ورود / ثبت نام
0

4تاثیر مهم عکاسی سرعت

3312 بازدید
IMG 20230617 003206
5/5 - (1 امتیاز)

4تاثیر مهم عکاسی سرعت

عکاسی سرعت (تکنیک های تقدم شاتر) از جذاب ترین تکنیک های عکاسی محسوب می شوند. به طوری که می توان گفت یکی از ده موضوع مهم عکاسی، عکاسی سرعت می باشد.آنچه در این مقاله به آن می پردازیم بخشی از کتاب عکاسی کاربردی تالیف استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس و مولف عکاسی و مدیر مرکز آموزش های هنری وسینمایی دارالفنون است.

کتاب عکاسی کاربردی

عکاسی کاربردی | مولف محمد مهدی تدین موغاری

عکاسی سرعت و سرعت در عکاسی

سرعت شاتر از دو منظر قابل بحث و ارزش گذاری است .

  1. نخست آنکه زمان نوردهی (اکسپوز ) تاثیر مستقیمی درثبت موفق یا عدم ثبت تصویر دارد و اگر میزان نوردهی به فیلم عکاسی یا سنسورهای حساس به نور( CCD  یاCMOS) بیش از حد مجاز باشد تصاویرOverExposed واگر نورخوردگی کمتر از انداره مطلوب باشد undereExposed  می شود.
  2. دوم میزان تاثیری که سرعت در خلق تکنیک های چهارگانه عکاسی سرعت می گذارد.

تکنیک های سرعت شاتر از مهم ترین تکنیک های عکاسی است که به عکاسان این امکان را می دهد تا حرکت و رفت و آمد اجسام را با ثبت تصویر از آنها نشان دهند. بسیاری از عکاسان مشهور از این تکنیک در عکاسی خود استفاده کرده اند.

اگرچه تکنیک هایی که با استفاده از کاهش و افزایش سرعت  شاتر در عکاسی سرعت ثبت می شوند بسیار زیاد است، اما مهمترین تکنیک های عکاسی سرعت، چهار تکنیک کنخلاسیون ،موبیلاسیون ،پنینگ و زومینگ به شمار می آیند که با کنترل سرعت شاتر درعکاسی خلق می شوند.شاید حرف گزافی نباشد اگر بگوئیم، مهیج ترین عکس های خلاقانه را میتوان با کنترل سرعت شاتر خلق کرد.

  • واژه (Congelación) اسپانیولی و به معنای انجماد است و مترادف آن در انگلیسی freezing
  • واژه (Moilación) اسپانیولی و به معنای حرکت دادن است و مترادف آن در انگلیسی Move  یا motion
  • واژه (Panning) انگلیسی به معنای انجام دادن Pan | Pan در سینما حرکت افقی دوربین روی محور ثابت
  • واژه (Zooming) انگلیسی به معنای انجام دادن Zoom | Zoom در سینما تغییر فواصل کانونی لنز T/W

در عکاسی سرعت علاوه براصول پایه و تکنیکی عکاسی وجه خلاقانه عکاسی نیز اهمیت دارد.

عکاسان خلاق با استفاده از ترفندهای خلاقانه عکاسی و تفاوت های دیداری عکاسی سرعت، آثاری بدیع و جذاب خلق می کنند.

شاید عکاسی سرعت، درابتدا بسیار ساده به نظر برسد با بالابردن سرعت شاتر عکس ها حس انجماد پیدا می کنند و با کاهش سرعت حس حرکت و پویایی را به مخاطب القاء می کنند،اما در حقیقت موضوع بسیار پیچیده تر از این است.

 تنظیم دوربین به صورت دقیق

برای خلق تکنیک های عکاسی سرعت، تنظیم دقیق و کنترل مرحله به مرحله تنظیمات دوربین اهمیت بالایی دارد.

  •  تاثیر سه پایه در دو تکنیک پانینگ (Panning) و مویلاسیون(Moilación)
  •  استفاده از فوکوس خودکار یا فوکوس دستی
  • نوع لنز مورد استفاده برای خلق هر کدام از تکنیک ها
  • جهت حرکت سوژه و استقرار زاویه مناسب دوربین نسبت به جهت حرکت سوژه

توصیه های برای ثبت انجماد و عکاسی کنخلاسیون(congelación)

عکاسی با سرعت شاتر بالا، می‌تواند کمک کند تا عکس‌هایی با اثر منجمد و توقف حرکتی متفاوتی بگیرید.

آب
یکی از جذاب ترین سوژه های عکاسی سرعت، عکاسی از سوژه هایی با سرعت بسیار زیاد و ثبت لحظه در کسری  از ثانیه است.

در ادامه چندین توصیه برای ثبت عکس به صورت منجمد با بالابردن سرعت شاتر در عکاسی آمده است.

کم آب

  1. استفاده از تراز دوربین: برای ثبت عکس با سرعت شاتر بالا، از تراز دوربین استفاده کنید تا جلوی لرزش دوربین و حرکت در هنگام گرفتن عکس را بگیرد.

    DRIVE MODE

    تنظیمات DRIVE MODE برای عکاسی پی در پی

  2. استفاده از حالت عکاسی پیشرفته: برخی دوربین‌ها دارای حالت عکاسی پیشرفته هستند که به شما اجازه می‌دهد تا به صورت دستی سرعت شاتر، دیافراگم و ISO را تنظیم کنید.

    دکلانشور و دوربین

    دکلانشور و دوربین

  3. استفاده از دکلانشورعکاسی: استفاده از دکلانشور عکاسی به شما این امکان را می‌دهد که دوربین را بدون لمس کردن دکمه عکاسی عکس بگیرید. این کار می‌تواند به جلوگیری از لرزش دوربین کمک کند.

    لنز زوم

    لنز مجهز به استابلایزر

  4. استفاده از لنز با استابیلایزر تصویر: برخی لنز‌ها دارای استابیلایزر تصویر هستند که به شما کمک می‌کند تا عکس‌های با سرعت شاتر بالا با کیفیت بهتری بگیرید.
  5. تمرین و تجربه: بیشتر عکاسان با تمرین و تجربه می‌توانند به روش‌های بهتری برای ثبت عکس با سرعت شاتر بالا برسند. پس بهتر است با آزمایش و خطاهای مختلف، تجربه خود را افزایش دهید.

با رعایت این توصیه‌ها می‌توانید عکس‌هایی با اثر منجمد و جذاب با سرعت شاتر بالا بگیرید.

ثبت عکس با تکنیک مویلاسیون

عکس هایی که با این تکنیک عکاسی می شوند جاذبه خود را مدیون تفکیک دقیق سوژه های ثابت از متحرک خواهند بود .به این معنا که چنانچه سوژه های ثابت نیز مانند سوژه متحرک محو شوند عکس ارزش تکنیکی خود را از دست می دهد.

مویلاسیون

سرعت پایین شاتر و دوربین روی سه پایه ثابت

در تصویر آبشار متحرک بودن جریان آب در کنار ثابت بودن سایر عناصر موجب زیبایی این عکس شده است.

توصیه هایی برای ثبت عکس با تکنیک مویلاسیون با استفاده از سه پایه و القای حرکت در عکاسی

زیاد

  1.  استفاده از سه پایه: سه پایه یکی از اساسی ترین وسایل برای حفظ ثبات دوربین در عکاسی است. با قرار دادن دوربین روی سه پایه، امکان حرکت دوربین در حین عکاسی به حداقل می رسد و عکس هایی با شارپنس بیشتری به دست خواهید آورد.

    تایمرکیت دوربین عکاسی

    تایمرکیت دوربین عکاسی

  2. کم کردن سرعت شاتر: برای القای حرکت در عکاسی، می توانید سرعت شاتر را کم کنید. این باعث می شود که دوربین در طول زمانی که شاتر باز است، حرکت کند و پس از بسته شدن شاتر، حرکت دوربین متوقف شود و عکسی با حرکت القا شده ثبت شود.
  3. استفاده از حالت شاتر دستی: در حالت شاتر دستی، شما می توانید سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت ISO را به صورت دستی تنظیم کنید. با انجام تنظیمات مناسب، می توانید عکسی با حرکت القا شده و پس زمینه ثابت ثبت کنید.
  4. پس زمینه ثابت و سوژه متحرک موجب خلق عکس های خوب می شوند اگر پس زمینه و سوژه متحرک هر دو محو شوند عکس مطلوب نخواهد بود.

با توجه به اینکه هر سوژه و موقعیتی ممکن است نیاز به تنظیمات مختلفی داشته باشد، پیشنهاد می کنم قبل از شروع به عکاسی، با تنظیمات مختلفی آزمایش کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

در آموزشگاه عکاسی دارالفنون نمایشگاه های عکاسی متعددی با موضوع سرعت عکاسی برگزار شده است .

این موضوع جذاب  باعث خلق عکس هایی رویایی شده اند .

از هنرجویان موفق آموزشگاه عکاسی دارالفنون که عکس های جالبی از آنان با تکنیک سرعت عکاسی موجود است می توان به آندره هوسپیان ، آرن نظری ،یپرم آواکیان ،ریتا سرکیسیان اشاره کرد.عکس هایی که با تلفیقی از رویا و واقعیت گویی نقاشی شده اند.

از نکات جالب عکاسی سرعت ، تصور قوی عکس از حاصل کارش قبل از عکاسی کردن است . گویی عکاس در این تکنیک شعری می سراید یا نقاشی را با خیالش تصور می کند .

آنچه مهم است دیدن آن چیزی است که در آن وجود ندارد وباتغییر سرعت عکاسی در منظره یاب هم دیده نمی شود وتنها پس از ثبت عکس است که عکاس نتیجه تصورش را مشاهده می کند.

یک عکس از یک سوژه متحرک در سه وضعیت سه تصویر متفاوت است

عکاسی سرعت

عکاسی سرعت کم

عکاسی سرعت بیشتر

عکاسی سرعت متوسط

عکاسی سرعت شاتر بالا

عکاسی سرعت شاتر بالا

  1. عکاسی سرعت کم | ۱/۱۵ : S
  2. عکاسی سرعت متوسط | ۱/۶۰ : S
  3. عکاسی سرعت بالا | ۱/۲۵۰ : S

حال آنکه اگر در این عکاسی سرعت را بالاتر ببریم عکس سوم کاملا متوقف خواهد بود گویی فرفره ثابت است.

مثال فرفره یکی از سطحی ترین تمثیل هاست ، مثالی ساده تا هر هنرجوی تازه کاری متوجه آن شود.اما عکاسان خلاق به مثال های ساده اکتفا نمی کنند ، حرفه ای ها گاهی چند تکنیک را باهم ترکیب می کنند، گاهی چند جلوه را در یک عکس نمایان می کنند .

جلوه هایی از سوژه های جذاب ، نور و رنگ وفرم وکنتراست و خلاقیت را باهم ترکیب می کنند تا تصویری متفاوت خلق کنند.

از این منظر است که گفته می شود عکاسی تنها یک فن نیست بلکه فن و هنر است .عکاسی سرعت در بسیاری از عکس ها جلوه های متفاوتی را خلق می کند .

تعدادی از سوژه های جذاب برای عکاسی سرعت

  • عکس های زیبا از رودخانه وآبشارها
  • عکس های مهیج از شب وحرکت اتومبیل ها
  • عکس های اجتماعی با بن مایه های حرکتی
  • عکس های جذاب تبلیغاتی
  • جلوه های شکستن شیشه
  • عکس های از تبخیر و بخورات رنگی
  • عکس هایی از خروج گازها
  • جلوه هایی از اشتعال سریع و آتش سوزی
  • جلوه هایی از تلفیق و رقص نورها
  • تلفیقات متا اسپید ها و سایر جلوه های نمایش سرعت که همگی ازسوژه هایی با استفاده از تکنیک های خلاقانه سرعت هستند.

عکاسی سرعت تکنیک پانینگ (Panning)

عکاسی پانینگ (Panning) یک تکنیک عکاسی است که در آن دوربین در حین عکاسی به طور عمودی ثابت می‌ماند و در عین حال به آرامی در جهت حرکت سوژه حرکت می‌کند، با تنظیم سرعت شاتر دوربین به گونه‌ای که سوژه در حال حرکت به گونه‌ای که حرکت آن در تصویر به خوبی به نمایش درآید و محیط پیرامون آن به صورت مبهم و حرکتی در تصویر ثابت ظاهر شود.

پانینگ از حیات وحش

پانینگ از حیات وحش

برای عکاسی پانینگ  این راهنمایی‌ها را دنبال کنید

1. تنظیمات دوربین: برای شروع اگر دوربین شما کانن یا سونی است، تنظیمات دوربین را بر روی حالت تقدم سرعت (Tv) و اگر نیکون است روی (S) قرار دهید. البته عکاسان حرفه ای برای این منظور می توانند از مود  دستی (M) نیز استفاده کنند.(البته برای تمرینات هنرجویی استفاده از تنظیمات دستی توصیه نمی شود)

تنظیم وضعیت در نیکون وکانن

مد تنظیم وضعیت در کانن ونیکون

سرعت شاتر را به حالت کند (حدود 1/30 تا 1/60 ثانیه) تنظیم کنید تا حرکت سوژه در تصویر به خوبی مشخص شود. در صورت حرکت سریع سوژه، سرعت شاتر را بیشتر کنید (حدود 1/125 تا 1/250 ثانیه). حساسیت ISO را نیز به حداقل ممکن تنظیم کنید تا نویز در تصویر کاهش یابد.

اتوفوکوس دوربین عکاسی 

فوکوس دستی | عکاسی

2. فوکوس: اگر از حالت فوکوس دستی (MF) استفاده می کنید درحالتی که سوژه در  حال حرکت است، فوکوس را بر روی سوژه تنظیم کنید و با حرکت دوربین در جهت حرکت سوژه، فوکوس را حفظ کنید. در صورتی که سوژه ثابت است، فوکوس را بر روی آن تنظیم کنید.

اتوفوکوس دوربین عکاسی

اتوفوکوس دوربین عکاسی

همچنین اگر قصد عکاسی درحالت فوکوس اتوماتیک(AF) را دارید تنظیمات فوکوس را در حالت Al SERVO یا
Al FOCUS قرار دهید.

3. حرکت دوربین: حرکت دوربین را در جهت حرکت سوژه شروع کنید و همزمان با حرکت سوژه، دوربین را به آرامی در جهت حرکت سوژه حرکت دهید. حرکت دوربین باید به قدری آرام باشد که حرکت سوژه در تصویر به خوبی ثابت و مشخص باشد.

4. استفاده از تکنیک‌های پیشرفته: برای بهبود نتیجه عکاسی پانینگ می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند استفاده از تریپاد، استفاده از حالت عکاسی پیاپی (Burst mode) و یا استفاده از فلاش معکوس (Reverse Flash) استفاده کنید.

عکاسی پانینگPanning

عکاسی پانینگPanning|عکاس محمدرضا رضازاده

5. انتخاب سوژه مناسب: برای عکاسی پانینگ سوژه‌هایی که در حرکت هستند مانند خودروها، موتورسیکلت‌ها، دوچرخه‌ها و حیوانات، مناسب هستند. همچنین می‌توانید با استفاده از حرکات مختلف دوربین، جلوه‌های جذابی ایجاد کنید، به عنوان مثال با حرکت دوربین به سمت بالا یا پایین، جلوه‌یی از تنهایی سوژه را به نمایش درآورید.

در نهایت، برای به دست آوردن نتایج بهتر در عکاسی پانینگ، می‌توانید با تمرین و تجربه، تنظیمات دوربین و حرکت دوربین را بهتر تنظیم کنید و جلوه‌های جذاب تری را در تصاویر خود به نمایش بگذارید.

تکنیک عکاسی زومینگ یا Zooming

تکنیک عکاسی زومینگ یا Zooming در واقع یک تکنیک خلاقانه در عکاسی است که برای ایجاد جلوه‌ای دینامیک در عکس‌ها استفاده می‌شود. این تکنیک به این صورت است که در حین گرفتن عکس، دوربین را با حرکت دادن لنز به طرف داخل یا بیرون زوم می‌کنیم. انجام این تکنیک به هنرجویان عکاسی و عکاسان کم دقت به دلیل آسیب هایی که ممکن است به لنز وارد شود، توصیه نمی شود.

زوم لنز

تکنیک زومینگ ZOOMING

برای استفاده از این تکنیک، می‌توانید از لنز‌های با فوکوس دستی و بزرگنمایی بالا استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از سرعت شاتر پایین‌تری نسبت به سرعت شاتر معمولی استفاده کنید تا حرکت دوربین و زومینگ به خوبی در عکس ثبت شود. همچنین، برای بهبود نتیجه، نیز می‌توانید از سه پایه استفاده کنید.

عکاسی-سرعت Zooming

در این تکنیک، می‌توانید با استفاده از فوکوس دستی و تمرکز روی سوژه، ابتدا عکس را با فوکوس درست گرفته و سپس با حرکت دادن لنز به طرف داخل یا بیرون، با حفظ فوکوس روی سوژه، عکس را گرفته و تاثیر زومینگ را در عکس به خوبی نمایان کنید.

تکنیک زومینگ ZOOMING

تکنیک زومینگ ZOOMING

از دیگر ترفندهایی که در این تکنیک می‌توانید به کار بگیرید، استفاده از جلوه‌های نوری مختلف است. برای مثال، می‌توانید از نورهای فلش در برخی قسمت‌های عکس استفاده کنید تا جلوه‌ای بیشتر برای عکس خود به ارمغان آورید.

تکنیک زومینگ ZOOMING

تکنیک زومینگ ZOOMING

نکته مهمی که در این تکنیک باید به آن توجه داشته باشید، حرکت دوربین و لنز در طول زومینگ است. برای اینکه جلوه‌ی دینامیکی زومینگ به خوبی در عکس نمایان شود، باید حرکت دوربین و لنز را به خوبی کنترل کرده و با تمرین، به یک نتیجه‌ی بهتر برسید.

مشهور ترین عکاسان و آثار عکاسی سرعت

در زیر به برخی از مشهورترین عکاسانی که با استفاده از تکنیک سرعت شاتر عکس های مهمی را ثبت کردند، اشاره می کنیم.

  • هنری کارتیه برسون: او یکی از مشهورترین عکاسانی است که از تکنیک سرعت شاتر در عکاسی خود استفاده کرده است. او با استفاده از این تکنیک، عکس هایی از حرکت و رفت و آمد افراد و اشیاء را ثبت کرده است.

    عکاسی سرعت

    عکاسی سرعت | عکاس هانریه برسون

  • ژان پل گود: او یکی از عکاسان بلندپرواز تاریخ عکاسی است و علاوه بر تکنیک سرعت شاتر، از تکنیک های دیگری نیز در عکاسی خود استفاده کرده است. عکس هایی که او با استفاده از این تکنیک گرفته است، بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند.
  • گی بوردین: او یکی از مشهورترین عکاسان بریتانیایی است که از تکنیک سرعت شاتر در عکاسی خود استفاده کرده است. علاوه بر این تکنیک، او از تکنیک های دیگری نیز مانند تکنیک نورپردازی در عکاسی خود استفاده کرده است.
  • انری کارتیر برسون: او یکی از عکاسان مشهور فرانسوی است که از تکنیک سرعت شاتر در عکاسی خود استفاده کرده است. او با استفاده از این تکنیک، تصاویر زیبایی از حرکت و رفت و آمد افراد و اشیاء را ثبت کرده است.

    عکاسی سرعت

    عکاسی سرعت | عکاس روبرت کاپا

  • روبرت کپا: او یکی از عکاسان برجسته دهه 1950 میلادی است که از تکنیک سرعت شاتر در عکاسی خود استفاده کرده است. او با استفاده از این تکنیک، تصاویر بسیار زیبایی از حرکت و رفت و آمد افراد و اشیاء را ثبت کرده است.
عکاسی سرعت

عکاسی سرعت | عکاس هانریه برسون

توصیه می شود،برای بیشتر دانستن در خصوص  تکنیک های عکاسی سرعت، سایر مقالات عکاسی را در وب سایت رسمی آموزشگاه عکاسی دارالفنون مطالعه فرمائید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=5962
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

13 نظر در مورد 4تاثیر مهم عکاسی سرعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بسیار مقاله ی کامل و خوبی بود و یکی از مهم ترین موارد عکاسی با سرعت شاتر پایین استفاده از سه پایه مناسب هست

    1

  2. مطالب اموزشی که در سایت دارالفنون دیدم اکثرا قابل فهم هستن
    همچین مطالبی نیاز داره ادامه دار باشه

    7

  3. آموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط آموزشگاه دارالفنون واقعا آموزشگاه عکاسی تهران بهتر از دارالفنون ندیدم

    10

× سوالی دارید؟