ورود / ثبت نام
0

وظایف سه گانه نوردرعکاسی وفیلمبرداری

3434 بازدید
نوردر عکاسی حرفه ای
5/5 - (1 امتیاز)

وظایف سه گانه نوردرعکاسی و فیلمبرداری

تهیه وتالیف آموزشگاه عکاسی دارالفنون                                                سه گانه
گزیده ای از فصل ششم کتاب عکاسی کاربردی تالیف استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس دانشگاه ومدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون

با توجه و فرض بر این‌که خواص فیزیکی نور و انتشار آن را می‌دانیم. به‌طور کلی سه وظیفه اصلی برای نور در عکاسی و فیلم‌برداری تعریف می‌شود.

الف- expose : نور باید به اندازه کافی سه گانه وجود داشته باشد تا ما بتوانیم عکس یا فیلمی با توجه به حساسیت نگاتیو و یا حساسیت حس‌گر دوربین عکاسی یا تصویربرداری داشته باشیم.

می‌دانیم برای نگاتیوها یا حسگر دوربین حداقل نوری که بتواند تصویری با روشنایی کافی داشته باشد تعریف شده که  آن را به زبان فارسی ارزش نورپذیری می نامیم.

نگاتیوهای با حساسیت بالاتر و یا حس‌گر دوربین‌های دیجیتال با ISO بالاتر می‌توانند در نورهای با شدت کم‌تر تصویر بگیرند.
از طرفی هر گاه شدت نور بیش از حد تحمل نگاتوی و ISO دوربین باشد تصویر به‌دست آمده بسیار روشن و فاقد جزئیات خواهد بود.

به چنین تصویری در اصطلاح فیلم‌برداری over expose و در ویدئو saturation یا اشباع شدگی از نور می‌گوییم ،هر گاه شدت نور در کل تصویر یا بعضی نواحی تصویر، آن‌قدر کم باشد که نتواندجزئیات تصویر را نشان دهد آن را under expose ودر ویدئو low key saturation می‌گوییم.

بنابراین تصویری از لحاظ نور درست خواهد بود که در تمام نقاط، شدت نور به اندازه کافی بوده و قادر باشد جزئیات نقاطی را که می‌خواهیم به خوبی نشان دهد.

اماممکن است گاهی بخواهیم عمداً بعضی نقاط پرنور یا کم نورتر در عکس سه گانه یا فیلم جلوه‌ گر شود که آن‌گاه با ایجاد نسبت نوری مشخص بین نقاط تاریک و روشن و برحسب تصمیم خودمان نورپردازی می‌کنیم.

این نقاط تاریک وهر چه حساسیت نگاتیو بیش‌تر شود نگاتیو پس سه گانه از ظهور و چاپ دارای گرین بیش‌تری است و یا به اصطلاح درشت دانه‌تر می‌شود.

این پدیده دقیقاً در دوربین‌های دیجیتال عکاسی نیز کاملاً وجود دارد و هر چه ISO دوربینی بالاتر رود تصویر به‌دست آمده دارای گرین بیش‌تری است.
در دوربین‌های تصویربرداری ویدئو نیز با بالا بردن Gain یا تقویت الکترونیکی سیگنال تصویر مقدار نویز هم تقویت شده و تصویر دارای نویز بیش‌تری خواهد بود.

مسایل نوردهی

روشن جلوه‌های خاصی به تصویر می‌دهد که در قسمت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

ب- فضاسازی:
یکی ازمهم‌ترین کاربردهای نور در عکاسی و فیلم‌برداری،نورپردازی برای ایجاد فضاهای خاص نوری است مانند فضای شب،فضای مهتاب،فضای شاد،فضای غمگین، فضای ترسناک، فضاهای عاطفی و … که در تمام فیلم‌ها و عکس‌ها وجود دارند. برای ایجاد این فضاها باید از شدت‌های مختلف نور و انواع گوناگون چراغ‌ها و فیلترها و اندکی سلیقه و کسب مهارت در ایجاد تنالیته‌های رنگی و یا سیاه و سفید و خاکستری بهره برد.

آشنایی با دانش رنگ‌ها و هماهنگی رنگ‌های مختلف با یک‌دیگر، دمای سه گانه رنگی انواع چراغ‌ها و یا ساعات مختلف نور خورشید اثر نورهای بر روی رنگ‌های پیگمنتی لازمه تصویرسازی برای نمایش فضاهای گوناگون و خاص است.

ج- شخصیت‌سازی:
یکی دیگر از اهداف عکاسی و فیلم‌برداری هنری شخصیت‌سازی است. با نورپردازی می‌توان چهره شخصی را جوان‌تر، زیباتر،لاغرتر،شادتر و چاق‌تر نشان داد و یا برعکس. نور باید بتواند شخصیت درونی اشخاص را در یک عکس یا فیلم به تماشا بگذارد و این کاری است که خیلی از عکاسان مشهور با پرتره‌های افراد مختلف توانسته‌اند لحظات زیبایی خلق کنند یا حتی بیننده بتواند با کمی اشتباه شغل فرد
را از روی عکس تشخیص دهد.

در تمام فیلم‌های سینمایی سه گانه وسریال‌های تلویزیونی یاصحنه‌ تئاتربانورپردازی‌های دراماتیک و ایجادسایه روشن‌ها ویا با استفاده از نورهای رنگی روی چهره افراد می‌توان اثرترس یاشادی یاخشم رانشان داد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=1528
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد وظایف سه گانه نوردرعکاسی وفیلمبرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط اموزشگاه دارلفنون واقعااموزشگاه عکاسی تهران بهترازدارلفنون ندیدم.

    12

× سوالی دارید؟