آموزشگاه عکاسی دارالفنون

محمدمهدی تدین نایب‌رئیس انجمن مدیران آموزشگاه‌های سینمایی در گفتگو با مدرسه ملی سینمای ایران

محمدمهدی تدین نایب‌رئیس انجمن مدیران آموزشگاه‌های سینمایی در گفتگو با مدرسه ملی سینمای ایران

محمدمهدی تدین نایب‌رئیس انجمن مدیران آموزشگاه‌های سینمایی در گفتگو با مدرسه ملی سینمای ایران:

هنرهای جدید و فضای مجازی موضوعات توجه‌نشده در فضای پژوهش سینمایی هستند/ مدرسه ملی سینما در حوزه پژوهش و محتواسازی رسانه‌ای فراتر از سطح یک مدرسه عمل کرده است

برگزاری نشست‌های پژوهشی در باب سینما به نظرتان از چه جهت می‌تواند بر بدنه سینما تاثیر بگذارد؟

اساساً هر نوع هم‌اندیشی که در حوزه آسیب‌شناسیِ مشکلات سینما انجام بگیرد جزء نیازها و اولویت‌های سینمای ماست. چنین نشست‌هایی گفتگوها و نگاه‌های جدیدی را شکل می‌دهد. رویکردی که مدرسه ملی سینمای ایران در پیش گرفته و نشست‌هایی را با موضوعات مورد نیاز سینمای ایران برگزار می‌کند، به نظرم اتفاق مثبتی را موجب شده و امیدوارم ماحصل آن‌ها باعث تغییرات خوبی در آینده سینمای ایران بشود.

مباحث میان رشته‌ای یکی از دغدغه‌های همیشگی سینمای ایران محسوب می شود. تحقق این اتفاق را از چه راهی ممکن می‌دانید؟

با توجه به تغییرات تکنولوژیک و ظهور فضای مجازی، مرز بین هنرها باریک شده است. نه فقط مدیوم‌های تصویری، بلکه مدیوم‌های غیر تصویری هم مرز بین‌شان دارد از بین می‌رود. مرزهای علوم به هم نزدیک شده‌‌اند. ورود حوزه جامعه‌شناسی به سینما یعنی تقویت فیلم‌نامه. یعنی تقویت بستر اساسی و پایه فیلم. در هنرهای دیجیتال، هر روز رشته‌ای اضافه می‌شود: تولید بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن، محتواسازی فضای مجازی و غیره. لذا هر حوزه‌ای که با صدا و تصویر کار دارد، باید بخشی از دغدغه‌های معاونت سینمایی و سمعی و بصری باشد. دیگر باید همه‌چیز را بین‌رشته‌ای دید.

چه مسائلی را حائز اهمیت برای تحقیق و بررسی در سینما می‌دانید که تا کنون مغفول مانده‌اند؟

هنرهای جدید و فضای مجازی. فضای مجازی به نظرم نگاه به سینما و رسانه را در آینده تغییر می‌دهد. این حوزه حوزه‌ای است که به نظرم چه از نظر آموزش و چه از نظر تولید محتوا باید به آن ورود کنیم. به نظر من تولید محتوا برای فضای مجازی، از تولید فیلم سینمایی مهم‌تر است. هزینه آن کمتر است اما انتقال و انتشارش بیشتر است. جوان‌های امروزی، مثل دیروزی‌ها نمی‌توانند سریال‌های صد قسمتی را ببیند و تحمل‌‌شان خیلی کمتر است. امروزه یک کلیپ کوتاه در فضای مجازی، توزیع و انتشار و میزان دیده‌شدن بیشتری در نسبت با یک فیلم دارد. در بخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی نیز اگر بخش تبلیغات مجازی را نادیده بگیریم، تبلیغات، دیگر شدنی نیست.
آموزش‌های مبتنی بر وب باید وارد فضای سینمایی و سمعی بصری بشود. آموزش‌ها باید به سه قسمت تقسیم شوند: آموزش‌های حضوری، مبتنی بر وب و تلفیقی. بخشی از آموزش باید برود به سمت غیرحضوریِ مبتنی بر وب. این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است. دانش سینمایی، دانش رسانه‌ای و سواد هنری به خاطر اسمارت‌فون‌ها افزایش پیدا کرده است. زمانی وقتی می‌خواستیم رشته تصویربرداری را آموزش دهیم، شاید پنج جلسه باید آموزش‌های ابتدایی می‌داشتیم؛ الان همه این‌ها را می‌دانند و اصطلاحات و تعریف‌های سینمایی را می‌شناسند.
محتواسازی رسانه‌ای می‌تواند موضوع بسیار مناسبی برای تحقیق و پژوهش باشد که انصافاً مدرسه ملی سینما در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است و بضاعتی که ایجاد کرده، فراتر از سطح یک مدرسه است. در ورود به طرح‌های پژوهشی نیز مدرسه مانند یک پژوهشکده‌ی قوی عمل کرده است.

۰ پاسخ در "محمدمهدی تدین نایب‌رئیس انجمن مدیران آموزشگاه‌های سینمایی در گفتگو با مدرسه ملی سینمای ایران"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X