ورود / ثبت نام
0

حساسیت ISO دوربین عکاسی کانن و نیکون

3170 بازدید
حساسیت iso
5/5 - (1 امتیاز)

مقایسه حساسیت ISO دوربین عکاسی کانن و نیکون

یکی از مهمترین موضوعات موثر در عکاسی از گذشته تاکنون میزان حساسیت ISO است. تلاش برای کشف ماده ای که نسبت به نور حساس باشد و  بتواند تصویر را ثبت کند و نگه داشتن این تصویر، همه آن چیزی که تاریخ عکاسی را ساخته است.
امروز هم هنوز این مساله با تغییر شکلی محدود همچنان وجود دارد. این که چگونه  بدون این که  دچار مشکلات تصویری شویم بتوانیم حساسیت سنسور حساس به نور (CCD  یا  CMOS ) را بالا ببریم .

حساسیت iso

حساسیت iso

دوربین ها نسبت به همین حساسیت اختلاف قیمت مشخصی با هم پیدا می کنند. حساسیت را در نگاتیو با استاندارد ASA و ISO و در دیجیتال با استاندارد ISO نشان می دهند.

حساسیت iso

حساسیت iso

حساسیت iso  یک مقیاس متغیر است . به این معنا که همیشه استفاده از  حساسیت iso بالاتر مطلوب تر نیست. بالعکس این موضوع نیز صادق است. استفاده همیشگی از حساسیت iso پائین نیز توصیه نمی شود.

حساسیت iso

حساسیت iso

هر چه عدد ایزو بالاتر باشد، حساسیت نیز بالاتر است و امکان عکاسی یا تصویربرداری در نور کم بیشتر ممکن است.

حساسیت iso

حساسیت iso

البته تمام دوربین ها از درجه ای مشخص به بالا تصویر را با نویز ثبت می کنند.همین طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید تفاوت ثبت یک عکس با دو ایزوی متفاوت نتیجه متفاوتی ایجادمی کند.

تصویر سمت راست با iso100  عکاسی شده و کیفیتی مطلوب تر دارد. تصویر سمت چپ از همان سوژه با iso5000 عکاسی  شده، وکیفیتش مطلوب نیست. همان طورکه در تصاویر بالا می بینید یکی از تصاویر باکیفیت مطلوب و  فاقد نویز است و تصویر دیگر، دارای نویز و دانه های برفکی شکل است. هر چه عدد ایزویی که دوربین تصویر بدون نویز ثبت کند بالاتر باشد، قیمت دوربین بالاتر خواهد رفت.

تاثیر  Iso Function range بر دوربین ها

تاثیراتی که Function range (محدوده عملکرد Iso) بر دوربین ها می گذارد یکی از مهمترین وجوه تمایز یک دوربین حرفه ای از دوربین های آماتوری است. این تغییر را از قیمت دوربین ها نیز می توان متوجه شد. دوربین های حرفه ای  این میزان را به عنوان یکی از قابلیت های مزیتی عنوان می کنند بصورتی که علاوه بر درج میزان حداقل و حداکثر حساسیت iso  گزینه ای به نام  Increased mode حالت افزایش یافته را نیز به عنوان یک آپشن افزوده در تبلیغات خود درج می کنند.

حساسیت iso دوربین عکاسی کانن

دوربین  عکاسی دیجیتال کانن 90D  امکان افزایش عدد ایزو تا 25600 بصورت استاندارد و درحالت تغییر یافته به 51200  را از مزیت های مهم این دوربین اعلام می کند. حتی در دوربین های ارزان قیمت مانند کانن 2000D نیز این اعداداهمیت دارد. برای این دوربین نیز کانن ایزوی استاندارد 100 تا 12800 وقابل ارتقا تا 25600 اعلام کرده است.

حساسیت iso دوربین عکاسی نیکون

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون780D  امکان افزایش عدد ایزو تا 51200 بصورت استاندارد و درحالت تغییر یافته به 204800 را از مزیت های مهم این دوربین اعلام می کند. حتی در دوربین های ارزان قیمت مانند کانن 5300D نیز این اعداد اهمیت دارد. برای این دوربین نیز نیکون ایزوی استاندارد 100 تا 12800 وقابل ارتقا تا 25600 اعلام کرده است

رابطه لنزها با حساسیت ISO

طبیعتا لنزی که T-stop پایینی داشته باشد به کاربر امکان می دهد که در نور کم ایزوی کمتر یعنی با نویز پایین تر عکاسی کند. از سوی دیگر با ایزوی کمتر در نور مناسب نیز عمق میدان مناسب و کم محقق می شود.

محمد مهدی تدین

اگر مقاله برای شما مفیداست با کلیک روی لینک های زیرسایر مقالا مرتبط با موضوع را نیز مشاهده فرمائید.

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=13508
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

7 نظر در مورد حساسیت ISO دوربین عکاسی کانن و نیکون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرسی خوب بود کاش وقتی بحث راجع به مدل دوربین ها میشه یک نمونه از دوربین های فول فریم کانن مثل eos r هم کمی صحبت شود

    4

  2. مطلب بسیار مهمی بود
    قسمت اول مقاله ، تاریخ عکاسی در یک پاراگراف
    رو بسیار ساده و قابل درک اشاره کرد

    9

× سوالی دارید؟