ورود / ثبت نام
0

ارزش نور دهی (Exposure Value )

3260 بازدید
کلاس عکاسی
5/5 - (2 امتیاز)

ارزش نور دهی (Exposure Value ) چیست؟

ارزش نور دهی (EV) گزینه ای برای بیان ارزش و شدت نور است. در حقیقت یک نوع معیار سنجش میزان نور موجود در محیط است. در عکاسی از EV به عنوان یکی از ابزارهای کنترلی نور استفاده می شود. این گزینه در عکاسی چیزی شبیه به عملکرد دیافراگم، شاتر و یا ایزو است.

ارزش نور دهی

ارزش نور دهی در عکاسی Exposure Value

همانطور که می دانید سرعت شاتر ، دیافراگم  و ایزو هر سه دارای تاثیرات تکنیکی و کیفی زیادی هستند. مثلا کاهش سرعت شاتر باعث تار (محو شدن ) سوژه های درحال  حرکت می شود. باز و یا بسته شدن دیافراگم نیز تاثیر مستقیم بر عمق میدان وضوح دارد. همچنین کاهش یا افزایش ایزو باعث کاهش یا افزایش کیفیت و نویز در تصویر ثبت شده می شود.

اماExposure Value  به غیر از تغییراتی که در حجم نور ایجاد می کند تاثیر تکنیکی خاصی ندارد. به عبارت دیگر. E V فقط به نور دهی  مربوط می شود.

محاسبه EV از طریق این فرمول انجام می شود:

EV

 

N منظور از N همان دیافراگم و منظور از t سرعت شاتر است.

ترکیبات زیادی از تنظیم های دوربین وجود دارد که نتیجه  اعمال تغییرات درآن نتیجه ای  شبیه تغییر در  EV را به همراه دارد

. برای مثال نتیجه تمامی این تغییرات در نور دهی یکسان است.

Iso: 100 | S: 1/125 | F:4

Iso: 200 | S: 1/250 | F: 4

Iso: 100 | S: 1/60 | F: 5/6

در واقع، با پیروی از فرمول بالا، متوجه خواهید شد که مقدار نور دهی در هر سه مورد تقریباً 9.6 EV محاسبه می شود.

Ev

مقیاس EV

مقیاس های EV که اغلب می بینید از حدود 6- تا 17+ متغیر است. با این حال، در تئوری، هیچ محدودیتی در هر دو جهت وجود ندارد.

به عنوان مثال، تنظیمات دوربین f/22 و 1/4000 ثانیه یک EV تقریباً 21 را به همراه دارد. اگرچه این تنظیمات است (حداقل در ISO 100) برای تقریباً هر سوژه دنیای واقعی بسیار تاریک است.

هرچه با شاتر و دیافراگم نور کمتری بگیرید، EV شما بزرگتر است.

EV نه تنها برای توصیف تنظیمات دوربینی که استفاده می‌کنید، بلکه برای توصیف روشنایی صحنه نیز استفاده می‌شود.

EV بالاتر به این معنی است که شما برای سوژه ای روشن تر نوردهی می کنید.

برای یک صحنه روشن و ظهر،به EV بالا مانند15 + نیاز دارید. زمانی که شما نمی خواهید برای جبران کمبود نوردهی نور زیادی را با ترکیب دیافراگم و سرعت شاتر خود ثبت کنید.

برای یک سوژه تاریک، به مقدار بسیار پایین ‌تری مانند -5 EV نیاز دارید تا از نور دهی کم جلوگیری کنید.

جدول زیر ارزش نور دهی EV با سرعت های شاتر و دیافراگم های مختلف را نشان می دهد:

EVوضعیت دنیای واقعی برای قرار گرفتن در معرض مناسب این نمودارفرضی  ISO 100 را در نظر گرفته است

 

-6       منظره شبانه زیر نور هلال ماه

-5       شفق قطبی با روشنایی متوسط

-3       منظره شبانه زیر نور ماه کامل

-2       برف شبانه یا منظره ساحل در زیرنور ماه کامل

-1        پایان ساعت آبی

0        اواخر ساعت آبی

1         ساعت وسط آبی

2        منظره شهری دور در شب

3        صحنه داخلی فقط با نور کم پنجره روشن می شود

4        بناهای یادبود یا فواره های نورگیر در شب

5        نور مصنوعی معمولی داخلی

6        نورپردازی روشن داخلی

7        نمایشگاه ها و پارک های موضوعی در شب

8        نمایش پنجره های روشن و تبلیغات در شب

9        رویدادهای ورزشی شبانه زیر نور روشن

10        لحظه ای پس از غروب خورشید در یک روز صاف

11        روشنایی روز در یک روز مه آلود

12       لحظه ای قبل از غروب آفتاب در یک روز صاف

13       سوژه معمولی در یک روز روشن و ابری

14       سوژه معمولی در یک روز با نور خورشید مبهم

15       نور کامل خورشید در یک روز بدون ابر، موضوع معمولی

16       نور کامل خورشید در یک روز بدون ابر، موضوع روشن (یعنی ساحل)

17       نور کامل خورشید در یک روز بدون ابر، موضوعی با انعکاس بالا (یعنی برف)

بدیهی است که این مثال ها تنها نمونه هایی محدود برای ارزش نور دهی و هر EV است. به همین دلیل توصیه می کنم به تصاویر خود نگاه کنید. عکس‌های خود را بر اساس ISO 100 مرتب کنید و ترکیب‌ های مختلف دیافراگم/سرعت شاتر را مطالعه کنید تا ببینید هنگام استفاده از این تنظیمات، شرایط نور چگونه به نظر می‌رسد. ممکن است چندین ارتباط جالب پیدا کنید، مانند استفاده از تنظیمات مشابه برای عکاسی از ماه کامل (به عنوان مثال) با یک تله فوتو که برای یک منظره در یک روز آفتابی انجام دادید.

در مورد ISO

توجه داشته باشید که نمودار بالا فرض می کند که شما در  ISO 100 هستید، این نمودار دقیقاً فرض می کند که شما در هر مورد در ISO 100 هستید. اما مطمئناً می توانید نمودار مشابهی برای هر ISO دیگری ایجاد کنید. برای مثال، ISO 800 سه پله روشن تر از ISO 100 است (زیرا مقیاس ISO 100، 200، 400، 800 می شود). اگر در ایزو 800 هستید، زمانی که نمودار فرض می‌کند در ایزوی 100 هستید، این یک دستورالعمل برای نوردهی بیش از حد است. برای جبران، باید “موقعیت های دنیای واقعی” را به سه نقطه در نمودار تغییر دهید.

داینامیک رنج عکاسیEV

داینامیک رنج عکاسیEV

کاربردهای عملی ارزش نور دهی EV

یکی از چیزهایی که به دانشجویان هنگام یادگیری یک مفهوم جدید در عکاسی توصیه می شود این  است که حتی زمانی که واقعاً ارزش استفاده از آن را نداشته باشد، می‌تواند مفید باشد .

من این را مطرح می کنم زیرا ارزش نور دهیEV قطعا چیزی نیست که اکثر عکاسان امروز در کار روزمره خود به آن فکر می کنند، و نه مفهومی که برای گرفتن نوردهی مناسب نیاز به درک آن داشته باشید.

حتی اگر در حالت دستی باشد، اکثر عکاسان تنظیمات دوربین خود را با مشاهده توصیه‌های  نورسنج دوربین یا بررسی هیستوگرام خود انتخاب می‌کنند . تعداد بسیار کمی از کل فرآیند مشاهده صحنه را طی می کنند، سعی می کنند محل قرارگیری آن را در نمودار EV تخمین بزنند، و سپس مقادیر دیافراگم/سرعت شاتر مربوطه را برای آن EV بیابند

با این حال، ارزش نور دهی EV کاملاً بدون کاربردهای عملی نیست ، برای مثال، ممکن است دوربین‌هایی را دیده باشید که به‌عنوان نورسنجی یا فوکوس خودکار در شرایط “-4 EV” (یا -5 EV، -6 EV و غیره) تبلیغ می‌شوند. در این صورت، EV بخش مهمی از درک قابلیت‌های دوربین است.

همچنین زمینه ای است که دانش اندک می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند. سازندگان دوست دارند ارزش نور دهی اعداد EV خود را با استفاده از لنزهایی با دیافراگم باز برای اندازه‌گیری‌های خود اشتباه کنند. به عنوان مثال، دوربینی که می تواند تا 6- شرایط EV با لنز f/1.2 فوکوس کند، بسیار چشمگیر به نظر می رسد – و اینطور است – اما دوربینی که می تواند در شرایط -5 EV با لنز f/2 فوکوس کند، در واقع کمی بهتر است. در نور کم (چیزی که وقتی f-stop را یکسان کنید و EV را مطابق با آن جابجا کنید، واضح است).

در این زمینه، یک برنامه دیگر صرفاً بهبود “متر ذهنی” شما و تشخیص اینکه ممکن است در نوردهی توصیه شده دوربین شما مشکلی نداشته باشد، است. اگر روز ابری است و تنظیمات دوربین شما چیزی شبیه f/8 را در 1/4000 ثانیه نشان می‌دهد، مشکل وجود دارد. به احتمال زیاد، شما به طور تصادفی ISO خود را خیلی بالا برده اید.

آخرین مثال در دنیای واقعی که می‌آورم زمانی است که در حال عکاسی از نوردهی طولانی با چیزی مانند فیلتر ND 10 استاپ هستید. بالا رفتن 10 EV در نموداری مانند این، مجموعه ای از مقادیر بالقوه دیافراگم/سرعت شاتر را برای استفاده در اختیار شما قرار می دهد. چیزی که اگر کنتور شما به درستی با فیلتر کار نمی کند (مخصوصاً با تغییر نور) می تواند مفید باشد.

exposure value 3

نتیجه

همانطور که در مقاله ما در مورد ارزش نور دهی اشاره کردم ، اگر درک شما از چیزها را عمیق تر کند، واقعاً هیچ تکنیک بی فایده ای در عکاسی وجود ندارد. این امر در مورد ارزش نوردهی نیز صدق می کند.

با وجود قدیمی بودن (نسبی) ارزش نور دهیEV هنوز عمیقاً با مفاهیمی مانند سرعت شاتر، دیافراگم، ISO و نوردهی مناسب گره خورده است. زمانی که تمام نکات و نکات ارزش‌های نوردهی را درک کنید، چیزهای مرتبط‌تر دیگر را به سادگی از طریق ارتباط یاد خواهید گرفت.

به علاوه، اگر هیچ چیز دیگری نباشد، دو نمودار در مقاله ارزش نور دهی می توانند به عنوان نوعی بررسی سلامت عقل عمل کنند تا مطمئن شوید که قرار گرفتن در معرض شما معقول است. این ساده‌ترین و کم‌انعطاف‌ترین متر جهان است، اما حتی در آن زمان نیز تقریباً همیشه در موقعیت نوردهی مناسب قرار می‌گیرد.

و این ارزش نوردهی را خلاصه می کند! امیدواریم این مقاله به شما چیزی برای فکر کردن داده باشد، حتی اگر قصد محاسبه ارزش نور دهی EV را در عمل ندارید.

مقاله ارزش نور دهی توسط مرکز تولید و توسعه محتوای مجازی دارالفنون باز نویسی، ترجمه و ویرایش شده است. برای مشاهده مقاله اصلی  در سایت مرجع روی لینک کلیک کنید.همچنین مقاله دیگری با عنوان داینامیک رنج عکس توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری نگارش شده است .مقاله داینامیک رنج عکس در سایت آموزشگاه عکاسی دارالفنون مرتبط با این موضوع است.

اگر سوال یا نظری در خصوص ارزش نور دهی دارید، در قسمت نظرات زیر مقاله ارزش نور دهی درمیان بگذارید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=13483
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد ارزش نور دهی (Exposure Value )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوالی دارید؟