رمز موفقیت در عکاسی
آنچه در ادامه مقاله می خوانید بخشی از سخنرانی استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر مرکز آموزش های هنری وسینمایی دارالفنون در کارگاه آموزش عکاسی، فناوری های محتوای فضای مجازی است. امیدواریم که مطالعه این مقاله عکاسی برای شما مفید باشد. پیشاپیش از فرصتی که برای مطالعه این مقاله می گذارید و اهتمامی که برای افزایش سطح آگاهی های خود دارید سپاسگزاریم.
رموز موفقیت در عکاسی
برای من باعث خوشحالیست که موضوع بحث ما موفقیت در عکاسی است. شما دانشجویان و هنرجویان عزیزی که در این سالن تشریف دارید به موفقیت در کار خود علاقمند هستید که اینجا تشریف آورده اید . این به این معناست که شما به رسیدن به آینده ای روشن و موفقیت در عکاسی امید دارید. این که شخصی امیدوار باشد و برای رسیدن به هدفش تلاش کند اولین ومهمترین گام موفقیت در هر زمینه ای است. امیدوارم حاصل این جلسه میان بری برای رسیدن به قله های موفقیت شما عزیزان باشد. وقتی از رموز موفقیت در عکاسی حرف می زنیم دقیقا باید نقطه تمرکز خود را از نگاه عکاسانه، فهم و دریافت و ادراک و معرفت عکاس از آنچه می خواهد منتقل کند آغاز کنیم. زیرکی و فراست افراد می تواند از مهمترین عوامل موفقیت در عکاسی محسوب شود. البته موارد دیگری نیز وجود دارد که برای موفقیت در عکاسی باید به آن ها توجه کنید.
- تلاش برای بهتر شدن و پیشرفت در هر زمینهای
- مسلط بودن به تکنیکهای عکاسی
- استفاده از تجهیزات حرفهای و مناسب
- توجه به جزئیات و حساسیت در عکاسی
- خلاقیت و نوآوری در خلق تصاویر منحصر به فرد
- رابطه خوب با مشتریان و همکاران
- پیگیری و انجام تحقیقات در مورد روند عکاسی و بازار
- حضور در نمایشگاهها و رویدادهای عکاسی برای شناخت بازار و رقبا
- استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان ابزار تبلیغاتی و ترویج کار خود
- حفظ سطح کیفیت و به روز بودن با تغییرات صنعت عکاسی
- استفاده از نورپردازی مناسب برای خلق حالت و احساس در تصاویر
- مهارت در انتخاب مکان مناسب برای عکاسی
- داشتن دید خلاقانه و زیباییشناسی برای خلق تصاویر زیبا
- استفاده از تکنولوژیهای جدید و نوآوری در فرآیند عکاسی
- توانایی در انتقال حس و احساسات از طریق تصاویر به مخاطبان
- آگاهی از قوانین حق تکثیر و حق تصویر در عکاسی
- داشتن شخصیت قوی و قدرت بیان در ارائه کار خود به مشتریان
- رعایت اخلاق حرفهای در هنگام عکاسی و رفتار با مشتریان
- آشنایی با نرمافزارهای ویرایش تصاویر و مهارت در استفاده از آنها
- شرکت در دورههای آموزشی برای افزایش دانش و مهارت در عکاسی
بیش از دو دهه تدریس و آموزش به هزاران دانشجو و هنرجوی عکاسی و تجربه های گوناگونی که در ارتباط با عکاسان تازه کار، دانشجویان و حتی مدرسان عکاسی داشتم به من آموخت که تنها معدود افرادی هستند که می توانند عکاسانی در حد ممتاز باشند و متاسفانه اغلب افراد بطور ناخواسته در مقابل تقویت مهارت های کاربردی و موفقیت در عکاسی مقاومت می کنند.
مهمترین رموز موفقیت در عکاسی
همیشه در کارگاه های آموزشی و خصوصا در کلاس نورپردازی مشاهده کرده ام که اغلب دانشجویان بیشتر علاقمندند که عکاسی کنند و رفتن پشت دوربین عکاسی و فشردن دکمه شاتر مهمترین اولویت آن هاست. هنرجو، بدون اینکه به کمپوزسیون و نکات اصلی عکاسی کوچکترین توجهی کند، می خواهد فقط دکمه شاتر را بفشارد و در نهایت، تنها توجه مختصری به تغییرات جزئی و یا فیگور سوژه نشان می دهد.
اگر می خواهید واقعا عکاس خوبی بشوید باید از اشتیاق بچه گانه دست بردارید و عکس های خود را با تکیه بر اصول شش گانه ای که آن را اصول کاربردی موفقیت در عکاسی می نامم مدیریت و راهبری کنید . در غیر این صورت شما نیز به خیل عظیم عکاسانی افزوده خواهید شد که درنهایت عکس های متوسطی می گیرند و هیچ گاه نمی توانند عکاسانی صاحب سبک و صاحب نام شوند.
شش رمز موفقیت در عکاسی
- نگارش استیتمنت statement
- داشتن استراتژی عکاسانه
- ایجاد تناسب فرم و محتوا
- تسلط و بکارگیری تنظیمات دقیق دوربین
- بکارگیری تکنیک مناسب
- ویرایش پس از عکاسی
استیتمنت Photographic statement
استیتمنت یا بیانیه عکاسی، چیزی فراتر از استراتژی عکاسانه است. درحقیقت عکاس می خواهد توضیح دهد که چرا این اثر را خلق کرده است. هفت نمونه استیتمنت بسیار ساده برایتان مثال می زنم .
- من همیشه تصور میکردم یک عکس مانند یک پازل است. باید قطعات مختلفی را پیدا کنم که با هم هماهنگ شوند؛ تا عکسی جذاب از نظر بصری ایجاد شود. من دوست دارم صحنه هایم را تنظیم کنم. پوشاندن حباب و روزنامه در سراسر خانه ام، پوشاندن همه چیز یا کشیدن مبلمان اتاق نشیمن وسط حیاط ازاهداف من بوده است.
- ♦همانطور که مشاهده می کنید، استیتمنت این عکاس چیدمان همه چیز مانند یک پازل است. یعنی تکنیک اهمیت ندارد برای این عکاس تاکتیک مهم است .تاکتیک آن چیدمان است.
- ضربه محکم و ناگهانی، و لحظه ای ثبت می شود. برای همیشه و برای نسل ها ذخیره می شود. تا ببینند چه یک پیام بصری قوی را به تصویر بکشد، چه صرفاً یک ترکیب انتزاعی،هر چه که هست می بینم که همیشه چیزی را در ذهنم تحریک می کند. تنها هدفم میل به گرفتن و به تصویر کشیدن جهان آنطور که می بینم است.
- ♦ همانطور که مشاهده می کنید، استیتمنت این عکاس به تصویر کشیدن جهان آنطور که هست می باشد. یعنی تکنیک اهمیت ندارد برای این عکاس هم تاکتیک مهم است.تاکتیک آن عکاسی در لحظه است.
- من رویای عکاسی را می بینم.خاطرات خیره شدن از پشت شیشه ای که با انگشت مشخص شده است، دوربین در کنارم، قطار تکان می خورد، اشیاء در حال عبور، چشم اندازهای متفاوت از لنز. من به روش های مختلف تفسیر عکس فکر میکنم.
- ♦ همانطور که مشاهده می کنید، استیتمنت این عکاس به تصویر کشیدن جهان از زاویه دید لنزهای مختلف هست. یعنی زاویه دید اهمیت دارد. برای این عکاس هم تاکتیک مهم است و تکنیک آن عکاسی مفهومی است.
- وقتی در مرکز شهر قدم می زنم متوجه می شوم که همه مستقیماً به جلو خیره شده اند، چشمانم به مسیرشان چسبیده است، اما چشمان من که انگار قادر به کنترل آنها نیست، به بالا نگاه می کنند و به اشکال هندسی مدفون در معماری توجه می کنند، که چگونه خورشید بعد از ظهر پر جنب و جوش است. و ارائه دلیل اصلی آمدنم به دارالفنون این بود که علاقهام به هنر و طراحی را دنبال کنم، درباره رشتههای مختلف بیشتر بیاموزم و تفکر خلاق خود را توسعه دهم. کار من در درجه اول مربوط به ارتباطات است و طیف گسترده رویکردهارا در اجرای آن به کار می برم.
- ♦ همانطور که مشاهده می کنید،این استیتمنت یکی از هنرجویان دارالفنون بود. استیتمنت این عکاس ثبت فرم های هندسی از زاویه دید لنزهای مختلف هست. یعنی زاویه دید اهمیت دارد. برای این عکاس هم تاکتیک مهم است و تاکنیک آن عکاسی فرم است.
- چه یک نفرین باشد یا یک نعمت، می ترسم که این اظهارات شخصی با اکثریت تفاوت زیادی داشته باشد، به این دلیل که بر خلاف بسیاری از کسانی که آرزوی تحصیل در رشته عکاسی در آموزش عالی را دارند،متأسفانه نمی توانم ادعا کنم در تمام عمرم یک عکاس مشتاق بوده ام.
- ♦ همانطور که مشاهده می کنید، استیتمنت این عکاس روایتی ساده ازجهان پیرامون است. یعنی روایت اهمیت دارد. برای این عکاس تکنیک و تاکتیک مهم نیست. هدفش روایت سادگی است.
- برای من، عکاسی چیزی بیش از راهی برای ایجاد خاطرات است . این یک شکل هنری است که به من امکان میدهد خودم را بیان کنم، تنها مرزهایی که ایجاد میکنم. وقتی قطعه ای می سازم به بیننده اجازه می دهم وارد فضای من شود و با من به سفر برود.
- ♦ همانطور که مشاهده می کنید، استیتمنت این عکاس روایتی فلسفی و هنرمندانه ازجهان پیرامون است. یعنی روایت اهمیت دارد. برای این عکاس تکنیک و تاکتیک مهم است. اما پیشراف اهداف او فلسفه است.
استراتژی عکاسانه
قبل از اینکه وارد بحث شویم باید تعاریف مشخصی از استراتژی عکاسانه ارائه کنیم منظور از استراتژی داشتن، یعنی این که وقتی مجموعه تصمیم هایتان دیده می شود بتوان الگوی خاصی را در آن مشاهده کرد. به عبارت دیگر استراتژی عکاسانه یعنی این که کاری که دیگران انجام می دهند را با سهولت بیشتر و منحصر به فرد انجام دهیم، به طوری که بتوان گفت هیچ کس غیر از شما آن را به این خوبی آن را انجام نمی دهد. اولین اصلی که برای هر کاری مهم است داشتن هدف و استراتژی است . زمانی که ما از نگاه عکاسانه صحبت می کنیم اولین گام یک عکاس حرفه ای داشتن استراتژی صحیح برای خلق اثر عکاسی است. مثلا وقتی شما عکس پرتره ، طبیعت ، تبلیغاتی و یا خلاقانه می گیرید به لحاظ محتوایی تفاوت های ساختاری بسیاری باهم دارند اما وجه تمایز شما برای موفقیت در عکاسی، داشتن استراتژی عکاسانه برای ثبت و خلق هر کدام از این ژانرهای عکاسی است. قبل از اینکه پروژه ای را آغاز کنید برای آن طرح استراتژی بنویسید . برای خود یادداشت کنید که هدفتان از گرفتن این عکس چیست و باچه ابزار و تکنیکی می خواهید پیام و هدفتان را به مخاطب منتقل کنید.
تناسب فرم و محتوا
محتوا روح است و فرم جسم،جسم و روح مکمل همدیگرند. اگر حرف درست در قالب درست ارائه نشود تاثیر ندارد. اثر هنری زمانی می تواند تاثیر گذار باشد که با فرم صحیح ارائه شود. مثلا وقتی به عناصر فرمی توجه می کنیم تاثیرات مختلفی به اثر اضافه می شود. نقطه، خط، سطح، حجم ، بافت ، ریتم ، کادر همگی در جهت ارزشمند تر ساختن محتوا و گام هایی برای موفقیت در عکاسی هستند.
یک عکاس حرفه ای در اولین گام خود با انتخاب کادر متناسب محدوده ارتباطی خود با مخاطب را مشخص می کند. مربع یا مستطیل عمودی یا افقی بودن کادر و شیوه کادربندی از تاثیر گذارترین موارد موفقیت در عکاسی است. تفکیک عناصر داخلی یک کادر به نقاط و خطوط عمودی، افقی و مورب و ریتم های منظم و نامنظم همگی به هویت بخشی بهتر کمک می کنند.
تنظیمات دقیق دوربین
عکاس باید علاوه بر تسلط کامل به دوربین عکاسی، به اصول پایه ای کار توجه ویژه کند . مثلا اگر عکسی وضوح نداشته باشد یا اصول ابتدایی اکسپوز در آن رعایت نشده باشد مناسب نیست. یک عکاس حرفه می داند که برای موفقیت در عکاسی باید همیشه خود را یک عکاس تازه کار فرض کند. از عجله بی مورد و کم حوصلگی پرهیز کند. برای این که حوادث تلخی برای یک عکاس روی دهد یک اشتباه ساده کافیست .موفقیت در عکاسی حاصل دقت، تعهد و مسئولیت پذیری است.
مثلا کافیست که بند دوربین را به درستی و محکم نبندید با کوچکترین اشتباهی دوربینتان خسارت خواهد دید و یا اینکه دوربین را روی سه پایه عکاسی به درستی مستقر نکنید. چنین اشتباهات ساده ای برای عدم موفقیت در عکاسی یا خداحافظی با دنیای عکاسی کافیست.
- بی توجهی به نورسنجی دقیق
- وایت بالانس نا مناسب یا غلط
- انتخاب نادرست گزینه پیکچر استایل
- فو کوس نادرست Out of focusمی تواند بدترین خاطرات در یک پروژه عکاسی باشد.
- به سرعت پائین شاتر توجه نکنید و روی دست عکاسی کنید تا تصویری محو و بی ارزش ثبت کنید.
- نسبت به ایزو کم توجهی کنید و تصویری بی کیفیت ثبت کنید
اشکالات ابتدایی که با کم توجهی، بی حوصلگی و غفلت پدید می آیدمهمترین دلابل عدم موفقیت در عکاسی است.
تکنیک مناسب
مهمترین وجه موفقیت در عکاسی و تمایز یک عکاس حرفه ای از عکاس آماتور استفاده از ابزارها و تکنیک های عکاسی است.اغلب عکس های که سبب موفقیت در عکاسی شده است، تکنیک محور هستند. یعنی عکاس با انتخاب یکی از تکنیک های مهم عکاسی عکس خود را ثبت کرده است.
مثلا ممکن است عمق میدان وضوح ، تکنیک غالب عکاس، برای ثبت تصویری جذاب با بوکه های بی نظیر باشد موفقیت در عکاسی برای ثبت بوکه های جذاب تاحد زیادی به تکنیک کاهش عمق میدان وضوح بستگی دارد.
ممکن است عکاس بخواهد از ستاره ها درشب و در موقعیت کویر عکس های Star trail ثبت کند. بدون شک دو موضوع افزایش عمق میدان وضوح و تکنیک های ثبت حرکت در این سوژه لازمه موفقیت در عکاسی از ستارگان درشب است. به همین ترتیب شناخت دقیق و استفاده آگاهانه از تکنیک های عکاسی می توانند عامل موفقیت در عکاسی از سوژه های مختلف به حساب بیایند.
ویرایش پس از عکاسی
وقتی مرحله عکاسی تمام می شود مرحله پس از عکاسی آغاز می شود. تقریبا در دنیای عکاسی حرفه ای هیچ عکسی نیست که به ویرایش نیاز نداشته باشد. ممکن است این ویرایش ها ها اندک باشد؛ اما بدون شک ویرایش حرفه ای بخشی از ماجراست که با تلفیق تکنولوژی و شعور عکاسانه می تواند از یک اثر خوب یک شاهکار بیافریند. خصوصا وقتی با فرمت Raw عکاسی می کنیم .رمز موفقیت در عکاسی با این فرمت در ویرایش های دقیق و با حوصله ای است که پس از اتمام مرحله عکسبرداری در ادیت عکس انجام می دهیم است. ویرایش هایی با حوصله ، خلاقانه و هنرمندانه می تواند باعث تعالی کار شود.
نقل قولی از استاد محمود کلاری
در ادامه می خواهم نقل قولی از استاد محمود کلاری، یکی از بهترین عکاسان و فیلمبرداران ایرانی که در سال ۱۳۵۹جزء ۱۵ عکاس برتر سال در مجله تایمز شناخته شد و عکسهای وی در مجلات معتبر فرانسه، آمریکا و آلمان چاپشده است را برایتان بازگو کنم.
ایشان که خود عاشق عکاسی است،بارها به هنرجویانی که قصد ورود به سینمای حرفهای رادارند؛ یادآوری کردهاست که هیچچیز نمیتواند برای ورود به سینما مانند عکاسی مؤثر باشد. از این رو توصیه می کننر که به عکاسی بهعنوان پروژه نگاه کنید.
در این مسیر، بخشی از ذهن شما فعال میشود و ذهنتان برای تبدیل تصاویر زنده سهبعدی به تصاویر مجازی دوبعدی تربیت میشود.
این تقویت ذهن بدون تمرین بهسختی به دست میآید؛ بنابراین بر اساس ایده به سمت عکاسی بروید، با این کار دستاوردی فراتر از نکات فنی را به دست میآورید.
وقتی ایشان اولین سری عکسهایش را برای برپایی نمایشگاه به زنده یاد استاد کاوه گلستان نشان می دهد، کاوه گلستان به وی می گوید: چقدر تنهایی آدمها نظرت را جلب کرده است. درحالیکه خودش تا آن زمان متوجه این موضوع نبوده است. پس از گذشت تجربههای بسیار به این نکته می رسید که گاهی روی موضوعی کار میکنید که خودتان موضوع را نمیشناسید بلکه آن موضوع شمارا به سمت خودش جذب میکند. این برگرفته از ناخودآگاه انسان است.
با ادامه دادن عکاسی، بهمرور جنبههای پنهانی از اندیشهتان تقویت میشود که در سایر بخشهای سینما هم کارگشا است.
امیدوارم مجموع بحث هایی که امروز مطرح شد برای شما عزیزان راهگشا باشد. بدون شک مهمترین رمز موفقیت در عکاسی نیز، مانند تمام رشته های دیگر علاوه بر عشق و اشتیاق، مطالعه مستمر و پشتکار است.
به قول صائب تبریزی:
می رسد از شوق هر کاری به معراج کمال
برامید کارفرما کار کردن مشکل است.
دنیایی سرشار از عشق و اشتیاق برایتان آرزو می کنم و همگی شما عزیزان را به خداوند مهر بان می سپارم.
سلام
ممنون از مطالب خوبو آموزندتون
از نظر من یکی دیگه از موضاعاتی که روی یک عکس خوب تاثیر داره تنظیم وایت بالانس هستش
چون تنظیم غیر هوشمندانه و بدون توجه به محیط میتونه عکس و خیلی گرم یا خیلی سرد کنه
و تنظیم کلوین بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تقریباقابل قبول است
اما توجه به رنگ و نور به محیط نباید فراموش شه
ندا پناهنده هنرجوی عکاسی
5
کاملا متوجه شدم ممنونم.
4
برای شروع دوره توصیه های خوبی بود امیدوارم در ادامه کار این توصیه ها از ذهنمون نره و نتیجه خوبی بگیریم👍
5