ورود / ثبت نام
0

فرا رسیدن ولادت امام حسن مجتبی (ع) بر شیعیان جهان مبارک

3349 بازدید
5/5 - (1 امتیاز)

ولادت امام حسن مجتبی

گویند که گرد مَه، زمین می‌گردد
دور فلک و عرش برین می‌گردد
خورشید، جمال مجتبی را دیده است
حیران شده است و این چنین می‌گردد

ولادت امام حسن مجتبی (ع) دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت مبارک

22222

ولادت امام حسن مجتبی

زندگینامه امام حسن مجتبی

امام حسن بن علی بن ابی‌طالب(ع) مشهور به امام حسن مجتبی (ع) دومین امام شیعیان که ۱۰ سال امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود.

اهل سنت او را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانسته‌اند.

امام حسن (ع) نخستین فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است. بنابر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای ایشان برگزیدند و  وی  را بسیار دوست داشتند.
ایشان هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشتند.

فضایل امام حسن (ع) در منابع شیعه و اهل سنت

امام حسن (ع) یکی از چهارده معصوم (ع) و اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد . آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره ایشان  و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. امام حسن مجتبی (ع) را کریم اهل بیت نیز می نامند.زیرا ایشان دو بار کل دارایی‌ اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد.

کریم اهل بیت(ع)

از زندگی او در دوران خلیفه اول و دوم خبر چندانی در دسترس نیست. به دستور خلیفه دوم به عنوان شاهد، در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم حاضر بود.

گزارش‌هایی نیز از شرکت او در برخی جنگ‌ها در دوره خلیفه سوم وجود دارد. او در شورش‌های اواخر خلافت عثمان، به دستور امام علی(ع) به محافظت از خانه خلیفه پرداخت.
در دوره خلافت امام علی(ع) همراه او به کوفه رفت و در جنگ‌های جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود.

آغاز امامت امام حسن مجتبی (ع)

امام حسن مجتبی در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری، و پس از شهادت امام علی(ع)، به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با او برای خلافت بیعت کردند. معاویه، خلافت او را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد.

امام مجتبی(ع) سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. معاویه تلاش کرد با طرح شایعاتی میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. در این شرایط، امام حسن(ع) مورد سوء قصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد و برای مداوا به مدائن انتقال یافت.

ولادت امام حسن مجتبی

ولادت امام حسن مجتبی

همزمان، گروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند حسن بن علی را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نیز نامه‌های کوفیان را برای حسن بن علی فرستاد و به او پیشنهاد صلح داد.

شرایط امام حسن (ع) برای صلح با معاویه

امام مجتبی(ع) صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچ‌یک از این شرط‌ ها عمل نکرد.

 نارضایتی شماری از یاران امام حسن(ع)  در پی صلح با معاویه

صلح با معاویه، نارضایتی شماری از یاران امام حسن(ع) را در پی داشت و حتی برخی، او را «مذلّ المؤمنین» (خوار کننده مومنان) خواندند. ایشان  پس از ماجرای صلح در سال ۴۱ قمری، به مدینه بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماندند. امام حسن (ع) در مدینه مرجعیت علمی را بر عهده داشت و از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بود.

وقتی معاویه تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده (همسر امام حسن(ع) فرستاد تا امام را مسموم کند. گفته‌اند حسن بن علی(ع) ۴۰ روز پس از مسموم شدن به شهادت رسید.

مسند الامام المجتبی(ع)

بنابر نقلی، امام حسن مجتبی (ع) وصیت کرده بود کنار قبر پیامبر(ص) دفن شود ولی مروان بن حکم و عده‌ای از بنی امیه مانع این کار شدند. پیکر او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. مجموع سخنان و مکتوبات امام مجتبی(ع) و نام ۱۳۸ نفر از کسانی که از او روایت کرده‌اند، در کتاب مسند الامام المجتبی(ع) گردآوری شده است.

ولادت امام حسن مجتبی

ولادت امام حسن مجتبی/تبریک ولادت امام حسن مجتبی

مرکز آموزشهای هنری و سینمایی دارالفنون

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=8824
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد فرا رسیدن ولادت امام حسن مجتبی (ع) بر شیعیان جهان مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوالی دارید؟