل کند دیگر یک اثر ارزشمند نخواهد بود .
تحلیل عکس زندگی عشایر که توسط استاد جواد پورسعید نگاشته شده است
دریچه های جدیدی از درک فلسفی یک عکس اجتماعی را به روی مخاطب می گشاید . تحلیل گر با توجهی ویژه به تک تک عناصر
بصری و مفهومی عکس زندگی عشایر در کنارهم قراردادن این عناصر پیامی را فراتر از درک عمومی مخاطب کالبد شکافی می کند.
توجه به نقد و تحلیل یک عکس می تواند هنرجویان جوان و عکاسان عزیز را در ثبت اندیشمندانه و هدفمند عکس یاری نماید،
چه بسیار عکس های فاخری که متاثر ازتحلیل های خوانده شده توسط عکاسان دیگر ثبت شده اند.
آموزش عکاسی از دریچه ذهن وخلاقیت،با نگرشی متاثر ار عمق مفهومی بانگاه جامعه شناسی و فلسفه می تواندباعث خلق آثاری
شود که می توان در خصوص آن ساعت ها بحث کرد و این شگفت انگیز ترین اتفاقی است که می تواند برای یک عکس یا عکاس بیفتد.
با تشکر از استادجواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
که با نقد عکس و تحلیل های ارزشمندخویش وجهی دیگر از آموزش عکاسی را برای دانشجویان عکاسی آشکار می سازند.
عکس زندگی عشایر/ نقد و تحلیل عکس
به هنرجویان عزیزتوصیه میکنیم به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشید
- زیاد عکس ببینید
- هر عکسی را که می بینید به دنبال یافتن تحلیل برایش باشید
- عکس ها را نقد کنید
- مقالات مرتبط با نقد وتحلیل عکس را مطالعه فرمائید
- نقد و تحلیل های عکس استاد پورسعید رابخوانید
- برای هر عکس خوب حتما دلیل ومنطقی وجود دارد آن رابیابید
- به پیام نهفته در عکس توجه کنید
- شرایط فنی عکس ها واگزیف عکس را بررسی کنید
- سعی کنید عکس هایی را که دوست دارید مشابه سازی کنید
- زیاد عکس بگیرید.
- عکس خود را به دیگران نشان دهید واز دوستان خود نظر بخواهید
- فهم عکس های شما باید علاوه براهل فن وعکاسان برای افرادعادی نیز دشوار نباشد
- شرکت در کلاس عکاسی و جلسات باشگاه عکاسان دارالفنون توصیه می شود
در نگاه اول پدر و پسری را میبینیم که پدر در حال تریاک کشیدن در جلوی فرزند خود است و فرزند در حال نشانه گیری با اسلحه پلاستیکی.قانون یک سوم به خوبی رعایت شده است.نشانه گیری پسر میتواند با توجه به شرایط پدرش در آینده موجب دردسر پسر شود.
1
آموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط آموزشگاه دارالفنون واقعا آموزشگاه عکاسی تهران بهتر از دارالفنون ندیدم
15