ورود / ثبت نام
0

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان 670 میلادی

3174 بازدید
آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان
5/5 - (2 امتیاز)

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

این مقاله، بخشی از سخنرانی استادمحمد مهدی تدین موغاری درکارگاه های آموزشی DIF-2018  است. دربخشی از این سخنرانی، موضوع آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان مطرح شد. مباحث مطرح شده، بخشی از کارگاه آموزشی  ویژه تربیت مدرسین عکاسی در هجدهمین نمایشگاه و جشنواره بین المللی تخصصی هنر عکاسی، است. جشنواره بین المللی تخصصی هنر عکاسی، دوربین های دیجیتال، و صنایع وابسته هر سال، درمحل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران برگزار است.

هجدهمین جشنواره عکاسی DIF

کارگاه های آموزشی عکاسی هجدهمین جشنواره عکاسی 2018DIF

12 نوع حرکت آکروباتیک

به جهت پیشینه تاریخی، بیش از دو هزار سال است که آکروبات بازی در چین، هنری محبوب به شمار می آید. سال 670 میلادی در دوران سلسله تئانگ در این کشور یک کارگاه آموزشی برای آکروبات بازها برگزارشد. در آن کارگاه، 12 نوع حرکت آکروباتیک  آموزش داده  می شد. برخی از این حرکات  چون رقص باد و شمشیر، پرش از هفت توپ و راه رفتن روی طناب بودند. بعدها محبوبیت آکروبات بازها در دربار، ازدست رفت. و پس از آن، گاهی فقط برای مزاح و سرگرمی  به دربار دعوت می شدند.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان2

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان؛ شیوه ای نادرست در آموزش عکاسی

شیوه ای که برخی از مدرسین جدید، و بقول خودشان اینستاگرامر، برای آموزش عکاسی در پیش گرفته اند؛ استمرار همان شیوه آکروبات بازی است. اعتقاد دارم عکاسی به عنوان علم و هنر یک تخصص هنری است. وباید در مسیر صحیح خود گام بردارد. هر چیزی که بر اساس اصول تخصصی بنا گذاشته شده است را، نباید به سمت و سویی شبیه آکروبات بازی برد. Show off نباید ما را از مسیر واقعی آموزش اصولی دورکند. این حرف به معنای مخالفتم، یا نفی خلاقیت، و جاذبه آفرینی در تدریس نیست.

دارالفنون

اساس و شالوده هنر بر تفکر و خلاقیت

اساس و شالوده هنر، برتفکر وخلاقیت استوار است. کارهای تیپیکال و آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان، بیشتر برای سرگرمی و تفریح مناسب است. مدرسین اینستاگرامی، در این شیوه، پازلی را می چینند. پازلی که دانشجو بدون آنکه بداند و یا تفکر کند، با چیزی شبیه به ساختن پازل، مواجه می شود. دریک فرآیند، نا آگاهانه  به نتیجه ای دست می یابد که علت آن را نمی داند. این شیوه آموزش عکاسی را آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان 670 میلادی نامیدم. عمیقا معتقدم این شیوه آموزشی نا صحیح و نا مناسب است.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

جایگزینی محتوا محوری به  لایک محوری و آموزش سطحی

آموزش برای شهرت در اینستاگرام، آموزشی که هدف آن جمع کردن فالور، لایک، کامنت، و Subscribe پیج در You tube است. این فضا هدفی جز اندیشه های سلبریتسم ندارد. اساسا آموزش عکاسی یا هر فن، هنر و رشته ای که در این مسیر قدم بردارد، موفق نیست. چون حرکتی  در جهت عکس عقربه های ساعت است. بسیاری از آموزش های ترفند محور، بیشتر شبیه شعبده بازی یا همان تعبیر آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان، که قبلا به آن اشاره کردم است.

اگر هدف شما از آموختن یا آموزاندن، صرفا کسب شهرت باشد، پس به هر شامورتی بازی و شعبده ای تن خواهید داد. و آنچه در انتها نصیبتان خواهد شد، چیزی جز شهرتی کاذب، با بن مایه ای سست و لرزان نخواهد بود. آنچه را که می خواهم در این جا مطرح کنم، اساسا توجه دادن به اصالت است. به این معنی که توجه داشته باشیم که هدف، قربانی وسیله نشود.

استیتمنت نویسی اساس و هویت کار عکاس

حالا وقتی موضوعات فریبنده ای چون آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان پیش می آید، مدرس در Menus و کاتالوگ می گردد، یک موضوع غیر کاربردی را پیدا می کند. دانشجو را با آن شعبده سرگرم می کند. مثلا می گوید: می خواهم چیزی را در مورد دوربین عکاسی کانن به شما بگویم که تاکنون هیچ استادی درجهان، نگفته است. و این را برای اولین بار می شنوید.

حتی ممکن است با تلفیق دو یا چند واژه انگلیسی، موضوعی مشهور را، به نام دیگری به شما معرفی کند. مثلا به جای اینکه بگوید می خواهم در مورد فوکوس تک نقطه ای برایتان صحبت کنم، تلفیقی از قرارگیری چند واژه انگلیسی را به شما می گوید.

آموزشگاه عکاسی فاصله

درخصوص Top Master’s single point auto focus چیزی می دانید؟

شاید شما فکر کنید خوب چه اشکالی دارد، اما به نظر من دو اشکال مهم دارد. اول اینکه این روش او،  بعد از مدتی برای دانشجو مشخص می شود. و اعتماد دانشجو به مدرس از بین می رود. و دومین اشکال کار در اینجاست که دانشجو  هیچ رفرنس دیگری برای این واژه خود ساخته پیدا نمی کند.

فریب و رفرنس غلط دادن به دانشجو بدترین اشکال

این کار دقیقا مثل این است که واعظی  بگوید، حدیثی از بزرگان، برایتان نقل می کنم که تاکنون هیچ کس به شما نگفته است. نه در قرآن، نه در احادیث و نه در روایات و تاریخ چنین مطلبی را مشاهده نخواهید کرد. پس دو سوالی که پیش می آید اول اینکه این حدیث چگونه به او رسیده است؟ و دوم اینکه، اگر مطلب قابل استناد و دارای اهمیتی است، چرا قبل از ایشان توسط شخص دیگری نقل نشده است.

نقل قول کذب  همان آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

در مورد منوهای دوربین هم همین است. اگر شما منویی را توضیح دهید که هیچ استاد دیگری تاکنون به آن اشاره نکرده است، قطعا یا اهمیت نداشته است. و یا نوع معرفی منو،  ساخته و پرداخته ذهن شماست. شاید هم ترکیبی از دانسته های قبلی است. و احتمالا از راه حل های ساده تری هم می توان به آن رسید. برای اینکه ویژه به نظر برسد، آنرا پیچیده می کنید. گاهی هم، موضوع آنقدر کم اهمیت است. و بدلیل کم اهمیتی کسی به آن نپرداخته است.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

پس خواهش میکنم از آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان اجتناب کنید. این موضوع را خصوصا به شما مدرسین جوان و عزیزی که در این کارگاه آموزشی تشریف دارید عرض می کنم.

دنبال پیچیده کردن و متفاوت نشان دادن نباشید

انرژی خود را صرف توسعه خلاقیت دانشجویان کنید. اساسا هنر و علی الخصوص عکاسی صرفا خلاقیت است. دانشجویان را درقید و بند Menus، ابزارها و تشریفات ظاهری گرفتار نکنید. به تقویت جوهره عکاسی بپردازید. با تفاوت در طرز  تلفظ واژگان انگلیسی Pronunciation و تکرار مترادف های یک کلمه به چند زبان کسی عکاس نمی شود.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

جای اصطلاح پراکنی، روان وخودمانی صحبت  کنید

بازبان مادری، یا محاوره ای، واژگان مصطلح عکاسی را آموزش دهید. مثلا گاهی بعضی از دوستان بر اسپل صحیح با لهجه غلیط بریتیش  بیش از اندازه اصرار دارند. کلمه فوکوس یا رتوش که اتفاقا بین عکاسان بسیار جا افتاده و آشناست را فاکاس یا ریتاچ تلفظ می کنند. من متوجه این موضوع نمی شوم ،آخر مگر ما معلم زبان انگلیسی هستیم؟ که با وسواس  واژه ها را برای بچه ها Spell می کنیم.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

باید دانشجو را باعکاسی رفیق کنیم

نباید با سخت گیری ملا لغطی بچه ها را فراری دهیم. نباید هنرجو را از اصل موضوع به حواشی و موضوعات نامرتبط هدایت کنیم. گاهی، متاسفانه مشاهده شده، یک مدرسی، دانشجویی را بخاطر تلفظ یک واژه طوری مواخذه کرده، که از عکاسی بیزار شده است. یادم می آید در یک کمیته ای مسئولیت طرح سوالات رشته عکاسی را داشتم، دوستی سوالاتی طرح کرده بود که واقعا دانستن و یا ندانستن آن، هیچ فایده ای برای دانشجو نداشت.

مثلا چه فرقی می کند که اسم نیوتن یا کلوین ویلیام  یا ژوزف یا اسحاق است. ما باید ارزش کلوین متری و تاثیرات رنگ و نور را برای دانشجو بشکافیم. مشکل در ژوزف و ویلیام نیست.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

کشف استعداد و تلاش برای ظهور وبروز خلاقیت

این حرف را به واسطه بیش از دو دهه تجربه معلمی در مدارس، دانشگاه و آموزشگاه  به شما عرض می کنم. تا امروز به لطف خداوند متعال توفیق داشتم  به هزاران نفر عکاسی آموزش بدهم. تجربه به من می گوید، رمز ارتباط با هنرجو، این است که خود را جای او بگذارید. رمز موفقیت فقط  همین یک چیز است.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان

اگر به دنبال شهرت، اعتبار و پول هستید

مطمئن باشید آموزش عکاسی به شیوه آکروبات بازان راه صحیحی نیست. راه فقط یکی است، و آن راه راستی است. با هنرجو، با دانشجو، با محیط، رفیق باشید. انرژی خود را با آن ها در راستای دوست داشتن عکس و عکاسی هماهنگ کنید. اگر با جهان عکاسی رفیق بشوید، بقیه مسائل خود به خود درست می شود. حالا اجازه بدهید روش های پیشنهادی خود را برای ارتقای کیفیت آموزش عکاسی با شما در میان بگذارم.

برای امید بخشیدن واشتیاق افزایی به هنرجویان عکاسی، از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. ارائه برنامه‌های آموزشی جذاب: برنامه‌هایی که تنوع و جذابیت داشته باشند، به هنرجویان کمک می‌کنند تا انگیزه و انرژی بیشتری برای یادگیری و بهبود عکاسی خود پیدا کنند.

2. تشویق به تجربه‌های جدید: به هنرجویان این اجازه را بدهید که خلاقیت خود را برای پیشرفت در عکاسی استفاده کنند و تجربه‌های جدیدی را تجربه کنند، مثلا از محیط‌های مختلف برای عکاسی استفاده کنند یا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، عکاسی را به یک سطح بالاتر ببرند.

3. تشویق به ارائه‌ی بازخورد: بازخورد مثبت و سازنده به هنرجویان کمک می‌کند که به تدریج خود را بهبود بدهند و انرژی و انگیزه بیشتری به دست آورند. به هنرجویان خود بگویید که با ارائه بازخورد، به ایجاد یک فرایند همکاری بین شما و آن‌ها کمک می‌کنند.

4. تشویق به شرکت در رقابت‌ها: شرکت در رقابت‌های عکاسی، به هنرجویان کمک می‌کند تا نیازهای خود را برای بهبود عکاسی خود بهتر درک کنند و همچنین با دیدن نتایج خود در میان رقبایشان، انگیزه بیشتری برای بهبود خود داشته باشند.

5. ارائه نمونه‌های موفق: نشان دادن نمونه‌های موفق از عکاسان حرفه‌ای به هنرجویان کمک می‌کند تا به این نتیجه برسند که با تلاش و تمرین، می‌توانند به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوند.

این مقاله بخشی از سخنرانی استادمحمد مهدی تدین موغاری با عنوان آموزش  عکاسی به روش آکروبات بازان است.

این متن گزیده ای از سخنرانی ایشان در کارگاه آموزشی، ویژه تربیت مدرس عکاسی است. این کارگاه در هجدهمین نمایشگاه و جشنواره بین المللی، تخصصی هنر عکاسی، دوربین های دیجیتال و صنایع وابسته برگزارشد.

آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان، نقدی به شیوه های اشتباه برای جذب مخاطب است

استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس دانشگاه و مدیر مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون است . این بحث برای نخستین بار در این کارگاه آموزشی مطرح شد. هنرجویان این کارگاه آموزشی مدرسین و مربیان آموزش عکاسی از سراسر کشور بودند؛ هدف این کارگاه تبیین استراتژی تدریس در رشته عکاسی است. نقد شیوه آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان از مباحثی بود که بسیار مورد توجه و استقبال قرارگرفت.

کلاس عکاسی

کلاس عکاسی

تصاویر مندرج، توسط تیم طراحی و گرافیک آموزشگاه عکاسی دارالفنون جهت تزئین در مقاله قرارداده شده است.
عنوان آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان، جنبه انتقادی داشته و هدف اصلی مقاله ارتباطی با آکروبات بازی ندارد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=6666
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

4 نظر در مورد آموزش عکاسی به روش آکروبات بازان 670 میلادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درود استاد تدین عزیز واقعا فرمایش شما درست است بعضی از اساتید خیلی به تلفظ کلمات وجزئیات کم اهمیت توجه میکنند،کلاس های شما واقعاخیلی فضای صمیمی و خوبی دارهرو در هر جلسه واقعا هنرجو یه چیزهایی را یاد میگیره که مفیده.

    4

  2. بازتاب: vhnhk ldvchdd
  3. آموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط آموزشگاه دارالفنون واقعا آموزشگاه عکاسی تهران بهتر از دارالفنون ندیدم

    16

× سوالی دارید؟