ورود / ثبت نام
0

آموزشگاه عکاسی فاصله کانونی چیست؟

3371 بازدید
آموزشگاه عکاسی فاصله
4/5 - (3 امتیاز)

آموزشگاه عکاسی فاصله کانونی چیست؟

بررسی تعاریف درعکاسی از دو منظر اهمیت می یابد اول آنکه با بازخوانی تعاریف به موضوع اشراف بیشتری پیدا می کنیم
ودوم آنکه با تاکید برعملکرد اجزای مختلف یک دوربین خطوط خلاقانه دیگری در ذهن ما به عنوان عکاس یا هنرجوی
آموزشگاه عکاسی فاصله نیافته وشکل می گیرد.
توجه به دو تعریف فاصله کانونی و قدرت روشنایی در این مقاله براین دو هدف استوار است.

آموزشگاه عکاسی فاصله

آموزشگاه عکاسی فاصله

آموزشگاه عکاسی فاصله كانونی

شعاع های موازی نور كه از بي نهايت به يك عدسی محدب می تابند
در نقطه ای پشت عدسی همديگر را قطع می كنند.
فاصله ميان مركز عدسی تا آن نقطه اصطلاحاً فاصله كانونی عدسی ناميده می شود.
دريك لنز نيز كه تركيبی از عدسی های مختلف است فاصله ميان مركز

(محل استقرار تيغه های ديافراگم درلنز)

تا محل تشكيل تصوير واضح (سطح فيلم) را فاصله كانونی آن لنز مي نامند.

فاصله كانوني را با حرف f وبر حسب ميليمتر نشان مي دهند.

به عنوان  مثال اگر بر روی  لنزی مشاهده شد.  f=50m.m
يعنی  فاصله كانونی آن 50ميليمتر است

آموزشگاه عکاسی فاصله کانونی و قدرت روشنایی
آموزشگاه عکاسی فاصله

آموزشگاه عکاسی فاصله کانونی وقدرت روشنایی

قدرت روشنایی

قبلا اشاره شد كه لنز , تركيبی از عدسی های متعدد است .

اين عدسی ها به طور طبيعی مقداری از نور را جذب می كنند .

در نتيجه تمام شعاع های نور كه به لنز تابيده می شوند از آن عبور نمی كنند .

قدرت روشنايی عبارت است از مقدار نوری كه لنز از خود عبور میدهد.

اين مقدار با اعدا خاصی مانند 1:1 , 2/1:1 , 4/1:1 , 8/1:1 و 1:2 و غيره مشاهده می شود .
روشنترين عدد قدرت روشنایی یک  لنز 1:1 است .
يعنی در اين لنز عدسی ها بسيار مرغوبی به كار رفته كه می تواند تقريبا تمام نور موجود را از خود عبور دهد.
هر قدر عدد فدرت روشنایی یک لنز بزرگتر شود لنز از کیفیت و روشنايی كمتری برخوردار است .
از طرفی قدرت روشنایی لنز با بازترين درجه ديافراگم آن برابر است.

قدرت روشنایی لنز را می توان اينچنين محاسبه كرد:

فاصله كانونی لنز تقسيم بر قطر دهانه لنز = قدرت روشنايی لنز

يعنی اگر قطر دهانه لنزی 50 ميليمتر و فاصله كانونی آن 100 ميليمتر باشد
قدرت روشنايی آن لنز  2 خواهد بود  1:2
پس ميتوان گفت هر چه قطر دهانه لنز بيشتر باشد قدرت روشنايی آن بيشتر است.
بطور كلی هر لنز از چندين عدسی مختلف محدب و مقعر تشكيل شده است كه تركيب آنها
با يكديگر باعث ايجاد تصويری واضح بر روی سطح حساس فيلم (اموليسيون) خواهد شد.
محل ايجاد تصوير را سطح كانونی وحدفاصل عدسی با محل ايجاد تصوير رافاصله كانونی عدسی میگویند.
براي روشنتر شدن مطلب در مورد يك عدسی معمولی كه برای آتش زدن كاغذ استفاده می گردد توضيح مي‌دهيم .
براي سوزاندن كاغذ بايستی عدسی را در مقابل نور خورشيد آن قدر حركت داد تا نور خورشيد بصورت نقطه‌ای كوچك
بر روی سطح كاغذ درآيد كه در اين حالت بر اثر برخورد پرتوهای نوری به يكديگر كه از عدسی گذشته‌اند گرمای قابل

توجهی در محل برخورد بوجودمی آید كه باعث سوختن كاغذ می گردد.

محل برخورد پرتوهای نوری عدسی دارای كانون جداگانه‌ای است ، اما وقتی با هم تركيب می شوند،
كانون مشتركی پيدا می كنند كه معمولاً از مركز لنز تا حدفاصل محل ايجاد تصوير را فاصله كانونی آن لنز می گويند.
كه مقدار آن بر روی حلقه جلوی لنز نوشته می شود.
هر لنز دارای زاويه ديد خاصی مي‌باشد كه قادر به جای دادن فضای مشخصي از جلو لنز در داخل دوربين و روي فيلم
خواهد بود.
به نسبت بلندی و كوتاهی فاصله كانونی، زاويه ديد آن متغير است هرچقدر فاصله كانونی لنز كوتاهتر باشد.

زاويه ديد لنز بازتر و هرچقدر فاصله كانونی بلندتر باشد زاويه ديد كوتاهتر خواهد بود.

این مقاله به کوشش آقای متین حسین زاده از هنر جویان رشته عکاسی آموزشگاه عکاسی دارالفنون

وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شده است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=3648
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

4 نظر در مورد آموزشگاه عکاسی فاصله کانونی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بی شک خروج زایس از جرگه سازندگان لنزهای عکاسی نتنها ضایعه ایی بس تاسف برانگیز، جبران ناپذیر و غیرقابل باور است بلکه نشان از اتمام ته مانده های عصر حقیقت و واقعیت و رشد فزاینده عصر پوشالی مجاز و اوهام در عرصه ایی است که زمانی آمیزه ایی فاخر از مهندسی و هنر بود و عکاسی نام داشت.
    انقلاب دیجیتال و عطش دیوانه وار بشر برای سرعت گرفتن در همه عرصه ها، مسافران زندگی را از مزمزه عسل تمرکز بر سفر و جزئیات آن بازداشت و آبنبات چوبی مقصدگرایی شتابزده را جایگزین آن نمود.
    کداک که بحق تاریخچه اش شانه به شانه تاریخ عکاسی بود اولین قربانی این طوفان بود و یک دهه قبل بالاخره فرو ریخت و اعلام ورشکستگی نمود، بخش تولید فیلم و اسلاید فوجی نفسش به شماره افتاده و اکنون نوبت زایس است که سابقه موازی با صنعت عکاسی خود را به کناری نهد و زمین این بازی را ترک نماید.
    از اویل قرن حاضر و از سال ۲۰۰۰ به بعد، ابتدا بی وفایی هسلبلاد نسبت به زایس که انصافا نقشی تعیین کننده در برازش دوربینهای این برند، بعنوان بزرگترین میداندار عکاسی قطع متوسط، داشت و سپس کنار کشیدن contax از تولید دوربینهای با کیفیت 35mm که مجهز به لنزهای زایس بودند، اولین تیشه ها را به درخت زایس در باغ عکاسی زدند و باعث شدند زایس، علیرغم عظمت بی بدیلش در صنعت اپتیک در گرایش عکاسی، مجبور شود که به یک تولید کننده ثانویه لنز برای کانن، نیکن، سونی و یکی دو برند دیگر تبدیل گردد و اکنون نیز به این نتیجه تلخ برسد که دوران کیفیت محوری، مثل تمامی عرصه ها، در حیطه عکاسی نیز به پایان رسیده ومشتریان قرن بیست و یکمی فقط تمرکز روی سرعت و ارزانی را مد نظر دارند و برایشان شیشه و فلز زایس با تلق ها و پلاستیکهای چینی چندان تفاوتی نمیکند.
    به هر حال شاهکارهایی مثل پلانار، سونار، تسار، بیگون، هولوگون، دیستاگون و… میروند که به تاریخ بپیوندند و تنها خاطره ایی با شکوه از خود را در موزه عکاسی رقم زنند. خاطره ایی که هرگز تکرار نخواهد شد.
    جوانک های دوربین بدست امروزی هرگز لذت دیدن تلالو سه بعدی و واقعی تصویر سوژه را در یک ویزور اپتیکال و چرخاندن ابریشم گونه رینگ فوکوس را جهت رسیدن به ماکزیمم وضوح در آن ویزور تجربه نکرده اند تا درک کنند که خروج زایس از عرصه ساخت لنزهای عکاسی به چه معناست.
    اکنون زمزمه های ساخت متالنز بگوش میرسد و دیری نمیگذرد که اپتیک متکی بر شیشه نیز به پایان راه خود میرسد و جای خود را به این بازیگر نوظهور میدهد و دیگر کسی برای تخصص و تبحر چند صد ساله در صنعت اپتیک مبتنی بر کریستال و شیشه تره ایی خرد نخواهد نمود.
    گویند هر لحظه فرشته ایی میان زمین و آسمان ندا میدهد که: بزائید برای مردن و بسازید برای خراب شدن. و این گفته چقدر درست بنظر میاد وقتی مثلا میشنوی که زایس از جرگه سازندگان لنزهای عکاسی خارج شده است

    2

  2. اموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط اموزشگاه دارلفنون واقعااموزشگاه عکاسی تهران بهترازدارلفنون ندیدم.

    9

    1. سلام . قدرت روشنایی منظور همان دیافراگم که بستگی به لنز با از ۲ یا بعضی لنز ها ی ضعیف تر از ۳ شرو ع میشود؟

      1

× سوالی دارید؟