ورود / ثبت نام
0

اکران خصوصی و نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

1954 بازدید
فیلم کوتاه همزاد 1
4.4/5 - (24 امتیاز)

نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

اکران خصوصی و نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد به کارگردانی مرتضی ربیعی باحضور عوامل و بازیگران، در روز شنبه بیست خرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ عصر در آموزشگاه سینمایی دارالفنون برگزار شد. در این برنامه تعدادی  از استادان فیلمسازی دارالفنون اساتید محمد مهدی تدین، مریم حسینی ، سعید محبی و محمد رضا پیلارام حضور داشتند. جهت استحضار علاقمندان، فیلم کوتاه همزاد و گزارش این مراسم در این صفحه بارگذاری شده است .

نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

فیلم کوتاه همزاد براساس روایت های شفاهی  روستائیان توسط مرتضی ربیعی هنرجوی فیلمسازی دارالفنون نگارش و کارگردانی شده است. این فیلم به روایت تجربه ملاقات یکی از اهالی یک روستا با جن می پردازد.

 

فیلم مشروح جلسه نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

 

گزارش جلسه نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

جلسه در ساعت 16:00 با خوش آمد گویی استاد محمد مهدی تدین موغاری به عنوان دبیر جلسه و مدیر مرکز آموزش های هنری وسینمایی دارالفنون آغازشد. در ادامه جلسه فیلم کوتاه همزاد به کارگردانی مرتضی ربیعی به نمایش درآمد.

نقد فیلم 1 1

پس از نمایش فیلم و درابتدای جلسه آقای محمد باقر جلالی، مجری برنامه ضمن خیر مقدم به حاضرین از منتقدین بخش فنی و کارگردانی استاد محمدرضا پیلارام و مریم حسینی و منتقد بخش فیلمنامه و ساختار استاد سعید محبی به همراه مرتضی ربیعی کارگردان فیلم کوتاه همزاد برای حضور در جایگاه دعوت کرد.

ربیعی کارگردان 1 1

مرتضی ربیعی با تشکر از دارالفنون برای برگزاری این جلسه به دلایل و اهداف ساخت فیلم کوتاه همزاد اشاره کرد. وی از تلاش های همدلانه عوامل فیلم سپاسگزاری کرد و نقد فیلم را از عوامل پیشرفت برای تولیدات آتی برشمرد. وی تولید فیلم همزاد را اولین تجربه کارگردانی خود بر شمرد و گفت از جناب استاد تدین مدیریت محترم آموزشگاه سینمایی دارالفنون سپاسگزارم که  با نگاه هدایتگر و حمایتگرانه خود  این بستر را ایجاد کردند تا این فیلم به نمایش گذاشته و در خصوص آن صحبت شود.

نقد و تحلیل فیلم توسط منتقدین

استاد مریم حسینی: در ابتدای جلسه نقد به تشریح نقاط قوت و ضعف این فیلم به لحاظ نورپردازی،صدابرداری و تدوین پرداخت و با انتقاداتی در خصوص نحوه نورپردازی و تدوین به صحنه های موفق فیلم نیز اشاره کرد.

استاد مریم حسینی

استاد مریم حسینی

در موضوع صدابرداری و صداگذاری و استفاده مناسب از افکت ها و صداهای محیطی فیلم را دارای ضعف دانست. استاد مریم حسینی تدوین فیلم را نوعی کارگردانی مجدد فیلم برشمرد و گفت وقتی فیلمی روی میز تدوین قرار می گیرد در حقیقت کارگردان این امکان را دارد که فیلم را مجددا اصلاح و ویرایش کند ، پلان ها را کوتاه کند ریتم تندتری به فیلم بدهد و برخی معایب فنی را اصلاح کند.

نقد فیلم کو.تاه 1

استاد سعید محبی: سکانس افتتاحیه را قابل قبول ارزیابی و به اشکالات ساختاری فیلمنامه پرداخت وی روایت فیلم را غیر سینمایی دانست و گفت هر موضوعی که جذابیت شنیداری داشته باشد الزاما نمی تواند یک روایت سینمایی جذاب باشد وی طولانی بودن برخی پلان ها و ریتم کند فیلم را از اشکالات فیلم دانست. طولانی بودن صحنه های قرآن خواندن، وبرخی بخش ها را شیوه های روایت غیر سینمایی دانست.

استاد پیلارام

استاد پیلارام

استاد محمد رضا پیلارام: با طرح برخی سوالات درخصوص شرایط ساخت و تولید فیلم ،محدودیت ها، تهدیدها و فرصت ها برای فیلمسازی به اشکالات فنی فیلم اشاره کرد و علیرغم کاستی های موجود فیلم را از این جهت که فیلمساز را وارد تجربه جدیدی کرده است قابل تقدیر دانست. وی با اشاره به مشکلات مطرح شده گفت واقعا با این هزینه ها و شرایط ساخت فیلم کوتاه جرات می خواهد. و بسیاری از این موضوعات مطرح شده برای هدایت و جهت دهی کارگردان برای رفع نواقص در تولیدات آینده است. استاد پیلارام بازی ضعیف و جهت نگاه بازیگران نسبت به دوربین را ضعف کارگردانی دانست و گفت این که بگوئیم از نابازیگر استفاده کرده ایم دلیل نمی شود بازی ها ضعیف بشوند. اتفاقا بسیاری از کارگردان های خوب هستند که تعمدا از نابازیگرها استفاده می کنند و درخشان ترین بازی ها را نیز از آن ها گرفته اند. فکر میکنم این موضوع بیشتر ضعف کارگردانی است.

فیلم کوتاه 1 1

مرتضی ربیعی نویسنده و کارگردان فیلم: با اشاره به شرایط سخت تولید گفت این فیلم را درروستا و سرمای -13 درجه ساختیم . علیرغم اینکه اکثر عوامل از اعضای خانواده و دوستان من بودند ولی برای تولید این فیلم حدود 15 میلیون تومان هزینه شد. اما با دقت در اشکالات مطرح شده توسط سه استاد بزرگوار قبول دارم که در مواردی باید دقت بیشتری می کردم و اگر با تجربه ای که امروز دارم مجددا می خواستم همین فیلم را بسازم قطعا فیلم بهتری از آب در می آمد.

پرسش و پاسخ توسط حاضرین 

در ادامه جلسه آقای جلالی مجری برنامه، با ارائه جمع بندی منتقدین و کارگردان از حاضرین خواست اگر نکاتی یا سوالاتی دارند مطرح کنند تا به آن ها پاسخ داده شود. تعدادی از حضار پشت تریبون رفتند و سوالات و نظرات خود را مطرح کردند که مشروح آن در فیلم این جلسه که بزودی در همین صفحه بارگذاری خواهد شد برای علاقمندان قابل مشاهده خواهد بود.

و تحلیل فیلم کوتاه 1 1

دارالفنون 1

بریدن کیک توسط کارگردان و عوامل فیلم

سپس مجری طبق رسم برنامه های گذشته، از مرتضی ربیعی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه همزاد و عوامل فیلم، برای بریدن کیک و عکس یادگاری دعوت کرد تا پشت میز قرار گیرند.

فیلم کوتاه 1 1

تقدیر از عوامل فیلم و اهدای جوایز

در ادامه برنامه مجری از استاد محمد مهدی تدین موغاری مدیرمرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون دعوت کرد در پشت تریبون قرارگیرند.

از عوامل فیلم
استاد تدین با قدردانی از کارگردان و عوامل فیلم کوتاه همزاد ، با اشاره به سرمای هوای سالن، سخنرانی خود را با مزاح آغاز کرد و گفت  ما هم سعی کردیم در زمان اکران این فیلم و برگزاری این مراسم دمای محیط را در حوالی همان -13 درجه نگه داریم تا با دست اندر کاران این فیلم و آقای ربیعی هم ذات پنداری کرده باشیم.

مدیر دارالفنون 1

وی هنرجویان و فارغ التحصیلان دارالفنون را ارزشمند ترین سرمایه های معنوی این مرکز برشمرد و از استمرار برنامه های فرهنگی و هنری خبر داد. ایشان با اشاره به برنامه ریزی 52 رویداد برای 52 هفته در طول سال 1402 تلاش برای افزایش امید و نشاط در جامعه را از اهداف مهم این مرکز برشمرد و گفت: حالِ خوب، با امید و تلاش برای آینده ای روشن محقق خواهد شد. امیدواریم که این قبیل اقدامات بتواند بارقه هایی از امید را در قلب های مشتاق جوانه بزند. وی در خاتمه با ابراز امیدواری و آرزوی موفقیت برای کارگردان و عوامل فیلم کوتاه همزاد از حضور  اساتید و مدعوین تشکر کرد. در ادامه مراسم نیز توسط مدیر آموزشگاه سینمایی دارالفنون و اساتید حاضر با اهدای هدایای یادبود از کارگردان و عوامل فیلم کوتاه همزاد تقدیر شد.

از فیلم کوتاه

ربیعی

فیلم

 

گزارش تصویری نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

نشانی: تهران | میدان انقلاب | جمالزاده جنوبی |خیابان کلهر | پلاک ٤٢ ساختمان دارالفنون

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=21850
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

18 نظر در مورد اکران خصوصی و نقد و تحلیل فیلم کوتاه همزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و عرض خسته نباشید خدمت عوامل مجموعه. محتوا و جلوه های بصری و میدانی نقاط قوت مجموعه میباشد ولی استفاده کم از دکلمه و ادای بجای آن نقاط ضعف میباشد. در مجموع جای تقدیر و تشکر از مجموعه با استفاده از حداقل امکانات و بودجه میباشد

    6

  2. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت کارگردان و عوامل وبازیگران محترم و تشکر ویژه از دوست خوبم آقای مجید ربیعی که مستند این اتفاق که در کودکی برای من اتفاق افتاده بود به تصویر کشیدن متن و سناریوی زیبا و هیجان انگیز بود

    8

  3. با سلام و احترام
    به عنوان تجربه اول کار خوبی است و به فیلمساز و عوامل خسته نباشید می گویم. قاب های انتهای فیلم که منظره روستا را نشان می دهد هم زیباست. نحوه دستپاچه شدن شخصیت اصلی فیلم که جن می بیند می توانست بهتر بازی شود.

    4

  4. باسلام و احترام
    ضمن خسته نباشید به کارگردان محترم جناب آقای ربیعی و عوامل محترم فیلم..
    فیلم هیجان انگیز و خوبی بود، برای اولین تجربه عالی بود

    6

  5. فیلم براساس اتفاقی افتاده بود واقعیت داشته واساتید که نقطه نظراتی که فرمودن قابل قبول بود واینکه خب این فیلم بدون هیچ حمایتی و در سردترین شرایط ساخته شده که هوای سوزناکی در روستا وجود داشت. واین فیلم یه خوبی که داشت از لحاظ طرحی جدید بوده و جا دارد از تمامی عوامل این فیلم تقدیرو تشکر کنم. وهمچنین از اساتید بزرگوار مؤسسه دارالفنون که برای اکران فیلم کوتاه همزاد گذاشتن صمیمانه قدردان شما عزیزان هستیم. موفق باشید

    7

  6. فیلم براساس اتفاقی افتاده بود واقعیت داشته واساتید که نقطه نظراتی که فرمودن قابل قبول بود واینکه خب این فیلم بدون هیچ حمایتی و در سردترین شرایط ساخته شده که هوای سوزناکی در روستا وجود داشت. واین فیلم یه خوبی که داشت از لحاظ طرحی جدید بوده و جا دارد از تمامی عوامل این فیلم تقدیرو تشکر کنم. وهمچنین از اساتید بزرگوار مؤسسه دارالفنون که برای اکران فیلم کوتاه همزاد گذاشتن صمیمانه قدردان شما عزیزان هستیم

    5

  7. سلام و خسته نباشید به کارگردان و عوامل فیلم همزاد
    داستان جذاب ودر عین حال مخاطب پسندی داشت
    برای اولین تجربه فیلمسازی بسیار عالی بود به کارگردان محترم فیلم جناب آقای ربیعی تبریک میگم♥️

    7

× سوالی دارید؟