نقد عکس نیسان
عکسی را شاهد هستم که در آن پسربچه ای در حال باز کردن طناب قرمز رنگی دیده می شود
که تنه های چند درخت را به ماشین نیسان متصل نموده است.
نیسان ایستاده و مردی روی تنه های درخت نشسته و با راننده در حال گفتگو است.
هارمونی رنگ آبی بین جوراب،شلوار،بلوز،رماشین نیسان و پیراهن مرد بالای نیسان دیده می شود که خوشایند است.
رنگ قرمز طناب در زمینه آبی بیش از هر رنگ دیگری توجه بیننده را به خود جلب می کند و مرکز توجه است.
اگر کودک را در حال باز کردن طناب در نظر بگیریم،برداشت من این است
که به عنوان نماینده نسل های آینده،مخالف نابودی جنگل ها ست و دوست دارد
هرچه زودتر تنه درختان،همچون تنه انسانی که در بند است،از اسارت خارج شود ولی مرد در فکر سوزاندن آنهاست،
یعنی عکس در گروه عکسهای ارزیابی اخلاقی قرار می گیرد که موضوعی را متذکر می شود و به حفظ طبیعت اهمیت می دهد،
در غیر اینصورت در گروه عکسهای توضیحی قرار می گیرد که نشان دهنده کمک پسر، به مردی است
که می تواند پدر یا یکی از نزدیکان پسربچه باشد.
کادر عمودی به خوبی توسط عکاس انتخاب گردیده زیرا چشم را از پسربچه به سمت بالا،یعنی تنه درختان هدایت می کند
و رنگی ارایه شدن عکس باعث شده رنگ گرم طناب بهتر خود را در سردی رنگ آبی نشان دهد.
هوای ابری گرفته که هوای شمال کشور را تداعی می کند،با حال و روز درختان قطع شده،که جنازه های تازه تیر خورده را به یاد بیننده می آورند،
نابودی جنگل های شمال کشور را متذکر می شود.
نقد عکس نیسان ، توسط استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.
#عکاس:شفیعی
پی نوشت نقد عکس نیسان
نقد عکس نیسان دریچه دیگری برای نگاه مفهومی را به ذهن خواننده می گشاید ،ممکن است گاهی تعابیری که در یک تحلیل
مشاهده می شود دقیقا هماهنگ با ذهن عکاس باشد و در موارد دیگری هم ممکن است عکاس باچنان نگرش مفهومی به موضوع نگاه نکرده باشد.
در عکس نیسان که توسط عکاس (شفیعی) ثبت شده است
رگه هایی از توجه فلسفی عکاس به موضوع را می توان مشاهده کرد،عکس واقعیت های جامعه بیش از آنکه یک عکس احساسی باشد؛
یک عکس فلسفی است و از این منظر می توان عکس را از عکس های ارزشمند به حساب آورد.
از عکس هایی که پیامی را به بیننده منتقل می کند
پیامی که بیش از یک اثر هنری حرف برای گفتن دارد.
برخی از تحلیل کنندگان عکس براین باورند که اگر یک عکس نتواند حس مفهومی و پیامی را به مخاطب منتقل کند دیگر یک اثر ارزشمند نخواهد بود .
نقد عکس نیسان که توسط استاد جواد پورسعید نگاشته شده است
نقد عکس نیسان دریچه های جدیدی از درک فلسفی یک عکس اجتماعی را به روی مخاطب می گشاید تحلیل گر با توجهی ویژه
به تک تک عناصر بصری و مفهومی عکس نیسان در کنار هم قراردادن این عناصر پیامی را فراتر از درک عمومی مخاطب کالبدشکافی می کند.
توجه به نقد و تحلیل یک عکس می تواند هنرجویان جوان و عکاسان عزیز را در ثبت اندیشمندانه و هدفمند عکس یاری نماید،
چه بسیار عکس های فاخری که متاثر از تحلیل های خوانده شده توسط عکاسان دیگر ثبت شده اند.
آموزش عکاسی از دریچه ذهن و خلاقیت،با نگرشی متاثر ار عمق مفهومی با نگاه جامعه شناسی و فلسفه می تواند باعث خلق آثاری
شود که می توان در خصوص آن ساعت ها بحث کرد و این شگفت انگیز ترین اتفاقی است که می تواند برای یک عکس یا عکاس بیفتد.
با تشکر از استادجواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
که با نقد عکس و تحلیل های ارزشمند خویش وجهی دیگر از آموزش عکاسی را برای دانشجویان عکاسی آشکار می سازند.
تحلیل عکس / نقد عکس
به هنرجویان عزیز توصیه می کنیم به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشید
- زیاد عکس ببینید
- هر عکسی را که می بینید به دنبال یافتن تحلیل برایش باشید
- عکس ها را نقد کنید
- مقالات مرتبط با نقد و تحلیل عکس را مطالعه فرمائید
- نقد و تحلیل های عکس استاد پورسعید را بخوانید
- برای هر عکس خوب حتما دلیل و منطقی وجود دارد آن را بیابید
- به پیام نهفته در عکس توجه کنید
- شرایط فنی عکس ها و اگزیف عکس را بررسی کنید
- سعی کنید عکس هایی را که دوست دارید مشابه سازی کنید
- زیاد عکس بگیرید.
- عکس خود را به دیگران نشان دهید و از دوستان خود نظر بخواهید
- فهم عکس های شما باید علاوه بر اهل فن و عکاسان برای افراد عادی نیز دشوار نباشد
- شرکت در کلاس عکاسی و جلسات باشگاه عکاسان دارالفنون توصیه می شود
مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون
در نگاه اول مردی را میبینم که روی تعدادی تنه درخت بر روی نیسان نشسته است و پسر بچه ای نیز در پایین کادر در حال بازی با یک طناب قرمز که به چوب ها وصل است.رنگ نیسان با تیشرت مرد و حتی بالای تنه ها که رنگ آبی دارد مطابقت دارد.و طناب قرمزی که بچه گرفته است با رنگ آبی در تضاد است.و اون طناب به معنای علاقه بچه به درخت ها است و اینکه نمیخواهد آنها قطع شوند.مانی محبی
5