ورود / ثبت نام
0

کنترل لرزش دست عکاس

3629 بازدید
لرزش دست عکاس
5/5 - (1 امتیاز)

لرزش دست عکاس درسرعت پایین شاتر

در سرعت های پایین تر از 1/60 ثانیه، مشخص شدن لرزش دست عکاس،به دلیل تکان خوردن دوربین عکاسی، در نتیجه عکس ها اجتناب ناپذیر است.

لرزش دست عکاس

لرزش دست عکاس

دراین حالت،عکس ها حالت محوی و کشیدگی به خود می گیرند؛ اگر قرارباشد عکس های تکنیکی با سرعت های پائین شاتر(تکنیک مویلاسیون) بگیرید،استفاده ازسه پایه،یا ابزاری مانند آن، و توجه به توصیه ها کاملا ضروری است.البته با وجود استفاده از سه پایه نیز، ممکن است لرزش های اجتناب ناپذیری اتفاق بیفتد.
علیرغم دشواری هایی که برای ثبت عکس متحمل می شوید،اگر هنگام فشردن دکمه ی شاتر،دوربین روی سه پایه تکان بخورد،تلاش های شما بی نتیجه می شود.برای کنترل حرکت و پیشگیری از تکان خوردن دوربین ، بر روی سه پایه، اول باید به تراز بودن سه پایه و سپس به جلوگیری از احتمال هر نوع ضربه ای توجه داشته باشیم.
تحرک حاصل از میزان فشاری که برای فشردن دکمه عکسبرداری به دوربین وارد می کنیم را نیز، باید کنترل کنیم.

استفاده از دکلانشور یا سلف تایمر (self-timer)

دکلانشور دوربین عکاسی

دکلانشور دوربین عکاسی

درگذشته عکاسان آنالوگ به منظور پیشگیری از تکان خوردن دوربین عکاسی، جهت  اتصال دکمه عکسبرداری و دست عکاس از سیمی بلند به نام دکلانشور (باهدف ایجاد فاصله دوربین و عکاس) استفاده می کردند.
این ابزار، درحقیقت مفتولی بود که داخل روکشی قرارمی گرفت  و با فشردن زائده ای که در ابتدای آن قرارداشت انتهای مفتول جا به جا می شد.
عکاس با فشردن سیم دکلانشور بدون اینکه دوربین حرکت کند، دکمه عکسبرداری را می فشرد.بعدها با ظهور سیستم های دیجیتال، شکل دکلانشورها هم تغییر کرد و به صورت های بی سیم ، وای فای و اپلیکیشن ها تغییر شکل دادند؛ اما ماهیت آن ها تغییر نکرد.

دکلانشورهای جدید Timer Kitبرای کنترل لرزش دست عکاس

تایمرکیت دوربین عکاسی

تایمرکیت دوربین عکاسی

برروی تایمر کیت ها اطلاعاتی نوشته شده که درحقیقت مترادف همان کارهایی است که عکاسان قدیمی با دکلانشورهای سیمی انجام می دادند.

  • Long Exposure
  • Time lapse Photography
  • Wireless Timer Remote
  • Single/Continuous/Bulb Modes
  • Fully Programmable Interval Timer
  • Two Interval Timing Sequences
سلف تایمر دوربین عکاسی

سلف تایمر دوربین عکاسی کانن

سلف تایمر (Self-timer )چیست ؟

سلف تایمر درحقیقت یک زمان سنج خودکار است .خوشبختانه اغلب دوربین ها به سلف تایمر مجهز هستند و نیازی به خرید ابزار یا الحاق وسیله دیگری به دوربین نیست. سلف تایمر درحقیقت سیستمی است که با تاخیر زمان بندی شده مشخصی عکس را ثبت می کند و موجب کنترل لرزش دست عکاس می شود.
مثلا حدود 10 ثانیه پس از فشردن دکمه ی شاتر، دوربین به طور خودکار عکس می گیرد، در این حالت تا لحظه ای گرفتن عکس، دوربین، کاملا بی حرکت است.

سه پایه عکاسی

سه پایه عکاسی | تک پایه

البته باید توجه داشت که سه پایه، یکی از الزامی ترین و کاربردی ترین وسیله ها برای کنترل لرزش دست عکاس است.
زمانی که قصد داریم در زمانی طولانی، شاتر را باز نگه داریم (عکاسی در شب و عکاسی از ستارگان) ثبت عکس بدون سه پایه تقریبا مقدور نیست.
از دیگر ابزارهای کنترل کننده حرکت می توان به تک پایه ها یا گیره ها نیز اشاره کردکه می توان در صورت محدودیت فضا برای کنترل لرزش دست عکاس در برخی اماکن، از آنها استفاده کرد.
برای عکاسان ورزشی و حیات وحش که ضمن نیازشان به محدود ساختن حرکت دوربین، به سرعت عمل و جا به جایی سریع نیازدارند تک پایه ها ابزارهای بسیار ارزشمندی محسوب می شوند.

کلگی سه پایه عکاسی

کلگی سه پایه عکاسی

آیا باید از سه پایه خاصی برای عکاسی استفاده کرد؟

اگرچه برند و مدل سه پایه موضوع مهمی است اما استحکام، وزن مناسب، روان بودن کلگی و سهولت درحرکت های عمودی و افقی کلگی سه پایه، از نکات مهم برای سه پایه های حرفه ای محسوب می شود.
البته، درصورتی که قدرت خرید و یا دسترسی به سه پایه نداشته باشیم، برای کنترل لرزش دست عکاس، ازسایر وسایل موجود در محیط و ابزارهای ابتکاری هم می توان به جای سه پایه استفاده کرد.

دوربین عکاسی روی دیوار

دوربین عکاسی روی دیوار

جایگزین های سه پایه عکاسی

  • لبه طاقچه
  • چهار پایه
  • صندلی
  • میز
  • کمد و هرجای ثابت و محکمی که بتوان دوربین را بر روی آن قرارداد.

هرجای امن و ثابتی که دوربین عکاسی، روی آن استقرار پیداکند، برای عکاس، جایگزین سه پایه است.

محمد مهدی تدین

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگزاری می شود.
انتشار با ذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=10771
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

4 نظر در مورد کنترل لرزش دست عکاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بهترین ابزار برای کنترل لرزش دست یک سه پایه مناسب و مطمئنه و استفاده از تکیه گاهی به جز سه پایه ریسک زیادی در نگه داری دوربین دارد

    2

  2. ممنون مقاله خوبی بود، فقط نکته ای که هست در استفاده از چهار پایه هر چیزی که جایگزین سه پایه بشود خطر سقوط و آسیب به دوربین زیاده خصوصا اگر بند دوربین آویزان بماند و در موقع استفاده از سه پایه اگه ممکنه از کسی خواهش کنیم مراقب دوربین باشد تا خطر سقوط سه پایه کم شود ؛هر چند نکات بدیهی بودند ولی گفتم که بنویسم بهتر هست 😊

    1

× سوالی دارید؟