ورود / ثبت نام
0

12نکته عکاسی از طبیعت

3086 بازدید
4.2/5 - (4 امتیاز)

آنچه باید برای عکاسی  از طبیعت بدانید

برای علاقمندان به هنر عکاسی، پس از عکاسی از دوستان و اقوام، شاید به دلیل جذابیت سوژه و شاید هم به دلیل ساده بودن عکاسی از مناظر، عکاسی از طبیعت؛ اولین اقدام  است. نکته تامل بر انگیز این است که اغلب عکس هایی که از مناظر گرفته می شود به زیبایی خود منظره نیستند.
در دو خط نخستین سعی کردم، با جمله بندی نامناسب و طولانی کردن غیر ضروری متن، درک مفهوم را برای شما دشوار کنم. منظورم از این کار توجه دادن شما به اهمیت اختصار در انتقال پیام و نکاتی است که در این مقاله و با موضوع عکاسی از طبیعت به آن خواهیم پرداخت. به نظر شما آیا بهتر نبود به جای متن فوق، بسیار کوتاه و شفاف،  چنین نگاشته می شد.

با این که اغلب عکس های طبیعت به زیبایی خود منظره نیستند، اما عکاسی از طبیعت مورد علاقه اغلب عکاسان است

در این مقاله، قصد داریم با نگاهی به مبانی و اصول کاربردی عکاسی از طبیعت به12 پیشنهاد کاربردی برای ثبت عکس هایی زیباتر از مناظر و طبیعت بپردازیم.

  • اهمیت اختصار درانتقال پیام
  • ترکیب بندی عکاسی از طبیعت
  • کادربندی عکاسی از طبیعت
  • تاثیر خطوط در عکاسی
  • انتخاب کادر افقی یا کادر عمودی
  • فیلترها در عکاسی از طبیعت
  • عمق میدان در عکاسی از طبیعت
  • لنزها در عکاسی طبیعت
  • نقش ابزار و تجهیزات در عکاسی از طبیعت
  • تکنیک هایی که عکاسی از طبیعت را جذاب تر می کند
  • شناخت قوانین کاربردی عکاسی از طبیعت
  • چگونه می توان عکس هایی روایت گر از مناظر گرفت

قانون یک سوم در کادربندی عکاسی از طبیعت

برای اینکه عکس های بهتری از طبیعت بگیرید باید قوانین فیبوناچی و یک سوم را به یاد داشته باشید. این دو قانون ترکیب بندی کمک می کند تا عکس هایی  زیباتر ثبت کنید. فلسفه اصلی  توجه به قانون یک سوم  پرهیز از ترکیب  و کادربندی متقارن است. قرارگرفتن  سوژه ها در مرکز کادر معمولا کسل کننده است.

نقاط طلایی

نقاط طلایی

اگر مستطیل کادر عکس را به سه قسمت مساوی عمودی و افقی، از طول و عرض تقسیم کنیم، خط های ایجاد شده را خطوط طلایی و محل برخورد آنها نقاط طلایی نام دارد.یه عبارت دیگر خطوط تقسیم کننده کادر، خطوط طلایی و محل برخورد این خطوط، نقاط طلایی نامیده می شوند. هر چقدر تعداد بیشتری از عناصر عکس روی این خطوط یا نقاط قرار گرفته باشند، عکس قوی تری خواهیم داشت.

نقاط طلایی عکاسی
همچنین  نقطه وسط کادر را “نقطه مرده” می نامیم که باید سعی کنیم تا حد امکان سوژه در این نقطه قرار نگیرد. این درست برعکس آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند و وقتی می خواهند عکس بگیرند، بلافاصله  موضوع را در وسط عکس قرار می دهند.
استفاده از این نقاط طلایی به قاعده یک سوم نیز معروف است. این تکنیک محبوب ترین روش کادر بندی است که با قرار دادن مرکز سوژه در هر یک از نقاط محل تلاقی خطوط یک سوم کادر، جذابیت خاصی به سوژه می دهد.

ترکیب بندی  فیوناچی در عکاسی از طبیعت

یکی از ابزار های ترکیب بندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه ی  مد نظر عکاس، مارپیچ طلایی یا “فیبو ناچی”است.
اعداد فیوناجی سری اعداد دنباله داری است که بنام لئوناردو فیوناچی ریاضی دان قرن 13نامگذاری شده است.

آموزش عکاسی ماکرو
استفاده از این تکنیک در سوژه هایی که با نقاط طلایی سازگار نبوده اند،قابل استفاده از این تکنیک در سوژه هایی که با نقاط طلایی سازگاری مناسبی ندارد،قابل استفاده است. نحوه رسم مارپیچ طلایی نیز به این صورت است که شکل مارپیچی سوژه یا فضای حاکم به یکی از صورت های از چپ به راست یا از راست به چپ و یا از بالا و یا از پایین قابل روئیت باشد.

آموزش عکاسی باتقویت ریتم

با توجه به تعاریفی که اشاره شد سطوح مارپیچ وحرکات فرمی که به نوعی تداعی قانون فیوناچی در جلوه های دیداری می کند نوعی از این مناظر هستند. به این ترتیب عکس هایی از تونل ها، مارپیچ ها، جاده ها و نرده های مارپیچ می تواند سوژه های مناسبی محسوب شود.

تاثیر کادر افقی و عمودی در عکاسی از طبیعت

کادر در عکاسی  به سه شکل مربع، مستطیل افقی  و مستطیل عمودی تقسیم می شود. هرکدام از این کادرها تاثیر متناسب با خود را بر مخاطب می گذارد.

مثلا کادر مربع به دلیل کشش یکسان اضلاع کادری خنثی محسوب می شود. کادر مربع نمی تواند هیجان انگیز، گسترش دهنده یا با ابهت باشد. اما در سبک هایی مانند تکسچر گرافی و ماکرو گرافی با توجه به تمرکزی که
در محدوده ی  دیدِ بیننده ایجاد می کند، می تواند مناسب تر از سایر کادرها باشد.

عکاسی ماکرو

ماکروگرافی درعکاسی

موضوع مهم در انتخاب کادر افقی یا کادر عمودی نیز تناسب کادر با موضوع است. غالب مناظر، حالتی آرامش بخش و روایت گرایانه دارند. در واقع طبیعت و زیبایی های آن قرار است، مُفرّح و آرام بخش باشد. لذا باید در عکاسی از طبیعت کادر عکس را با دقت انتخاب کرد عمودی یا افقی مهم نیست. به طور خلاصه می توان گفت، در عکاسی از طبیعت تناسب کادر و روایت اهمیت بیشتری دارد.

خط افق در عکاسی

البته آنچه  مسلم است کادر افقی کادری روایت گر است. این کادر  وسعت  و آرامش  را به مخاطب القاء می کند و برخلاف و کادر عمودی، پویایی ندارد و  القا کننده حرکت و تکامل نیست.

عمودی جنگل

بنابراین در انتخاب کادر عکس، باتوجه به منظره مد نظرتان آگاهانه عمل کنید، حتی اگر عکس عمودی گرفتن برایتان سخت است، گاهی نیز مجبور به عکاسی عمودی هستید. کادر عمودی به نوعی کادر افقی کادراژه شده است. به وسیله عکاسی با کادر عمودی،
می توان محدوده ای از کادر که ارزش کمتری برای عکاس دارد را حذف کرد. بدون شک ابهت و عظمت ارتفاع در کادر و زاویه عمودی بیشتر نمودار می شود. یکی از عوامل تاثیر گذار در القای اُبهّت بیشتر کادر عمودی تناسب فرمی سوژه عمودی با کادر است. به این معنی که هرچه تصویر از عناصر عمودی بیشتری تشکیل شده باشد تاثیر آن برمخاطب بیشتر می شود.

تاثیر فیلترها در عکاسی از طبیعت

باید توجه داشت اغلبا نور و رنگی که  از مناظر به چشم شما می رسد لزوما آن چیزی نیست که در عکس ها ثبت می شود.بخش قابل توجهی از نورها ورنگ های نوری در اثر تاثیراتی که از همنشینی و انعکاس باهم می گیرند تغییر پیدا می کنند. گاهی ممکن است رنگ ها رقیق تر و گاهی غلیظ تر از آنچه با چشم می بینید در عکس شما ثبت شوند. اگر این موضوع شما را آزار می دهد،باید برای حل این مشکل تلاش کنید. عکاسان حرفه ای معمولا برای عکاسی از طبیعت فیلترهای فراوانی را همراه خود دارند تا بتواند در لحظه عکاسی و بدون استفاده از نرم افزار های ویرایش تصاویر، در هر شرایطی عکس هایی با نور و رنگ مطلوب بگیرند. وقتی نور خورشید نیاز به کنترل عکاسانه دارد،استفاده از فیلترها توصیه می شود.

به طور کلی فیلترها بر اساس نحوه بکارگیری آن ها به سه گروه اصلی تقسیم می شوند.

  1. فیلترهایی که مقابل منابع نور قرارمی گیرند.
  1. فیلترهایی که مقابل لنزها نصب می شوند.
  2. فیلترهایی که بصورت الکترونیکی در منوهای دوربین قرار دارند و قابل فعالسازی هستند.

1) فیلترهایی که مقابل نور قرار می گیرند، انواعی از رفلکتورها ، دیفیوزرها و طلق های رنگی هستند که با قرارگیری مقابل منبع نور اصلاحاتی را در سختی و نرمی ، جهت دهی و یا کنترل رنگ نور در نتیجه کار عکاس ایجاد می کنند.

رفلکتور عکاسی

رفلکتور عکاسی در انواع مختلف است.

2)فیلترهایی که مقابل لنزها نصب می شوند،فیلترهای مختلفی مقابل لنز نصب می شوند و براساس ماهیتشان کاربردهای متفاوتی دارند.

فیلتر دوربین

نحوه قراردادن فیلتر دوربین

یکی از انواع فیلترهای قابل نصب مقابل دوربین فیلتر های کاهنده نور  ND و ND Grad هستند که برای کاهش شدت نور می توانید از آن ها  استفاده کنید.یکی از این فیلتر های مهم فیلتر های کاهنده نور یا Neutral Density هستند. این فیلترها معمولا زمانی کاربرد دارند که لازم باشد برخلاف توصیه های متداول نورسنجی  عمل کنید.مثلا سرعت شاتر را بیشتر از آنچه با کنترل ایزو و دیافراگم قابل بکارگیری است کاهش دهید، یا دیافراگم را بیشتر از آنچه سرعت شاتر اجازه می دهد، باز کنید. فیلتر های کاهنده نور، خاکستری رنگ هستند و به جز کاهش نور ورودی، هیچ تاثیری برتُنالیته رنگ ها نخواهند گذاشت.

رنگی

فیلترهای رنگی در عکاسی سیاه و سفید اهمیت دارند و باعث افزایش یا کاهش کنتراست می شوند. به این معنی که هر فیلتر رنگی رنگ های همرنگ خود را روشن تر و رنگ های متضادش را تیره تر ثبت می کند.علاوه بر فیلترهای رنگی، فیلترهای Gradیا Graduated نیز از فیلترهایی هستند که ازکم رنگ به پر رنگ ساخته شده اند.

فیلتر پولاریزه

فیلتر پولاریزه

همچنین فیلتر های پولاریزه در عکاسی از طبیعت اهمیت ویژه ای دارند. بازتاب نور از سطح آب و برگ درختان را حذف می کنند و کنتراست میان آسمان و ابرها را افزایش می دهند. اعمال هر دوی این تاثیرات در فتوشاپ کار دشواری است و علاوه بر این استفاده از فیلتر ها جذابیت و هیجان بیشتری در زمان عکاسی از طبیعت برای عکاس ایجاد می کند.

3)فیلترهایی که بصورت الکترونیکی در منوهای دوربین قرار دارند،علاوه بر فیلترهایی که به صورت مستقل در مقابل منابع نور یا لنز دوربین نصب می شوند نوع دیگری از فیلترها نیز وجود دارند که به فیلترهای الکترونیکی معروفند. این فیلترها به اشکال مختلفی  در منوی دوربین های دیجیتال وجود دارند.

Monochrome

Monochrome| picture-Style

ممکن است به صورت اختصاصی مثلا مانند فیلتر “sepia” یا “Monochrome“عکس را سیاه و سفید کنند و یا ممکن است بواسطه تغیراتی که با سفارشی سازی منوی “Picture style“توسط عکاسی ایجاد می شود نتایج متفاوتی را برای عکس رقم بزند.

تاثیر سطح افق در عکاسی از طبیعت

توصیه همیشگی عکاسان پیشکسوت به عکاسان تازه کار این است که کادر را موازی با سطح افق تنظیم کنید. ضعف بسیاری از عکس ها که به شدت آزار دهنده است، کادر نامناسب و به عبارتی کج عکس هاست. گویی عکاس فراموش کرده است دوربین را با خط افق در یک راستا قرار دهد.

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت دریا

بیشتر اوقات،مخصوصا  اگر در حال عکاسی از دریا هستید، بهتر است سطح افق موازی با کادر شما باشد. در غیر این صورت این طور به نظر می رسد که آب کج شده است یا در حال بیرون ریختن  از قاب است.

خطوط  تفکیک کننده کوه ها از زمین و مسیر حرکت شتران در کویر نیز مصداق های دیگری هستند که در آن خط افق به صورت نامتعادل به چشم می خورد و بیننده تصور می کند که دوربین در راستای خط افقی نیست.

بهترین آموزشگاه عکاسی کجاست

این اِشکال در عکاسی از سایر مناظر نیز اتفاق می افتد. مثلا وقتی در حال عکاسی از طبیعت و درختان تاغ کویری  هستید، اعوجاج خطوط روی رمل ها و نوع شکل پذیری درختان تاغ به گونه ای به نظر می رسد که گویا درختان درحال واژگون شدن هستند .
حالتLive View صفحه نمایش، دربیشتر دوربین های عکاسی حالتی شطرنجی دارد و می توانید آن را فعال کنید.

live view لایو ویو

live view لایو ویو دوربین عکاسی

برخی از دوربین های عکاسی دیجیتال یک سطح تراز الکترونیکی دارند که می توانید آن را روی تصویر مشاهده کنید. این گزینه با چند بار فشردن دکمه info فعال می شود. هرگاه خط افقی قرمز رنگ باشد یعنی دوربین شما تراز نیست و با اصلاح توازن دوربین تراز افقی به رنگ سبز در می آید و دوربین تراز می شود.

تراز دوربین دیجیتال

تراز دوربین دیجیتال

اگر دوربین شما این قابلیت را ندارد، می توانید با استفاده از نقطعه هایی فوکوس خودکاری که روی صفحه پدیدار می شوند تا حد زیادی از تراز بودن و افقی بودن کادر اطمینان حاصل کنید.

تراز روی دوربین

تراز روی دوربین برای عکاسی از طبیعت

اخیر در دنیای تجهیزات عکاسی ابزارهای کاربردی جدیدی نیز تولید شده اند که برای عکاسی از طبیعت بسیار مفیدند. یکی از این ابزارها تراز کوچک قابل نصب بر روی کفشک فلاش در دوربین های عکاسی است.

سه پایه های عکاسی و تصویربرداری حرفه ای، اصولا علاوه بر کنترل کننده های مختلفی که برای تنظیم ارتفاع هر پایه و یا حرکت های محوری کلگی سه پایه دارند به تراز حباب دار نیز مجهز می باشند.برای سه پایه های ساده تر نیز معمولا تراز بنایی شکلی، پیش بینی کرده اند که میزان توازن شیب سطح افقی را به عکاس نشان می دهد.

نقش عمق میدان وضوح در عکاسی از طبیعت

عمق میدان  بسته به تصمیم شما در عکس های مختلف متفاوت است. در برخی از عکس ها این محدوده بسیار کم و کوتاه است و در برخی از عکس ها این محدوده بسیار بزرگ و طولانی است.
عوامل موثر بر عمق میدان وضوح عبارتند از:

  • میزان باز بودن یا بسته بودن دهانه دیافراگم “f-stop” که با “f” مشخص می شود.
  • فاصله سوژه تا دوربین
    فاصله سوژه تا پس زمینه
  • فاصله کانونی لنز که با “F” مشخص می شود.

یکی از زیبایی های عکاسی از طبیعت جلوه های زیباتری است که به واسطه اعمال تکنیک های عمق میدان وضوح توسط عکاس اعمال می شود. گاهی اوقات در عکاسی از طبیعت به مناظری بر می خوریم که تمایل داریم تمامی بخش ها و فواصل کاملا شارپ و واضح باشند.دوست داریم از درختان نزدیک تا افق دور دست در کادر ما قرارداشته باشند.

تقدم دیافراگم

عمق میدان وضوح

برای افزایش عمق میدان بیشتر در عکاسی از طبیعت بهتر است از تکنیک فوکوس ابر کانونی (Hyperfocal ) استفاده کنید. عمق میدان زیاد هنگام عکاسی از مناظر عامل مهمی برای نمایش جلوه های عظمت پرسپکتیو در عکس محسوب می شود. عکاسان حرفه ای محدوده ای از عکس را عمق میدان می گویند که وضوح (sharpness) در خور توجهی دارد و فو کوس شده است.

تصویرمنظره-وایدانگل

عکاسی شده با لنز واید انگل

در همه عکس ها این محدوده، قسمتی از جلو تا عقب نقطعه فو کوس شده را شامل می شود. از دیافراگم کوچک تر استفاده کرده و سپس به صورت دستی روی نقطه ابرکانونی فوکوس کنید. به این ترتیب عمق میدان تقریبا از نصف فاصله ابر کانونی تا بی نهایت گسترش یافته و تمام تصویر واضح و بدون تارشدگی خواهد افتاد. فاصله ابر کانونی به دیافراگم و فاصله کانونی بستگی دارد.

لنز تله فتو در عکاسی از طبیعت

برای عکاسی از طبیعت هیچگاه لنز تله فوتو را فراموش نکنید. گاهی می توان سوژه های جذاب را خیلی جلو کشید، می توان کوه های دور دست را نزدیک تر کرد، حتی می توان به خورشیدی که در حال غروب است سلامی دوباره کرد. می توان به سوژه های خطرناک چندین برابر نزدیک تر شد. اگرچه برای در عکاسی ازطبیعت استفاده از لنز های واید بدیهی است، اما یک لنز تله فتو نیز می تواند تجهیزات شما رابرای عکاسی از مناظر کامل کند.

ببر وحشی

عکس بالنز سوپرتله فتو

لنز تله فتو شما را قادر می سازد تا اِلمان های منظره را فشرده تر کنید و حتی می تواند نتیجه بهتری از لنز اولتراواید برایتان به همراه داشته باشد. با استفاده از این لنز های بلند اگر زوم کنید، کوه ها و درخت های جنگل ها به نظر فشرده ترمی آیند. لنزهای تله فوتو همچنین به دلیل ایجاد زاویه دید کمتر نسبت به لنز های واید گاهی برای عکاسی از مناظر خاص مناسب تر هستند.

عکاسی از طبیعت به صورت HDR

عکاسی با دامنه دینامیکی زیاد(HDR) دنیای متفاوتی را در جلوه گری رنگ ها تداعی می کند.عکس های H.D.R چنان در تلالو نور جلوه گری می کنند که گویی خورشیدی در قلبشان نهان شده است.

HDR

HDR

عکاسی در شرایط ضد نور همیشه مسئله ساز و دشوار بوده و هست . گاهی دوست دارید وقتی آفتاب از پشت کوه ها یا درختان می تابد، سوژه ها تیره شوند و یک عکس هنری زیبا خلق شود.اصولا عکاسان بیشتر اوقات دوست ندارند جزییات را از دست بدهند. دراین موارد اگر نورسنجی روی سوژه ها ی دیگر انجام شود، احتمالا جزییات آسمان را از دست خواهید داد و اگر نور سنجی روی آسمان انجام شده باشد، دیگر چیزی از سایر سوژه ها باقی نخواهد ماند. این جاست که HDR با دامنه دینامیکی گسترده تر به کمک شما خواهد آمد و از سایه ها تا های لایت ها، همه به خوبی در تصویر مشخص خواهند شد.
عکاسی با دامنه دینامیکی زیاد یا High Dynamic Range یکی از مهم ترین روش های عکاسی از مناظر به حساب می آید.
عکاسی HDR در واقع گرفتن چند عکس با (Exposure)  نوردهی های متفاوت است. Exposure زیاد جزییات آسمان و Exposure کم جزییات سایر سوژه ها را از بین می برد و ترکیب آنها برای ایجاد یک تصویر پذیرفتنی به کار می رود. به این ترتیب برای خلق دستی یک تصویر  HDR باید چندعکس با Exposure های متفاوت بگیرید.

امکان عکاسی HDR در دوربین های دیجیتال

تغییر Exposure و ثابت نگه داشتن فریم معمولا دشوار و خسته کننده است. خوشبختانه در دوربین های عکاسی حرفه ای گزینه عکاسی دیجیتال به طور مجزا نیز تعبیه شده است. در برخی دیگر از دوربین های ساده تر نیز قابلیتی به نام Auto Exposure Bracketing یا AEB وجود دارد که کار را ساده تر خواهد کرد.

نورسنجی دوربین عکاسی

نورسنجی دوربین عکاسی

معمولا دیافراگم را روی مقدار ثابتی مثلا f:16 تنظیم کرده و تغییرات روی سرعت شاتر انجام می دهید. سپس می توانید به دلخواه خود در حالت AEB تصاویر را با  Exposure های مختلف در حالت، Third stop بگیرید و سپس آنها را در کامپیوتر در نرم افزار های خاصی مانند Adobe Photoshop | HDR FX Photo |Adobe Lightroom ترکیب کنید.

عکاسی از طبیعت با سرعت های شاتر پایین و بالا

نوردهی طولانی در اشکال مختلف باعث پدید آمدن جلوه های مختلف تصویر می شود. به طور کلی وقتی در زمان  روشنایی طبیعی با نور خورشید عکاسی می کنیم واژه عکاسی Long Exposure معنی ندارد و به جای آن از واژه سرعت پائین شاتر یا تکنیک مویلاسیون نام می بریم؛ اما وقتی از همین تکنیک در شب عکاسی می کنیم به آن عکاسی Long Exposure یا نوردهی طولانی می گوییم.  در عکاسی از طبیعت تصویر زیبا و وهم انگیز جریان آب که بیشتر به حرکت ابرها می ماند و ثبت تلالو نور و چرخش ستارگان در کیهان از جمله عکس های سحر انگیزی است که همه دوست دارند شبیه آنرا خلق کنند.البته وقتی صحبت از نوردهی طولانی در عکاسی شب می شود، بیشتر خطوط کشیده و زیبای  انتشار نور در عکاسی خیابانی از چراغ قرمز و زرد و روشنایی های شهری را به خاطر می آوریم. این قبیل عکس ها به تکنیک و تجربه بیشتری نیاز دارد،اما اگر کمی حوصله و دقت کنید شما هم می توانید این قبیل تصاویر زیبا و دوست داشتنی را ثبت کنید.

برای خلق تصاویری مانند تصویر بالا از تکنیک نوردهی طولانی مدت یا Long Exposure استفاده می کنند. اگر سرعت شاتر شما کم باشد و یک سوژه متحرک هم در کادر داشته باشید اصطلاحا  Motion Blur یعنی تاری در اثر حرکت سوژه ایجاد می شود.

مویلاسیون

عکاسی از طبیعت مویلاسیون

با وجود اینکه این پدیده مطلوب نیست، اما گاهی اوقات مثلا در عکاسی از حرکت آب دریا و آبشارها یا حرکت درختان در باد Motion Blur بسیار جالب و هنری خواهد بود. این تکنیک شامل سرعت کم شاتر، مقادیر اندک دیافراگم، پایین و البته نور ناچیز می شود. تکنیک های مویلاسیون و پانینگ در عکاسی از طبیعت باعث خلق شگفتی می شود. تصاویری که با این تکنیک ها ثبت می شوند بیشتر شبیه نقاشی هستند .  اگر قصد دارید عکاسی با نوردهی طولانی مدت را در نور زیاد انجام دهید، می توانید از فیلترهای ND استفاده کنید که در ترفند سوم به آن اشاره کردیم. این فیلتر های ND استفاده کنید که در ترفند سوم به آ ن اشاره کردیم. این فیلترها در انواع مختلف، هر کدام میزان متفاوتی از نور را عبور می دهند که هر چه میزان نور کمتر باشد، می توانید سرعت های کمتر شاتر و در نتیجه عکس های بهتری با نوردهی طولانی مدت ایجاد کنید.برای این عکاسی استفاده از سه پایه الزامی است و از جمله تصاویر زیبای آن هم می توان به ماندن رد چراغ های اتومبیل چرخش ستارگان یاچرخ و فلک و حالت ابریشمی و مه آلود شدن آب اشاره کرد.

عکاسی از طبیعت با سرعت بالا

عکاسی با تکنیک کنخلاسیون و سرعت های بالای شاتر همیشه ودر تمام ژانرهای عکاسی جذاب و حیرت انگیز است. وقتی با سرعت بالا عکاسی می کنید گویا زمان در کسری از ثانیه متوقف می شود.

متحرک

انجماد زمان در کسری از ثانیه باعث خلق صحنه ای می شود که به حقیقت چشم انسان از درک آن عاجز است. بسیاری از شاهکارهای عکاسی از طبیعت با این تکنیک عکاسی ثبت شده است.

عکاسی از طبیعت بوسیله لنزهای پرسپکتیو

کارکرد اصلی لنزهای پرسپکتیو عکاسی از معماری است. هرجا فرم اهمیت ویژه ای پیدا کند و ارتفاع شاخصه مهم عکاسی باشد بدون شک لنز PC بهترین انتخاب برای عکاس است.

pc لنز

pc لنز برای ثبت پرسپکتیو در عکاسی

خصوصا در عکاسی از طبیعت Tilt-shift از مناظر شما را قادر می کند تا وضوح و شارپ بودن مقادیر زیاد دیافراگم را با عمق میدانی که معمولا با مقادیر کم دیا فراگم حاصل می شود، ترکیب کنید. این تصاویر معمولا با لنز های خاص(PC) پرسپکتیو  که قابلیت Tilt & Shift دارند امکان پذیر است.  می توانید در آن صفحه فوکوس را تغییر دهید.لنز را درمحور عمودی بالا و پایین (tilt)کنید و یا در محور افقی   shift کنید.همگرا شدن خطوط عمودی را تصحیح کنید. با تغییر  صفحه فوکوس قادر خواهید بود تا افکتی مینیاتوری روی تصاویر مناظر خود ایجاد کنید تا به طور مثال شهر ها شبیه به ماکت های کوچک به نظر برسند.البته لنز های پرسپکتیو  که قابلیت Tilt & Shift دارندمعمولا گران هستند. اگر توان خرید این لنزها را ندارید، روش ساده تری نیز برای ساخت تصاویر مشابه آن استفاده از قابلیت های نرم افزار ادوب فتوشاپ است. اگر شما از هنرجویان آموزشگاه عکاسی دارالفنون باشید ایجاد چنین افکتی در فتوشاپ برزای شما بسیار آسان است. زیرا اصول و تکنیک های استفاده حرفه ای از فتوشاپ برای عکاسی را آموخته اید و با اصول انجام آن آشنایی دارید.

عکاسی از طبیعت به صورت سیاه و سفید

بعضی آدم ها ، بعضی مکان ها و بعضی ازصحنه ها بدون هیچ دلیلی برای ما دوست داشتنی به نظر می رسند. کسی نمی داند،جادوی این دوست داشتن ناشناخته چیست. در دنیای عکاسان یکی از این دوست داشتنی های بی دلیل عکاسی سیاه و سفید است. حتی در عکاسی از طبیعت که رنگ یکی از مهم ترین عناصر جذابیت بخش است، بازهم عکاسی سیاه وسفید محبوب است.
عکاسی سیاه و سپید از مناظر را همه دوست دارند.یکی به دلیل نوستالژیک بودنشان، دیگری برای حس و حال موجود در آن ویکی هم برای آنکه دنیا را سیاه و سپید می بینند.

عکس سیاه وسفید باکنتراست پائین

عکس سیاه وسفید باکنتراست پائین

واقعیت آن است که عکاسی سیاه و سپید جسارت و آگاهی کاملی می خواهد و صد البته کنتراست در آن از اهمیت بالایی برخورداراست. در عین حال نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که این گونه عکس ها همیشه جذاب بوده اند.اگر می خواهید یک عکس سیاه و سفید عالی داشته باشید، بهتر است اول رنگی عکس بگیرید تا مطمین شوید که ذخیره تصاویر با فرمت خام RAW روی دوربین شما فعال است. سپس می توانید با استفاده از نرم افزار های مناسبی مانند فتوشاپ یا  Lightroom یک عکس سیاه و سپید عالی خلق کنید.
مزیت این روش نسبت به گرفتن یک عکس jpg سیاه و سپید این است که به این ترتیب کنترل کاملی روی تبدیل رنگ ها خواهید داشت و می توانید با تکنیک های Burn یا Dodge در فتوشاپ برخی نقاط را تاریک تر یا روشن تر کنید یا قسمتی از تصویر را رنگی باقی بگذارید تا عکسی هنری خلق شود.

عکاسی از طبیعت با تکنیک پانوراما

نگاه ما به عکاسی از طبیعت خود به خود پانوراماست. یعنی وقتی ما به منظره ای نگاه می کنیم آن را  گسترده می بینیم. وقتی فاصله کانونی لنز نرمال50 میلیمتر (حدود 45 درجه) شبیه به چشمان ماست و فواصل ما با مناظر وسیع زیاد است درحقیقت ما ازدریچه چشمانمان دنیا را پانوراما می بینیم . به همین دلیل است که عکاسی از طبیعت  گسترده با کادر استاندارد معمولا رضایت ما را جلب نمی کنند. واقعیت آن است که مناظر زیبا معمولا آنقدر گسترده هستند که نمی توان آنها را در یک کادر جای داد. بنابراین یا باید با لنز ها و دوربین موجود یک عکس پانوراما ساخت یا از ابتدا با لنزها و دوربین های دارای این توانایی چنین عکسی گرفت.

پانوراما

پانوراما عکاسی از طبیعت

در حالت اول به جای استفاده از لنزهای اولتراواید و از بین بردن تناسب خطوط، گرفتن عکس های پانوراما گزینه مناسب تری خواهد بود.

  • برای گرفتن این نوع تصاویر حتما به سه پایه احتیاج دارید.
  • سپس با ثابت نگه داشتن دوربین و حرکت دادن آن به صورت افقی چندین عکس بگیرید که بخشی از آنها با کادر عکس قبلی تداخل یا overlap داشته باشد.
  • با وجود اینکه سه پایه های مخصوصی برای خصوصا در عکاسی از طبیعت  به صورت پانوراما وجود دارد، اما اگر از نرم افرار هایی مانند Photmerge فتوشاپ استفاده کنید که به صورت خودکار عکس ها را به هم می چسبانده به ابزار اضافه ای مانند سه پایه نیاز نخواهید داشت.
عکاسی پانوراما

راهنمای عکاسی پانوراما

نکته مهم در گرفتن این عکس ها این است که باید با استفاده از فوکوس،Exposure و تعادل سفیدی یا White Balance دستی هر عکسی راطوری بگیرید که وقتی عکس ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند، نور و کنتراست و سایر عوامل با یکدیگر تناسب داشته باشند.

عکاسی از طبیعت  مینیمال یا ساده گرا

وقتی در خصوص عکاسی مینیمال صحبت می کنیم اغلب عکاسان می گویند، شخصا عاشق عکس های مینیمال هستند و هیچ فرصتی را برای ثبت چنین عکس هایی از دست نمی دهند.اما حقیقت این است که عکاسان معدودی مینیمالیست های موفق محسوب می شوند. بدون شک وقتی دنبال ساده کردن می روید  حال خوشی را تجربه خواهید کرد. نوعی full empty و نوعی رخوت لذت بخش مثل لذت استراحت کنار دریا و نوشیدن یک چای داغ پس از شناکردن طولانی در هوای بسیار مطبوع، حتما اصطلاح “Less is more ” یا همان “کمتر، بیشتر است” را شنیده اید. مینیمالیسم حقیقتا هنر کمترهاست.

عکاسی طبیعت بی جان
مینیمالیست ها، روی اِلمان های ضروری زندگی تمرکز می کنند و چیز های غیر ضروری را کنار می گذارند. عکاسی مینیمالیستی یک هنر کمتر شناخته شده است. بهره گیری از تصاویر آرام ، متمرکز ساختن کادر در عناصر اصلی برای خلق ترکیبی بی نقص، از ویژگی های این سبک است. فلسفه زندگی،از دیدگاه مینیمالیسم در پرهیز از پیچیدگی هاست. همچنین صراحت بیان و سادگی از ویژگی های این سبک از عکاسی است.

ازگل وطبیعت
این سبک از عکاسی از طبیعت با طرح یک چالش، تنظیم یک یا دو عنصر و حذف تمام اضافات در کادر موضوع و پیامی را بیان می کند. در تعاریف آمده است که اساس هنر مینیمال، خلاصه گرایی در فرم و تاکید بر محتوای اثر است و پیش از آنکه به احساسات شخصی و بیان آنها علاقه مند باشد، سعی می کند از قوامین فیزیک و ریاضی و استعاره و نشانه در خلق آثار اسفاده کند. بنابراین می توان عنوان کرد که مینیمالیسم یک مکتب هنری است، مکتبی که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان روش های ساده و خالی از پیچیدگی
معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است.
عکس مینیمال توجه بیننده را به شدت جلب می کند. برای تاکید بر یک سوژه یا قسمت کوچکی از عکس،راه های مختلفی وجود دارد. اگر چه برای عکاسی از طبیعت با تکنیکی هایی از جمله کم کردن عمق میدان وضوح نیز می توان تاحدودی توجه بیننده را نسبت به موضوعات فرعی  و کم اهمیت محدود کرد، اما هیچ راهی مثل حذف نیست.حذف هوشمندانه نقاط دیگری که حواس بیننده را از سوژه ی اصلی پرت می کنند.

عکاسی از طبیعت مینیمال

عکاسی از طبیعت مینیمال

توجه داشته عکاسی از طبیعت به صورت مینیمال  از نظر تجاری بسیار اهمیت دارد و این نوع عکس ها حکم طلا را دارند.اگر اهل فروش عکس هایتان هستید، بدانید که عکس های مینیمالیستی خیلی خریدار دارند.یکی از مهم ترین دلایلش این است که عکس های مینیمال خصوصا در عکاسی از طبیعت فضایی کافی برای افزودن متن تبلیغاتی دارند. در عین حال مراقب باشید عکاسی مینیمالیستی چالش بر انگیز است. برای ثبت عکس های عادی  هر کسی می تواند دوربینش  را بردارد و برای خودش از این طرف و آن طرف عکس بگیرد. اما در عکاسی
از طبیعت، پیدا کردن یک سوژه مناسب  به نیت گرفتن یک عکس مینیمالیستی بسیار سخت است.

آزمون عکاسی

باید محل درست را پیدا کنید، نقشه بکشید و درست زمان بندی کنید تا سوژه اصلی تان در جای مناسب قرار بگیرد. این چیز ها حتی برای عکاسان با تجربه هم چالش بر انگیز است. عکس های مینیمال معمولا به صورت سیاه و سفید، با کادر مربعی و به کمک فیلترهای ND خلق می شوند. در عکس های مینیمال، بیشتر این نکته اهمیت دارد که چه چیزهایی در کادر نیستند، اینکه چه چیزهایی در کادر هستند، اهمیت زیادی ندارد. همه این ویژگی های منحصر به فرد باید فراهم باشد تا شما خود را در عرصه مینیمالیسم بیازمایید. اگر با دید پژوهشگر و موشکافانه به اطراف خود نگاه کنید، قادر به دیدن چیزهایی خواهید بود که قبل از این هرگز به آن ها توجه نکرده اید. مطمئن باشید از این دقت وتمرکز هرگز پشیمان نمی شوید و افق های جدیدی در دنیای عکاسانه به روی شما گشوده خواهد شد.

ماکرو ونورپردازی

لنزهای ماکرو و لنزهای تله فتو بیشترین خدمت را به عکاسان مینیمالیست می کنند. این لنزها با درشت نمایی خارق العاده ای که ایجاد می کنند باعث میشوند که سوژه کادر را به صورتی پُر کند که دیگر فضایی برای سوژه های نامناسب باقی نماند.

لنز زوم

ZOOMلنز زوم300-700

لنز های زوم T. T یا لنزهای پرایم  تله فتو با فاصله کانونی زیاد مانند mm300 و حتی بالاتر می توانند نقاط خاص و جالبی از یک منظره را برای عکاسی از طبیعت  بزرگ نمایی کرده و برای کادر آماده کنند.

ابری و بارانی

ابر و باران و چتر و حال خوب

البته نکته مهم تر این است که ثبت عکس های مینیمال همیشه به لنز و تجهیزات وابسته نیست و بسیاری از جذاب ترین عکس های مینیمال با لنزهای نرمال و یا حتی واید انگل ثبت شده اند. آنچه یک عکاس مینیمالیست را نسبت به سایر عکاسان ممتاز می کند، نوع نگاه و انتخاب سوژه ایشان است. در عکاسی مینیمال به دنبال عکاسی از طبیعت خاص، مانند صخره هایی تنها، یک تکه ابرِخاص یا یک درخت جُدا از سایرین باشید. مه، برف یا آسمان کاملا صاف هم می تواند یک سطح پس زمینه مناسب برای عکاسی از طبیعت به صورت مینیمال باشد.

محمد مهدی تدین موغاری

استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس و مولف کتب عکاسی

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس آموزش عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون،تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگذاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=18590
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

2 نظر در مورد 12نکته عکاسی از طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام و درود خدمت استاد گرامی،یک نکته مهم که برخی سوژه ها مانند پرنده و تک گل و یا درخت از پس زمینه جدا شوند تا بر جذابیت سوژه افزوده شود و دو نوع فیلتر قطبی و فیلتر چگالی خنثی در عکاسی طبیعت پر کاربرد است. دنیا عقیقی ،هنرجوی کلاس عکاسی حرفه ای ،آموزشگاه دارلفنون

    6

  2. سلام ‌عرض ادب
    زمان بندی نور در عکاسی طبیعت بیش از هر زمانی ارزش خود را نمایان می‌‌کند.
    با آگاهی به زمان طلایی روز و همچنین وضعیت نورسنجی منظره‌‌ی مورد نظرتان، می‌‌توانید عکس‌‌هایی به ثبت کنید که بیش از هر زمان دیگری برای مخاطبتان جذابیت داشته باشد.
    همچنین بدون استفاده از فیلتر پلاریزه و در صورتی که با تاثیر آن آشنا نباشید، بسیاری از موقعیت‌‌های عکاسی طبیعت خود را از دست می‌‌دهید.
    با استفاده از این فیلتر می‌‌توانید آسمانی آبی و جذاب داشته باشید در عین حالی که تمامی بازتاب‌‌های نور مزاحم صحنه را حذف کرده‌‌اید.با تشکر ایسان کمالی نسب هنرجوی رشته عکاسی اموزشگاه عکاسی دارالفنون

    7

× سوالی دارید؟