ورود / ثبت نام
0

ترکیب بندی و خطوط رهنما

3306 بازدید
ترکیب بندی در عکاسی
5/5 - (1 امتیاز)

ترکیب بندی

ترکیب بندی یکی از مهمترین موضوعات قابل توجه برای یک عکس خوب است.
انتخاب سوژه مناسب ، نوردهی، زمان بندی درست، فوکوس صحیح، بکارگیری تکنیک ها، قواعد،حقه ها و ترفندهای متعددی هست که می توانید به کار بگیرید،تاعلاوه بر ترکیب بندی عکسی بهتر یا زیباتر ثبت کنید.

قواعد ترکیب بندی درعکاسی

هنرمندان، قرن هاست که این قواعد را می شناسند. می توانید این قواعد را به طور مستند در بسیاری از شاهکارهای هنری، مخصوصاً آثار به جا مانده از دوره رنسانس ببینید.
توجه به هرکدام از این اصول و قواعد و بطور خاص “قانون یک سوم” واقعاً می تواند سطح عکاسی شما را ارتقا دهد.

قانون یک سوم

مفهوم کلی این قانون بدین ترتیب است که اگر یک مستطیل افقی، را به سه قسمت افقی مساوی و سه قسمت عمودی مساوی تقسیم کنیم هر کدام از این بخش ها یک سوم کادر را تشکیل می دهد.
تصور کنید، قاب شما به سه قسمت عمودی مساوی تقسیم شده است.
حالا، همان قاب را به سه قسمت افقی مساوی نیز تقسیم کنید. حالا باید یک شبکه حاوی نه بخش داشته باشید.

نقاط طلایی

به نقاطی که خطوط یکدیگر را قطع می کنند توجه کنید. اگر هنگام عکاسی هر سوژه ای را روی این نقاط قرار دهید،از قانون یک سوم استفاده کرده اید و عکس هایتان از مزیت این قاعده استفاده خواهند کرد.
در صفحه نمایش ویزور دوربین های عکاسی مختلف Display lines این خطوط ترکیب بندی را به این شکل نشان می دهد.

خلق تصاویر تأثیرگذار با رعایت قاعده یک سوم و قرار دادن سوژه در نقاط تلافی این شبکه خطوط فرضی بسیار آسان تر است. وقتی سوژه های مورد نظر را آن جا می گذارید، همه چیز بهتر به نظر می رسد.

 استفاده از قدرت «سه»

استفاده از قدرت «سه» را مد نظر داشته باشید، حتی اگر تعداد مضربی از سه باشد بهتر است یعنی افرادیا اشیاء حاضر یک کادر اگر مضربی از سه مثلا شش، نه،دوازده، پانزده و… باشد نتیجه مطلوبتر خواهد بود و تناسبات عکس اغلب بهتر به نظر می رسد.

خطوط راهنما و جهت دهنده

از دیگر ابزارهای ترکیب بندی که می توانید به کار ببرید خطوط راهنما است. خطوطی در تصویر که چشم بیننده را به سمت عکس هدایت می کنند و ترکیب بندی اریب ایجادمی کنند.با ترکیب بندی یا خطوط اریب می توانند یک جذبه و گیرایی خاص به ترکیب بندی عکس اضافه کنید.

  1.  می توانید از زوایای غیر معمول عکاسی کنید.
  2. کمی پایین تر بیایید و یک نقطه دید متفاوت را امتحان کنید .
  3. سوژه حتماً لازم نیست در وسط عکس باشد . گاهی اوقات یک ترکیب بندی غیر معمول می تواند برای یک سوژه خاص بسیار خوب جواب دهد.
  4. از خطوط راهنما استفاده کنید تا چشم بیننده را به عکس جذب کنید
  5. سوژه هایتان را در گروه های سه تایی بچینید. این کار یک ترکیب بندی بهتر به شما می دهد.
  6. سعی کنید افرادی را در عکس ثبت کنید که در حال قدم زدن هستند،
    این کار موجب می شود که چشم بیننده به عکس جذب شود.
ترکیب بندی

ترکیب بندی

ترکیب بندی

 تاثیر هندسه در عکس

هندسه بخشی از زبان دیداری انسان است. هندسه ریتم ها را کشف کرده است. ریتم هایی که با چشم ظاهر می شود و در روابط با یکدیگر واضح است.
و این ریتم ها ریشه اصلی فعالیت های انسان هستند. احساساتی که در انسان بواسطه اشکال هندسی  طنین‌انداز می شود، همان حس اجتناب ناپذیر خوبی که باعث ردیابی خطوط ونقاط  طلایی می شود.

روح بخشیدن به اشکال هندسی

فرم ها، خطوط و اشکال و حتی حالات چهره و فرم ایستایی اکثر مردم و ابنیه در معماری، منظره و عکاسی انتزاعی همگی فرم های هندسی هستند.
منظره، معماری، و دیگر اشکال عکاسی، بدون روح بخشیدن به آن ها، خسته کننده می شوند.

ریتم عکاسی

ریتم عکاسی در ترکیب بندی

“عکس های زیبا” با ترکیب بندی های زیبا، روح، هدف، یا زندگی دارند.
باقراردادن موضوعات انسانی یا جانداران به عکس های خیابانی،می‌توانید احساسات را ثبت کنید.
برای کادربندی مناسب یک صحنه بایدصبورانه منتظر بود تا سوژه وارد آن شود.
قسمت سمت راست کادر، قبل از اینکه «لحظه تعیین کننده» را ثبت کنید ارزشی ندارد.
“قاعده یک سوم” در پشت دوربین با ترکیبات مورب، پیروی از قانون یک سوم، و قرار دادن سوژه در اطراف مختلف کادر از هیجان انگیز ترین موضوعات عکاسی است.

تمرکز بر روی ترکیب بندی عکاسانه

عکس زمانی زیباتر است که عکاس تمرکز اصلی خود را بر روی ، هندسه، خطوط، اشکال و فرم ها بگذارد.
این عکس، نمونه خوبی است که ترکیب بندی فعال تر را نشان می دهد.

ترکیب بندی

ترکیب بندی با تمرکز برخطوط

خطوط پیشرو پله برقی ها (در سمت چپ و راست قاب) بسیار جالب است.این که کسی در مرکز قدم می گذارد. مردی در حال قدم زدن در لحظه مناسب ثبت شده است.
سوژه  پاهای خود را به شکل کامل “V” گرفته است. شکل “V” پاهای او دو خط مورب است و همچنین می تواند یک ترکیب مثلثی را تشکیل دهد.
این دو انعکاس مردان در چپ و راست، درحقیقت توجه به جزئیات کوچکی است که یک عکس را عالی می کند.

خطوط پیشِ رو

یکی از تکنیک های بسیار مفید برای یک ترکیب بندی مناسب،  استفاده از
“خطوط پیشِ رو” هنگام عکاسی از نزدیک و اشخاص است.
در این عکس، خطوط اصلی که مستقیماً به بدن او اشاره می کنند، درحقیقت همان چیزی که  باعث می شود ضربه به مخاطب پویا تر باشد.

ترکیب-بندی-خطوط

ترکیب-بندی-خطوط

وقتی به این عکس، بانگاه عکاسانه نگاه می کنیم، زاویه  جذابی را در آن می بینیم. زاویه نگاه نافذ هنرمند عکاس، سوالی را در ذهن بیننده ایجاد می کند که چگونه بازوهای این فرد در امتداد خطوط پیشِ رو قرار گرفته اند. انتخاب زاویه های انگل و تفاوت ارتفاع دوربین و سوژه و همچنین پس زمینه ای که به دلیل اشکال هندسی و فرم و ریتم متکثر در آن چشمان بیننده را به داخل کادر هدایت می کند.
بیننده بدون توجه به ماهیت سوژه به داخل قاب کشیده می شود وگویی به واسطه جهت حرکت خطوط پیشِ رو چشمان بیننده به سمت قسمت هاییی که بافلش قرمز رنگ مشخص شده است ، کشیده می شود.

هنرمندان مختلفی به موضوع ترکیب بندی درعکاسی پرداخته اند. هارلد مانته  کتابی در زمینه ترکیب بندی در عکاسی دارد که توسط انتشارات سروش در ایران به چاپ رسیده است . همچنین کتاب ترکیب بندی عکاسی اریک کیم نیز از کتب ارزشمند باموضوع ترکیب بندی درعکاسی است.

توصیه های عکاسانه، بخشی از مقالات عکاسی است که توسط استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر آموزشگاه عکاسی دارالفنون، تالیف و در وب سایت رسمی دارالفنون بارگزاری می شود.
انتشار باذکر منبع بلامانع است.

جشنواره عکس پلاک110

محمد مهدی تدین موغاری

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://darolfunun.com/?p=1573
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

1 نظر در مورد ترکیب بندی و خطوط رهنما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اموزشگاه عکاسی حرفه ای وکلاس عکاسی خوب فقط اموزشگاه دارلفنون واقعااموزشگاه عکاسی تهران بهترازدارلفنون ندیدم.

    15

× سوالی دارید؟