عکس افقی رنگی را شاهد هستیم که دو زن افغانی با چادرهای خاص خود که برنگ خاکستری است، در حال قلاب بافی لباس عروسک دیده می شوند.عروسک در میان آنها قرار دارد و انتهای لباس توری سفید رنگ عروسک در دست آنهاست. زمینه آنها دیواری کمی محواست که در آن لکه هایی نیز دیده می شود. نورطبیعی پنجره آن دو را روشن نموده است ولی محل کارآنها خیلی روشن نیست و بنظر میرسد درنورکم مشغول کار می باشند.

لکه های روی دیوارنشان دهنده نمناکی محل کارآنهاست ،بافنده ها با توجه به نورکم آنجا و اینکه باید ازمیان تور چادرخود، لباس عروسکها را ببافند ،بنظر میرسد پس ازچندی با مشکل بینایی روبرو شوند.اگر دو نفر خانم پوشش معمولی داشتند ،شاید یک عکس معمولی بنظرمی رسید ولی با توجه به نوع پوشش زنها و لباس عروسک، کنتراست عجیبی به چشم می خورد. اگرعروسک را نشانه زنهای غربی بدانیم ، تضادی که توجه بیننده را به خود جلب میکند ،تضاد بین پوشش آزاد زن غربی و زنهای افغان است که حتی از حدودی که قرآن (گردی صورت)معین کرده فراتر رفته اند.این تضاد با رنگ لباس آنها و عروسک نیز تشدید میشود. یک عکس مستند خوب ،عالی و تأثیر گذار از یکی ازمطرح ترین عکاسان ایرانی در سطح جهان که با چشمان تیزبین و هنرمندانه خود، آنرا ثبت نموده است.

نقد و تحلیل این عکس توسط استادجوادپورسعید مدرس رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی انجام شده است.

عکاس: مجید سعیدی