ورود / ثبت نام
0

نمایشگاه جشنواره عکس سلامت شهری

2964 بازدید
کلاس عکاسی حرفه ای
Rate this post

نمایشگاه جشنواره عکس سلامت شهری

نمایشگاه منتخبین اولین جشنواره عکس سلامت شهری به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران و آموزشگاه سینمایی دارالفنون و با حضور  مسئولین و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به هنر عکاسی در نگارخانه تهران افتتاح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، اولین جشنواره عکس سلامت شهری در موضوع های محوری سلامت و سبک زندگی اسلامی-ایرانی، سلامت و خانه و خانواده، سلامت محله و مسجد، سلامت و محیط زیست ،سلامت و سالمندان،سلامت و معلولان، سلامت و مادر و کودک، سلامت و اوقات فراغت، سلامت و محیط کار و با هدف فرهنگسازی در حوزه سلامت، تشویق جامعه هنری و ترغیب هنرمندان عکاس برای پرداختن به موضوعات سلامت و تلاش برای ارتقای سلامت در جامعه شهری برگزار شد که ۳۷۶۳ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، ۲۷ اثر به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شدند.

در این مراسم مهرشاد کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران گفت: عکاسی در ابتدا به صورت یک علم ابداع شده ولی امروزه به عنوان یکی از هنرهای اصلی مطرح است و رشته های مختلفی را به خود اختصاص داده است که عکاسی طبیعت ، ثبت خاطرات، عکاسی شهری و اجتماعی و … از موضوعاتی است که هنر عکاسی به آنها می پردازد و هنرعکاسی هنر ثبت لحظه هاست، لحظه هایی ماندگار و تاثیرگذار.

او افزود: سلامت شهری یکی از چالشهایی است که در دهه های اخیر کلان شهرها با آن مواجه شده اند ، مردم تهران نیز از این موضوع مستثنی نیستند. این چالش می تواند از رشد بی رویه شهرها و یا نوعی تعلق از سوی شهروندان و کم کاری مسئولین نشئت گرفته باشد.

کاظمی اشاره کرد: در دوره صفوی در سال ۹۶۱ قمری دور تا دور تهران حصاری کشیده شد و در آن زمان تهران یک شهر خوش آب و هوا و پر آب با میوه های خوب بود و این امر باعث شد تا دور تهران را حصار بکشند و کم کم  تهران تبدیل به یک شهرک با حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت شد در زمان قاجار رفته رفته جمعیت تهران افزایش یافت و تعلق مردم و کم کاری مسئولین باعث تغییرات زیادی در تهران شد.

مردم تهران همواره مردمانی تمیز بودند و به نظافت فردی و خانه خود اهمیت می دادند ولی زباله های خود را به خیابان ها پرتاب می کردند و این امر باعث بروز بیماریهای زیادی در شهر می شد در زمان امیرکبیر و بعد از آن شروع به جمع آوری زباله ها کردند ولی متاسفانه زباله ها را به بیرون از حصار شهر می بردند و وقتی بادهای غربی به سمت تهران می وزید این زباله ها باعث شیوع بیماریهایی از جمله وبا می شد و در تاریخ آمده است که از اوسط تابستان تا اواسط پاییز مردم تهران مبتلا به وبا می شدند و تعداد زیادی از شهروندان جان خود را ازدست می دادند در همان زمان شهر تهران حدود ۱۵۰ حمام داشت که این نشان دهنده نظافت فردی افراد بوده است ولی متاسفانه به نظافت و سلامت محیط زیست اهمیتی داده نمی شد چه بسا امروزه هم با این مشکل روبرو هستیم و علی رغم رشد تکنولوژی و پیشرفت علم باز هم مشکلاتی در خصوص سلامت شهری و محیط زیست وجود دارد.

او در پایان افزود : هنرمندان با انعکاس این مشکلات از پنجره هنر نقش مهمی دارند و می توانند قدمهای استواری در این راه بردارند و در امر آموزش، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی عمومی نقش بسزایی ایفا کنند و ادامه این روند می تواند کمکی به دولتمردان و مسئولین باشد تا بتوانند برای حل این مشکلات قدمهای محکم تری بردارند بنابراین مشارکت هنرمندان در مسئله شهری الزامیست و ما به عنوان متولیان فرهنگ و هنر نیز آنها را یاری خواهیم کرد.

دکتر عموییان قائم مقام حوزه اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ و دبیرجشنواره عکس سلامت شهری  گفت: در اولین جشنواره عکس سلامت شهری بیش از ۱۰۰۰ عکاس حرفه ای و غیرحرفه ای شرکت کردند و بیش از ۳۰۰۰ عکس به دبیرخانه ارسال شد که این نشان دهنده علاقه و پتانسیل شهر تهران در حوزه هنر عکاسی است.

عمویی در افزود: این جشنواره ۳ بار تمدید شد و بعد از داوری به علت همزمانی با ماه محرم و صفر و به منظور بهتر برگزار شدن مراسم اختتامیه، این مراسم با تاخیر برگزار شد.

او گفت: حوزه سلامت در شهرداری متولی بهداشت و درمان نیست و هدف ترویج بهداشت و سلامت شهروندان را به عهده دارد و این هدف با زبان شیوای هنرمندان تاثیرگذارتر است .

عمویی از برگزاری جشنواره سینمایی سال ۹۰، جشنواره فیلم سلامت، جشنواره عکاسی در حوزه معلولان در سالهای ۹۴ و ۹۵ به عنوان کارهای موفق در حوزه سلامت نام برد و اولین جشنواره عکس سلامت شهری در سال ۹۶ را از فعالیت های ماندگار در حوزه سلامت شهری دانست.

عمویی از برگزاری دومین جشنواره عکس سلامت شهری در هفته سلامت سال ۹۷ خبر داد و گفت: امیدوارم با مشارکت و حمایت هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران در سالهای آینده جشنواره ای پربارتر داشته باشیم.

گفتنی است اولین جشنواره عکس سلامت شهری با همکاری اداره کل سلامت شهرداری، شهرداری منطقه ۱۱، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران و آموزشگاه سینمایی دارالفنون برگزار و مراسم اختتامیه آن نیز در ۱۸ دیماه در تالار ایوان شمس برگزار شد و نمایشگاه آثار منتخب اولین جشنواره عکس سلامت شهری تا ۳۰ دیماه در نگارخانه تهران واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران میزبان علاقه مندان به هنر و سلامت خواهد بود.

انعکاس  این خبر در سایر خبرگزاری ها

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=1685
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد نمایشگاه جشنواره عکس سلامت شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

× سوالی دارید؟