نقد عکس جاسم غضبانپور
نقد عکس جاسم غضبانپور عكسي از يك پسربچه،بين دو خانم چادري،در يك محيط اداري ساده،كه عكس پدر را به دوربين نشان مي دهد.
چهره پاك و معصوم پسربچه و عكس كوچك پدر در ميان انگشتان كوچك وي اولين نشانه هايي هستند كه توجه بيننده را به خود جلب مي كند
و در مرحله بعدي مود سياه و سفيد،غلبه رنگ تيره چادرها در محيط اداري قديمي و موهاي نامرتب نشانه هاي منفي هستند كه به فضاي كلي
عكس كمك کرده است.
احتمالا پسربچه به همراه مادرخود در اداره مربوط به مفقودين جنگ يا آزادگاني كه از عراق آمده اند،به دنبال پدري مي گردد كه هيچ وقت وي
را نديده و دست نوازش وي را تجربه نكرده و مادر،نقش پدر را هم ايفا نموده است.
هرچند در اين سن و سال و با اين ژست بدنبال پدر گشتن كمي بعيد است ولي عكاس با كارگرداني مختصر و انتخاب زاويه ديد پايين تر،برابر با
ديد پسربچه با وي هم ذات پنداري نموده و بيننده را دعوت مي كند تا صحنه را از زاويه ديد پسربچه،در ميان بزرگسالان بيند.
هر چند وجود نيمي از صورت خانمي كه از پشت پسربچه عبور مي كند كمي حواس بيننده را پرت مي كند ولي انتخاب كادر افقي و قرار گرفتن
پسربچه بين تيرگي چادرها،آگاهانه انتخاب گرديده است.
جاسم غضبانپور كه از اولين فارغ التحصيلان رشته عكاسي دانشگاه هنر می باشد
در اين مدت سي سال،همواره با عكس هاي مستند خود از جنگ و پيامدهاي آن،پيام صلح و دوستي را ترويج نموده است.
از آنجايي كه وي بچه خرمشهر است و از نزديک با مشكلات مردم در ارتباط با جنگ و پيامدهاي آن آشنا بوده و به راحتي مي توان صداقت و عشق
به مردم،براي داشتن يك زندگي بهتر را در لابلاي عكس هايش مشاهده نمود.
نقد عکس جاسم غضبانپور، توسط استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.
عکاس : جاسم غضبانپور
پی نوشت نقد عکس جاسم غضبانپور
نقد عکس جاسم غضبانپور دریچه دیگری برای نگاه مفهومی را به ذهن خواننده می گشاید ،ممکن است گاهی تعابیری که در یک تحلیل
مشاهده می شود دقیقا هماهنگ با ذهن عکاس باشد و در موارد دیگری هم ممکن است عکاس با چنان نگرش مفهومی به موضوع نگاه نکرده باشد.
در عکس جاسم غضبانپور که توسط عکاس (جاسم غضبانپور) ثبت شده است
رگه هایی از توجه فلسفی عکاس به موضوع را می توان مشاهده کرد،عکس واقعیت های جامعه بیش از آنکه یک عکس احساسی باشد؛
یک عکس فلسفی است و از این منظر می توان عکس را از عکس های ارزشمند به حساب آورد.
از عکس هایی که پیامی را به بیننده منتقل می کند
پیامی که بیش از یک اثر هنری حرف برای گفتن دارد.
برخی از تحلیل کنندگان عکس براین باورند که اگر یک عکس نتواند حس مفهومی و پیامی را به مخاطب منتقل کند
دیگر یک اثر ارزشمند نخواهد بود .
نقد عکس جاسم غضبانپور که توسط استاد جواد پورسعید نگاشته شده است
نقد عکس جاسم غضبانپور دریچه های جدیدی از درک فلسفی یک عکس اجتماعی را به روی مخاطب می گشاید
تحلیل گر با توجهی ویژه به تک تک عناصر بصری و مفهومی عکس در کنار هم قراردادن این عناصر پیامی
را فراتر از درک عمومی مخاطب کالبد شکافی می کند.
توجه به نقد و تحلیل یک عکس می تواند هنرجویان جوان و عکاسان عزیز را در ثبت اندیشمندانه و هدفمند عکس یاری نماید،
چه بسیار عکس های فاخری که متاثر از تحلیل های خوانده شده توسط عکاسان دیگر ثبت شده اند.
آموزش عکاسی از دریچه ذهن و خلاقیت،با نگرشی متاثر از عمق مفهومی با نگاه جامعه شناسی و فلسفه می تواند
باعث خلق آثاری شود که می توان در خصوص آن ساعت ها بحث کرد و این شگفت انگیز ترین اتفاقی است
که می تواند برای یک عکس یا عکاس بیفتد.
با تشکر از استاد جواد پورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون
که با نقد عکس و تحلیل های ارزشمند خویش وجهی دیگر از آموزش عکاسی را برای دانشجویان عکاسی آشکار می سازند.
تحلیل عکس جاسم غضبانپور / نقد عکس جاسم غضبانپور
به هنرجویان عزیز توصیه می کنیم به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشید
- زیاد عکس ببینید
- هر عکسی را که می بینید به دنبال یافتن تحلیل برایش باشید
- عکس ها را نقد کنید
- مقالات مرتبط با نقد و تحلیل عکس را مطالعه فرمایید
- نقد و تحلیل های عکس استاد پورسعید را بخوانید
- برای هر عکس خوب حتما دلیل و منطقی وجود دارد آن را بیابید
- به پیام نهفته در عکس توجه کنید
- شرایط فنی عکس ها و اگزیف عکس را بررسی کنید
- سعی کنید عکس هایی را که دوست دارید مشابه سازی کنید
- زیاد عکس بگیرید.
- عکس خود را به دیگران نشان دهید و از دوستان خود نظر بخواهید
- فهم عکس های شما باید علاوه بر اهل فن و عکاسان برای افراد عادی نیز دشوار نباشد
- شرکت در کلاس عکاسی و جلسات باشگاه عکاسان دارالفنون توصیه می شود
مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون
در نگاه اول پسری که عکس جاسم غصبان پور را دست گرفته و میان دو خانم چادری ایستاده است را میبینیم.با توجه به چادر های سیاه و رنگ سیاه و سفید که به موضوع عکس یعنی تلاش فرزند جاسم غصبان پور برای پیدا کردن پدرش بعد از مرگ است کادر را تکمیل کرده است.
1